تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۶۸۳۲۲

در خدمت یا خیانت به اصلاحات؟

۳۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛روح الله درخشی
از لاهوت خیالی موسوی تا منطق برهوتی منطقیان راهیست کوتاه اما، از این دو تا هدف مشترک اصلاح طلبی و اصلاح طلبان در دو حوزه کهگیلویه و بویراحمد و دنا، نه راهی مشترک است ونه مشابهتی در کنش معطوف به هدف اصلی.  drakhshi
دیروز نوبت لاهوتی بود که به تنازعی اصلاح طلبانه به خط موازی خود پایان ندهد و امروز نوبت منطقیان است که به تلافی دیروز به خط موازی خود ادامه دهد.
ستیزی عریان از بزرگان. آیا از خود نمی‌پرسند که بیست سال موازی کاری چه نتیجه‌ای داشت؟ هر دو به اخلاق مداری و تدین شهره‌اند و مقبول عام و خاص. اما بعید است که اخلاق آنچنان نسبی باشد که به قرائتی سیاسی تنزل یابد و گذشت آنچنان ناپیدا، که حتی در میان خونگرم‌ترین مردم استان - کهگیلویه - نتوان سایه‌ای برای دمی آسودن مردم از آتش تعصب و لجبازی سیاسی پیدا کرد.
سید باقر موسوی هم به تبع هم کیشان خود، امروز بهانه تراشی می‌کند و به‌‌ همان سبک و سیاق انقلابیون عمل می‌کند. بارز‌ترین و زشت‌ترین خصیصه انقلاب، عدم اعتقاد به گردش نخبگان است. یک انقلابی ایرانی، تا زمانی آزادیخواه است که بر تخت قدرت تکیه نزده است و تجربه سی و هشت ساله نشان داد که هیچگاه دموکرات نخواهد شد و حاضر به پذیرش دیگری که مستقل باشد نیست، چون شاکله ذهنش در «بحران جانشینی» گرفتار است و چون با قدرت اسلحه و ستیز مستقیم حکومت را از شاه تحویل گرفته است با هیچ استدلال و قدرتی جز حذف وی، نمی‌توان قدرت را از وی پس گرفت. نکته اینکه یک انقلابی، به جانشینی مبتنی بر دموکراسی و رای، اعتقادی ندارد جز اینکه رأی نهایی را خود صادر کند و این یعنی اینکه ما اصلاح طلب نیستیم بلکه توهّم اصلاح طلبانه داریم. با تمام انتقاداتی که به فلسفه وجودی شورای نگهبان وارد است اما اگر منصفانه نگاه کنیم این شورا توانست اصلاح طلبان نسل اول را به اجبار کانالیزه کند و به سمت بستر اجباری حذف سوق دهد تا در این میان فضا برای نسل دوم و سوم باز شود. شک ندارم اگر شورای نگهبان نبود خیلی از اصلاح طلبان نسل اول اجازه گردش حداقلی به جوانان اصلاح طلب نمی‌دادند، بنابراین حداقل در این مورد می‌توان شورای نگهبان را «شرّ خیر» دانست که با وجود شر بودن، اما خدمتی به نسل دوم و سوم اصلاحات کرد. کنار نرفتن و چسبیدن به صندلی قدرت، رویش را از یک جریان فکری سلب می‌کند و باعث ریزش می‌شود. در این میان اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود بهرمندی از خیر ناخواسته‌ی شورای نگهبان در تایید نسل جوان، با سد نسل اول روبرو شده است. در بویراحمد و دنا و کهگیلویه، فرصت پیروزی تمام عیار اصلاح طلبان فراهم است اما نه منطقیان و نه سید باقر، هنوز به تردید خود پایان نداده‌اند تا همچنان اصلاحات نتواند ره به مجلس بیابد. این یعنی تعصب اگاهانه. آگاهانه از آن جهت که یک فرد، دانسته و از روی تعقل تصمیم می‌گیرد و در حالیکه می‌داند رویه دموکراسی این است که به رای یک مجمع و یا حزب باید احترام بگذارد اما تعصب خودساخته و خودشیفتگی اجازه تصمیم گیری دموکراتیک را از وی سلب می‌کند. بنابراین سیاست در استان ما شاخه‌ای از تعصب است و بازی با کلمات هرگز نمی‌تواند درون افراد را در گذر زمان پنهان نگه دارد. زمان، بهترین نقاد است
تعصب، ریشه را خشک می‌کند. وقتی ریشه خشک شود
چیزی از اصل باقی نمی‌ماند جز ظاهری فریبنده، مصنوعی و مشابه اصل.
