تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۸۵۱۸۲

عشایر دچار افسردگی شهری شده‌اند / بی‌توجهی به عشایر کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
کبنا ؛
 
عشایر لنده
بی‌توجهی به مشکلات عشایر در کهگیلویه و بویراحمد، این قشر مولد را به مصرف‌گرایان این روزهای حاشیه شهرها تبدیل کرده است و در این میان عشایر شهرستان لنده بیش از دیگر نقاط استان از بی‌توجهی به مشکلاتشان رنج می‌برند.

اینجا در یکی از محروم‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد حکایت زندگی عشایر در حال تغییر است، دیگر از جنب و جوش مردان که صبح گوسفندان را به چرا می‌بردند و عصر آنها را برمی‌گردانند خبری نیست. بانوان عشایر دیگر آرد را برای نان خمیر نمی‌کنند و دوغ را داخل مَشک نمی‌ریزند، اینجا دیگر خبری از کره تازه برای صبحانه و شیر تازه گوسفندان نیست.
مهربانی چادرهای عشایر لنده جایش را به افسردگی زندگی در حاشیه شهرها و تولید جایش را به مصرف‌گرایی داده است.
به گفته مسئولان شهرستان لنده، بسیاری از عشایر این شهرستان برای فرار از انبوه مشکلات به حاشیه شهرهای استان‌ها و شهرستان‌های هم‌جوار پناه برده‌اند.
تبعیض در توزیع خدمات و امکانات، نداشتن متولی خاص برای رسیدگی به مشکلات عشایر، عدم تأمین امنیت، محروم بودن از خدمات بهداشتی و درمانی، معضل کم‌آبی و بلاتکلیفی در سوخت‌رسانی مهم‌ترین مشکلاتی هستند که این روزها دامن‌گیر عشایر شهرستان لنده است.

فرماندار شهرستان لنده با اشاره به اینکه لنده یکی از شهرستان‌هایی است که به سبب دارا بودن چراگاه‌های طبیعی متعدد استعداد زیادی برای اسکان عشایر دارد اظهار داشت: در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ خانوار عشایری در این شهرستان زندگی می‌کنند.
محمد مرادی افزود: این خانوارها در مناطق مختلف شهرستان به‌ویژه در کوه سیاه، کوه سپید، دلی خیارکار و غیره سکونت دارند که حتی برخی از این مناطق تاکنون توسط اداره امور عشایر سرکشی نشده است.
عشایر لنده در لیست خدمات مسئولان کهگیلویه و بویراحمد نیستند
وی بیان کرد: نبود اداره یا نمایندگی امور عشایر در لنده، عشایر این شهرستان را از ارائه خدمات محروم کرده است.
مرادی با بیان اینکه در گزارش‌های اداره کل امور عشایر خدماتی برای ارائه به عشایر لنده پیش‌بینی نشده است از عدم توزیع عادلانه خدمات و امکانات انتقاد کرد و گفت: یکی از علل این بی‌توجهی این است که در شهرستان لنده متولی امور عشایر نداریم و توسط شهرستان کهگیلویه به عشایر این شهرستان خدمات ارائه می‌شود.
وی آب‌رسانی به عشایر کوه سیاه به مدت دو ماه از فصل تابستان و بازگشایی جاده‌های عشایری در فصل بهار را تنها خدمات ارائه شده به عشایر لنده عنوان و تصریح کرد: با وجود این مشکلات، برخی عشایر لنده هنوز هم به زندگی عشایری خود و تولید ادامه می‌دهند.
فرماندار لنده نامناسب بوده جاده‌های عشایری را از دیگر مشکلات عشایر این شهرستان عنوان و ابراز کرد: بسیاری از مناطق عشایری شهرستان لنده فاقد جاده هستند و با توجه به کمبود آب در این مناطق، عشایر مجبورند از طریق تانکرهای سیار یا وسایل نقلیه آب موردنیازشان را تأمین کنند که به دلیل نبود راه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

