تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۱۸۶۲۲۷

«گل‌ رز دنا» به درب‌های بسته خورد / ۱۳ میلیون شاخه گل بریده روی دست گلخانه‌داران مانده است

۰
کبنا ؛در بیست و دومین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد موضوعات مختلفی از جمله عدم همکاری مسؤولان در راه‌اندازی گلخانه فوق مدرن مطرح شد.
جای خالی «گل‌ رز دنا» در بازارهای جهانی/عدم همکاری در راه‌اندازی گلخانه فوق مدرن کهگیلویه و بویراحمد
امروز بیست و دومین نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که در آن بر اساس تصمیم قبلی به مشکلات یکی از محصولات تولیدی و صاحبان واحدهای تولیدی در این حوزه پرداخته شد.
موضوعات مربوط به گل رز و مشکلات تولیدکنندگان این محصول در استان توسط عباسعلی موسوی‌فرد رئیس اتحادیه گلخانه‌داران استان بیان شد.
این تولیدکننده گل رز در استان کهگیلویه و بویراحمد به نخستین سال‌های شروع کار تولید گل رز در استان اشاره کرد و گفت: در آن سال‌ها به دلیل این که تولیدکنندگان کمتری در استان بودند محصول خود را حتی برای یک سال پیش فروش می‌کردیم.
رئیس اتحادیه گلخانه‌داران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اما در حال حاضر مشکلات ما در سه حوزه تأسیس و تولید و فروش قابل طرح و بیان است.
موسوی‌فرد بیان کرد: بازار فروش صادرت گل در حال حاضر تنها از راه صادرات است که ما صادراتی از استان نداریم.
وی گفت: دلیل عدم صادرات و ناموفق بودن ما به نبود صنایع جانبی بسته‌بندی در استان برمی‌گردد که دنیا روی موضوع بسته‌بندی بسیار حساس است و تا بسته‌بندی درستی وجود نداشته باشد صادرات امکان‌پذیر نیست.
این مسؤول در ادامه اظهارات خود با بیان این که اکنون برای صادرات گل رز به کشور روسیه به دلیل نداشتن صنعت بسته‌بندی با مشکل روبه‌رو شده‌ایم، افزود: در استان باید به گلخانه‌ها به دید یک صنعت نگاه شود نه بخش کشاورزی، که اگر چنین دیدگاهی وجود نداشته باشد موفق نخواهیم شد.
موسوی‌فرد در بخش دیگری از انتقادات خود به مسؤولان استانی به دلیل عدم حمایت از تولید کنندگان گل در استان گفت: برای این که بتوانیم در آینده موفق باشیم، راه‌اندازی گلخانه فوق مدرن را در دستور کار قرار دادم که با اقبال و حمایت مسؤولان استان روبه‌رو نشد.
وی گفت: برای این کار به تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی نیاز داشتم که مسؤولان استان با این توجیه که ۱۰ میلیارد تومان برای چنین کاری مبلغ زیادی است با آن موافقت نکردند.
این تولید کننده گل‌ رز در استان گفت: کارآفرین و تولید کننده برتر در کشور بودم و برای راه‌اندازی گلخانه فوق مدرن در استان، سفرهای زیادی از یاسوج به مقصد تهران داشتم و در این راه یک میلیارد تومان هم هزینه کردم اما مسؤولان هیچ‌گونه حمایتی نکردند.
موسوی‌فرد گفت: در جلسات فقط شعار می‌دهیم اما در عمل حمایتی از تولید کنندگان نمی‌شود و همین گونه است که اکنون گل‌ رز دنا به هیچ وجه در بازارهای جهانی دیده نمی‌شود در حالی که یکی از با کیفیت‌ترین گل‌های رز به شمار می‌رود.

