تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۷۲۹۳۹

گزارش هشدار دهنده از شب شعر بلادشاپور

۰
کبنا ؛ 
سومین دوره محفل ادبی «شب‌های شعر بلادشاپور» در حالی برگزار شد که خوانش یک شعر ضداخلاقی عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان را زیر سوال برد.


شب‌های شعر از برنامه‌هایی است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند.

محفل شب‌های شعر بلادشاپور سه سالی است که در ایام نوروز پذیرای شاعران برجسته از استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌های همجوار است و این آیین طی سه دوره برگزاری با استقبال پرشور شاعران و علاقمندان به شعر همراه بوده است.

کاروانسرای بافت قدیم دهدشت همه ساله ۲ شب متوالی میزبان محفل ادبی شعرخوانی است و در این آیین شاعران برجسته به شعرخوانی می‌پردازند که در حوزه‌های مختلف از جمله طنز و بومی است.

در محفل ادبی شب‌های شعر بلادشاپور امسال اتفاقی روی داد که هر چند از نگاه متولیان برگزاری این مراسم عمدی نبود اما باعث شد عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای اعتلای فرهنگ و احیای انجمن‌های مختلف شهرستان انجام داده است زیر سوال برود.

شعرخوانی در این دوره از شب‌های شعر بلادشاپور که شب گذشته با حضور فرماندار شهرستان، اقشار مختلف مردم و شاعران برگزار شده بود با دعوت از فریدون داوری از چهره‌های برجسته شعر استان و چند تن از شاعران آغاز شد اما در ادامه وقتی مجری برنامه یکی از شاعران را جهت خوانش اشعار به روی سن فراخواند کسی فکر نمی‌کرد این شعر آخرین برنامه این محفل ادبی شود.

بی‌شرمی‌های جنسی در اشعار این شاعر اعتراض حضار را در پی داشت و اجازه ادامه خوانش شعر نخست را از وی سلب کرد و شاعر با بیان این‌که مجبور هستم شعر را سانسور کنم به شعر دوم خود پرداخت که حاوی الفاظ رکیک‌تری بود.

حرکت ضد اخلاقی این شاعر با انتقاد مجری و ترک جلسه از سوی تعدادی از بانوان منجر به تعطیلی مراسم شد تا نشان دهند اجازه عبور از خطوط قرمز فرهنگ دینی و اسلامی در چنین محافلی داده نمی‌شود.

سید ایرج کاظمی‌جو درباره شب‌های شعر بلادشاپور و حاشیه‌های این محفل ادبی به خبرنگار فارس گفت: شب‌های شعر بلادشاپور شاید متفاوت‌ترین همایش در سطح ایران باشد و این را به این دلیل می‌گویم که برنامه بدون هیچ رقابتی برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه تصریح کرد: هر ساله بنا به سنتی که در گذشته بود این محفل برگزار می‌شود و امسال در سومین دوره شب‌های شعر بلادشاپور شاعرانی از سراسر استان و استان‌های همجوار جهت قرائت شعر دعوت شدند.

کاظمی‌جو با بیان این‌که لیست شاعران شناخته شده در اختیار مجری برنامه که از هنرمندان نامی و رئیس انجمن داستان استان است قرار داده شد، افزود: در خلال برنامه شاعری که در لیست اعلامی نبود در زمانی که بنده مشغول صحبت با تلفن بودم جهت خوانش شعر به روی سن رفت و شعری قرائت کرد.

این مسئول تصریح کرد: شعری که این شاعر داده بود با شعری که قرائت کرد دو مقوله متفاوت بود. حتی این شاعر شعر سپید می‎سراید اما شعری که خوانش شد کلاسیک بوده و از خودش نبود.

کاظمی‌جو با جوگیر خواندن شاعر و ابراز تأسف از این رویداد اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره شهرستان، اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه برای برگزاری این محفل زحمات بسیاری کشیده بودند اما متأسفانه رفتار احساسی یک نفر باعث شد تمامی زحمات مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه مدیر کل که توجه وافری به حوزه شعر دارد زیر سوال برود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه با محکوم کردن حرکت ضد اخلاقی و ضد فرهنگ این شاعر در محفل ادبی، با بیان این‌که البته شاعر احساس ندامت کرده است، گفت: قطعا در برنامه‌ها و همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به این شاعر اجازه حضور داده نخواهد شد.

-----------------------------

طیبه سعادتی نیک

----------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1