تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۲۰۱۰۹۲

نخستین اقامتگاه بوم‌گردی در سی سخت افتتاح شد + تصاویر

۱
۰
کبنا ؛

بوم گردی
همزمان با هفته گردشگری، نخستین اقامتگاه بوم‌گردی در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.


 امروز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی استاندار و مسئولان شهرستان دنا نخستین طرح بزرگ بوم‌گردی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهر سی‌سخت افتتاح شد.
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح این طرح با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های این بحث درون‌زایی و تکیه بر توانمندی‌های درونی هر استان و منطقه است.

محمود باقری با اشاره به اینکه این طرح نخستین اقامتگاه بوم‌گردی استان است که امروز افتتاح می‌شود، افزود: این واحد بوم‌گردی به گذشته ما مربوط بوده و نوع زندگی گذشته مردم استان ما را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: از مزایای اجرای این طرح، مشارکت و مالکیت توسط یک واحد خانوادگی بوده که سبب پایداری این پروژه شده و به توسعه آن در آینده کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۵۴ متقاضی طرح بوم‌گردی در اداره کل میراث فرهنگی درخواست خود را ثبت کرده‌اند که طرح کنونی به عنوان نخستین طرح مورد موافقت کارشناسان، بانک و میراث فرهنگی قرار گرفته و با نام "اقامتگاه بوم‌گردی رئیس" امروز افتتاح شد.
باقری میزان اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این واحد بومگردی را ۲۰۰ میلیون تومان عنوان و بیان کرد: از این میزان ۸۰ میلیون تومان تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت و ۱۲۰ میلیون تومان توسط سرمایه‌گذار هزینه شد.

وی ابراز کرد: با توجه به تأکید مقاوم معظم رهبری بر مساله اقتصاد مقاومتی، امیدواریم راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی به افزایش استقبال گردشگران خارجی و از طرفی توانمندسازی اقتصادی مردم کمک کند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین با اشاره به اینکه امروزه گردشگری در پیوند با اقتصاد نقش قابل توجهی ایجاد کرده است، گفت: در طرح بوم‌گردی، بناهای سنتی و قدیمی به محیطی برای پذیرایی از گردشگران تبدیل شده که این موضوع از جهات زیادی مزیت دارد.