اتحادیه گلخانه‌داران کهگیلویه و بویراحمد غیر قانونی است/عدم حمایت از اتحادیه گلخانه‌داران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، اتحادیه گلخانه‌داران این استان را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: به دلیل غیرقانونی بودن تشکیل این اتحادیه از آن‎ها حمایت نخواهم کرد.
جعفر گوهرگانی در بیست و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به گلایه‌های گلخانه‌داران مبنی بر وجود مشکلات متعدد در این حوزه اظهار کرد: گلخانه‌داران حق دارند چرا که گل موجود زندهاست و هرگونه تنش باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری به آن‌ها می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه در طول ایام هفته همواره پیگیر مشکلات گلخانه‌داران هستیم، گفت: خوشبختانه همکاری نهادها و سازمان‌ها و بانک‌ها رضایت‌بخش بوده و از شرکت گاز استان به دلیل همکاری و تعامل خوبی که در رفع مشکلات گاز واحدهای گلخانه‌ای داشتند تشکر و قدردانی می‌کنم.
گوهرگانی اذعان کرد: تمام تلاشمان در حوزه جهاد کشاورزی بر این است که از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم و دست آن‌ها را بگیریم تا ضرر نکنند.
این مسؤول در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نحوه شکل‌گیری اتحادیه گلخانه‌داران در سطح کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: تشکیل شدن این اتحادیه ۱۰۰ درصد غیرقانونی بوده چرا که اعضای این اتحادیه باید تمامی گلخانه‌داران باشند.
وی ادامه داد: به دلیل غیر قانونی بودن تشکیل اتحادیه گلخانه‌داران دیگر گلخانه‌هایی که عضو این اتحادیه نیستند به شدت گلایه و شکایت دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تا زمانی که اتحادیه نپذیرد که همه گلخانه‌داران شریک هستند و باید عضو باشند و سرمایه‌گذاری کنند موفق نخواهند بود.
گوهرگانی تصریح کرد: با وضعیت و شرایط کنونی اتحادیه گلخانه‌داران را حمایت نخواهم کرد.
این مسؤول یادآور شد: در حال حاضر برای صادرات ۱۳ میلیون گل شاخه بریده در کهگیلویه و بویراحمد مشکلات خاصی داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از اهداف وزارت جهاد کشاورزی را حمایت از فضای کشت و کار، متراکم عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم نسبت به ارتقاء کشت محصولات گام‌های موثری برداریم.
وی، تعداد گلخانه‌های دو شهرستان بویراحمد و دنا را ۳۶ گلخانه عنوان کرد و گفت: طی دو سال گذشته در دولت و امید قریب به ۱۶ گلخانه افتتاح شد که تعداد گلخانه‌ها به نسبت زیاد است.

انتقاد تولیدکنندگان گل‌ کهگیلویه و بویراحمد از عملکرد شرکت گاز
به دلیل قطع کردن گاز گلخانه‌ها در فصل زمستان، تولیدکنندگان گل‌رز از عملکرد شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کردند.

در نشست گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، گل‌رز کاران کهگیلویه و بویراحمد در حین بیان مشکلات خود بیش از هر چیز از عملکرد شرکت گاز استان اظهار نارضایتی می‌کردند.
تولیدکنندگان گل رز در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقاد داشتند که چرا در فصل زمستان و حتی در موقع بارش برف در سطح دو شهرستان بویراحمد و دنا که بیشتر گلخانه‌های پرورش گل رز در آن‌ها قرار دارد گاز گلخانه‌ها را به دلیل بدهی قطع می‌کنند.
آن‌‌ها از منافات داشتن این اقدام با فرمان اقتصاد مقاومتی گلایه داشتند و از مسؤولان استانی خواستند که شرکت گاز به این اقدامات پایان دهد.
اما در سوی دیگر مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد هم معتقد بود که برخی از واحدهای گلخانه‌ای هیچ قصدی برای پرداخت گاز بهای خود ندارند.
هوشنگ صیدالی بیان کرد: اگر در فصل زمستان به آن‌ها مهلت بدهیم در فصل تابستان هم مبادرت به پرداخت گاز بهای خود نمی‌کنند و لذا اگر آن‌ها در استان به دنبال تولید گل هستند ما نیز باید گاز مورد نیاز مردم را وارد شبکه کرده و پول آن را به خزانه برگردانیم.
مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزان‌ترین گازبها در کشور مربوط به بخش کشاورزی است که این واحدها نسبت به پرداخت همین مبالغ هم اقدام نمی‌کنند.
صیدالی با خطاب قرار دادن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بیشترین و بهترین همکاری‌ها را با شما داشته‌ایم و هر گاه که از ما تقاضای مهلت برای واحدهای گلخانه‌ای داشته‌اید کوتاهی نکرده‌ایم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1