تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۷۸۰۳۷

تناقض در آمار مسئولان صنعتی استان / انتقاد سخت دیودیده از جبار کیانی / خادمی: دستگاه مسئول باید آمار دهد

۲
۰
کبنا ؛اولین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در سال جدید برگزار می‌شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: رفع موانع و مشکلات موجود واحدهای تولیدی وصنعتی راکد و نیمه فعال و رونق اشتغال در این استان بیش از آنکه با تکیه بر نسخه‌های کلی و در سطح ملی باشد، نیازمند راهکارهای بومی و منطقه‌ای است.
سید موسی خادمی افزود: بدون شک با نسخه‌های کلی و یا برخی مندرجات در مجله‌های علمی و اقتصادی دنیا نمی‌توان مشکلات واحدهای تولیدی این استان را مرتفع کرد.
وی بیان کرد: باید به دنبال راهکارهای مشخص، مدون، عملیاتی و قابل توجیه در شرایط کنونی بود.
خادمی تصریح کرد: البته نباید رفع معضلات و تنگناهای موجود در حوزه اشتغال و یا رونق تولید را تنها بر عهده دولت دانست.
وی تصریح کرد: به‌‌ همان میزان که دولت در زمینه راکد شدن واحدهای تولیدی و صنعتی مسئول و پاسخگو هست بخش خصوصی نیز در این راستا تعهد دارد.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری که رغبت به کار و تولید نداشته باشد، بازاریابی مناسبی برای خط تولید کارخانه انجام ندهد و یا فاقد توان و دانش مدیریتی ایده ال و متناسب با مقتضیات زمانی است نمی‌تواند در امر تولید و چرخش اقتصادی کشور نیز موفق باشد.
خادمی با اشاره به تناقض آماری بین اتاق بازرگانی یاسوج و شرکت شهرک‌های صنعتی و نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت مبنی بر میزان واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در استان، گفت: مبنا و مرجع رسمی در این راستا سازمان‌های متولی و مسئول در این زمینه است.
وی با بیان اینکه مبنای اصلی و رسمی در گزارش آمار واحدهای راکد، شرکت شهرک‌های صنعتی برای واحدهای مستقر در این شهرک‌ها است، گفت: بر اساس آخرین آمار اعلام شده هم اکنون حدود۴۰درصد کارخانه‌های تولیدی کوچک در استان راکد هستند.
خادمی تصریح کرد: بیش از ۸۰درصد کارخانه‌های تولیدی و صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی این استان نیز فعال هستند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: این در حالی است که بسیاری از معضلات و مشکلات در زمینه واحدهای راکد و صنعتی در این استان ریشه در گذشته دارد و دولت یازدهم اکنون میراث دار انبوهی از آن مشکلات است.
ستاد تسهیل راه حل جامع مشکلات صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد نیست
وی ستاد تسهیل را راه حل جامع حل مشکلات صنعت ندانست و گفت: صنعت ما دچار بیماری است و منابع بانکی نیز برای حمایت از صنعت وجود ندارد.
خادمی اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد همواره در آمارهای اشتغال، دارای نرخ بالای بیکاری بوده و افزایش بیکاری در این استان نیز متاثر از رشد بیکاری در کشور است.
وی با اشاره به تناقض آمارهای ارائه شده از رکود واحدهای صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد، آمار شرکت شهرک‌های صنعتی را قابل استناد خواند و افزود: غیر از شرکت شهرک‌های صنعتی، سایر نهادها در این زمنیه آماری ارائه ندهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نرخ رکود در واحدهای صنعتی در شهرک‎های صنعتی استان را ۴۰ درصد دانست و تصریح کرد: تعداد زیادی از واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به علت‌های مختلف غیر فعالند.
خادمی از برنامه‌ریزی برای حل مشکل ۲۰۰ واحد صنعتی غیرفعال کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و بیان کرد: در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان بحث‌های بی‌فایده‌ای مطرح می‌شود که کمکی به توسعه استان نمی‎کند.
