تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۲۰۱۳۹۲

از شرمندگی سالن تا اشک‌های حاج عدل کهگیلویه

۱۵
۰
کبنا ؛
 

ناشنوایان کهگیلویه بی‌توجهی مسؤولان به اشتغال آن‌ها را در بنری به گوش همه رساندند اما گوش هیچ مسؤولی بدهکار این خواسته نیست.

 «گوش هیچ مسؤولی بدهکار فریاد بی‌صدای ناشنوایانی که بی‌توجهی به خواسته‌های خود را داد می‌زنند، و فریاد نداشتن اشتغال از پس آن شنیده می‌شود، نیست»،این را از بنری استنباط کردم که در سالن محل برگزاری مراسم ویژه روز جهانی ناشنوایان در دهدشت نصب کرده بودند.

هر چند ملاحظه کاری و تعارف متولیان امر، کلمه «کهگیلویه» را از متن نوشته شده این بنر سانسور کرده بود اما همین برای انتقاد از مسؤولان شهرستان کافی بود و البته عدم حضور فرماندار یا نماینده وی و مدیران دستگاه‌های اجرایی به رغم دعوت قبلی در این مراسم مهر تأئیدی بر بی‌مهری آنان به قشر معلول ناشنوا بود.

 


حضور عدل هاشمی‌پور نماینده مردم شهرستان در مجلس که آمده بود تا سکوت ناشنوایان را بشنود و بغضش در این جمع ترکید اما التیامی بود بر زخم‌های کهنه ناشنوایانی که این حضور را مایه دلگرمی دانسته و در خلال سخنانش مکرر او را تشویق می‌کردند.

 
درد دل‌های اسماعیل دژه که در سکوت خود از نام‌آوران ورزش استان و دارای مدال‌های جهانی  است و مشکلات خود و همنوعانش را با زبان ایما و اشاره بیان می‌کرد عاملی برای احساس شرمندگی کسانی است که تاکنون به آن‌ها توجهی نکرده‌اند و به اندازه توانایی و حقشان آن‌ها را مورد عنایت قرار ندادند.

 


 
در این مراسم همه تلاشم بر این بود برای لحظه‌ای صدای سکوت را بشنوم؛ نتوانستم حتی برای لحظه‌ای خود را جای دختری بگذارم که با فریاد هر چه تمامتر دکلمه‌ای را قرائت می‌کرد و صدایش خاموش بود، و هر چه تلاش کردم نتوانستم فریاد قهرمانی که مشکلات ناشنوایان را با حرکات سریع دست و نگاه نافذش داد می‌زد و می‌گفت آیا کسی متوجه حرف‌های من می‌شود ؟را بشنوم.

گرچه فریاد ناشنوایان سکوت بود اما قلب مهربان و چهره‌ای آکنده از مهر و محبت آنان به وسعت حرف‌هایی بود برای نگفتن، این را از حرکات پر معنای دستان دخترانی که با انگشتان خود روی هوا کلماتی را ترسیم کرده و سرودهایی را به زیبایی می‌خواندند فهمیدم.

 


 
مراسم بزرگداشت روز ناشنوایان امروز در حالی برگزار شده بود که از مسؤولان شهرستان به جز رئیس جمعیت هلال‌احمر، رئیس کمیته امداد، مدیر آموزش و پرورش، سرپرست بهزیستی و رئیس شورای شهر کسی شرکت نداشت.

سالن برگزاری مراسم هم شرمنده مدعوین و حضار بود ظرفیت ناچیز این سالن از همان ابتدای شروع مراسم تکمیل شده و حتی ناشنوایانی که مراسم به نام آن‌ها بود مجبور شدند ایستاده تا پایان مراسم را دنبال کنند.

 


 
اسماعیل دژه از تبعیض در استخدام ناشنوایان در سطح استان انتقاد کرد و گفت: ۱۰نفر از معلولان ناشنوا در ادارات یاسوج به کار گماشته شدند و در دیگر شهرستان‌ها هم این اتفاق افتاده است.