به نظر می‌رسد در استان کهگیلویه و بویراحمد سیاست، ریشه ندارد، زیرا جان مایه سیاست در نزد ما، مبتنی بر تعصب است. گاهی این تعصب، به اشتباه، شجاعت معنا می‌شود در حالیکه اساس شجاعت بر گذشت و عفو استوار است ولی تعصب نسبتی با گذشت ندارد و برهان قاطع است.
در طول تاریخ، مردم ما بیشتر از آنچه به دیپلماسی و گفت‌و‌گو بیاندیشند، به فراخور حال و مال، با تفنگ برنو و اندیشه حماسی خوگرفته‌اند و شاید بتوان گفت: انتخاب آریوبرزن به عنوان نماد یک شهر و مردم، ناشی از همین ژن حماسی است که سرتاسر تاریخ ما را پر کرده است. اگر چه این نماد می‌تواند مرکز ثقل پیوندی تاریخی -سیاسی برای مردم ما باشد اما آیا مجسمه حسین پناهی و یا تندیس دکتر ملک حسینی پزشک حاذق شهر، نمی‌تواند به اصلاح تدریجی ژن مطلقا حماسی ما و گذار از تمدن به مدنیت متوازن باشد؟
ماحصل آنچه تاکنون داشته داریم، جواب ناامید کننده «نه» به سوال فوق است. زیرا پیش قراولان سیاسی جامعه کهگیلویه و بویراحمد، خود اساساً بسترساز درجازدن‌ها و واپس ماندگی جامعه‌اند.
شعار حباب گونه و بادکنکی «عزت» بویراحمد، از نمونه‌های بارز اندیشه موج سواری فعالان سیاسی ماست. در حالیکه هیچکس نمی‌پرسد دیروز که بر پایه‌‌ همان تعصب خشک به نام شجاعت، اخلاق را به پای قدرت طلبی خود ذبح کردید و رفیق خود را به کیاستی هیتلری، برای یک پست و مقام ناچیز از استان بیرون کردید باید امروز به فکر انتقام از نوع «گچسارانی» می‌بودید. مردم ما به تبع مردم ایران، حافظه بلند مدت ندارند و این موارد را در توالی نسل‌ها فراموش می‌کنند و وقتی من یک موضوع فریبنده را فراموش کنم بار‌ها باید از‌‌ همان طریق، فریب بخورم.
سیاست علم باشد یا فن، ما از علم آن محرومیم و از فن آن فقط پدیده‌ی نازل «زرنگی» را به ارث برده‌ایم. آمیختگی زرنگی و تعصب مانند آمیختگی ریاست و بیسوادی است. وقتی یک رییس، بیسواد باشد، زیرمجموعه آن کم ارزش جلوه می‌کنند. اعتماد به نفس ندارند و از هویت خود دور می‌شوند. بنابراین اولین نمود تعصب سیاسی دور شدن از هویت و هضم شدن در «هیچیسم» است. غلتیدن نیروهای اصلاح طلب به سمت اصولگرایی و استحاله آنان، ناشی از بازتولید هیچیسم است که این پدیده از تعصب سیاسی در جهت گیری لیدر و زعیم یک جریان سیاسی نشات می‌گیرد و به عادت رفتاری و الگوی اجتماعی تبدیل می‌شود.
حال، این تعصب در نمایه‌های مختلف هویدا می‌شود.
گاهی در تفکر ایلی، گاهی در خشک مغزی خودخواهانه، گاهی در تک روی و غرور، گاهی در واگرایی، گاهی در فرار از خرد جمعی و...