وی برای کاهش آمار تعداد واحدهای صنعتی و معدنی راکد در استان نیز راهکارهایی ارائه داد و گفت: غیر از نهادهای متولی صنایع، هیچ اداره دیگری آمار رکود واحدهای صنعتی را ارایه نکنند و همچنین معادنی که پروانه بهره‌برداری دارند اما راه‌اندازی نشده‌اند از لیست واحدهای راکد خارج شوند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را یکی از اشتباهات دولت خواند و خاطرنشان کرد: دولت متولی بخش خصوصی نیست و ستاد تسهیل یکی از اشتباهات دولت در این زمینه است اما فعلا راهی نداریم و باید از این مسکن‌های موقت استفاده کنیم.
خادمی ستاد تسهیل را راه حل جامع حل مشکلات صنعت ندانست و افزود: صنعت ما دچار بیماری است و منابع بانکی نیز برای حمایت از صنعت وجود ندارد.
ابراهیم کشاورز مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شرایط استان و برای کمک به صنایع راکد، صندوق توسعه کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود.
کشاورز با بیان اینکه امروز راهبرد اصلی در اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: عصاره اقتصاد مقاومتی کارآفرینی و تولید است.
وی به لزوم حمایت از این بخش‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: پیشبرد امور اقتصادی براساس اقتصاد مقاومتی در آینده شرایط ایده‌آلی را برای کشور رقم می‌زند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را بسیار پایین عنوان و تصریح کرد: بیشتر اشتغال‌زایی و بازدهی در بخش خدمات است.
کشاورز با انتقاد از عدم ارتباط صنایع و دانشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر دانشگاه تمایلی به ارتباط با بخش صنعت استان ندارد، صنایع باید در این حوزه فعال شوند و در دانشگاه‌ها حضور یابند.
وی به لزوم استفاده از توان بخش خصوصی برای کمک به صنایع راکد و توسعه استان اشاره کرد و افزود: یک نهاد اعتباری توسعه در استان تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت آن برای توسعه استان و کمک به صنایع استفاده کرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این صندوق با استفاده از توان بخش خصوصی و با محوریت اتاق بازرگانی در استان و به عنوان یک نهاد اعتباری توسعه تشکیل شود.
حرف‌های تکان دهنده رئیس اتاق بازرگانی یاسوج
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: عدم اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به علت سخت‌گیری‌های بیش از حد صندوق و عدم پرداخت تسهیلات جدید و همکاری نکردن بانک‌ها برای آزادسازی وثیقه‌های سرمایه‌گذاران از مهم‌ترین علل مشکلات تولید است.
کیانی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داد که تعطیلی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ، عدم تخصیص اعتبارات عمرانی، رشد فزاینده جویندگان کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مهاجرت روستاییان به شهرها و نبود بخش خصوصی قوی در استان مهم‌ترین علل افزایش نرخ بیکاری در این استان هستند.
وی در مورد تعطیلی واحدهای صنعتی استان تصریح کرد: در بازدید میدانی اتاق بازرگانی از ۴ شهرک صنعتی استان مشخص شد که از مجموع واحدهای صنعتی مستقر در شهرک بلکو تنها ۳۲٫۵ درصد فعال هستند و ۶۵ درصد غیرفعال هستند و مابقی نیمه فعال هستند.
کیانی افزود: در شهرک صنعتی فرودگاه ۲۶ درصد واحدهای تولیدی فعال، ۶٫۵ درصد نیمه فعال و ۶۷٫۵ درصد غیرفعال هستند.
وی بیان کرد: در شهرک صنعتی بردیان نیز ۵ درصد واحدهای تولیدی فعال، ۲۱ درصد نیمه‌فعال و ۷۴ درصد غیرفعال هستند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران ۳۸ درصد واحدهای تولیدی فعال، ۱۹٫۵ درصد نیمه فعال و ۴۲٫۵ درصد غیرفعال هستند.
