تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۱۷۵۵۷۷

در مظلوم‌ترین نقطه شهر یاسوج چه می‌گذرد؟

۱
۰
کبنا ؛ بلکو اکنون به مظلوم‌ترین نقطه شهر یاسوج تبدیل شده جایی که مردمانش هنوز نمی‌دانند روستایی یا شهری هستند.
شهر یاسوج یا همان یاسیچ از جمله مراکز استانی است که قدمت چندانی از نظر شهرنشینی ندارد.

یاسوج جایی است که طوایف و تیره‌های مختلف ایل بویراحمد از قدیم در هر قسمت این دشت یوردی عشایری داشته‌اند و اکنون نیز پس از گذشت ده‌ها سال، ساکنان قدیمی هر یک در گوشه‌ای از شهر سکونت دارند.

یکی از مناطق که در شهر یاسوج به عنوان منطقه‌ای قدیمی با ساکنینی اصیل به شمار می‌رفته منطقه بلکو است که مردمانی از ایل تیرتاجی در آن زندگی می‌کرده‌اند و اکنون نیز اکثر ساکنان آن از این تیره محسوب می‌شوند.

بلکو را امروزه دیگر همه با نام شهرک صنعتی بلکو می‌شناسند و هرگاه نامی از این منطقه به زبان می‌آید همه به یاد شهرک صنعتی و کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی می‌افتند بی‌آنکه کسی یادی از مردمان اصیل و نجیب این دیار داشته باشد.

صحبت امروز ما در مورد منطقه‌ای است که مسئولان زیادی آمده‌اند و رفته‌اند و البته هیچ کاری برای آن نکرده‌اند.

استانداران زیادی وعده رفع مشکلات بلکو را داده‌اند اما همه در حد حرف و شعار بوده است و احساس می‌شود این منطقه برای مسئولان دارای ارزش نبوده چرا که با دیدن وضعیت ظاهری بلکو پی خواهیم برد هیچ مسئولی برای بلکو دغدغه نداشته است.

بدترین وضعیت در بلکو به روان آب‌هایی برمی‌گردد که از سراسر شهر یاسوج وارد این منطقه می‌شود و زندگی را برای مردم تلخ کرده است.

فاضلاب‌ شهر یاسوج از چند نقطه وارد این منطقه می‌شود و این موضوع از دید مسئولان محیط زیست و بهداشت دور مانده است.

یکی دیگر از مشکلات عمده این منطقه آب آشامیدنی است که به گفته ساکنین به دلیل وجود املاحی که در آن وجود دارد بیشتر مردم دچار عارضه سنگ کلیه شده‌اند.

بلکویی‌ها جاده رفت و آمد درست و حسابی هم ندارند و در زمستان و تابستان باید شاهد گل و لای و گرد و غبار غیر قابل تحمل باشند.

یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم بلکو این است که آیا جز محدوده شهر محسوب می‌شوند و یا روستا هستند و همین امر موجب شده که مسئولان از زیر بار خدمات‌رسانی به منطقه شانه خالی کنند.

یکی از ساکنین این روستا در گفت‌وگو با فارس در خصوص آب آشامیدنی بلکو گفت: لوله‌کشی آب روستا مربوط به دوران اول انقلاب است که نیروهای جهاد سازندگی آن را برای مردم اجرا کردند.

وی گفت: معلوم نبود اگر جهاد سازندگی اقدام نمی‌کرد امروز ما آب خوردن داشتیم یا نه اما اکنون بعد از گذشت سال‌ها کسی به فکر ترمیم آب روستا نیست.

این جوان بلکویی گفت: اگر کنتور آب را باز کنید از پشت آن ماسه بیرون می‌ریزد و همین موجب شده تا اکثریت مردم دچار عارضه سنگ کلیه شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که مردم بلکو را عاصی کرده مربوط به مشکلات برخی از واحدهای تولیدی در این منطقه است که مسائل زیست محیطی را به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند.

 پساب یکی از شرکت‌های تولیدی وارد جداول آب می‌شود که همین امر موجب اعتراض مردم شده است.

یکی از اهالی بلکو در همین خصوص به فارس گفت: این کار به دو دلیل صورت می‌گیرد یکی کم لطفی و اهمال مسئولان محیط زیست و دوم به گردن کلفتی واحدهای تولیدی که کسی با آن‌ها برخورد نمی‌کند.



پساب کارخانه‌ها در منطقه مسکونی بلکو


وی گفت: مسئولان بهداشت و محیط زیست برای بازدید به این منطقه آمده‌اند اما قبل از ورود به واحدهای تولیدی برای پیگیری به یک نحو موضع‌گیری کرده و پس از ورود به واحد تولیدی جور دیگری موضع‌گیری کرده‌اند.!

مهرداد حسینیان از ساکنان قدیمی بلکو گفت: مهم‌ترین مشکلات ما آب آشامیدنی، وضعیت بد ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی، جمع شدن زباله‌ها در منطقه و جاده با وضعیت کنونی و همچنین فاضلابی است که از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی وارد منطقه مسکونی می‌شود.

وی به محرومیت و مظلومیت بلکو اشاره کرد و گفت: دلیل این است که نه شهرداری صاحب ماست و نه بنیاد مسکن، مردم توسط این دستگاه‌ها پاس‌کاری می‌شوند.

حال باید از مسئولان استان پرسید که بی‌تفاوتی نسبت به مردم این منطقه تا به کی و چرا بلکو در دو کیلومتری شهر یاسوج این اندازه محروم و مظلوم است.



وضعیت جاده و پساب‌های روان در بلکو



فاضلاب‌های سرازیر شده از یاسوج در بلکو






زمین‌های کشاورزی بلکو زیر فاضلاب یاسوج







---------------------------------

گزارش: داریوش بهنیازاده

نام شما

آدرس ايميل شما

حامیان دولت
Iran, Islamic Republic of
پس معلومه شرف آباد رو نیومدی ببینی؟؟؟؟؟؟؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1