پژمان نیک‌اقبالی مهم‌ترین مزیت طرح‌های بوم‌گردی را بحث اقتصادی و درآمدزایی آن عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، با احیای خانه‌های قدیمی، سابقه و گذشته افراد در این خانه‌ها حفظ شده و از سوی دیگر می‎تواند تبلیغی برای سازه‌های قدیمی و خانه‌های سنتی باشد تا در کنار سیاه‌چادر به عنوان یک پتانسیل معرفی شود.
وی بیان کرد: برخی روستاهای شهرستان‌های بویراحمد و دنا به‌ویژه روستای کریک و برخی روستاهای مناطق گرمسیری استان از جمله روستای مارین، ظرفیت خوبی برای اجرای طرح‌های بوم‌گردی دارند و تسهیلات ارزان قیمتی برای احداث این طرح‌ها پرداخت می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هتل‌های ۴ستاره تمام نیاز گردشگران نیست و برخی تمایل به استقرار در خانه‌های گلی و سیاه چادر دارند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز ساخت چنین فضاهای اقامتی با حفظ اصول معماری قدیمی و آداب و رسوم عشایر منطقه را نیز دارای مزایا و ویژگی های مهم و ارزشمندی دانست و بر ضرورت افزایش روند ایجاد چنین اقامت گاه هایی در سطح استان بویژه مناظر بکر و روستاهای هدف گردشگری تاکید کرد.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: ساخت اقامتگاه بوم گردی سی سخت با معماری و نمایش آثار فرهنگی و سنتی عشایر منطقه به عنوان الگو و نمادی از صنعت گردشگری عشایری محسوب می شود که باید بیش از پیش گسترش یابد.
وی افزود: ساخت فضاهای اقامتی بوم گردی علاوه بر مزیت های مهم فرهنگی و حفظ هویت و اصالت یک روستا، منطقه و سنت ها و آیین گذشتگان خود نقطه تحول و مصداق عینی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی بر لزوم پیوند اقتصاد محلی با صنایع و بخش های مختلف اقتصادی صنایع دستی، گردشگری و کشاورزی در سطح استان نیز تاکید کرد و گفت: بدون شک ساخت اقامت گاه های بوم گردی با هزینه های ناچیز اما با هدف سرمایه گذاری های کلان خود مناسب ترین گام در راستای تحقق این مهم است.
وی به تنوع جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و افزایش مسافران این استان در برخی ایام سال نیز اشاره کرد و گفت: ساخت کمپینگ های اقامتی، اقامت گاه های بوم گردی، هتل ها و سایر زیرساخت های خدماتی و رفاهی با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات بانکی از برنامه های راهبردی و توسعه ای این استان است.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و حدود ۳۰۰ تفرجگاه و مناظر بکر طبیعی و گردشگری یکی از مناطق و مکان های هدف گردشگری در جنوب غربی ایران محسوب می شود.
سالانه در فصل بهار و تابستان هزاران مسافر از مناظر طبیعی، تاریخی و مذهبی در شهرها و مناطق مختلف این استان دیدن می کنند.
شهر سی سخت مرکز شهرستان ۴۶ هزار نفری دنا در جوار کوه دنا دارای جاذبه های طبیعی چشم نوازی چون چشمه میشی، چشمه نمک و سیاحتگاه مفرح «کوه گل» است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: سه مورد طرح بوم‌گردی در شهرستان دنا به صندوق کارآفرینی امید معرفی شد که از این تعداد مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به طرح کنونی پرداخت و به بهره‌برداری رسید و دو طرح دیگر نیز برای پرداخت تسهیلات تأیید شده است.

ارسلان حسن‌پور با اشاره به ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد در بخش گردشگری گفت: صندوق کارآفرینی امید از طرح‌ها و ایده‌هایی که سبب رونق صنعت گردشگری در این استان شود حمایت و نسبت به پرداخت تسهیلات به آنها اقدام می‌کند.
وی ابراز کرد: پرداخت تسهیلات در حوزه گردشگری سقف خاصی وجود نداشته و هر تعداد طرح که معرفی شود تسهیلات موردنیاز از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌شود.
امام جمعه سی‌سخت بر رونق گردشگری اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد.
حجت‌الاسلام ناصر مصباح‌نژاد اظهار کرد: ایجاد طرح‌های بوم‌گردی که بیانگر هویت و زندگی عشایری و آداب و رسوم مردم است اجازه نمی‌دهد در دنیای مدرن امروزه سنت‌های عشایری مردم به فراموشی سپرده شود.
امام جمعه شهر سی‌سخت با اشاره به اینکه ایجاد طرح‌های گردشگری مانند طرح بوم‌گردی یک کار اقتصادی است، گفت: ظرفیت‌‎های زیادی در زمینه بوم‌گردی در استان وجود دارد که امروزه شاهد افتتاح طرح بوم‌گردی توسط سرمایه‌گذار بومی در شهر سی‌سخت هستیم.
وی با تأکید بر ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان گفت: جوانان نباید تنها به دنبال ایجاد مشاغل دولتی باشند بلکه با دریافت تسهیلات می‌توانند اشتغال ایجاد کنند.
امام جمعه سی‌سخت افزود: سبک زندگی عشایری پایلوتی باشد برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که توجه به این بخش می‌تواند منجر به رفع بیکاری شود.
مصباح‌نژاد اضافه کرد: رسانه‌های استان طرح‌های بوم‌گردی را برجسته کنند چرا که ایجاد طرح‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی منجر به توسعه و رونق اقتصاد می‌شود.
وی با تأکید بر رونق گردشگری اسلامی گفت: گردشگری اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد رونق داده شود و رسانه‌ها هم در رونق گردشگری اسلامی تلاش کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
چه خوشکله ما هم از اینا می خواییم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1