کیانی عنوان کرد: عمده واحدهای فعال استان در خارج از شهرک‌های صنعتی قرار دارند.
وی با اشاره به وجود ۸۳ معدن در استان، عنوان کرد: از این تعداد ۴۶ معدن فعال و ۳۷ معدن غیرفعال هستند و نسبت معادن غیرفعال به فعال ۴۴ درصد است که عمده معادن فعال استان معادن شن و ماسه و سنگ و لاشه هستند.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی طبق آمار گمرک حدود ۱٫۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در گمرک داشتیم و در مجموع صادرات غیرنفتی استان بین ۱٫۵ تا ۵ میلیون دلار بود.
کیانی تصریح کرد: این آمارها به شکل میدانی بدست آمده و جدا از آماری است که توسط سازمان‌های مربوطه ارائه می‌شود.
وی نبود سرمایه در گردش و عدم تزریق نقدینگی را مهم‌ترین عامل رکود واحدهای صنعتی استان دانست و افزود: عدم اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به علت سخت‌گیری‌های بیش از حد صندوق و تفاهم‌نامه‌هایی که با بانک دارد و عدم پرداخت تسهیلات جدید و عدم همکاری بانک‌ها برای آزادسازی وثایق سرمایه‌گذاران از دیگر علل مشکلات موجود است.
 
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: بارها در جلسات مختلف مصوب شده است که بانک‌ها وثایق مازاد را آزاد کنند اما متأسفانه این کار انجام نمی‌شود و به هم سبب سرمایه‌گذاران ما نمی‌توانند از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای رونق تولید استفاده کنند.
کیانی تعطیلی و رکود بازار مسکن و سایر بازارها و شرایط ناشی از تحمیل تحریم‌ها و خودتحریم‌های گذشته را از دیگر علل وضع کنونی این استان دانست.
وی به عدم همکاری بانک‌های استان و ناکارآمدی ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه‌های اشتغال اشاره داشت و تصریح کرد: همانگونه که شاهد هستیم یکی از بیشترین آمار ستاد تسهیل و شوراهای اشتغال در کشور مربوط به این استان است اما متأسفانه تأثیرگذاری آن را در واحدهای تولیدی نمی‌بینیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: درخواست می‌کنیم هم کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری و هم استاندار از اختیارات اجرایی و تحکمی استفاده کنند تا از ظرفیت بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که باید در شکوفایی حوزه اقتصادی نقش‌آفرینی کنند استفاده شود.
کیانی با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات عمرانی و تحقق اعتبارات عمرانی در بودجه‌های سنواتی، بیان کرد: به سبب عدم تخصیص اعتبارات ملی و ملی-استانی شده از ماده ۱۸۰ و تحقق نیافتن بودجه‌های عمرانی متأسفانه بخش عظیمی از پروژه‌های عمرانی استان ما نتوانست از این منابع استفاده کند.
 
وی به رفتار نامناسب برخی مدیران با بنگاه‌های اقتصادی اشاره داشت و گفت: افرادی که با سرمایه و توانایی خود در راستای توسعه این استان نقش‌آفرینی کردند متاسفانه اکنون با رفتارهایی از سوی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان روبرو هستند که این رفتارها به فضای کسب و کار آسیب زده است.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تأکید کرد: امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران و در دولت تدبیر و امید شایسته نیست که مسئولی که با شریک اقتصادی خود قرارداد بسته است به صراحت بگوید مطالبات گذشته به من ارتباطی ندارد.
کیانی ابراز کرد: این رفتارها نه تنها به شکوفایی فضای کسب و کار کمک نمی‌کند بلکه تنها توان و دارایی‌های ما و سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد و این افراد به جایی می‌روند که به شخصیت و قرارداد آنها احترام گذاشته شود.
وی با اشاره به عدم وجود برنامه توسعه دقیق یعنی اولویت‌بندی برای آن دسته از پروژه‌هایی که در استان نقش آفرینی می‌کنند، عنوان کرد: متأسفانه امروز ما شاهدیم که بسیاری از منابع و اعتبارت در پروژه‌هایی هزینه شده که هیچ نقشی در توسعه استان ندارند و باید برای این موارد برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.
