تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : ۱۹۱۶۴۶

برگی از تاریخ معاصر؛ حاج محمد مقیمی استاد سخن

۷۱
۳
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی نیکmoghimi2

باوی، ایلی از ایلات استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد. نام‌گذاری و ریشه‌شناسی نام این ایل به‌صورت بابوی و بابویی نیز آمده است؛ اما مردم این ایل خود را باوی می‌نامند. در نوشته‌های پیش از دوره صفوی از ایلی به نام باوی، بابویی و یا بابوی در منطقه کهگیلویه و یا در ۱۰۳۸ ق نوشته شده، از شخصی به نام ملک حسین ولد شاهقلی بابویی دولتیاری نام برده شده است.

بنابر تقسیمات سنتی، ایل باوی از ۴ طایفه بزرگ: شیخ جلیل، دولیاری (دولتیاری)، عالیشی (عالیشاهی) و گشین و ۱۵ تیره کوچک تشکیل شده است. طایفه‌های بزرگ هر یک دارای چند تیره هستند که طایفه دولتیاری دارای تیره‌های: پیچ آبی، چاله کونی، ملای تمی، اولاد میرزا، اولاد هادی می‌باشد.

طایفه دولتیاری در چند قرن اخیر (خصوصاً صد سال اخیر) یکی از اصلی‌ترین طایفه‌های ایل باشت بابوئی محسوب می‌شود به گونه‌ای که نقش موثری در معادلات سیاسی این منطقه همیشه داشته و از وجه تسمیه واژه دولتیاری (پشت این واژه تاریخی پر فراز و فرود چند صد ساله نهفته) کاملاً هم مشخص است چونکه حوزه نفوذ این طایفه در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان می‌باشد.

از این رو باید گفت؛ بیشه طایفه دولتیاری در طول تاریخ هیچ موقع خالی از شیر نبوده دارای مردانی جسور، شجاع، خوش سخن و بزرگ که از جمله یکی از این بزرگان (تیره ملای تمی) کسی جز حاج محمد مقیمی نمی‌تواند باشد. وی در سال ۱۳۱۱ در روستای آبدهگاه (تنگ میان تنگان) شهرستان باشت متولد و دارای ۲۰ فرزند (۱۰ دختر و ۱۰ پسر) ۴۹ نوه، ۱۱ نتیجه و ۸۴ سال سن دارد.

حاج محمد مقیمی با قامتی بلند و کت شلواری شیک (همیشه اتو کشیده) و ابروهای پر پشت و هیبتی با صلابت و استوار همچون کوه خامی و درختان تنومند بلوط ملک "جیوری" و منطقه قرغ شده "کُلَک" و دایره المعارفی از مسائل سیاسی، تاریخی و اجتماعی منطقه می‌باشد.

وی باهوش، مردم دار، مقتدر و منصف، مصلح و همیشه رادیوی به همراه خود؛ پیگیر و مسلط به اخبار و تحولات کشور و جهان و سرشار از ذوق ادبی و خوش سخن به گونه‌ای که در منطقه ملقب به استاد سخن است. از همه مهم‌تر علاقه و اعتقاد قلبی به ائمه اطهار و بسیار سادات دوست به طوریکه پیوندهای سببی زیادی با سادات منطقه داشته است. (البته طایفه دولتیاری هم به خاطر اعتقاد و علاقه به ائمه اطهار و سادات دوستی (تکریم سادات) در منطقه زبان زد عام و خاص است).

