تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۰۴۳۲۵

ابراهیم گلستان کیست؟

۲۶
۲
کبنا ؛دکتر علی سینا رخشنده مند*
[caption id="attachment_204326" align="alignleft" width="176"]دکتر علی سینا رخشنده مند دکتر علی سینا رخشنده مند[/caption]
سید ابراهیم گلستان؛ داستان نویس، سینماگر، مترجم، روزنامه نگار و عکاس ایرانی؛ فرزند مرحوم سید محمدتقی گلستان (تقوی)، از ایل بزرگ سادات امام‌زاده علی (ع) تیره‌ی زبیری -استان کهگیلویه و بویر احمد - است.
آیت الله العظمی سید محمد شریف تقوی؛ - پدر بزرگ ابراهیم گلستان -، از سرفاریاب (توابع استان کهگیلویه و بویراحمد) به شیراز مهاجرت کردند و مراتب و مدارج علمی را تا درجه‌ی اجتهاد در شیراز و نجف اشرف طی نمودند، ایشان زمانیکه در نجف اشرف زندگی می‌کردند یکی از علمای بنام و معروف آنجا بوده ند و دیداری نیز با ناصرالدین شاه داشته‌اند، به سفارش و تاکید علمای نجف، به شیراز رجعت نمودند و از مراجع تقلید آنجا به حساب می‌آمدند.
فرزند ایشان، مرحوم سید محمدتقی تقوی شیرازی، نام خانوادگی خودرا از تقوی شیرازی به گلستان تغییر دادند و ملقب به گلستان شدند.
گلستان، نخستین شهردار شیراز بوده و اولین دستگاه اتوبوس خط واحد شیراز به دست ایشان راه اندازی شده است.
وی همچنین مدیرمسئول و صاحب امتیاز روزنامه‌ی گلستان را تا سال۱۳۴۱ که فوت نمودند برعهده داشتند.
ایشان سال ۱۳۴۰به نمایندگی از مردم شیراز روانه‌ی مجلس شد ودر سال ۱۳۴۱ در راه بازگشت از تهران به شیراز، نزدیک سروستان فارس سکته کردند و دار فانی را وداع گفتند - روحشان شاد-
آرامگاه ایشان در شیراز مقبره‌ی علی بن حمزه نزدیک حافظیه، واقع است.
مرحوم سید محمدتقی گلستان سه پسر داشت، به نام‌های سیدایرج- سید شاهرخ و سید ابراهیم.
سید ابراهیم گلستان (تقوی شیرازی) (متولد ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز)، کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار، و عکاس ایرانی است. او تحصیل در دانشکده‌ی حقوق دانشگاه تهران را نیمه کاره‌‌ رها کرد. گلستان اولین کارگردان ایرانی‌ست که برنده‌ی یک جایزه‌ی بین‌المللی برای فیلمی مستند شده است.
ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۰ برای فیلم «یک آتش» موفق به دریافت مدال برنز از جشنواره «ونیز» شد.
آثار مکتوب وی از سبکی خاص برخوردار است و بسیاری سبک نویسندگی وی را تأثیر پذیرفته از داستان‌های کوتاه «ارنست همینگوی» می‌دانند، گرچه او تاثیرپذیری از هیچ نویسنده‌ای را نمی‌پذیرد. همچنین وی از زمره‌ی نخستین نویسندگان معاصر ایرانی معرفی می‌شود که برای زبان داستانی و استفاده از نثر آهنگین در قالب‌های داستانی نوین، اهمیت قائل شد و به آن پرداخت. از این جهت نقش او در سیر پیشرفت داستان معاصر فارسی قابل توجه‌است.
از دیگر ویژگی‌های داستان‌نویسی گلستان، خلق مجموعه داستان‌های به هم مرتبط است. در حالی که چنین سبکی در غرب سابقه طولانی‌تری دارد، این نوع داستان‌نویسی در ایران با گلستان آغاز می‌شود اما نکته مهم در این نوع آثار گلستان، خلق نوعی جدید از داستان‌نویسی است که در ادبیات کلاسیک ایران، مانند منطق الطیر، ریشه دارد.
[caption id="attachment_204401" align="aligncenter" width="485"]golstan عکس؛ ابراهیم گلستان[/caption]
این نوع داستان‌ها نه براساس درون‌مایه یا شخصیت‌های داستانی، بلکه براساس ساختارهای مشابه به یکدیگر مرتبط می‌شوند.
زمینه‌ی اصلی داستان‌های گلستان زمانه و روزگار خود اوست.
وی بیننده‌ی آگاه عصر خویش است که قصد دارد آن را دقیق بشناسد و نیز بشناساند؛ بنابراین دنیای داستان را جایگاهی مناسب می‌یابد برای بیان دیدگاه‌هایش درباره‌ی اجتماع و مردم عصر خود.
مطالعه‌ی آثار داستان نویس مورد نظر، «آب و هوای محیط روزگار» او و نیز «صفات و رفتار اساسی» آدم‌های آن محیط را بر ما آشکار می‌سازد و از آنجا که وی انسانی حساس و دقیق نسبت به اطراف خود است معایب، تناقض‌ها و زشتی‌ها را می‌بیند، رنجیده خاطر می‌شود و آن‌ها را در داستان‌هایش انعکاس می‌دهد و قصد دارد همگان را نسبت به این بلایای فراگیر آگاه سازد.