بنابراین آنچه ریشه در خاک ندارد زود خشک می‌شود. ریشه سیاست در استان ما در آب است نه در خاک. آنچه ریشه در آب دارد حتی در خشکسالی کوتاه مدت و اندکی کم آبی از بین می‌رود.
در عالم سیاست، انتخابات را می‌توان خروشی همگرایانه برای خروج از یک خشکسالی کوتاه مدت دانست. خشکسالی یی که رقیبی نابرابر و اقتدار گرا بر ما تحمیل کرده است.
آنچه این روز‌ها از این دو بزرگوار به چشم می‌آید، واگرایی اگاهانه است. واگرایی در سیاست، ناشی از پس افتادگی در اجتماع است، یعنی هرگاه کسی ازخرد جمعی و همگرایی فرار کند هنوز نتوانسته است خود را با اجتماع انسانی وفق دهد و مردم عادی در بزنگاه‌ها از فرد واگرا یک قدم جلوترند. اینجاست که تعصب به معنای خودخواهی و فراموش کردن آرمان و اندیشه و مردم نمایان می‌شود و شعارهای توخالی مدعیان عیان می‌شود و به دنبال آن پس افتادگی تدریجی اجتماعی تبدیل به ریزش نیرو و استحاله فکری یک تفکر می‌شود. مقصر کیست؟
بدون شک کسی است که بیش از مردم و اطرافیان، به فکر خودش است. در بزنگاه‌های حساس از مردم عقب است. خودخواه است. اگر این فرد هم به اجبار یک تشکل یا حزب و یا مجمع تن به خرد جمعی دهد باز نباید برای ادامه راه به وی اعتماد کرد چرا که به تناسب شکل گیری شخصیت وی، خودخواهی و واگرایی در وی رشد کرده است و قابل اغماض نیست.
اصلاحات در بویراحمد اسیر خودخواهی شده است. به‌‌ همان اندازه که نسل اول انقلاب خودخواه هستند و بر جوانان خط بطلان کشیدند، برخی بزرگان بر پتانسیل‌های استان خط قرمز کشیدند. اصلاحات و جوانان سردرگم اصلاح طلب، این روز‌ها سخت، مریض‌اند.
شکافی که سکوت مرگبار سید «باقر موسوی» و «منطقیان» در اصلاحات ایجاد کرده است را هیچ احمدی نژادی نتوانست ایجاد کند.
سوال اصلی این است:
مگر می‌شود اصلاح طلب بود و تن به رای و خرد جمعی نداد؟
مگر می‌شود یک رهبر برای گسست زنجیره نیرو‌ها و تفکر خود، اگاهانه تلاش کند؟
وقتی در کل کشور، اصلاح طلبان به رای سلبی به اصولگرایان معتدل محکوم‌اند، به کدامین دلیل محمد بهرامی نمی‌تواند از نظر آقای موسوی، گزینه این دوره اصلاح طلبان باشد؟ گزینه‌ای که شورای اصلاحات انتخاب کرده است اما یک نفر آن را وتو می‌کند تا ما همچنان بر دیکتاتوری ذاتی در این ساختار معیوب اصرار کنیم حتی اگر سرانجام ما به کهریزک یا دریاچه نمک بینجامد.
سرنوشت جوانان اصلاح طلب در این خودخواهی و تعارض فردی چه می‌شود؟
سرنوشت مردمی که فساد و فحشای فرزندانشان را بر اثر فقر تماشا می‌کنند اما به امید بهبود وضعیت، به امید ورود سید باقر و تعیین تکلیف نشسته‌اند، چه می‌شود؟
سرنوشت چشمهای خسته کهگیلویه که بعد از بیست سال هنوز طعم پیروزی را نچشیده‌اند و بسیاری هم در این آرزو در خاک شدند، چه می‌شود؟
مثل روز روشن است که هیچ بهانه‌ای برای سکوت منطقیان و موسوی نیست.
همه چیز برای پیروزی اصلاح طلبان در استان آماده است. برای اولین بار سه نماینده اصلاح طلب می‌توانند از استان ما وارد مجلس شوند اگر آقایان موسوی و منطقیان بخواهند.
