تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۱۷۸۳۵۰

نبض بهداشت کهگیلویه و بویراحمد‌ها چگونه می‌زند؟

۱۶
۰
کبنا ؛در هیاهوی شهر و از لای خبرهای ریز و درشت این روزها، در گوشه‌ای از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، خدمتی ماندگار شکل گرفته است، که می‌توان از آن به عنوان تحولی شگرف در حوزه بهداشت جامعه نام برد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، که خدمات خانه‌ها و مراکز بهداشتش تا دل روستاها و حتی کپرهای عشایری هم رفته، این روزها در حال نهایی کردن طرحی دیگر است تا از بابت آن، افراد بیشتری شیرینی خدمتی را بچشند، که نه رنگ و نژاد می‌شناسد و نه دین و مذهب و نه تفکر و جناح.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای پراکندگی بسیار زیاد روستاها و مناطق عشایری است که راه ارتباطی نامناسب در تعدادی از آن‌ها، ارائه خدمات بهداشتی را با مشکلات بیشتری مواجه کرد اما همه این سختی‌ها مانعی در راه سپیدپوشان عرصه بهداشت و مراقبت سلامت روستائیان، عشایر، شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و مناطق کم‌برخوردار نبود.

اینک، که شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد در آزمون نخست به کمک برنامه‌ریزی و حمایت‌های تیم ارشد مدیریتی این استان، سربلند بیرون آمد، در گام دیگری به فکر تعمیم این خدمات بهداشتی به حاشیه‌نشینان و شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار جمعیت و بعد از آن تقویت شبکه بهداشت به شهرهای بزرگ دهدشت، گچساران و یاسوج افتاد.

این بار، سیر صعودی مهاجرت مردم از روستاها به حاشیه شهرها، دومین مأموریت کلیدی مراقبین سلامت مردم را دشوار می‌کرد ولی باز هم تلاش‌ها متوقف نشد تا اینکه شهریور ۹۴ با حضور سخنگوی دولت یازدهم، این طرح مهم رنگ عمل گرفت و رسما" کلید خورد.


سفر نوبخت به کهگیلویه و بویراحمد و افتتاح پایگاه‌های سلامت حاشیه شهر یاسوج

در این راستا، ۶ مرکز سلامت جامعه با استقرار ۱۲ کارشناس تغذیه و بهداشت روان، و ۱۲ پایگاه سلامت شهری در حاشیه شهرهای گچساران، یاسوج و دهدشت راه‌اندازی شد که در مجموع فاز یک این طرح ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت مناطق هدف را پوشش می‌دهد.

این طرح از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که بخش زیادی از مشکلات سلامت مردم از جمله بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت، بیماری‌های قلبی، تنفسی، چاقی، فشارخون و همچنین معضلاتی چون دفع غیربهداشتی زباله، آب شرب ناسالم در حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرها به وجود می‌آیند و سلامت شهرنشینان را تهدید می‌کند.

در فاز دو این طرح و برای تحقق اهداف حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، مراکز بهداشتی درمانی مستقر در شهرهای دهدشت، گچساران و یاسوج به مراکز سلامت جامعه تبدیل شدند و ۶ کارشناس تغذیه و روانشناسی نیز در آن‌ها مشغول به فعالیت شدند.

همچنین تعداد ۹ پایگاه سلامت که چهار مورد از آن‌ها از مصوبات جدید بوده نیز فعالیت خود را آغاز کردند تا در این فاز ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت شهری از خدمات بهداشتی بهره‌مند گردند.

رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص اظهار کرد: طرح تحول در فاز یک ۱۷۰ هزار نفر از حاشیه‌نشین‌ها و همه جمعیت شهر دهدشت و در فاز  دوم  در مجموع ۲۱۳ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده است.

رشید غفاری، تعداد کل مراکز سلامت جامعه را ۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: چهار مرکز سلامت جامعه در گچساران، پنج مورد در یاسوج و سه مورد در دهدشت اکنون فعال هستند.

وی ادامه داد: ۳۵ پایگاه سلامت شهری در شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار و بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت نیز اکنون مشغول به فعالیت است که ۱۳ مورد در گچساران، ۱۵ مورد در یاسوج و هفت مورد در دهدشت است.

غفاری با بیان اینکه ۶۳ مراقب سلامت آموزش دیده در این مراکز و پایگاه‌ها مشغول ارائه خدمات هستند، اضافه کرد: تعداد ۱۶ پایگاه سلامت شهری بعد از طرح تحول مصوب و فعال شده‌اند.



متولی ارشد بهداشت در استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مجموعه این اقدامات اهدافی چون، ارتقاء شاخص‌های سلامت، افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت (مردم) و ارائه دهندگان خدمت، عدالت در سلامت از نظر دسترسی به خدمات، بهره‌مندی از خدمات ارائه شده و حفاظت مالی از آنان در بستر پوشش بیمه همگانی، بهبود کیفیت و کنترل قیمت خدمات سلامت، اصلاح رفتار گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت و اصلاح نظام پرداخت و شیوه خرید خدمت را دنبال می‌کند.

خدمات و مراقبت‌های سلامت در دو سطح در اختیار افراد و جامعه تحت پوشش گذاشته می‌شود، که سطح اول، شامل خدمات، مراقبت‌های اولیه سلامت فرد و جامعه است.