داستان‌های ابراهیم گلستان، تصویرگر گوشه‌هایی از زندگی مردم در دهه‌های بیست، سی و چهل هستند و‌‌ همان گونه که از مضامین اجتماعی داستان‌های او مشخص است، این گوشه‌ها بیشتر روایتگر زشتی‌ها، کاستی‌ها و در عین حال حقایق جامعه دوران وی هستند.
گلستان بیان صریح این زشتی‌ها از قبیل جهل عوام، ظلم روا رفته بر آن‌ها، فساد حاکم بر جامعه را روشی برای مبارزه با این آفات و محکوم نمودن آن‌ها می‌پندارد و قصد دارد افراد مبتلا به آن را متوجه و متنبه سازد و این بیانگر اندیشه ضد ظلم و جهل وی است؛ زوائدی که دامن گیر مردم روزگار گلستان بود.
بعلاوه گلستان به نوع خاصی از ادبیات که «ادبیات اقلیمی» ه خوانده می‌­شود توجه دارد و با مجموعه­ ی «مدو مه» مانند صادق چوبک به جرگه ­ی اقلیمی‌نویسان «مکتب خوزستان» می‌­پیوندد.
ابراهیم گلستان را می‌توان از نخستین نویسندگان صاحب سبک و متحول کننده‌ی نثر جدید فارسی به شمار آورد که در کنار بزرگ علوی و صادق چوبک و هدایت در تحول نثر فارسی نقش آفریدند.
او در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل حقوق به تهران آمد. در آنجا در ۲۱ سالگی با دخترعمویش فخری گلستان ازدواج کرد. در آن زمان به عنوان عکاس روزنامه‌های رهبر و مردم به کار مشغول بود.
وی در سال ۱۳۲۶، اولین کتاب خود را که مجموعه داستانی با نام «به دزدی رفته‌ها» بود، منتشر کرد.
وی پس از سال ۱۳۳۶، استودیوی سینمایی خود را با نام «استودیو گلستان» تأسیس کرد و تعدادی فیلم مستند برای یکی از سازمانهای شرکت نفت ساخت. «آتش و موج و مرجان و خارا» از این جمله‌اند.
گلستان کارگردان دو فیلم داستانی با نام‌های «خشت و آینه» (۱۳۴۴)
و اسرار گنج دره‌ی جنی (۱۳۵۰) نیز هست. وی همچنین تهیه‌کننده‌ی فیلم «خانه سیاه‌ است» به کارگردانی فروغ فرخ‌زاد بوده‌است. ابراهیم گلستان با فروغ فرخ‌زاد رابطه‌ی دوستانه داشته است.
ماجرای عشق ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد پس از گذشت سال‌ها هنوز یکی از رابطه‌های جذاب میان دو چهره مشهور و سر‌شناس هنری است.
ایشان از سال ۱۳۵۷ تا کنون [-که۹۴ساله هستند-]، در استان ساسکسِ انگلستان زندگی می‌کند و دارای دو فرزند با نام‌های کاوه و لیلی است؛ کاوه گلستان عکاس خبری ایرانی، در مأموریتی در سال ۲۰۰۳ به همراه گروه خبری بی‌بی‌سی در عراق بر اثر انفجار مین کشته شد؛ لیلی گلستان، در حال حاضر به‌عنوان مترجم، نویسنده و مسئول گالری گلستان در ایران فعالیت می‌کند.
کتاب‌ها:
داستان
۱۹۴۸ - آذر، ماه آخر پاییز (۷ داستان)
۱۹۵۵ - شکار سایه (۴ داستان)
۱۹۶۷ - جوی و دیوار و تشنه (۱۰ داستان)
۱۹۷۴ - اسرار گنج دره جنی
۱۹۷۵ - مد و مه (۳ داستان)
۱۹۹۵ - خروس (۱ داستان بلند)
نامه به سیمین به همت عباس میلانی
مختار در روزگار
برخورد‌ها در زمانه برخورد
ترجمه:
کشتی شکسته‌ها (۵ داستان)
زندگی خوش و کوتاه فرانسیس مکومبر - (یک معرفی با ترجمه چند داستان از ارنست همینگوی)
هاکلبری فین - مارک تواین
دون ژوان در جهنم - (ترجمه نمایشنامه جورج برنارد شاو)
فیلم‌های مستند:
۱۳۳۲ - از قطره تا دریا
۱۳۳۶ تا ۱۳۴۱ - چشم‌انداز‌ها (آتش، آب و گرما،...)
۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ - موج و مرجان و خارا
۱۳۴۲ - تپه‌های مارلیک
۱۳۴۵ - گنجینه‌های گوهر
۱۳۴۵ - خراب آباد
۱۳۴۵ - خرمن و بذر
فیلم‌های داستانی:
۱۳۴۱ - دریا (بلند داستانی ناتمام)
۱۳۴۱ - فیلم کوتاه خواستگاری
۱۳۴۴ - خشت و آینه
۱۳۵۳ - اسرار گنج دره جنی
درباره‌ی کارهای ابراهیم گلستان:
ویژه‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۰ در مجله‌ی نافه به مناسبت ورود ابراهیم گلستان به نود سالگی منتشر شد. در این ویژه‌نامه کارهای گوناگون این نویسنده را بررسیده‌اند.
عسگر عسگری‌حسنکلو کتابی به نام زمانه و آدم‌هایش درباره‌ی داستان‌های ابراهیم گلستان نوشته است.
کتابی هم به نام نشانه‌شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر: نقد و بررسی آثار ابراهیم گلستان و جلال آل احمد به کوشش لیلا صادقی به چاپ رسیده است که پاری از آن درباره‌ی کارهای ابراهیم گلستان است.
نیز ده‌ها مقاله و سخنرانی و نشست درباره‌ی کارهای سینمایی و داستانی گلستان چاپ و برگزار شده است.