 
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج به عدم رعایت قوانین و مقررات برای شروع پروژه‌های جدید و در نتیجه بدهکار کردن دولت و گاهی سیاسی کردن بعضی از پروژه‌ها اشاره داشت و تصریح کرد: امروز ما هزار و ۷۰۰ پروژه نیمه تمام بنابر اظهارات سازمان برنامه و بودجه در استان داریم که دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای بهره‌برداری نیاز دارند یعنی عملا بین ۱۲ تا ۱۵ سال زمان برای تزریق این اعتبار مورد نیاز است.
کیانی بیان کرد: این در حالی است که شاهد تعریف پروژه‌های جدید در استان هستیم که دولت را بدهکار می‌کند و بخشی از آنها هم شاید خیلی در اولویت نباشند.
وی به افزایش جمعیت جوان استان اشاره داشت و با تأکید بر اینکه باید برای این روند برنامه ریزی دقیق داشته باشیم، گفت: همه کسانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می شوند نگاهشان به سوی مشاغل دولتی است و توقع دارند دولت آنها را به کار گیرد که تقاضا داریم که این نگاه حمایتی دولت برای بکارگیری این فارغ‌التحصیلان تغییر کرده و به سمت روی آوردن به حوزه‌های کسب و کار بخش خصوصی و آموزش فنی و حرفه‌ای و تربیت نیروهای خلاق و ماهر سوق داده شود.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نبود ارتباط قوی و سیستماتیک میان دانشگاه و صنعت را از دیگر مواردی است که استان به شدت از آن رنج می‌برد و اظهار کرد: آنچه ما شاهدیم این است که متأسفانه دانشگاه‌های ما فقط دانشجو فارغ‌التحصیل می‌کنند در حوزه‌های مختلف هیچ ارتباطی با فضای کسب و کار ندارند در صورتی که رسالت دانشگاه‌ها پرورش نیروهای متخصص و ماهر است.
کیانی تأکید کرد: نگاه‌ها باید به سمت پرورش تکنسین به جای کارشناس باشد و امروز تکنسین پروری و تولید نیروی خلاق برای کشور ما به مراتب ارزشمندتر از بسیاری مسائل دیگر است.
 
به گزارش کبنا نیوز، داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد آمارهای جبار کیانی را نادرست دانست.
همچنین سهراب بنام با دادن آماری گفت: درصد واحدهای فعال تولیدی به مراتب بیشتر از واحدهای غیر فعال است که جبار کیانی در خطاب به او گفت: اگر اینچنین است چرا آمار بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت.
 
سهراب بنام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه ۵/۳۹ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی استان طی سال‌های گذشته از چرخه تولید خارج شده‌اند، اظهار داشت: بخشی از این صنایع به علت مشکلات بازار از مدار تولید خارج شدند.
وی افزود: عمده صنایع غیرفعال شده در شهرک‌های صنعتی استان در طول سالیان گذشته، صنایع سیمان‌بر مانند تیرچه و بلوک است که با رکود در ساخت مسکن دچار مشکل شدند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نقش این شرکت را حمایت از صنایع کوچک دانست و تصریح کرد: در زمینه زیرساخت‌های فیزیکی در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکلی وجود ندارد.
بنام با بیان اینکه در مجموع در استان ۳۲۰ هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری داریم، بیان کرد: در برخی از شهرک‌های صنعتی تا ۶۰ درصد تخفیف حق انتفاع زمین در نظر گرفته‌ایم تا مشوقی برای سرمایه‌گذاران باشد.
وی به صنایع راکد در شهرک‌های صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی این واحدها علاوه بر کمبود نقدینگی، نبود بازار است.
