تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۱۹۲۸۸۷

انتخاب آخرین استان ها در سفر دولت حاوی پیام است / تیم دولت پا به صف بندی های طایفه ای گذاشته است / تأثیر سخنان بزرگواری بر سفر دولت به استان

۰
کبنا ؛
  در آستانه سفر رئیس جgraatمهور به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، با چند نفر از فعالان دانشگاهی فعلی و قبلی استان مجموعه گفت و گوهایی را ترتیب دادیم که تا قبل از سفر حجت الاسلام حسن روحانی در این پایگاه منتشر می شوند.

 
گفتنی است، قرائتی، همزمان با انتشار نخستین خبرها از احتمال سفر رئیس جمهور به استان با تشکیل کمپینی در تلگرام، با حضور چهره های مختلف سیاسی، اجرایی، دانشجویی، خبرنگار و غیره از همه جناح های سیاسی و فکری، به مطالبه گری منطقی و معقول در خصوص این سفر پرداخت که در تنویر افکار عمومی نسبت به چرایی سفر رئیس جمهور و دستاوردهای آن بی تأثیر نبود.
متن سوالات و پاسخ ها را در زیر با هم مطالعه می کنیم:
 
 به نظر شما – به عنوان یکی از دانشجویان فعال دانشگاه یاسوج در دوران دانشجویی و یکی از جوانان اصلاحطلب استان – مهم ترین اولویت دولت برای استان چه خواهد بود؟
قرائتی: مهمترین اولویت دولت در این سفر را که باید از نماینده دولت در استان پرسید یا کمپین و اعضای ستاد استقبالی که گویا تشکیل شده؛ اما اگر منظور این است که اولویت های دولت چه باید باشد، می شود گفت که صحبت از پتانسیل ها و محرومیت های استان تبدیل به مقوله ای تکراری شده.
از بس فریاد زده شد و تغییری در وضعیت کلی استان بوجود نیامده بلکه بدتر هم شده چنانچه به گواهی آمار اخیر در همه شاخصه های اقتصادی و توسعه ای ما قعر این جدول را به اسم خودمان سند زدیم .حتی اگر به درصدی از پتانسیل و داشته های استان در دولت های قبلی تا به امروز توجه می شد ،قطعا شاهد وضعیت متفاوتی بودیم . با یک بررسی اجمالی میشود پتانسیل های استان برای توسعه را متوجه شد ،مولفه هایی نظیر آب و منابع طبیعی ،جاذبه های توریستی و توسعه محورهای مواصلاتی مهمترین این پتانسیل هاست .توجه به این موارد در واقع اولین گام برای برون رفت از وضعیت فعلی می باشد که سالهاست برداشته نشده و هر دولتی به دولت بعدی حواله میکند .در واقع ما در وضعی هستیم که مهمترین اولویت اولویت اول و همان گام اول برای شروع حرکتی است.
 شما به عنوان فعال دانشجویی استان و عضوی از طیف فرهیخته استان، انتظار چه دستاوردی برای استان از این سفر دارید؟
قرائتی: اینکه  تصور کنیم با سفر هیات دولت همه یا حداقلی از مشکلات و معضلات یک شبه حل خواهد شد ،چندان منطقی بنظر نمی رسد ،و نه تیم تبلیغاتی دولت و نه رسانه های منتقد نباید توقعات را بالا ببرند ،بهرحال این سفرها بیش از آنکه دستاورد مشخصی داشته باشند ،تبدیل به یک سنت در ساختار سیاسی ما شده و بیشتر برای دولت ها بار تبلیغی دارد ،هرچند در ادامه هم سنت تخصیص اعتبارات و امتیازهایی که خاص اینگونه سفرهاست مرسوم شده ،پس میشود انتظار داشت که مسوولین و مقامات استانی نهایت تلاش خود را برای تصویب اعتبارات بیشتر بکار ببرند.
آیا به تأخیر افتادن سفر دولت تدبیر و امید به استان و قرار گرفتن استان در برنامه سفر های دولت در ردیف آخرین استان های کشور را  بی توجهی به استان کهگیلویه و بویراحمد می دانید و یا علت دیگری را برای آن متصور می شوید؟
قرائتی: بنظر نمی رسد که برنامه ریزی ها در یک سیستم عظیم سیاسی، اتفاقی و شانسی باشد ،بهرحال انتخاب اولین و آخرین ها در رویدادی بر اساس یک سری دلایل و توجیهات انجام میشود ،همانطور که انتخاب اولین استان برای سفر حاوی نکات و دلایل خاص خودش است، لابد آخرین استان هم حاوی پیامی است ،استانی که در خیلی جداول ارزش گذاری جدید در رده آخر است ،و چندان اهمیتی برای دولت ندارد ،دست دولت را برای انتخاب به عنوان آخرین گزینه سفرهای استانی باز گذاشته بود .چرا که این استان بر خلاف تاثیر مهم مستقیمی که در پر کردن خزانه دولت دارد ،در تصمیم گیریهای کلان و به قدرت رسیدن جناح ها به واسطه جمعیت کم خود این تاثیر ندارد ،ضمن اینکه نحوه برخورد نماینده سابق شهرستان کهگیلویه در روز رای اعتماد ،این شائبه رو که انتخاب ما بعنوان استان آخر چندان بدون حکمت نیست،را تقویت می کند.