این قهرمان ناشنوا با بیان اینکه ناشنوایان کهگیلویه استعداد، مدرک و توانایی کار دارند افزود: در مسابقات کشوری و جهانی مقام می‌گیریم همه هم خبر دارند اما دریغ از ذره‌ای توجه به ما.

دژه تصریح کرد: با وجود اینکه ناشنوایان در رشته‌های ورزشی قهرمان هستند و مقام کسب می‌کنند حتی سالن ورزشی به آن‌ها اختصاص نمی‌دهند و همیشه می‌گویند بودجه نیست.

 


 
وی تأکید کرد: خواهش می‌کنم به ما کمک کنید انشاءالله خدا به شما ثواب دهد.

هاشمی‌پور در این مراسم ریشه بی‌توجهی به ناشنوایان را از سازمان بهزیستی استان دانست و اظهار داشت: امیدوارم این سؤالم به گوش مدیر کل بهزیستی استان برسد که آیا این سازمان به سهمیه سه درصدی استخدام معلولان عمل کرده است یا نه؟ و اگر عمل کرده چرا این قانون را در شهرستان کهگیلویه اجرا نکرده است؟

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس افزود: همه مشکلاتی که عزیزان ناشنوا بیان کردند به خاطر این است که ما مسؤولان خود را نشناختیم چرا که اگر شناخته و ساخته بودیم قطعاً به این قشر توجه می‌کردیم.

وی با اشاره به آیه‌«صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ"» مسؤولانی که به معلولان بی‌توجه هستند را مصداق این آیه شریفه دانست و گفت: هر مسؤولی به قشر معلول بی‌توجه باشد کور،کر و لال است و چیزی نمی‌فهمد.

هاشمی‌پور افزود: چطور ممکن است در کمیته امداد نتوانند از این عزیزان استفاده کنند؟نمی‌توانم باور کنم بکارگیری معلولان در ادارات ممکن نیست. امیدوارم حرفم به گوش مدیر کل این نهاد برسد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات ناشنوایان باید پیگیری و چانه‌زنی شود تصریح کرد: به مصوبه‌ها نباید اکتفا کرد و منتظر سرازیر شدن کمک‌ها از تهران نباشید باید پیگیری دلسوزان را داشت.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ با اشاره به سهمیه سه درصدی جامعه معلولان در استخدامی‌ها گفت: به اندازه کافی قانون داریم اما عمل به قانون و نظارت بر اجرای قوانین کم داریم.

هاشمی‌پور با تأکید بر لحاظ استخدامی معلولان و رعایت عدالت در بکارگیری قشر معلول گفت: انتظار دارم اگر قانون استخدامی در دیگر شهرستان‌ها لحاظ شده در کهگیلویه بزرگ هم اعمال شود.

وی افزود: چرا در نهادهایی از قبیل بهزیستی و کمیته امداد پرسنلی نباشد که بتواند جوابگوی ارباب رجوع این قشر باشد و از حق و حقوق آن‌ها دفاع کند؟ آیا هر کس زبان دارد فقط باید از حقوقش دفاع کند؟

وی با بیان اینکه اگر منتظر دستورالعمل باشید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود پیگیری خواسته‌های معلولان را حق آن‌ها دانست و افزود: خدایا تو شاهد باش آیندگان ما را نخواهند بخشید، علاوه بر معلولان، فرزندان شهدا و ایثارگران هم آواره می‌گردند باید برای اشتغال این فرزندان چاره‌اندیشی کرد.

هاشمی‌پور راه‌اندازی کارگاه‌های زودبازده و بکارگیری معلولان در این کارگاه‌ها را از راهکارهای کمک به اشتغال آنان عنوان و بیان کرد: به همت دفتر ارتباط مردمی و مشاوران خودم طرح‌های زودبازده برای اشتغال‌زایی ارائه می‌شود.

وی هم‌چنین اعزام ناشنوایان به کربلای معلی در عاشورا و تاسوعای حسینی را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: با هزینه‌ای که از یک منبع پرداخت می‌شود این عزیزان به طور دسته جمعی راهی حرم مطهر ابا عبدالله(ع) خواهند شد.