عضو بنیاد ملی نخبگان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما

میرزا
Iran, Islamic Republic of
درود بر سادات امامزاده علی مردان عرصه ی فرهنگ وادب
علی
Iran, Islamic Republic of
برا استان چکار کرده؟ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
آقا رضا
Iran, Islamic Republic of
کبنا جون خوت ولمون کن.ا..ه سرفاریاب اسم آدمه یا اسم درخت. ما بیایم وش ..م ؟
م.د
Iran, Islamic Republic of
برای. مثل شما مهم است که سرفاریاب اسم مکانی باشه یا یک انسان یا ...خود بمان انسان
چرام
Iran, Islamic Republic of
آقا رضای محترم سرفاریاب بخش نخبه پرور استانه،و در تاریخ، این بخش مردان بزرگی را به استان و کشور معرفی کردند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
آقا رضا صادقانه بیان کردی که از مرحله پرتی واز زندگی جز خوردن و...چیزی نمی دونی.ابراهیم گلستان از بزرگان فرهنگ وهنر کشور و مایه افتخار استان ماست.
احمد
Iran, Islamic Republic of
مانی حقیقی نوه ابراهیم گلستان وپسر لیلی گلستان میباشد ، کارگردان فیلم اژدها واردمیشود
راستگو
Iran, Islamic Republic of
رخشنده دانشجو دکتری دانشگاه آزاد......... ؟
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد ولی یک بار اقرار نکرد که من اهل استان کهگیلویه وبویر احمدم .به هال مردم ستم دیده استان چه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
مطلع
Iran, Islamic Republic of
سید محمد حسن پدر سید محمدشریف از روستای دره آخوند سادات به تهران مهاجرت کرد. و در منطقه کن اقامت گزید.پسرش سد محمد شریف به نجف برای تحصیل رفت . و بعد در شیراز اقامت گزید. پسرش محمد تقی هم در ابتدا روحانی بود. ولی بعد مکلا شد و به شهرداری شیراز رسید. ابراهیم و ایرج و شاهرخ فرزندان محمدتقی اند. در مقاله تاریخنگاری در بویراحمد برای اولین بار حمید تقوی به این موضوع اشاره کرد.
دیل
Iran, Islamic Republic of
دیار سبزمان همیشه مردان بزرگی به جامعه ایرانی تقدیم نموده است که متاسفانه