به هر حال کلام در دست این بزرگوار چون موم؛ نرم و واژه‌ها را آن گونه که می‌خواهد، شکل می‌دهد. در خصوص هر موضوعی صحبت می‌شود داستانی تاریخی، اشعاری از سعدی، حافظ، مولوی و شاهنامه فردوسی در وصف و تشریح آن می‌سراید گویی همه اینها را از بر و فارغ التحصیل از بهترین دانشگاههای کشور و در همه ادوار تاریخی زندگی کرده است. (در ضمن علاوه بر شناخت دیگر شعرا تبحر بسیار بالای هم در تفسیر کل شاهنامه و چیزی در حدود بیست هزار بیت آن را از بر دارد).moghimi

با حضور خود در هر محفل و جلسه‌ای آنچنان زیبا، شیوا، رسا و مسلط سخن می‌راند که از استاد دانشگاه تا هر تحصیل‌کرده‌ای دیگری در آن جمع، مهر سکوت بر لب و از این همه اطلاعات ارزشمند لذت و انگشت به دهان و حیران می‌مانند. کسی باور نمی‌کند ایشان سواد خواندن و نوشتن ندارد و در روستای محروم آهوروک منطقه خان‌احمد زندگی می‌کند.

از دیگر خصوصیات بارز و ممتاز حاج محمد مقیمی؛ حل و فصل منازعات محلی، تلاش برای عمران و آبادی منطقه، کشاورز و دامپرور نمونه استانی و همیشه اهمیت ویژه‌ای برای تغذیه و بهداشت خود و خانوده‌اش قائل بود.

چه افسوس شرایط برای این نابغه سخن فراهم نبود و الا اگر شرایط به گونه‌ای که برای امثال کدکنی‌ها در خصوص کسب علم و تحصیلات فراهم بود برای این بزرگ مرد طایفه دولتیاری مهیا می‌شد شاید چیزی کمتر از شفیعی کدکنی‌ها، الهی قمشه‌ای‌ها و... نداشت که به قول زنده یاد بهمن بیگی اینها فیلسوفان درس نخوانده‌اند.

بنابراین به طور کلی می‌توان گفت: حاج محمد مقیمی گنجینه و تاریخ گویای تحولات منطقه و استان است که متاسفانه در ثبت و ضبط مطالب مهم و ذی قیمت این بزرگوار تاکنون کوتاهی شده است و پیشنهاد می‌شود که اهل قلم و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیمای استان تا زمانی که ایشان در قید حیات هستند، از این گنج ناشناخته بهره برده و وی را به جامعه استان، خصوصاً قشر فرهیخته و دانشگاهی معرفی کنند.

نگارنده بر آن است تا این نوشته کوتاه، دست آویزی باشد برای تجلیل و بزرگداشت کسانی مثل این بزرگ مرد هم استانی که در عین قهقرا و محرومیت موروثی ناشی از جبر حاکمان و طبیعت سخت و زمخت استان، به دور از هر گونه چشم‌داشتی، التیام‌بخش الام و زخم‌های مردم منطقه بودند.

پس به پاس زحمات بی‌دریغ و بدون توقع این بزرگواران، حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که در یادواره‌ها، همایش‌ها و مناسبت‌های ادبی از این گونه بزرگ مردان تجلیل شود.

درود خدا نثارشان، عمرشان مستدام و سربلندی‌شان پاینده باد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

