تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۱۸۴۰۳۰

فریاد‌های بی‌صدای مناطق گردشگری لنده

۱
۰
کبنا ؛

شهرستان لنده دارای مناطق گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیاری بوده که متأسفانه تاکنون اقدام قابل توجهی برای ساماندهی این مناطق انجام نشده و همه بلاتکلیف رها شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوانی است که همه ساله در فصول مختلف سال میزبان گردشگران و طبیعت‌دوستان بوده و جلوه‌هایی از خلقت را در خود نهفته است.

پراکندگی مناطق طبیعی و گردشگری در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد به گونه‌ای است که در هر گوشه و کنار آن می‌تواند مناظر طبیعی و بکر و گردشگرپذیر را به نظاره نشست.

شهرستان لنده هم یکی از هشت شهرستان گردشگرپذیر این استان بوده که دارای طبیعتی زیبا و بکر و مناطق گردشگری و طبیعی و تاریخی فراوانی است.








شاید تاکنون گذر شما به این شهرستان افتاده باشد و اسم مناطقی همچون موگرمون، دلی مهرجان، دلی خیارکار، و یا شتر سنگی و از آن گذشته اماکن مذهبی و تاریخی همچون حسینیه لنده، امامزادگان سید عمادالدنی ولی(ع)، امامزاده شیخ ابراهیم عباس، سلطان پیراحمد و ... و یا خانه خوانین لنده برایتان آشنا باشد.

حال به جهت آشنایی مختصری پیرامون هر یک از مناطق ذکر شده و وضعیت کنونی آن‌ها چند جمله‌ای به اختصار ارائه خواهد شد.

منطقه موگرمون«بهشت گمشده جنوب»

در فاصله ۵ کیلومتری ضلع شرقی شهرستان لنده منطقه ای زیبا و بکر واقع شده که به بهشت گمشده جنوب ایران نیز شهرت دارد.

این منطقه زیبا که نام آن موگرمون بوده همچون نگینی در شهرستان لنده و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌درخشد و دارای جاذبه گردشگری و تفریحی بسیاری همچون رودخانه جن بوده که با داشتن طبیعتی با درختان بسیار زیبا و آب زلالی که از دل کوه می‌جوشد تفرجگاه زیبا و دل‌نشینی را برای گردشگران به وجود آورده است.








از دیگر ویژگی های این منطقه وجود شالیزارهای برنج و درخت‌های طبیعی مورد بوده که به شکل منظمی در اطراف این رودخانه زیبایی و طراوت این منطقه را افزون‌تر کرده است.

در کنار این منطقه زیبا شاهد چند طرح ماهی دارای کیفیت مرغوب و مطلوبی هستیم که از صادر کنندگان ماهی «قزل‌آلا» در سطح استان به شمار می‌روند.

یکی از معضلات این منطقه گردشگری عدم رسیدگی مسؤولان به این منطقه و عدم ساماندهی اقامتگاه‌های آن بوده که باعث شده همه ساله گلایه‌های گردشگران و طبیعت‌دوستان را به همراه داشته باشد.

نبود مکان مناسبی برای سرویس بهداشتی و همچنین عدم ساماندهی‌ حاشیه‌های رودخانه باعث شده گردشگران و مسافران در ایام مختلف سال نتوانند از این مکان زیبا بهره لازم را ببرند.

کوه سیاه و سفید

کوه سیاه و سفید که بعنوان ییلاق مردم این شهرستان به شمار می‌رود دارای تنوع زیست محیطی فراوانی بوده است.

در این مناطق ییلاقی شاهد وجود درختان زیبا و ثمری بسیاری از جمله بلوط، انجیر، کاسنی و کارده و آویشن کوهی، جاشیر و موسیر و ... هستیم که بر زیبایی و طراوت این مناطق افزوده است.

این کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده در شهرستان لنده زیستگاه مناسبی برای جانوران و حیوانات وحشی و اهلی همچون خرس و پلنگ، خرگوش، خوک(گراز) و انواع پرندگان نغمه‌سرایی همچون کبک و تیهو و دارکوب و بلبل گردید.