عشایر لنده حاشیه‌نشینان این روزهای شهرها
مرادی اظهار کرد: تعداد زیادی از عشایر لنده مجبور شدند به سبب این مشکلات زندگی عشایری را ترک کرده و در شهرستان‌ها و استان‌های همجوار حاشیه‌نشین شوند که این موضوع علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای عشایر ایجاد کرده، معضلات و آسیب‌هایی را نیز برای آن شهرها در پی داشته است.
وی عنوان کرد: احداث جاده‌های عشایری می‌تواند تا حدودی در رفع این مشکل مؤثر باشد.
فرماندار شهرستان لنده با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات عشایر لنده به تأمین سوخت مربوط می‌شود گفت: عشایر به سبب نبود جاده در بسیاری از مناطق و صعب‌العبوری جاده‌های موجود برای تأمین سوخت هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.
مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان قیمت هر سیلندر گاز بیش از ۹ هزار تومان است افزود: هزینه تأمین یک سیلندر گاز برای عشایر در مناطق صعب‌العبور بیش از این میزان است که این موضوع اعتراضات و نگرانی‌هایی را برای عشایر در پی داشته، این در حالی است که دولت تلاش کرده قیمت حامل‌های انرژی افزایش نیابد.

افزایش غیرقانونی قیمت سوخت
وی به بلاتکلیفی عشایر لنده در سوخت‌رسانی اشاره داشت و تصریح کرد: مرکز سیلندرپرکنی شهرستان چرام قیمت سیلندر گاز را افزایش داده و کسی هم پاسخگو نیست.
فرماندار شهرستان لنده ابراز کرد: گران شدن سوخت و عدم نظارت کافی بر خودروهای حمل و توزیع سوخت نگرانی‌های زیادی را برای عشایر ایجاد کرده است.
مرادی بیان کرد: علاوه بر این، عاملان توزیع سوخت از توزیع سیلندر گاز خودداری می‌کنند که این موضوع عشایر را برای تأمین سوخت موردنیازشان با مشکل مواجه کرده است.
سود سرمایه عشایر کهگیلویه بزرگ در جیب دیگر مناطق استان
وی با بیان اینکه مرکز سیلندرپرکنی شهرستان چرام با سرمایه عشایر شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ احداث شده گفت: در حال حاضر درآمد این مرکز به کل استان اختصاص می‌یابد در حالی که درآمد آن باید فقط هزینه عشایر این شهرستان‌ها شود.
فرماندار لنده با اشاره به اینکه در حال حاضر عشایر لنده برای تأمین سیلندر گاز با مشکل مواجه هستند عنوان کرد: برگزاری جلسات شهرستانی برای حل این مشکل کارساز نبوده و بنا شد جلسه‌ای در استان برگزار و با حضور مدیرعامل شرکتی که در خوزستان تأمین گاز می‌کند این قضیه حل شود اما متأسفانه هنوز این مشکل به قوت خود باقی است و عشایر با قیمت بالایی سوخت موردنیاز به‌ویژه سیلندر گاز را تأمین می‌کنند.