جوانان اصلاح طلب بعد از سال‌ها تلاش بی‌ثمر و با هزاران دل خونین منتظر اتمام تندروی‌های جبهه پایداری و ناکارآمدی زارعی‌ها و ناجوانمردی‌ها در کهگیلویه هستند و این امر مهم به تدبیر این دو فرد به سرمنزل مقصود خواهد رسید. نشان به‌‌ همان نشان که نزدیک به دوسال است که فصل الخطاب مردم بویراحمد و دنا سید باقر موسوی است و قطعا اگر ایشان پشت سر منتخب شورای اصلاحات قرار بگیرند، هشت اسفند را اصلاح طلبان جشن می‌گیرند نه اصولگرایان و منفعت طلبان اصلاح طلب نما.
به ضرس قاطع می‌توان گفت: مسئول هر گونه «شکست» و «پیروزی» اصلاح طلبان در دو حوزه کهگیلویه و بویراحمد و دنا، آقایان منطقیان و موسوی هستند.
تاکید می‌کنم: هر گونه شکست یا پیروزی برای اصلاح طلبان در دو حوزه مذکور، متوجه این دو بزرگوار به عنوان رهبر و متولی اصلاحات است و در صورت شکست اصلاحات باید جواب مردم و تاریخ را بدهند.
بنده به عنوان عضوی کوچک از جوانان اصلاح طلب، تمنا می‌کنم، جوانان، با کنار گذاشتن هرگونه اختلاف سلیقه، با قلم و یا هر گونه ابزار متعارف موجود، این دو بزرگوار را قانع کنید تا ما جوانان، در اشتباهات اصلاح طلبان که از سال ۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شروع شد و هنوز ادامه دارد، بیش از این نسوزیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

آذرخش
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما و درود بر قلم شما
مم
Iran, Islamic Republic of
که وری
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
خیلی گزارش زیبایی بود واقعا خودخواهی و خود رایی اینها باعث بدبخت شدن اصلاحات در استان شده و چون خودشان نباشند نمی خواهند که کس دیگری باشد و الا آقای مهندس وفایی هم نیروی جوان است هم با تجربه مدیریت چند ساله می باشد .
Iran, Islamic Republic of
بسسسسسیار بسسسسسیار زیبا و دقیق
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این قلم و به این تحلیل دقیق و موشکافانه
شاهرخ
Iran, Islamic Republic of
درود بر این قلم
Iran, Islamic Republic of
احسنت بسیار زیبا نوشتی
Iran, Islamic Republic of
فکر کردی خیلی زرنگی
deleted
Iran, Islamic Republic of
منطقیان
سید ناصر
Iran, Islamic Republic of
احسنت ,اولا مایه مباهات هست که یک هم ولایتی چنین تحلیل وانالیزی داشته واوخ کنان بر سر که این سران اصلاحات عمیقا معتقد به تیوری یا خود یا هیچکس نیز هستنند که گره کور اصلاح طلبان را در مشت خود داشته ونمی گذا رند,این گره فروبسته رادگران بگشایند.
سزد ایزد که این توفیق حاصل شد ونسل های جدیدی با افق دوراندیشی ونافذ اماده خدمتنند,و
دست یاری میطلبند..واگر اینان اینبار از منیت خود دست نکشیده ,دیگر امید رستم ما نیستنند..