خدمات فرد محور، خدماتی هستند شامل پیشگیری و آموزش سلامت فردی، تشخیص و درمان بیماری‌ها براساس بسته خدمت و پیگیری نتیجه بیماری، تدبیر فوریت‌ها، و مدیریت افراد تحت پوشش و خدمات جامعه محور (بهداشت عمومی) شامل خدمات بهداشت محیط و کار، بهداشت محیط مدارس، مبارزه با بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر و آسیب‌ها و جراحات در اپیدمی‌ها و بلایا، پیشگیری و ترویج سلامت هستند که هدف آنها جامعه است.

خدمات سطح اول یعنی خدمات فرد محور، در نقطه آغازین در واحدی با نام عمومی پایگاه سلامت تعریف می¬شود که با استاندارد نیروی انسانی، فضای فیزیکی و تجهیزات مشخص در حاشیه شهرها و مناطق شهری مبتنی بر اصول ساختار و سطح بندی نظام شبکه بهداشت و درمان کشور ارائه می‌گردند.

سایر خدمات سلامت مانند خدمات دارویی، پاراکلینیک (آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های ‌پزشکی) نیز در مراکز و موسسات دولتی و غیردولتی مانند داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری ارائه می‌شوند.



مرکز سلامت جامعه نیز با تبدیل مرکز بهداشتی درمانی موجود در منطقه، پذیرای ارجاعات مربوط به بیماری های هدف(واگیر و غیرواگیر)، مشاوره تغذیه و روانشناسی بالینی از پایگاه سلامت خواهد بود و علاوه بر آن مدیریت پایگاه‌های سلامت تحت پوشش خود را بر عهده خواهد داشت.

با این چرخه، می‌توان ادعا کرد که نبض سلامت و بهداشت فردی و جمعی در یک جامعه در کنترل مراقبین سلامت قرار می‌گیرد و باید قدردان چنین خدمت ماندگاری از سوی مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

زحماتی که می‌تواند با استمرار و جدیت بیشتر، چشم‌انداز ۱۴۰۴ این استان در حوزه بهداشت عمومی و فردی را محقق و عملیاتی کند و زمینه بهره‌مندی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها را از سلامت حداکثری در کمترین زمان و هزینه فراهم کند.

-----------------------

گزارش از کریم بنام

-----------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

همکار
Iran, Islamic Republic of
شمارابه حضرت عباس قسم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کارشناس شبکه بهداشت
Iran, Islamic Republic of
خدایا شکرت که بالاخره یکی زحمت کارکنان بهداشتی درمانی را میبیند ،کبنا ازتو ممنونیم
Iran, Islamic Republic of
حضور تغذیه در مرکزهای بهداشتی بسیار مهم بود جای تقدیر دارد
توانا
Iran, Islamic Republic of
والا ایشا خوب کار ایکنید ، بقیه ادارات که تعطیلن ، تعطیل محض
Iran, Islamic Republic of
درود بر سپیدپوشان سلامت استان و درود بر مدیران خوب و با عرضه علوم پزشکی و بهداشت و درمان.
Iran, Islamic Republic of
دوسال پشت نوبت طرح در اداره طرح در نوبت بودم، تحول سلامت گروه بهداشت باعث شد تا بتوانم زودتربرسرکاربروم،امیدوارم موفق باشند
Iran, Islamic Republic of
بهداشت و درمان دستگاه برتر استان ماست. هیچ کس در این مطلب شک هم نداره.
پزشک
Iran, Islamic Republic of
مایه تاسفه که معاونت بهداشتی دانشگاه یک لیسانس بهداشته با این همه پزشک و هیات هلمی متبحر.معاون درمان هم یک آدم ناپایدار
پرستار
Iran, Islamic Republic of
معاونت بهداشتی تعطیله.آقای استاندار چرا از یک لیسانس بهداشت در کسوت معاونت دفاع می کنی چون ساداتیه
پزشک عمومی دهدشت
Iran, Islamic Republic of
شما اطلاعات آماری فقط این رئیس و معاوناش میدن کسی هم اثبات که نمیکنه.
دوست
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست ازغفاری بپرسه که معاون اجراییش که درسال ۹۴اتاقش ستادهدایت خواه بود وهرروزدراتاقش میتینگ تخریب دولت برپاست چراباید همچنان باشد
حسینی
Iran, Islamic Republic of
وزیر بهداشت خودش هم از بهترین وزیران کابینه است ، کاملا طبیعی است که بهترین همکارانش را در مسند ریاست دانشگاه میگذارد ،رییس دانشگاه هم از جمله نخبگان بی بدیل است،خدا قوت همگی
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردیم و امیدوار شدیم که دانشمند برجسته ای ریاست دانشگاه علوم پزشکی را بر عهده دارد دعای خیر مردم بدرقه راهتان باد
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بعداز سروسامان گرفتن حوزه های اداری و نیروی انسانی در دانشگاه پیشرفت و توسعه پیداکردن خدمات کاملا قابل پیش بینی بود امید که همینگونه پیش برود
کارمند دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر علوم پزشکی استان که در همه زمینه ها یکه تاز میدان است خدا قوت می گویم به مسئولین و کارکنان بهداشت و درمان استان .
هه
Iran, Islamic Republic of
خداوکیل این چه گزارشی بود. تعریف بیخود.
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1