نماینده مردم کهگیلویه گریزی هم به وعده‌های انتخاباتی خود داشت و با بیان اینکه همه وعده‌هایم بر اساس نقشه راه ترسیم شده در حال اجراست تصریح کرد: پروژه‌های راکد شده شهرستان جان دوباره گرفته و فعال شدند.

هاشمی‌پور با اشاره به مهاجرت از شهرستان نسبت به بهبود وضعیت کهگیلویه امیدواری داد و با وطن فروش خواندن کاسنی که از دهدشت کوچ کردند گفت: به همه شما اطمینان می‌دهم کهگیلویه آباد می‌شود.

اشرف نیکروز تعداد ناشنوایان زیر پوشش بهزیستی شهرستان را ۱۰۰ نفر دانست و گفت: ۷۰ ناشنوای دیگر پشت نوبتی هستند.

سرپرست بهزیستی کهگیلویه نبود اعتبارات لازم را مانع پذیرش ناشنوایان پشت نوبتی خواند و افزود: نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

نیکروز حمایت تحصیلی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و مسکن را از خدمات بهزیستی به معلولان برشمرد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه جدید بین بهزیستی و دانشگاه چهار میلیون تومان برای هزینه تحصیلی دانشجویان پرداخت خواهد شد.

وی افزود: تسهیلات اشتغالزایی تا سقف ۱۰ میلیون تومان به معلولان حائز شرایط پرداخت خواهد شد و برای خانواده‌های دو معلولی مسکن ساخته می‌شود.

نیکروز افزود: بهزیستی برای تأمین تجهیزات توانبخشی از قبیل سمعک، تشک و مایحتاج معلولان نیز خدماتی ارائه می‌دهد.

======================
گزارش و عکس از: طیبه سعادتی نیک
=====================

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چرا رئیس استثنایی نیست اصلا وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
رئیس استثنایی چوب باقلا است
Iran, Islamic Republic of
مگر استثنایی هم رئیس دارد
Iran, Islamic Republic of
اره استثنایی اصلا مدیر ندارد
Iran, Islamic Republic of
چرا قرار است عباسی رئیس شود //
Iran, Islamic Republic of
حیف استثنایی که .. کرد
Iran, Islamic Republic of
برادران استثنایی خدا به فریادتان برسد رئیستان کیه
Iran, Islamic Republic of
خدا به فریادتان برسد با این رئیسی که دارید
Iran, Islamic Republic of
عزیز جان استثنایی رئیس ندارد به قولی چوب باقلا است
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
عدل متاسفانه در حد نماینده مجلس نیست.
اگر بر اساس شایستگی بود ایشون حداکثر در حد شهردار یک شهر کوچک خیلی خوب بود. همین
انصاف
Iran, Islamic Republic of
این نماینده نمی داند که معلولین ربطی به کمیته امداد ندارند متولی معلولین اداره بهزیستی است یاد بگیر اقای نماینده.
خادم مجازی شهداء
Iran, Islamic Republic of
سردار بوعلی:
پخش آنلاین اجلاسیه استان از طریق ۳۲ هزار نقطه شباب در کشور+جمع آوری مصاحبه۱۴۰۰ خانواده شهید

http://1800shahid.ir/%d8%ac%d9%85%d8%b9-%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%b5%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d9%871400-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af%da%86%d8%a7%d9%be-145-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8/
کا رمند بهزیستی
Iran, Islamic Republic of
بارها گفته ایم ودوباره هم می گوییم موسوی امجد مدیری ضعیف است چرا برای تعویض وی اقدام نمی شود
Iran, Islamic Republic of
ای کاش آقای هاشمی پور به جای اشکاش یک میلیارد از سرمایه عظیم خودش دا به اونها اهدا می کرد.
مرادیان
Iran, Islamic Republic of
اقای نماینده بهزیستی دهدشت قریب به شش ماه است که مسول ندارد و مدیران استانی نمی خواهند مسولی مطالبه گر و توانمند در این شهرستان ایفای وظیفه و خدمت به مردم ومعلولان نماید ....وضععیت فعلی بهزیستی این شهرستان برای ادامه مدیریت باری به هر جهت انان فرصتی طلایی است که ادامه دهند این شیوه نا صحیح را ......؟؟؟؟
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1