تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۲۰۶۶۰۲

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛بانک‌های عامل منجر به بیکار شدن جویندگان کار در کهگیلویه
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه گفت: بانک‌های عامل همکاری خوبی در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی این شهرستان را ندارند و به همین دلیل برخی بنگاه‌های اقتصادی راکد مانده است.
سید باقر افشین اظهار داشت: عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها منجر به بیکار شدن جویندگان کار در کهگیلویه شده است.
وی با اشاره به معرفی ۴۳ واحد تولیدی کهگیلویه به بانک‌های عامل گفت: تنها یک واحد تولیدی از این تعداد موفق به دریافت تسهیلات در این شهرستان شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه افزود: دریافت تسهیلات برای این واحدها در کارگروه رونق تولیدی استان مصوب شده بود.
افشین بیان کرد: نیاز است بانک‌ها با واحدهای تولیدی بر اساس قانون نسبت به پرداخت تسهیلات همکاری کنند.
وی تصریح کرد: زمینه اشتغال بیش از یکصد نفر از جوانان جویای کار در صورت پرداخت تسهیلات لازم به واحدهای تولیدی در کهگیلویه فراهم می‌شود.
آغاز همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی در گچساران
رئیس اداره ورزش و جوانان گچساران از برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی روز جمعه در این شهرستان خبر داد.
فریدون عبدالخانی اظهار کرد: همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت هفته تربیت‌ بدنی در شهرستان گچساران برگزار می‌شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گچساران در ادامه افزود: هفته تربیت بدنی هر ساله از تاریخ ۲۶ مهرماه لغایت دو آبان‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
عبدالخانی گفت: امسال به مناسبت تقارن هفته تربیت بدنی با ماه محرم تداعی کننده فرهنگ عاشورایی و پهلوانی در ورزشکاران جامعه است.
وی تصریح کرد: همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی که با همکاری شهرداری، ورزش‌های همگانی شهرستان و هیأت کوهنوردی در این شهرستان در روز جمعه ۳۰ مهرماه ساعت ۷:۳۰ صبح برگزار می‌شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گچساران خاطرنشان کرد: همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی که از جمله برنامه‌های روز جمعه برگزاری دعای ندبه در  گلزار مطهر شهدا، غبارروبی و عطر افشانی مرقد شهیدان  از برنامه‌های این همایش پیاده‌روی است.
عبدالخانی اذعان کرد: مسیر پیاده‌روی روز جمعه جاده سلامت است و به قید قرعه به ۱۰۰نفر هدیه داده می‌شود.
دانش‌آموزان را برای آینده پرخطر تربیت کرد
نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: انجمن اولیا و مربیان باید دانش‌آموزان را برای آینده پرخطر تربیت کند.
آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی در آیین تجلیل از انجمن اولیا و مربیان برتر استان کهگیلویه و بویراحمد که در سالن شهید مطهری آموزش و پرورش این استان برگزار شد، اظهار کرد: امام حسین فرمود مدیریت باید به دست افرادی باشد که دو ویژگی علم و عدل را داشته باشند.
وی گفت: انسان اول باید بداند که خدا چه می‌خواهد و آن چه را که خداوند می‌خواهد چگونه باید در جامعه جاری کرد که این ویژگی مدیران کارآمد بشری است.
ملک‌حسینی به عصمت در ذات برخی از انسان‌ها اشاره کرد و گفت: امامان از دو ویژگی و ظرفیت علم غیب و عصمت برخوردار هستند.
وی به وظیفه انجمن اولیا و مربیان اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید الزاماتی رعایت شود که الزامات رفتاری و علمی را شامل می‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه اگر دانش لازم و تعهد پیوسته و لازم در انجمن اولیا و مربیان وجود نداشته باشد حرکت‌ها عقیم می‌ماند تصریح کرد: به همین دلیل اعضای انجمن‌ها باید خود را به این دو سلاح برای موفقیت در حوزه کاری مجهز کنند.
