تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۹۸۳۴۲

رشد زیاد خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد / آمارهای عجیب در استان / نقشه راهی که اعتبار ندارد

۶
۰
کبنا ؛خودکشی پدیده شوم اجتماعی که برخی افراد به دلایل مختلف دست به این اقدام ناپسند می‌زنند و در فرهنگ‌های مختلف از آن به صورت‌های متفاوت تعبیر و تفسیر می‌شود.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت کشور انگیزه خودکشی در مطالعات انجام گرفته به ترتیب مربوط به مسائل ناموسی، اختلالات خانوادگی، تحصیل و ازدواج، شکست و ناامیدی، فقر و تنگدستی، بیماری‌های روانی، استرس‌ها و فشارهای روانی، تنهایی، عشق و تمایلات شدید عاطفی و اعتیاد به مواد مخدر و مواد توهم زا بوده که در این میان سهم خودکشی با انگیزه اختلافات خانوادگی با ۴۱ درصد بالاترین علت خودکشی ذکر شده و از لحاظ جنسیتی، اقدام به خودکشی در مردان ۸ برابر زنان بوده است. بیشترین دلیل خودکشی در نوجوانان ایجاد فاصله و فقدان رابطه مناسب بین فرزندان و والدین ذکر شده است؛ فاصله‌ای که موجب می‌شود والدین درک صحیحی از وضعیت فرزندان خود نداشته باشند.

stop
رتبه سوم کهگیلویه و بویراحمد در خودکشی



هوشنگ سیاوش‌پور، معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید، متأسفانه شاهد رشد خودکشی در این هستیم و سال ۹۴ جایگاه سوم کشوری به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

 سیاوش‌پور ادامه داد: پدیده خودکشی تنها توسط دولت کنترل نخواهد شد و باید رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و خود مردم برای مقابله با این پدیده شوم پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه همگان باید کمک کنند، تصریح کرد: مقابله با خودکشی، دستگاه متولی خاص ندارد و گاهاً شاهد موازی کاری هم بوده‌ایم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال‌های اخیر سازمان بهزیستی با آموزش‌های لازم و تربیت کارشناسان خبره گام‌های خوبی برای مقابله با پدیده خودکشی و کنترل و کاهش این پدیده برداشته‌ است.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-09-13 22:24:20Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

نقشه راه کهگیلویه و بویراحمد اعتبار ندارد

سیاوش‌پور در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز، می‌گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نقشه راهی برای مقابله با پدیده «خودکشی» نداشت و اکنون پروتکل و نقشه راه استان ترسیم شده است و برای اجرای این پروتکل منتظر تأمین اعتبار هستیم.

او اگر چه به این سئوال مبنی بر اینکه «اگر تأمین اعتبار نشود، تکلیف این پروتکل چه خواهد؟» پاسخ روشنی نداد، اما اظهار کرد: اکنون می‌دانیم که برای مقابله با پدیده شوم خودکشی چه کارهای باید انجام بگیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد وزارت بهداشت را متولی اصلی مقابله با خودکشی می‌داند و گفت: دستگاه‌های مانند سازمان بهزیستی همکار هستند.

وی با اشاره به نقش مردم و مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی، اظهار داشت: در هر جا مردم و دستگاه‌های فرهنگی همکاری کردند، شاهد کاهش خودکشی هستیم. بطور مثال در شهرستان لیکک با همکاری امام جمعه خوب این شهر خودکشی در این شهر به صفر رسیده است.

معاون امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به آمارهای نگران کننده خودکشی در این استان اشاره کرد و گفت: خودکشی در این استان در حال افزایش است.

جنس خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد / مردان بیشتر خودکشی می‌کنند