عسلو
Iran, Islamic Republic of
ای بو بو سی طایفه دولیاری که چه شیر مردلی داشت
گچساران
Iran, Islamic Republic of
باسلام وعرض ادب خدمت مخاطبین عزیز،انصافا این بزرگوار رواز نزدیک زیارت کردم الحق که به قول نگارنده هنگام سخن گفتن درمحافل ومجالس آنچنان باکلمات بازی میکنند گویی ده ها واحد عروض وقافیه در بهترین دانشگاه های کشور پاس نموده اند، وهرکس مهمان این بزرگوارمی شود بعداز پذیرایی مختصر اولین درخواست از مهمانش به دست گرفتن شاهنامه ای که درتاقچه بالای سرش داردمی باشد،احسنت برآقای حسینی نیک که به نوبت افراد بزرگ استان که کم هم نیستن رو به نسل جوان معرفی می کنند وسپاس بی کران از اصحاب رسانه بخصوص برادران عکاشه، کنارکوهی وکمایی،علی بازی ،جنتی،قلندری وسایرین که درانتشار چنین نوشته ایی کوتاهی ندارند
Iran, Islamic Republic of
خداحفظش کنه ولی این مطالب یعنی چی؟واقعا آدم خجالت میکشه این مطالب بی محتوا رو تواین سایتا میبینه
Iran, Islamic Republic of
...ه بود چون طرف دار تاجگردون است مطلب می زدید این مطلب را.. زده تا دیگران بگویند... هر کس زیاد حرف می زند ک..
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا.. انها ۰۰۰۰۰۰۰۰ است چون . می دهد
Iran, Islamic Republic of
..یاد می کند حتمن قصد دارد کانید شود مشک ان است که ببوید نه انکه.. بگویند .. خوبی است
Iran, Islamic Republic of
.. طرفدار پیروزی است ..هستند
Iran, Islamic Republic of
در همایشها از سخن بگوید بابا خودتان..نکنید سایت بچه بازی شده رفیق بازی شده سفارشی شده این ۸۰ سال کجا بود حالا که ق...
Iran, Islamic Republic of
.. است .. است اگر صد بار تعریف کنید بجای ۲۰ ..
لطفا یکی جواب بده
Iran, Islamic Republic of
..جزو کدامیک ااز تقسیمات هستند؟اصلا باوی هستند؟
Iran, Islamic Republic of
ات..سادات است زمانی که سید قدرت کاندید بود در جلسات ا..
Iran, Islamic Republic of
...همین امر باعث معده درد ونفخ معده شده
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر روستا که بودیم خرمن ها را که جمع می کردید دورش حلقه زده وبرای اینکه پر برکت شود حرکاتی انجام که باعث خنده افراد میشد وخستگی از تنشان در می رفت
ننن
Iran, Islamic Republic of
ما منظور این مطلب را نفهمیدیم برای چ بود.
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
طایفه دولتیاری مردان خیلی بزرگ تر از آقای مقیمی دارند که نگارنده نامی از آن نیاورده است
Iran, Islamic Republic of
بعضی بعد از فسیل شدن قد علم می کنند بگو برای شورا ثبت نام کند .. هم برای مجلس
Iran, Islamic Republic of
احسنت هرچه گفتی درست گفتی
Iran, Islamic Republic of
البته شیرهای.... را نام نبردی
احمد ظفر ی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت محقق و اندیشمند و پژوهشگر فرهیخته جناب آقای حسینی نیک ، این بار قلم شیوای او به سوی یکی از بزرگان طایفه دولیاری نشانه رفته است ، چه خوب شیوا و خلاصه مطلب را بیان نموده اید ، موفق و موید باشید،و با تشکر از دست اندر کاران سایت تحلیلی خبری کبنا نیوز ،
وحید نوروزی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این مرد بزرگ
زارعیان یاسوج
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
جناب حاج محمد مقیمی ، میراث گرانبهایی است که متاسفانه کمتر به ارزشهای او پرداخته شده است . ایشان نگین سبز و مروارید ارزشمند طایفه ی دولت یاری و تیره ی ملای تمی است . جا دارد مستندی جامع از ایشان تهیه و به فرهنگ دوستان استان معرفی شود .
