تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۱۷۴۶۱۹

این قصه سر دراز دارد؛ بلاتکلیفی بلهزار و مهریان

۳
۰
کبنا ؛دیدن تصاویر نوجوانی که در یاسوج با چنگ و دندان در مقابل ماموران منابع طبیعی و شهرداری از گیاهان کوهی خود دفاع می‌کند تا با فروش آن‌ها سودی کسب کند دیگر برای سخت دل‌ترین انسان‌ها نیز ناراحت کننده است، اما به راستی چه کسی مقصر است.
استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط محیطی و کوهستانی بودن، از نعمت جاده‌های استاندارد و ایمن بی‌بهره بوده و شاید همین امر باعث محرومیت کهنه و تاریخی استان از ادوار گذشته تا کنون بوده است.
ایمن بودن جاده‌های شهر نوپای یاسوج مرکز این استان که یکی از قطب‌های گردشگری جنوب ایران محسوب می‌شود به دلیل قرار داشتن در مسیر راه‌های ارتباطی استان‌های اصفهان، یزد و شیراز، از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از احتیاجات اساسی محسوب می‌شود.
اما دراین مطلب، نگاه ما به مشکلات شهر یاسوج نبوده بلکه به عمده مشکلاتی است که در حال حاضر گریبان حاشیه‌های این شهر و ساکنان آن را گرفته است.
بین الاشهرین لقبی برای مظلومیت
یکی از این مناطق، روستاهای مهریان و بلهزار در پنج کیلومتری شهر یاسوج است که به واسطه وجود تنگه زیبای مهریان به عنوان یک قطب مهم در صنعت توریسم محسوب شده و قرار گرفتن آن‌ها در مسیر راه‌های مواصلاتی یاسوج به استان‌های، یزد، اصفهان، شیراز و شهرتوریستی سی سخت، این روستا‌ها را به عنوان یک منطقه مهم با بار ترافیکی زیاد معرفی کرده است.
مشکل اساسی این دو رستا که آن‌ها را نیز بین الاشهرین نیز می‌نامند قرار گرفتن در بین دو شهر یاسوج و مادوان بوده که خدمات در این منطقه را بلاتکلیف کرده است.
بلواری مخوف در مرکز استان
بودن یک بلوار به درازی ۱۰کیلومتر از ابتدای روستای مهریان تا انتهای شهر مادوان این منطقه را به یک منطقه خطرناک تبدیل کرده و هر روز شاهد تصادفات بیشمار و حوادث ناگواری در این منطقه هستیم که همگی نشان از استاندار نبودن این بلوار دارد.
یکی از دلایل خطرناک بودن این بلوار نزدیکی خانه‌های مردم به اینجاده بوده که صبغه‌ای قدیمی داشته و از طرف دیکر ناامنی این بلوار خود مزید بر علت شده که این مکان به یک مکان مخوف تبدیل شود.
رفت و آمد زیاد به واسطه قرار گرفتن در مسیر شهر توریستی سی سخت باعث شده تا روکش آسفالت این منطقه کهنه و فرسوده شود و به دلیل به وجود آمدن چاله چوله‌های زیاد در این مسیر، بعضاٌ شاهد اتفاقات و تصادفات ناگوار باشیم
دریاچه‌ای که با یک بارش شکل می‌گیرد
علاوه بر این مشکل عرض کم جاده، پیچ‌های تند، دست اندازهای غیر استاندارد، نبودن تقاطع‌های غیره همسطح و استاندارد، روشنایی ضعیف و عدم استفاده از علائم رانندگی از دیگر مشکلات اساسی این منطقه است.
اما مشکلی که در روزهای بارانی در این بلوار بیش از همه خودنمایی می‌کند انباشت بیش از اندازه آب در این بلوار به دلایل نداشتن آبراه مناسب بوده که در برخی از مواقع باعث رفت آمد کُند خودرو‌ها و حتی تصادف در اینجاده شده و آسیب‌های جدی را به شهروندان تحمیل کرده است.
قرار داشتن تنگه زیبای مهریان، پیست اسکی کاکان، تنگه گنجه‌ای، شهر زیبا و توریستی سی سخت و منطقه پرجمعیت و مهاجر پذیر شهر مادوان در این مسیر، باعث گردیده که این محور از ترافیکی بالا‌تر از حد استاندارد برخوردار باشد که چاره جویی و اقدام مؤثر دستگاه‌ها و مسئولان متولی امر راهسازی، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
با توجه به حجم تردد و ترافیک بالای این منطقه، متأسفانه تاکنون اقدامی مؤثر برای حذف یا ساماندهی این مسائل صورت نگرفته و مسئولان استانی در زمانی نه چندان دور سعی بر تعریض جاده و ساخت پل‌های زیر گذر و روگذر برای این منطقه را داشته که هر کدام با گذر زمان و اغلب به دلیل نبود اعتبارات لازم به فراموشی سپرده شدند.
بلاتکلیفی درد بی‌درمان روستانشینان بلهزار و مهریان
بلاتکلیف ماندن روستاهای مهریان و بلهزار و قرار گرفتن آن‌ها بین دو شهر یاسوج و مادوان باعث شده تا به دلیل نداشتن مدیریت شهری و یا روستایی بالقوه، هر روز دچار مشکلاتی جدید شوند.
رفع نقاط حادثه خیز در مسیر این روستا‌ها، احداث جاده‌های فرعی مناسب برای پیوند مسیرهای اصفهان و سی سخت، نصب روشنایی و حذف چاله‌های این مسیر از خواسته‌ها به حق اهالی روستاهای مهریان و بلهزار است که مسئولان امر می‌توانند با اتخاد تصمیمی مناسب علاوه بر کاستن از حجم ترافیک این منطقه از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری نمایند.












-----------------------------
روح الله اخلاقی

نام شما

آدرس ايميل شما

از حسن
Iran, Islamic Republic of
این از بی تدبیری مدیران شهرستان است
بانو
Iran, Islamic Republic of
اول گزارشتونوبخونین اشتباه زدین
Iran, Islamic Republic of
به هر کس رای دادن بگو تا همانو واسشون درستش کنند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1