انتقاد سخت دیودیده از جبار کیانی
داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از نظر استاندارد جهانی ورند اشتغال در بخش صنعت روبه کاهش است، اظهار داشت: ۲۷۵ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان و ۴۶۶ واحد نیز خارج از شهرک‌ها وجود دارند که ۸۰ درصد کل واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های استان فعال هستند.
وی افزود: از ۱۵ واحد تولیدی آب معدنی در استان فقط یک واحد به دلیل مسائل حقوقی غیر فعال است و ۸۰ درصد واحدهای تولیدی شن، ماسه، گچ و مصالح ساختمانی کهگیلویه و بویراحمد نیز فعالند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی واحدهای کوچک هستند و آسیب پذیری بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: معادن استان، اغلب در حوزه مصالح ساختمانی هستند که با توجه به غیرفعال بودن ساخت و ساز دچار مشکل شده‌اند.
دیودیده با اشاره به اینکه کارخانه سیمان مارگون طی سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ هیچ واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال نشد و در فاصله سالهای ۱۳۹۳ تا پایان ۹۴ نیز ۲۸ واحد صنعتی استان فعال شدند.
وی در ادامه به اعتبارات اختصاص یافته صندوق توسعه ملی به استان اشاره کرد و با بیان اینکه به جز تسهیلات این صندوق، هیچ منبع مالی دیگری برای کمک به صنایع وجود ندارد، گفت: میزان استفاده صنایع استان در سال های ۹۰ و ۹۱ از تسهیلات صندوق توسعه ملی صفر بوده است ما در در سال ۹۲، ۱۵ میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۲۰میلیارد تومان و در سال ۹۴، ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات این صندوق جذب شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان در زمینه برگزاری جلسات و تعداد مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور حائز رتبه برتر بوده است، اظهار کرد: ۶۰ درصد مصوبات این ستاد در استان مربوط به ماسئل مالی و بانکی بود.
دیودیده با انتقاد از اتاق بازرگانی در ارائه آمار رکود واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد، این آما را دقیق ندانست و افزود: اتاق بازرگانی به یک واحدهای تولیدی مراجعه و در صورت مواجه شدن با در بسته، آن واحد را در زمره غیرفعال و راکد به حساب آورده است.
 
وی از تعیین تکلیف مشکلات ۲۰۰ واحد صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در شش ماهه اول سالجاری خبر داد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: دولت با وجود محدودیت منابع به تنهایی قادر به رفع مشکلات بیکاری، رونق تولید، اشتغال و یا تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.
حسن نوروزی افزود: استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی نیز برای رفع مشکلات و تنگناهای اقتصادی از ضرورت‌ها و اولویت‌های مهم دولت یازدهم است.
وی تصریح کرد: البته وظیفه دولت فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط لازم و ارائه برخی مشوق‌ها ازجمله معافیت‌های مالیاتی است که در این زمینه نیز اقدام‌های مهمی ظرف دو سال گذشته انجام داده است.
نوروزی یادآور شد: یکی از اولویت‌های اصلی دولت برای سال ۹۵ نیز شناسایی و رفع موانع تولید و اشتغال است.
وی ابراز داشت: در راستای سیاست‌ها و راهبردهای دولت نیز مشکلات و موانع فراروی حدود ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مشکل دار در سطح استان نیز تا پایان شهریور امسال شناسایی و تمهیدات لازم برای تعیین تکلیف نهایی آن‌ها نیز اندیشیده خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بویربویربویر
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب استاندار ومسیولین عزیز اگر میخواین کمک کنید به جلسه نیست حتما از نفوذ خود استفاده کنید وبانک ها رو اجبار کنید که به صنعتگری که واقعا داره کار میکنه کمک کنه همینشم تعطیل نشه به خدا شب روز نداریم از فشار بانکها
نصرا... باشت
Iran, Islamic Republic of
کیانی عین واقعیت را گفته ، بابا جان رشد بیکاری ۷/۱۷ یعنی تایید حرف کیانی چرا مدیران نار کارامد نمی خواهند واقعیت را بپذیرند .
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1