گمنام مانده اند . واقعا حقیر اولین بار است چنین اطلاعاتی رو بدست می اورم .

کبنا مچکریم
سید مهدی تقوی
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب محضر جناب اقای دکتر رخشنده که خود از چهره های ماندگار استان هستند و تشکر بابت این مطلب وزحمتی که کشیدند..مایه خرسندی و افتخار هست که ایشون در مورد جناب گلستان و خانواده عظیم الشان این بزرگوار تحقیق کردند و بسیار از لطفشون سپاسگذارم..فقط نکته کوچکی در متن دیدم که نوشته بودند شاهرخ و ابراهیم و ایرج پسران مرحوم سید محمد تقی هستند و خواستم عرض کنم که شاهرخ همون شخص ابراهیم گلستان هستند و نام اصلی مرحوم ایرج گلستان هم اسماعیل هست...با تشکر فراوان و خدا قوت
دزدگیر
Iran, Islamic Republic of
دروغ به این بزرگی !؟ اگر پدربزرگ ایشون از سرفاریاب رفته بود و ساداتی بود حتما مردم استان می دانستند و مردم کهگیلویه یا حتی سرفاریاب خبر داشتند . آن هم به قول شما آیت الله و مرجع تقلید ! چرا از این کارهای زشت و ناپسند می کنید ؟ چطور بدون سند ادعای به این بزرگی می کنید ؟ زندگی و نسب گلستان روشن است
کلو پریاری
Iran, Islamic Republic of
په نخو تا زنده بی بکوتنه ساداتیم .که جون خوت ولمو کنید و گپ ول نه معطلیم.خدایی چه ربطی و کهگیلویه داره کسی که حاضر نوابییه اصالت خوشه هم بیان کنه تا یکی رهته کهنه بتلو واکندن تا یونه ثابت کرده
Iran, Islamic Republic of
سپاس از جناب دکتر
نوروز
Iran, Islamic Republic of
په راسی ای آیمی ک ی بار نگفت کهگیلویه بویراحمدی یا ساداتی ام . چ افتخاری داره و سی چن مونه
تقوی دهاقانی
Iran, Islamic Republic of
بنده از سادات امامزاده علی دهاقان سمیرم هستم ماها از قدیم اومدیم دهاقان وجمعیت کثیری داریم هر جا میرم میگم بچه سمیرم ولی دلیل نمیشه چون نمیگم بچه یاسوجم دیگه سادات امامزاده علی نباشم
افشار
United Kingdom
سلام.سپاس اما چرا تلاش مضاعف می کنید؟!استان کهکیلویه و بویراحمد خودش به اندازه کافی شان و شکوه دارد.لازم نیست دیگر بخواهیم آسمان و ریسمان به هم ببافیم واین مرحوم را که همه می دانند اهل ونک شهرستان سمیرم بوده، منسوب به این ولایت کنیم.اصلا عنوان ونکی دنباله ی شهرت ایشان هست و هنوز از بستگان وی در شهر ونک زندگی می کنند.
سید باقر کارگر
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد دکتر رخشنده مند از چهره‌های بنام و متواضع و علمی سادات امامزاده علی علیه السلام
واقعا عالی نگاشتید و من استفاده نمودم کارتان عالی و سادات به وجود امثال جنابعالی و همینطور دکتر گلستان افتخار میکند لیکن به نظراتتان علت تغییر فامیلی پدر ایشان چه بود با اینکه تقوی لقبی بسیار با مسماتر از گلستان هست متشکرم
لیکک
Iran, Islamic Republic of
بسیارخوب درود بردکتر
بیژن کاظمی
Norway
متن نظر شماسلام و درود به دکتر رخشنده چهره ادیب که خود نامش افتخاری بر دیارمان کهگیلویه است.
خود متن سرشار از تازگی و پویایی است که بزرگی از دیارمان را به نسل جوان معرفی می کند و این در وهله امتیازی است مثبت برای مخاطب همچنین بهتر از اخبار کشتار و سرقت ها و تجاوزها که روح انسان زو‌در این برهه زمانی لاغر و فرتوت تر از هر زمانی کرده.