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبکی
وحید
Iran, Islamic Republic of
انگار خیلی تو فشاری تا کور شود هرآنکه نتواند موفقیت گچساران را ببیند
علوی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم بزرگان اصلاحات معنای اصلاحات رابفهمند
Iran, Islamic Republic of
درود برجوانان اصلاح طلب
ایمانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات
درود بر قلم وشرافت جناب درخشی که فقط واقعیت را گفتند
غریبی
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاح طلبان
درود بر بهرامی تنها کاندید اصلاح طلب بویراحمد و دنا
دوست
Iran, Islamic Republic of
بارک الله خیلی شجاعانه و منطقی بود
آفرین به نویسنده خوشتیپ
احسان
Iran, Islamic Republic of
خرقه تزویر از باد ریا آبستن است
میرزا
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم استاد درخشی
خدا رحمت کند ..را
سپيدار
Iran, Islamic Republic of
هرکاری کنی زارعی رای رو برده،خودتو به درو دیوار نزن . نکن مردم تصمصم خود رو گرفتن به پا..ا کسی رای نمیده
1986
Iran, Islamic Republic of
گرچه نظر خاصی راجع به آقای بهرامی و قسمت دوم نوشته شما ندارم ولی با بخش اول آن کاملا موافقم. بقول بزرگی ساختار .مخالفینش رو هم . بار میاره. این کسانی که ما به چشم منجی به آنها می نگریم اگر بر اریکه قدرت بنشینند همین داستان را با رنگ و لعابی متفاوت می سرایند. مطمئن باشید در این نظرات به شما حمله خواهند کرد با این مضمون که شما . که در مورد این شخصیت ها اظهار نظر میکنی. اما نگران نباش چرا که مای بیسواد متخصص بزرگ کردن و بر زمین زدن اشخاصیم نه تحلیل گر و پیرو اندیشه ها
Iran, Islamic Republic of
موافقم به نظر بنده اصلاحات باید دنبال رهبری جدید وشورایی قوی بگردند مثل شورای فعلی نباشد
ارامش
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شجاعتت برادر
ادب
Iran, Islamic Republic of
احسنت فوق العادست یه مطلب پر مایه و کامل
Iran, Islamic Republic of
وقتی امثال منطقیان و موسوی با مدرک لیسانس بخواهند رهبران اصلاحات باشند باید گفت الفاتحه.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
... تو چه میدونی از پشت پرده هایی که در جریانه؟
م
Iran, Islamic Republic of
فقط سید باقر نه شورای فامیلی اصلاحات مواظب باشید دارین به کی حمله میکنید .بهرامی قدرت این رو که از سید باقر بگذره نداره عزیزم.احترام آقای بهرامی واجب ولی هنوز زوده برای این حرف ها
م
Iran, Islamic Republic of
خلاصه مطلب خیلی زوده که پروژه عبور از سید باقر رو کلید بزنید.هیچ کس آقای بهرامی رو بعنوان اصلاح طلب قبول نداره.اگه حرف های پروفسور نیکبخت رو گوش بدین از هر اصلاح طلبی اصلاح طلب تره ولی حیف از این انتخابات به شدت ...هرچند ایشون اعلام کردن وابسته به هیچ گروه خاصی نیستن.کبنا منتشر کن مردم خیلی آگاه هستن نمیتونی سانسور کنی
محسن
Iran, Islamic Republic of
کبنا بخدا داری سانسور میکنی
محسن
Iran, Islamic Republic of
آفرین شاید حجم کامنت ها زیاد باشه مثل اینکه اشتباه قضاوت کردم کبنا.مرسی
محمدي
Iran, Islamic Republic of
احسنت دوست من
نگارندع متن شایسته تقدیر و ستایش است
امیدوارم متن بالا تلنگری به رهبران اصلاح طلب جهت بیدار شدن از خواب کبر و غرور باشد
به امید فردا
به امید پیروزی
کندل
Iran, Islamic Republic of
اقای شماره ۱۲ یه چه توهمیه که دنبالشی قربونت. کوچن ای مطلب ای دوست گرامی و گچساران بد گفت. همه ایما خوشحالیم که تاجگردون ادم فهیم و فرهیخته نماینده گچسارانه. بحث سر ینه که بیراحمی و دهیشت نماینده نیارن.
شهرام مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
جناب درخشی عزیز پرمغز و هوشمندانه بود...
اما خود کرده را تدبیر نیست....
وقتی اسطوره سازی رایج شود،این آفت ها هم در دل خود پرورانده می شود.
کرم درخت از خود درخت است...
پرسش اساسی این است چرا از آدمها اسطوره می سازیم....
ا.م
United States
به نام خدا
متن جالبی بود
نویسنده آدم فهیم و توانمندی است
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1