ملک‌حسینی با بیان برخی از روایات و احادیث از ائمه اطهار تصریح کرد: برای موفقیت کار انجمن اولیا و مربیان لازم است که از سخنان و احادیث و روایات منصوب به پیامبر و ائمه برای موفقیت در کار انجمن اولیا و مربیان استفاده کرد.
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهارات خود در جمع برگزیدگان اولیا و مربیان کهگیلویه و بویراحمد با بیان روایتی از امام صادق خاطرنشان کرد: قبل از اینکه دشمن بچه‌های ما را برباید باید آن‌ها را با روش‌ها و سیره ائمه اطهار آشنا کرد.
ملک‌حسینی با بیان حدیثی که در آن به مردم می‌فرماید فرزندان خود را برای زمان خودشان تربیت کنید، افزود: امروز شرایط از گذشته پیچیده‌تر است و البته آینده نیز پیچیده‌تر و لغزنده‌تر است.
وی گفت: بر همین اساس باید فرزندان را به صورت پیچیده‌تر و برای آینده پرخطرتر تربیت کرد بنا بر این وظیفه انجمن اولیا و مربیان بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود.
استفاده از ظرفیت‌های روشن‌دلان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
امام جمعه شهرستان گچساران با بیان اینکه جامعه باید به سمتی برود که از ظرفیت‌های روشندلان استفاده شود، گفت: این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
حجت‌الاسلام امین‌الله حجازی‌پور در آیین تجلیل از برگزیدگان نابینایان شهرستان گچساران اظهار کرد: انسان‌ها باید چشم بصیرت داشته باشند.
امام جمعه گچساران ادامه داد: کلمه بصیرت و بصر با هم تفاوت دارند، بصر به عنوان چشم و بصیرت به عنوان چشم‌دل است.
حجازی‌پور گفت: خداوند برای بصر به هیچ‌کس جایگاه و مقام نمی‌دهد و در هیچ یک از آیات قرآن بیان نشده است که خداوند به خاطر زیبایی مقام دینی و الهی داده باشد.
وی با بیان اینکه کسانی که بصیرت دارند دارای فهم و درک بالایی هستند چشم‌دل آنها بینا است، اذعان کرد: افراد با بصیرت باید کاری کنند که افراد با بصر در چنگال اعتقادت اشتباه و غلط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیفتند.
حجازی خاطرنشان کرد: خداوند به انسان‌ها بر اساس داشتن زیبایی و زشتی مقامی نمی‌دهد بلکه داشتن بصیرت است که خداوند به آنها پاداش می‌دهد.
وی بیان کرد: شما روشن‌دلان انسان‌هایی با بصیرت هستید که بسیاری از افراد عادی از داشتن بصیرت شما بی‌بهره هستند.
حجازی گفت: جامعه باید به سمتی برود که از ظرفیت‌های شما در تمامی عرصه‌ها استفاده شود و این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
نامناسب بودن زیرساخت‌های گچساران برای افراد نابینا و معلول/ برقراری عدالت اجتماعی
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت: بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های شهرستان گچساران برای افراد نابینا و معلول مناسب نیست.
مراسم بزرگداشت روز عصای سفید و نابینایان با حضور امام جمعه، فرماندار، رئیس اداره بهزیستی و دیگر مسوولان شهرستان گچساران در سالن اجتماعات بهزیستی برگزار شد.
مهران کشاورز در این آیین با بیان اینکه ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه روز بزرگداشت نابینایان و عصای سفید است، گفت: شهرستان گچساران دارای ۲۶۰ نفر نابینای مطلق و کم‌بینا است که حدود ۵۰ نفر از این افراد دارای مدارج تحصیلی دانشگاهی و دانشجو و از قشر جوان هستند.
کشاورز تصریح کرد: مسئولان باید در زمینه توانمندسازی این افراد همکاری کنند تا این افراد به خود‌باوری برسند تا بتوانند توانمندی‌های خود را به روز کنند.
وی خاطرنشان کرد: جامعه شهری ما باید به این باور برسد که افراد نابینا این توانمندی را دارند که در ادارات شهرستان مشغول به کار شوند.