 برخی معتقدند که قرار گرفتن استان در ردیف استان های آخر، بی اهمیتی نسبت به مناطق محروم است و برخی مدعی هستند این تأخیر سفر فرصتی برای استان فراهم می آورد که رئیس جمهور از تجربیات سفر های پیشینش به استان های دیگر در استان ما استفاده کند و خدمات بهتری به مردم استان ارائه دهد. نظر شما در این خصوص چیست؟
قرائتی: اگر اینگونه سفرها بر اساس نیازها و مطالبات و مشکلات مردم و اولویت توجه بیشتر دولت به یک استان برنامه ریزی شده باشد اهمیت و ارزش پیدا می کند ،و گرنه وقتی تابع نگاه سیاسی و میزان تاثیرگذاری این استان ها در انتخابات ها باشد،اصلا نگاه درخور و قابل دفاعی نیست ،ضمن اینکه تقریبا واضح است که در گفتمان اقتصادی و حتی سیاسی این دولت اقشار ضعیف و فرودست چندان جایگاهی ندارند. پس از این منظر استان های محروم هم در اولویت قرار نمی گیرند .با توجه به اینکه این سفرها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بصورت یک سنت روتین اجرا میشود ،فک نمیکنم که نیازی به کسب تجربه برای استان های آخر باشد.
 به نظر شما نمایندگان استان ما در مجلس شورای اسلامی بهتر است در این سفر چه نوع مطالباتی از رئیس جمهور و هیأت دولت داشته باشند و آیا تا کنون  مطالبه گری نمایندگان استان از دولت برای بهبود وضعیت استان، مطالبه گری مطلوبی بود؟
قرائتی: متاسفانه مساله انتخابات به خصوص انتخابت مجلس که یک رویکرد توسعه محور در گفتمان سیاسی است در استان ما به دلیل بافت قومی قبیله ای و دامن زدن جریانات سیاسی و افراد ذینفع به این شکاف ها ،کارکرد معکوسی پیدا کرده است ،کیست که منکر شود،حداقل در هر چهار سال یک بار مرزبندی های ایلی و طایفه ای پررنگتر و برجسته تر نمی شود؟
تقریبا کمتر کاندیدایی هم هست در استان ما که بتواند،ادعا کند خاستگاه و نگاه قبیله ای ندارد؟در گفتمان سیاسی ما واحد سیاسی استان و شهرستان جای خود را به ایل و طایفه داده است ،بدیهی است کسانی که خود محصول چنین مناسباتی هستند، این مناسبات را بیش از پیش تقویت می کنند ،چون مدیون هستند ،و نکته ناراحت کننده تر اینکه تیم اجرایی دولت در استان هم پا به این صف بندیهای گذاشته به نحوی که پس از سه سال از عمر این دولت در این استان شاهد عمیقترین شکاف های قومی قبیله ای هستیم .
و حتی بیشتر تغییرات و عزل و نصب ها ریشه اش به این مسائل باز میگردد .حداقل در استان استقلال و تفکیک قوا(مجره و مقننه)چندان جدی گرفته نمیشود ،و شنیده میشود که نمایندگان به چیزی کمتر از اطاعت محض مدیران ،رضایت نمی دهند ،و این اصلا شایسته نیست .میزان مطلوبیت قدرت مطالبه گری نمایندگان در وضعیت فعلی استان ما (به گواه آمار)در حوزه اقتصاد و تولید و اشتغال نهفته است.
 تا چه اندازه با سفر های استانی دولت ها (فارغ از این دولت و دولت های پیشین و پسین) موافقید. به نظر شما چه اندازه به پیشرفت استان ها خصوصا استانی مثل استان ما کمک می کند؟
قرائتی: در مجموع سفرهای استانی با توجه به هزینه ها و تبلیغاتی که مصروف آن میشوند .چندان سنت خوشایندی نیست چون بیشتر به فرصتی تبدیل میشود برای تقویت نحله های پوپولیستی در همین جریانات به ظاهر سیاسی استان ما و گرفتن چند عکس با مقامات برای رزومه ؛  ضمن اینکه این گونه سفرها اگر واقعا دستاورد روشنی داشت بعد از سفر چند رییس جمهور به استان دیگر نباید مشکل و معضلی شاهد می بودیم.
در خاتمه باید اذعان کرد که استان ما شاهد مشکلات و معضلات زیادی هست که از گذشته تا به حال بر روی هم تلنبار شده، عدم توجه جدی دولت های قبل با تشدید نگاه قومیتی و قبیله ای در دولت فعلی امید به تغیر این وضعیت را کمرنگ کرده است ،حتی تمام ذهن و درک اکثریت  نخبگان استان را این نگاه مسموم شکل داده است، اگر ما خواهان تغییر این وضع هستیم باید ابتدا از خود شروع کرده تا شاید در آینده بتوانیم کمی از این وضعیت رهایی پیدا کنیم. نباید  از این سفر انتظار و توقعات بیهوده ای داشته باشیم، هر چند این میتواند فرصتی باشد که حداقل از ریاست جمهور بخواهیم که با نظارت بیشتر بر مجموعه تحت امر خود با این مساله به شدت مقابله کند./سایت مردم استان
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1