این همه قیل و قال که چرا از ابراهیم‌گلستان نوشتند دکتر صحیح نیست به شخصه گلستان و آثارش رو که همزمان با چوبک و گلشیری و ... معرف فارسی زبانان شد شناخت کاملی از ایشان نداشتم و شاید گلستان بتواند چراغ و الگویی برای نسل جوان دیارمان شود ...
ما که تقلید را خوب بلدیم چرا تز مسیر گلستان و قلمش تقلید نکنیم ...

سپاس از قلم دکتر رخشنده
بیژن کاظمی
Norway
سلام و درود به دکتر رخشنده چهره ادیب که خود نامش افتخاری بر دیارمان کهگیلویه است.
خود متن سرشار از تازگی و پویایی است که بزرگی از دیارمان را به نسل جوان معرفی می کند و این در وهله امتیازی است مثبت برای مخاطب همچنین بهتر از اخبار کشتار و سرقت ها و تجاوزها که روح انسان زو‌در این برهه زمانی لاغر و فرتوت تر از هر زمانی کرده.

این همه قیل و قال که چرا از ابراهیم‌گلستان نوشتند دکتر صحیح نیست به شخصه گلستان و آثارش رو که همزمان با چوبک و گلشیری و ... معرف فارسی زبانان شد شناخت کاملی از ایشان نداشتم و شاید گلستان بتواند چراغ و الگویی برای نسل جوان دیارمان شود ...
ما که تقلید را خوب بلدیم چرا تز مسیر گلستان و قلمش تقلید نکنیم ...

سپاس از دکتر عزیز بابت معرفی آثار و شخصیت یکی از مفاحر ادبیات فارسی
سیدمجیدتفوی بهبهانی
Iran, Islamic Republic of
شاهرخ گلستان مستندسازمعروفی است که تاریخ تحول سینمای ایران راتدوین وخوددررادیو بی بی سی اجراکرد.شاهرخ برادرکوچک ابراهیم است ودرانگلستان زندگی میکند.
باسپاس ازدکتررخشنده مندعزیزکه باذوق وسلیفه سرشارخوداین اطلاعات رادراختیارهمگان فراردادند
عباسی شیراز از نوادگان امامزاده علی
Iran, Islamic Republic of
سادات امام زاده علی در شیراز دارای جمعیت زیادی هست و علما و نخبگان زیادی دارد. در ضمن پدر آقای گلستان از نمایندگان مجلس موسسان بود که قدرت از قاجار به پهلوی منتقل کردند
کاظم
Iran, Islamic Republic of
چه دلیلی میتواند داشته باشد که یک آدم فامیلی خوبی داشته باشد و پسوند شیرازی
و عوض کند
تا کسی نفهمد
جالبه
احمد شیرازی
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم مستند بنویس ابراهیم گلستانه فرزند محمد تقوی شیرازی سمیرمی بود به تاریخ وزندگی نامه محمد تقی تقوی مراجعه نمایید در اینترنت هم سرچ کنید زندگینامه پدرش وی را متولد روستای ونک از توابع سمیرم است .
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1