رییس بهزیستی گچساران افزود: دولت موظف است که اماکن عمومی نظیر خیابان‌ها، پیاده‌روها، بانک‌ها، ادارات دولتی و اماکن تفریحی و مذهبی را بر اساس قانون وظیفه مهیا کند و عدالت اجتماعی باید بین افراد نابینا و یک فرد سالم برقرار شود.
کشاورز عنوان کرد: در حال حاضر تعداد ۳۰ نفر از نابینایان شهرستان گچساران دارای مدرک کامپیوتر، ۱۰نفر در حال آموزش بافندگی و آموزش گل‌های کریستال هستند و با کمک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گچساران به این امر رسیده‌ایم و این افراد در این زمینه توانمند شده‌اند.
رئیس اداره بهزیستی گچساران به توانمندی این افراد اشاره کرد و گفت: ادارات دولتی که ارباب رجوع زیاد دارند با خرید یک دستگاه کپی و در اختیار قرار دادن این دستگاه می‌توانند  افراد نابینای بیکار را مشغول به کار کنند.
وی در ادامه با انتقاد از نامناسب بودن محیط شهری برای نابینایان اذعان کرد: بیش از ۶۰درصد زیر ساخت‌های شهرستان گچساران مناسب نیستند که با توجه به مناسب‌سازی خیابان بلادیان که اصلی‌ترین مکان برای عبور و مرور این افراد است باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا افراد معلول و نابینا دچار مشکل نشوند.
کشاورز در ادامه سخنان خود افزود: تعداد ۴ هزار نفر معلول و سالمند تحت حمایت این نهاد هستند که حدود یک هزار و ۶۰۰نفر تحت پوشش دو حوزه امور اجتماعی و توان‌بخشی نیز هستند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان گچساران گفت: تعداد یک هزار و ۳۰نفر در پشت نوبت مستمری در بخش توان‌بخشی است که ۶۲۷ نفر معلول مستمری بگیر جسمی و حرکتی تحت پوشش این نهاد است،
در پایان از ۲۸ نفر نابینا و کم‌بینا شهرستان گچساران تجلیل شد.
 انعقاد تفاهم نامه حفاظت مشارکتی سازمان جنگل‌ها با امور عشایر چهار استان کشور
نخستین دستورالعمل اجرایی تفاهم نامه حفاظت مشارکتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با امور عشایر و عشایر مرتع‌دار در مناطق عشایری استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان منعقد شد.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در آیین امضای این تفاهم‌نامه در شیراز بیان داشت: این تفاهم‌نامه در قالب واگذاری مراتع با مشارکت عشایر برای نخستین بار به صورت آزمایشی در چهار استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان اجرا خوهد شد.
مسعود منصور افزود: کمک به گسترش طرح های مشارکتی، ارتقای سطح معیشت بهره‌برداران، عشایر و جلوگیری از تخریب مراتع از اهداف مهم امضای این تفاهم‌نامه است.
وی ادامه داد: سعی می‌شود با ارائه اقدام‌های آموزشی و ترویجی به عشایر و دستورالعمل‌های موجود، شرایطی فراهم شود تا آنها نقش خود را در حفاظت از منابع طبیعی که متعلق به خودشان است بهتر ایفا کنند.
منصور، با اشاره به اجرای طرح حفاظت مشارکتی سازمان جنگل‌ها و کاهش ۷۳ درصدی تخریب در پنج میلیون هکتار از عرصه‌های ملی در سال ۹۴ اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۵ طرح حفاظت مشارکتی در ۱۲میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی اجرا شود.
این مقام مسئول افزود: با توجه به جمعیت بالای عشایر و دامداران در منطقه و پراکندگی آنها، استمرار این طرح‍‌ها در سال‌های آتی باعث احیای مراتع و گونه‌های گیاهی و جنگلی خواهد شد.