همشهری
Iran, Islamic Republic of
چه خوب می شد در یکی از ایام تمام فرزندان و نوه نتیجه ایشان به دور ایشان حلقه می زدند. و باعث شادی و خوشحالی ایشان و مردم این استان می شدند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
احسن بر نگارنده ی عزیز
کاش در تمام این استان مردان بزرگ به مردم معرفی می شدند.
البته اگر نگارنده صدها صفحه در مورد ابر مرد باوی حاج محمد مقیمی بنویسد باز کم گفته است .و اگر هر فردی در زندگیش یک بار با او هم سخن شود آرزو میکند حتی امکان هفته یا ماهی یکبار با او هم سخن شود تا از اشعار زیبا و با معنایش لذت ببرد.
وی فردی است که پاسخ هر سئوال را با یک یا چند بیت می دهد.
انشالله خداوند به وی طول عمر و سلامتی بدهد.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
حاج ایوب مقیمی بایستی به داشتن چنین پدری افتخار کنی .
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
حتما دیگه مطلب ندارید که شروع به نوشتن چنین مطالبی میکنید مثل ایشان در استان و شهرستان هزارها نفر وبیشتر هم وجود داشته و دارند
دولیاری
Europe
حیف ایشون که .. و بدرد بخوری مثل خودش نداره.واقعا صد حیف و هزاران حیف
اولاد کا علیداد
Iran, Islamic Republic of
مردی که اگر گفته هایش به قلم و کتابی می نشست،زمین لرزه ای به ریشتر، تکان دادن تاریخ در استان اتفاق می افتاد،اما هزاران افسوس که چنین جواهرات نایابی سر به مهر از کنارمان رخت دانش خود را می بندند و از آنها استفاده در حد آن ها نمی شود.
امیر
Iran, Islamic Republic of
والا ما نه عمرانی از ایشون دیدیم نه آبادانی. یه منازعه رو شما نام ببرید که ایشون حل کرده باشن؟ فقط یکیش رو نام ببرید؟ چندتا بیت از شاهنامه میدونن که کم و بیش همه پیرمردها بلدن شاهنامه بخونن. ده تاش رو میخواین بهتون معرفی کنم. جالبه بدونید که ایشون چیزی به اسم دام ندارن و زمین های کشاورزیشون هم به اندازه ای است که بیش از ده تن در سال نمیتونن برداشت کنن و چندین سال هست که کاشت نمیکنن دیگه نمیدونم چطوری میتونن کشاورز نمونه بشن؟ حسینی معلومه پیرمرد خوش سخن ندیدی!!! تقریبا ۹۵ درصدش ...
Iran, Islamic Republic of
معلومه خیلی بیکاری. در م.. هم بنویس.
رضا
Iran, Islamic Republic of
خدایی معلومه چه اینویسی؟ خدا سی ای آیم بو که .
Iran, Islamic Republic of
تا جایی ک مو دونم ... کارشون دو و ماسته. خیلی هم بلند صحبت ایکنن. مغرورن. سلام و احوال پرسی هم ک هیچ.
یا مهدی
Iran, Islamic Republic of
معلومه که از چی عقده دارید لطفآ یه کم واقع بین باشید تیشه به ریشه خود زدن هنر نیست
Iran, Islamic Republic of
والا یه جوری نوشتی یکی ندونه فکر میکنه در مورد باباطاهر.بوعلی سینا خیام یا .. صحبت ایکنی.
Iran, Islamic Republic of
ای.. بفرمایید ا. چند تاشون در جنگ ۸ ساله حضور داشته اند
دو
Romania
مقیمی ؟؟؟؟
اداره کار
دانشگاه
اداره گاز
راهور
دفتر نماینده
ای دادبی داد . اینقدر کارهای خوب میکنه .
مطلع
Iran, Islamic Republic of
سلام منظور از مطلب نگارنده معرفی طوایف باوی نبود چون طایفه شیاس وامیر شیخی وگوهرگانی ومیرسیها وبقیه اطلاعات ندارد شاید منظور ایشان جناب حاج محمد مقیمی بود که ناقص معرفی کرده درهرشکل اینطور مطالب نیاز به اطلاعات کافی ووافی دارد واینطور نوشته ها درشان ایلات نیست اگرجوانان سایر بلاد وطوایف استان این را مطالعه کنند ودر ذهنشان باقی بماند هم نگارنده وهم سایت محترم پاسخ گو هست خواننده عزیز بجز معرفی حاج محمد مقبمی بقیه مطالب غلط وپرازاشکال است