به گزارش کبنا، جنس خودکشی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده است که هوشنگ سیاوش‌پور معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این باره نیز می‌گوید؛ سال ۸۳ بیشتر خودکشی‌ها مربوط به زنان این استان بوده و اکنون رفته رفته خودکشی‌ها به سمت مردان آماده است.
سیاوش‌پور ادامه می‌دهد: در گذشته خودکشی بین افراد کم‌سواد بوده، اما در حال حاضر شیب خودکشی‌ها به سمت افراد باسواد و تحصیل‌کرده‌ها است.
وی افزود: خودکشی‌ها در بین دانش آموزان و دانشجویان رواج یافته است و همه اینها هشداری است که والدین در کنار مسئولان با همکاری و تعامل از این پدیده شوم جلوگیری کنند.
این مسئول به ابزارهای خودکشی هم اشاره می‌کند و می‌گوید؛ دارو و سم قبلاًها بیشتر رواج بود، اما آقایان سلاح گرم و طناب را بیشتر برای خود انتخاب می‌کنند.
باورهای غلط و بی‌توجهی به جوانان در بین خانواده‌ها
بنابر این گزارش؛ استان کهگیلویه و بویراحمد که دارای آداب و رسوم غنی است و مردمان سراسر کشور آنها را به مردمان شجاع، دلیر، مهمان‌نواز و سخت کوش می‌شناسند ولی اکنون دچار یک سری تغییرات فرهنگی و اجتماعی شده‌اند که بدون شک اگر مسئولان و مردم در این خصوص چاره‌اندیشی نکنند در آینده با مشکلات جدی‌تر روبرو خواهیم شد. در گذشته خانواده‌ها از اینکه فرزندانشان خودکشی کنند، شرم داشتند و بزرگان نیز به مراسم‌های ختم این افراد نمی‌رفتند اما اکنون مراسم‌هایی گرفته می شود که خود به نوعی ترغیب کننده است در حالی که خانواده ها برای کم کردن بار عذاب وجدان خود مراسم‌های آنچنانی می‌گیرند.
رشد زیاد خودکشی در بین جوانان ۱۴ الی ۲۵ سال / ۵۰ سال‌ها دیگر خودکشی نمی‌کنند
سیاوش‌پور در این باره می‌گوید؛ نباید از افرادی که خودکشی می کنند قهرمان بسازیم چرا که این افراد نتوانسته‌اند با مشکلات زندگی بجنگند و اقدام به خودکشی کرده‌اند و برای این کار نیاز به اقدامات فرهنگی داریم و باید از ظرفیت روحانیون و بزرگان در مراسم‌ها و مساجد برای تبیین و تشریح ابعاد شرعی و اجتماعی این مسئله استفاده کنیم.
به گزارش کبنا، در جمعیت شهری استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۹ درصد خودکشی‌ها روبرو هستیم و در روستاها این موضوع ۴۱ درصد است. به گفته سیاوش‌پور خودکشی درمیان مشاغل آزاد و بیکاران بیشتر از کارمندان است تاجایی که در میان کارمندان نزدیک به صفر و در افراد بالای ۵۰ سال تقریباً به صفر رسیده است.
سیاوش‌پور معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید؛ جوانان توجه می‌خواهند و در واقع آنچیزی را که جوانان می‌بینند، والدین و جامعه نمی‌بیند و اگر نگاه شود می‌بینیم که خودکشی در بین سنین ۱۴ الی ۲۵ سال رشد زیادی داشته است.
بنابر این گزارش، حضور ریش سفیدان، بزرگان، نخبگان و دانشگاهیان در کنار مسئولان و دستگاه‌های متولی برای مقابله با این پدیده شوم الزامی به نظر می‌رسد و اگر در این خصوص چاره‌اندیشی نشود شاید همه ما روزی به نحوی گرفتار این قضیه شویم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بیکاری فقر تبعیض وناامیدی، خدایا کمک کن
زهله ترو
Iran, Islamic Republic of
خودکشی‌ها در بین دانش آموزان و دانشجویان رواج یافته است و همه اینها هشداری است که والدین در کنار مسئولان با همکاری و تعامل از این پدیده شوم جلوگیری کنند.
Iran, Islamic Republic of
بیکاری و فقر
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
۵۰ساله هابه هدی شکسته وپیر شده اند که خودشان منتظر عزرائیل هستند نیازی به خودکشی ندارند فقر و شکاف اقتصادی ودزدی وبی عدالتی ریشه مملکت را درآورده.به والله مردن به ۸۰درصد مردم واجب شرعی شده است.
Iran, Islamic Republic of
خودکشی پارک جنگلی هم ریشه بیکاری داره نه بابا این خودکشیهادمشکلات خانوادگی واکثرا عشقی است چرا حقیقت را نمی بینید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بیکاری وفقر که باشه مشکلات خانوادگی پیش میاد.پول نباشه عاشقی بی فایده است.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1