وی، با اشاره به گستره وسیع منابع طبیعی و لزوم مدیریت مبتنی بر حفاظت از این منابع گفت: مدیریت عالمانه و صحیح بر منابع طبیعی، نیازمند قطع و حذف عوامل تخریب و کاهش آن بر روی این عرصه‌هاست.
منصور، سه جانبه بودن این تفاهم‌نامه را از مزایای آن دانست و بیان کرد: امیدواریم این هم‌افزایی سازنده با سازمان امور عشایر کشور، مرتع‌داران و سازمان جنگل‌ها هم برای کمک به وضعیت معیشتی عشایر و بهره‌برداران عرصه‌های ملی و هم برای حفظ منابع طبیعی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
جانشین رئیس و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر نیز در این آیین گفت: با آموزش‌های لازم و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و با توجه به نیازهای بهره‌برداران و جامعه هدف می‌توان برای حفاظت و توسعه جنگل‌‌ها، مراتع و صیانت از منابع طبیعی و توسعه بیش از پیش این منابع گام برداشت.
میرولی صفرزاده ادامه داد: همکاری در ایجاد تشکل‌های منابع طبیعی با هماهنگی سازمان جنگل‌ها و کمک به ایجاد معیشت پایدار برای بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله تعهدات سازمان امور عشایر است.
وی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، متعهد به اعلام مراتع اولویت‌دار برای تمرکز فعالیت‌های اشتغال‌زا با مشخص کردن موقعیت جغرافیایی، مساحت و تعیین قابلیت‌های نوع کشت شده است.
او افزود: همچنین طبق این تفاهم‌نامه، این سازمان متعهد به احیا و حفاظت منابع طبیعی توسط مجریان و بهره‌برداران منابع طبیعی، آموزش و اطلاع‌رسانی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، انجام اقدام‌های آموزشی و ترویجی برای مقابله با آفت‌ها و امراض گیاهی و حریق، به افراد محلی و عشایر شده است.
این تفاهم‌نامه در ۲ رونوشت و به انضمام برنامه حفاظت و توسعه پایدار از سامانه‌های مرتعی که جزء جدانشدنی این تفاهم‌نامه است تهیه و تنظیم شده است و بر اساس امضای طرفین، عشایر و مرتع‌داران دارای مجوز پروانه چرا، می‌توانند تا زمان ابطال پروانه خود به عنوان مرتع‌دار در طرح‌های حفاظتی منابع طبیعی مشارکت کنند.
مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم بیان کرد: از جمله مفاد این تفاهم نامه،
همکاری در ارائه تسهیلات لازم به مردم محلی برای حفاظت و حراست از مراتع، ایجاد انگیزه مشارکت با بهره‌برداران و استفاده از انرژی‌های نوین در حفاظت از عرصه‌های طبیعی است.
بهمن افراسیابی افزود: همچنین تامین بسته‌های تشویقی و تجهیزات مورد نیاز به عشایر از جمله آبگرمکن‌های خورشیدی، توزیع تنورهای گاز برای جلوگیری از بوته‌کنی برای پخت و پز و گرم کردن و جلوگیری از بهره‌برداری‌های غیرقانونی از مراتع از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه است.
وی گفت: هم اکنون برخی از عرصه‌های منابع طبیعی در اثر تغییرات اقلیمی، سهل‌انگاری و دخالت‌های انسانی در طبیعت در شرایط نامطلوب قرار دارند و باید به این موضوع به صورت جدی توجه شود.
افراسیابی، با بیان اینکه در تخریب منابع طبیعی، بیشترین خسارت را عشایر کشور متحمل می‌شوند، بیان کرد: یکی از اقدام‌های حفاظتی برای اجرای این تفاهم‌نامه، صدور کارت مرتع‌بانی برای عشایر است تا علاوه بر حفظ و جلوگیری از انقراض و احیای گونه‌های جنگلی و مرتعی، این منابع به صورت پایدارتری حفاظت شوند.
در هنگام امضای این تفاهم‌نامه، مدیران کل دفاتر ستادی سازمان جنگل‌ها، مدیران کل منابع طبیعی و امور عشایر استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و اصفهان حضور داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1