دولیاری ساکن یاسوج
Iran, Islamic Republic of
باسلام.درجواب کامنت شماره ۲هدف معرفی یکی ازبزرگان ایل باویست حاج مقیمی دردهه۶۰دامدارنمونه استان شده اندکه یک دستگاه ماشین خاوروجوایزدیگری به ایشان اهداشد.ایل باوی بزرگان زیادی داردولی انصافاحاج مقیمی ویژگیهای منحصربفردی دارندازوجودایشان خصوصادرجهت تالیف کتب تاریخی درخصوص ایل باوی بایدنهایت استفاده رابرد.خداوندحافظشان باشد.
علیدانالیشتر
Iran, Islamic Republic of
درود برحاجی وخانواده بزرگ مقیمی وطایفه نامداردولیاری واحسن برنگارنده بایدبه چنین مردانی افتخارکرد
محرابی لیشتر
Iran, Islamic Republic of
انشالا که صدسال زنده باشند..باید از چنین پدری فرزندانی خوب هم پا بگیرند.حاج ایوب خوب و دوست داشتنی
Iran, Islamic Republic of
.. بخاطررابطه فامیلی به ایشون پرداخته که لزومی نداشت...ن خودشون باتوجه ..ه شده اند. اما...
همشهری
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت تمامی کامنت گذاران عزیز
به جرات می توان گفت یکی از دلایلی که شهرستان باشت و باوی را با وجود اندیشمندان و بزرگان زیاد عقب نگه داشته همین حس حسادت و بدگویی نسبت به هم وطنان خود بوده است.در صورتی که تاریخ ایل باوی سر درازی دارد.و همه از کوچک و بزرگ به این امر واقف هستین.
و گرنه کسانی که به متن بالا اعتراض دارند اگر کمی صداقت دارند از خانواده خود و بزرگ خود بگویند.
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
در جواب ناشناس عزیز که شهامت نوشتن نام خود را ندارند بگویم اولا در سطح کشور و به خصوص استانمان چند مسئول به جبهه رفته اند یا خانواده شهید هستند که اینها نرفته اند. دوما کل مردم ایران که در جبهه نبوده اند یعنی لازم نبود همه به جبهه بروند.هر کسی می توانست در پشت جبهه هم کمک کنند.
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
بزرگ کردن بیست فرزند کار آدم کوچکی نیست واقعا شهامت و جرات می خواهد
Iran, Islamic Republic of
.. با این خبر
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
بنده سعادت نداشتم این پدر بزرگوار رو ببینم ولی فرزند ایشون اقای ایوب مقیمی رو در انتخابات اخیر باهاشون اشنا شدم،انسان باشخصیتی بودن.ادم های قدیم ادم های با ایتعداد و فرهیخته زیاد دارن متاسفانه کمتر بهشون توجه میشه،وقتی از دستشون دادیم میفهمیم چه ستونی فرو ریخته...
راننده در دیل
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمی به این .. کنه مردم اینو بدونین هر کی را..ازش تعریف کردن به.. کنه برای سفر........
باوی
Iran, Islamic Republic of
باسلام دوست عزیز جناب اقای قلندری لطفا در نگارشتون دقت فرمایید ایل باوی طوایف بزرگی دارد کسی نمیخواد شخصیت وبزرگی اقای مقیمی وطایفشو محکوم کنه .ولی بزرگوار شما نویسنده اید کمی دقت بفرمایی واطلاعات.تو بیشتر کن نسبت به طوایف ..دوگانگی ایحاد نکن ..شما دربرابر ذهن جوانان مسئولی .....انشاالله جناب اقای مقیمی پاینده باشن ...بقیه طوایف بزرگانی دارن که شنیدن صحبتهاشون ..خالی از لطف نیست برادر..واطلاعتای هم دارن
Iran, Islamic Republic of
۳۳ خوب گفته
باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه عزیزان ،خداوکیلی اقای مقیمی خیلی قابل احترام هستند ،عزیزان بهتر نیست به جای حرف زدن عمل کنیم؟آره درسته از این افراد کم نداریم در استان خوب یا علی بگین و مثل اقای حسینی معرفی کتید به نسل جوان تا بزرگان خود را بشناسند ....یا علی
Iran, Islamic Republic of
سلام ب.. ده هم منش پیدا ویبو
Iran, Islamic Republic of
سلام بر همه عزیزانم ضمن احترام به همه نظرات
الق والانصاف حقیر ۳۵ سال افتخا ر آشنایی وفامیلی با این بزگوار دارم وآنچه این عزیز فرموده به حق است ومرد بزرگی است که هم نشینی بااولذت بخش وبسیار باارزش است خداوند حفظشان فرماید اله بخش کرمی
حمید
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر قلم شیوای سیداز شهدا تکیه و دلیرمردانش در طول هشت سال دفاع مقدس هم بنویس
انصاری
Iran, Islamic Republic of
این افراد مایه خیر و برکتن و از این افراد در استان کم نداریم ...
بباوفا
ایگم ..مع هنوز تن هسی
شاه بهرام
Iran, Islamic Republic of
حسودی به یک انسان اون هم یک هم ولایتی زجر دیده وزحهمتکش ویک پدر مهربان وسخنور یا ریش سفید منطقه ......وای وبخت باوی ...که هرچه ادم سرشناس داشت چیش خوشون کشتن وچیش بهدست دیگران وچیش هم دق مرگ کردن .ان شالا همیشه همدیگر را دوست داشته باشیم
حق گو
Iran, Islamic Republic of
جناب اقایان ..دقه سر اقای تاجگردون این چند سال خیلی جولان میدن مگه ایشون هم پست میخوان
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
اولا نوشتن چنین مطالبی توهین به هیچ فرد یا طایفه ی دیگری نیست ثانیا کسانی که مطالبی خلاف این یادداشت نوشته اند یا واقعا این عزیز را نمی شناسند ویا مغرضند. هر انسانی دارای محاسنی و معایبی میباشد اما الحق والانصاف ایشان را تا جایی که میشناسم انسانی بی نظیرند و درپاسخ عزیزی که نوشتند چند نفر از خانواده ایشان به جبهه رفته اند تا جای که اطلاع دارم چهار نفر از فرزندان این عزیز که در زمان جنگ شرایط آن را داشتند در جنگ حضور داشتند جهت اطلاع بیشتر به بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گچساران مراجعه نمایید.
هم شهری
Iran, Islamic Republic of
لطفا در نوشته هاتون حرمت نگه دارید فرقی نمیکنه برای هر کسی که باشه.در ضمن من فرزندان این آقای محترم را میشناسم خدایش همگی افراد خوب وشایسته ای هستند. خدا انشاءالله ایشان و فرزندانش را حفظ کند.
امینی
Iran, Islamic Republic of
بسیار یادآوری به جایی بود.انشالا اگر عمری بود حتما مستند تصویری در خصوص این بزرگ مرد ساخته خواهد شد
معلم
Iran, Islamic Republic of
والا من از کوچکی با ایشان و خانواده اش بزرگ شدم. ایشون در بیان تاریخ و ضرب المثل توانا هستن اما نه با ائمه رابطه خوبی داشتن حتی درگیری های لفظی و کفرهای ایشون هنوز درگوش من می پیچد. با برادرش تا لحظه مرگ هم ارتباط نداشت و با بقیه فامیل هم بر اثر غرور کاذب ارتباط چندانی ندارد. از نویسنده بپرسید که زن اول ایشون که قریب به ده فرزند براش زاییده الان کجاست و چه شرایطی دارد و آیا مورد حمایت ایشون بوده. نویسنده چون قبلا بلندگوی سید قدرت بود حالا با این مقاله تونل زده که به تاجگردون برسد ولی بیراهه رفته. تملق و چرب زبانی از مشخصه های این فردی بود که متاسفانه به چندتا از فرزندان زن دومش هم رسیده. بگذار مردم داوری کن و شما هم لطفا شهامت انتشار داشته باشید بدون حذف تا به رای گذاشته شود در پایان از خداوند سبحان طلب بخشش برای این عزیزان داریم چون در گذشته از ترک ها خیلی مالیات گرفته و زور گویی میکرد.