کوه سیاه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و دارای چاه‌های نفتی بوده که سال‌هاست وزارت نفت به دنبال استخراج آن بوده و در فواصل زمانی متعدد اقدام به حفاری در این مناطق کرده ولی باز هم به دلایل مختلفی دست از ادامه کار کشیده و ناتمام این پروژه را رها کرده است.

کوه سیاه دارای جاده ارتباطی بوده و همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب کرده ولی کوه سفید فاقد جاده و راه ارتباطی بوده و تنها کوهنوردان و گردشگران به آنجا سفر می‌کنند و این خود عاملی شده تا طبیعت زیبا و بکر کوه سیاه دست نخورده باقی بماند.

وجود چشمه‌های آب گوارا در کوه سفید بر زیبایی و طراوت و شادابی این کوه افزوده است.

رودخانه‌های جن و مارون

وجود دو رودخانه زیبا در شهرستان لنده بستر و تفرجگاهی برای مردم این شهرستان و طبیعت‌دوستان فراهم کرده است.

وجود پل قدیمی لنده و پل تراب در اطراف این رودخانه‌ها بر زیبایی هرچه‌ تمامتر این طبیعت بکر افزوده و مسافران و گردشگران بسیاری را به این مناطق جذب کرده است.





کشاورزان و شالیکاران لنده‌ای از این نعمت خدادادی بهره لازم را برده و با کاشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی سعی کرده‌اند سرسبزی و طراوات را به حاشیه این رودخانه‌ها ارازانی بخشند.

متأسفانه برداشت‌های گاهاً نامناسب و غیر اصولی از اطراف این رودخانه‌ها باعث شده چهره زیبای این مناطق دستخوش تغییراتی شود.

در طی سالیان گذشته اقدام قابل توجهی از سوی مسؤولان جهت ساماندهی اطراف رودخانه‌ها صورت نگرفته و همچنان این مناطق بلاتکلیف رها شده به گونه‌ای که نمی‌توان آن‌طور که لازم است از این طبیعت بکر و خدادادی بهره لازم را برد.

بزرگترین مجسمه شتر سنگی جهان در لنده

شاید تاکنون نام مجسمه‌های معروف جهان که ساخته و پرداخته ذهن و دست بشر بوده را شنیده‌اید؛ مجسمه‌های مشهوری همچون مجسمه‌های مصر باستان و ... که هر کدام در جای خود قابل تحسین بوده است.

اما اگر به شهرستان لنده سفر کردید مجسمه‌ای را به نظاره خواهید نشست که ساخته دست بشر نبوده و تنها نشانی از قدرت طبیعت و عظمت و بزرگی خداوند را به تصویر کشیده‌ است.

مجسمه شتری خوابیده در شهر لنده که ارتفاع آن بیش از ۱۵۰ متر بوده ساخته دست بشر نیست و  شاید بتوان گفت این بزرگ‌ترین شتر سنگی دنیا بوده که در دل کوهی در شهرستان لنده قرار دارد.








مجسمه ی شتر خوابیده در لنده از فاصله‌ی ۱۰ الی ۱۵کیلومتری، با چشم غیر مسلح قابل رویت بوده و می توان آن را به راحتی مشاهده کرد.

اما دریغ از اندک توجهی به این موهبت؛ ای کاش سازمان‌ها و نهادهای متولی امر نسبت به ساماندهی این مجسمه زیبا و طبیعی همتی به خرج می‌دادند تا مکانی مناسب برای تفریح و سرگرمی مردم و خصوصاً جوانان باشد و یا اقدامی در جهت معرفی این مجسمه انجام می‌دادند.

اگر نسبت به رنگ‌آمیزی و یا هر جلو‌پردازی دیگری در اطراف آن اقدام می‌شد یقیناً بر زیبایی این مجسمه افزوده می‌شد. مسؤولان ما باید ندای این مجسمه سنگی را که بی‌صدا فریاد می‌زند را بشنوند و در جهت ساماندهی این منطقه گام مؤثری بردارند.



--------------------------------------

یادداشت از: سید فخرالدین علیزاده

--------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1