محرومیت عشایر لنده از خدمات بهداشتی و درمانی
مرادی محروم بودن از خدمات بهداشتی و درمانی را از دیگر مشکلات عشایر لنده عنوان و تصریح کرد: در همه روستاها خانه‌های بهداشت داریم اما متأسفانه عشایر ما در حالی از این خدمات محرومند که با توجه به شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام قشر آسیب‌پذیر و در معرض خطر استان هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید فکری به حال عشایر کرد، خواستار راه‌اندازی خانه‌های بهداشت سیار در کنار مناطق عشایری برای ارائه خدمات درمانی به این قشر شد.
امنیت عشایر لنده تأمین نیست/وقوع دو قتل در بین عشایر لنده
فرماندار لنده بخش دیگر مشکلات عشایر این شهرستان را مربوط به تأمین امنیت دانست و بیان کرد: عشایر به دلیل شرایط خاصی که دارند اکثرا در چراگاه‌ها و مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند که که به سبب نامناسب بودن جاده‌ها دسترسی به آنها هم سخت است و از طرفی امکانات و اختیاراتی که نیروهای انتظامی در شهرستان‌ها دارند پاسخگوی تأمین امنیت عشایر نیست.
مرادی عنوان کرد: به علت عدم دسترسی مناسب به عشایر همواره شاهد نزاع‌های دسته‌جمعی و وقوع قتل‌هایی در بین عشایر بوده‌ایم و در سال‌های اخیر چندین درگیری در بین عشایر لنده منجر به وقوع دو فقره قتل در کوه سیاه و دلی‌خیارکار شد که تبعات این قتل‌ها هنوز هم باقی است.
وی گفت: در سال‌های گذشته پیشنهاد دادیم که از طریق سپاه عشایر و یا نیروی انتظامی پاسگاه سیار احداث شود، اما متأسفانه این مشکل همچنان وجود دارد در حالی که تأمین امنیت عشایر یکی از نیازهای جدی آنها است.
عشایر به فرموده امام خمینی‌(ره) ذخایر انقلاب هستند و به گفته مقام معظم رهبری عشایر سرمایه‌ای هستند که انقلاب در اختیار دارد تا در وقت احتیاج آن را خرج کند، اما ذخایر انقلاب این روزها از بی‌توجهی به مشکلاتشان رنج می‌برند، و سرمایه‌ای که باید باقی بماند تا در روز نیاز یاری‌رسان انقلاب باشد در سایه بی‌توجهی‌ها رو به افول می‌نهد.
اگرچه ساده‌زیستی و همت فولادین، عشایر لنده را در مقابل هرگونه سختی مقاوم کرده، اما این قشر تولیدکننده نیز مشکلاتی عدیده‌ای دارند که به لحاظ نوع زندگی، این مشکلات بیشتر بروز و ظهور یافته است، بنابراین ارائه خدماتی مانند جاده، برق، تلفن، پزشک، دامپزشک، مدرسه و غیره به عشایر سبب می‌شود تا این قشر مولد زندگی عشایری را ترک نکرده و از تولیدکننده به مصرف کننده تبدیل نشوند.
با این حال عدم توجه به نیازمندی‌های عشایر، آنان را به حاشیه روستاها و شهرها خواهد کشاند تا این تولیدکنندگان فعال جامعه به مصرف‌گرایان و بیکارانی بدل شوند که این روزها در حاشیه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد به وفور دیده می‌شود.
در استانی که نرخ بیکاری آن روز به روز در حال افزایش است و مهاجرت نفس شهرها را بریده و حاشیه‌نشینی چهره شهرها را زخمی کرده و هزینه های زیادی بر گرده دولت نهاده، تنها راه باز کردن گره از کار فروبسته عشایر و روستانشینان است./تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

فرزند عشایر
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی علی پور مدیر کل امور عشایر است . وضعیت عشایر همینه !!!!
آزادی
Iran, Islamic Republic of
امور عشایر تمام سعی و تلاش خود را جهت خدمات دهی به عشایر استان وهمچنین عشایر شهرستان لنده گذاشته و البته با توجه به گسترگی و دور دست بودن مناطق عشایری و عمق محرومیت ،نیاز به پشتوانه اعتباری است تا بتوان بخشی از مشکلات عشایر را مرتفع نمود .
Iran, Islamic Republic of
حححککسود سهام عدالت عشایر کهگیلویه وبویراحمد هیچ خبری نیسا
Iran, Islamic Republic of
سود سهام عدالت عشایر کهگیلویه وبویراحمد هیچ خبری نیست الان نزدیک ده سال است
Iran, Islamic Republic of
درود بر ضعیف ترین فرماندار استان...جناب آقای فرماندار محترم حضرتعالی که تخصص و اشنایی با ارائه خدمات به عشایر استان ندارید چرا که قضاوت بیجا می نمایید....حضرتعالی چرا توهین می کنی در این ماه مبارک....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1