رضا مقیمی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشد خدمته همه دوستان عزیز من از داشتن همچین عموی افتخار میکنم
دولت یاری
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام وادب. فامیلی بنده نیز دولت یاری می باشد که از ایل بزرگ پیرانی( کورد زبان) ساکن ایلام می باشیم.موفق وموید باشید.
باوی
Iran, Islamic Republic of
آقای ایوب مقیمی فرزند ایشان واقعا انسان با شخصیتی هستند.خدا حفظشان کند
اصیل دولیلری
Iran, Islamic Republic of
سلام نویسنده محترم قصد بی احترامی به شما و کسی را ندارم این انسانه بزرگوار از یکی از تیره هایه ایل بزرگم است و در ایل من صدها انسان از ایشان ارزشمند تر میباشد کاش قبل از چاپ هر مطلبی تحقیقی کنیم که ایا ایل د.. خود میداند یا نه . و ایشان در کدامیک از .. شرکت داشته اند . بروید سراغ..
گر .
Iran, Islamic Republic of
وحاج محمد مقیمی مرد بزرگی است ولی یکی از خصوصیات خوب خود را فرزندان به ارث نبرداند که ... ان خی...ت سر مردم ح.... در کل دو به هم ..
محمد
Asia/Pacific Region
دولیاری ایل وطایفه نیست یک تیره ازنژادلرهست دولتیارفرزندجمال الملک مرقدبقعه امامزاده شاه قاسم بویراحمددارای ۹فرزند۱۱۸تش که ازفرزندان دوریشعلی(درویشان مرد خدا وشاه قاسم)تاگشین ومیرسیدعلی گچساران همه ازنسل این مردآریایی وسرکلانترایالت فارس بوده وماافتخارداشتیم بااینها فامیل بشیم وخداراشکرمردمی مهمان نوازقوم دوست باادب وهمه خداترسند.کوچک همه مردم استانم هستم ازطایفه اولادعلی مومن هستم
عمیدیان
Romania
دوست عزیز دولیاری طایفه ای بزرگ میباشد .ماخودمون ازطایفه دولیاری هستیم که درگوشه امامزاده قاسم ساکنیم
براتی
Romania
دوست عزیز دولیاری چون خیلی بزرگه میگن ایل دولیاری دراصل طایفه میباشد .اونایی که هم درگوشه وچشمه چنار ومادوان ساکن هستن هم ازطاییفه دولیاری هستن
دولیاری یاسوج
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ازطایفه اولاد علی مومن لطفا اطلاعات درست بده طایفه بزرگ دولیاری همه جای استان هستن اونایی هم که در گوشه وچشمه چنار ومادوان یاسوج ساکن هیستن دولیاری هستن نه درویش.این که گفتی دولیار فرزندجمال الملک درسته .دولیاری های ساکن یاسوج درواقع ازایل باشت باوی میباسند
Iran, Islamic Republic of
قربون بابا حاجی خودم برم همیشه باعث افتخاره
شاهین دنا
Iran, Islamic Republic of
با سلام وعرض ادب .ارزوی موفقیت وسربلندی داریم برای ایل باشت باوی .وطایفه های کی صالح یا شیخ جلیل. در دویست سال پیش ورود به شهرهای بویراحمد سفلی وعلیا. لردگان .وطایفه بزرگ دولیاری در دلی اولاد علی مومن یاسوج وگشین در سروک وشیخ جلیل باشت باوی کی صالح در سی سهخت وپاتاوه ومارگون ولؤداب.
پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

پایان «صیانت» و «جهاد تبیین» در بهارستان؟

سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی و جهاد تبیین تحرکاتی را در بین برخی مجلسیان ...
خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

خاتمي، تشكيلاتي‌تر از روحاني و احمدي‌نژاد

«احمدي‌نژاد مصداق سياستمدار اپورتونيست است و با اسب زين‌ كردن آماده ورود به ميدان است....
24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

24 سال انتظار براي خانه‌دار شدن

بر اساس گزارش‌هاي رسمي زمان خانه‌دار شدن براي افراد در سال 99 به بيشترين ميزان خود رسيده ...
1