تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۴۴۵۵۴

سد تنگ سرخ روی خط مشکلات اعتباری و معارضات اجتماعی

۲
۰
کبنا ؛ عملیات اجرای سد تنگ سرخ در سال ۹۰ آغاز شده و پس از گذشت چهار سال از کلنگ‌زنی این سد، روند اجرایی سد تنگ سرخ به کُندی پیش می‌رود.
کلنگ احداث سد تنگ سرخ در ۲۳ آذر سال ۹۰ توسط وزیر وقت نیرو به زمین زده شد و با گذشت چهار سال از روند احداث این سد، تاکنون سد پیشرفت قابل قبولی نداشته است.
سد تنگ سرخ از نوع سنگ‌ریزه با هسته رسی در منطقه تنگ سرخ بویراحمد با ارتفاع از پی ۶۶٫۵ متر، عرض تاج ۱۰ متر، طول تاج ۹۱۷ متر، حجم مخزن در رقوم نرمال بهره‌برداری ۱۲۵ میلیون متر مکعب وحجم سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه بشار احداث می‌شود.
این سد در صورت تکمیل و بهره‌برداری کامل، آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرهای یاسوج و شیراز را تأمین می‌کند.
اما آنچه که روند احداث این سد را پس از گذشت چهار سال کُند و مختل کرده مشکلات اعتباری و معارضات اجتماعی است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای در همین خصوص گفت: شرکت آب منطقه‌ای به دنبال اجرای طرح سد تنگ سرخ از طریق فایناس داخلی است که فرآیند آن در حال پیگیری است که با تحقق این موضوع، عملیات اجرای کارگاه و تملک اراضی و پیشرفت پروژه، فعال‌تر می‌شود.
علی لطفی با بیان اینکه برای تکمیل و بهره‌برداری این سد نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم، افزود: اعتبار مصوب این طرح برای سال جاری ۱۲ میلیارد تومان است.
در همین خصوص مشاور مدیرعامل و نماینده مجری سد تنگ سرخ به فارس گفت: عملیات طرح در جبهه‌های کاری تجهیز کارگاه‌ها، تونل انحراف، کانال ورودی سیستم انحراف، سرریز و فراز بند و بخشی از بدنه سد دارای پیشرفت هفت درصدی است.
ابوالقاسم محمدزاده مشکلات اعتباری را مشکل بزرگی در جهت احداث این سد دانست و اضافه کرد: وزارت نیرو مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای احداث این سد در سال جاری در نظر گرفته است که تاکنون تنها یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است، ضمن اینکه به دلیل پرداخت نشدن مطالبات ۱۰ ماهه کارگران شاهد تحصن و اعتراض آنان به وضع موجود هستیم.
وی عنوان کرد: بخش کوچکی از مطالبات کارگران به ارزش ۱۴۰ میلیون تومان پرداخته شده و بخش دیگری از دستمزد عقب افتاده ۱۸۰ کارگر این سد به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان شنبه و یک‌شنبه (۱۴ و ۱۵آذر) پرداخت می‌شود.
نماینده مجری سد تنگ سرخ با بیان اینکه این سد به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد افزود: مبلغ اختصاصی وزارت نیرو به سد ۱۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان صرف ساخت این سد شده است.
وی افزود: مطالعات سد تنگ سرخ توسط مشاور طرح بررسی شد و سد در مکان مناسبی احداث شده است.
محمدزاده با بیان اینکه وزارت نیرو مجوز ذخیره ۱۸۹٫۹ میلیون مکعب آب در پشت این سد را صادر کرده، گفت: این سد نیازمندی آب شرب شهر یاسوج به میزان ۲۵٫۵ میلیون مترمکعب در سال، ۱۷ میلیون مترمکعب در صنعت، ۴۲٫۴ میلیون متر مکعب برای کشاورزی، ۲۳ میلیون مترمکعب درسال برای مصارف زیست محیطی پایین دست شهر یاسوج و ۷۲ میلیون متر مکعب آب شرب شهر شیراز را تأمین می‌کند.
نماینده مجری سد تنگ سرخ در پاسخ به اینکه با اجرای این سد بخشی از باغات و حتی روستاهای اطراف به زیر آب برده می‌شوند، عنوان کرد: خسارت کشاورزان، باغداران و مردم روستاهایی که در مسیر سد هستند، پرداخت می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به مهاجرپذیری شهر یاسوج و کمبود منابع آبی موجود گفت: آب و هوای خوب و مهاجر پذیر بودن موجب شده این شهر در آینده با روند افزایش جمعیت مواجه باشد که منابع آب موجود پاسخگوی جمعیت سال‌های آینده این شهر نیست و احداث سد تنگ سرخ تنها راه تأمین نیاز آب مردم شهر یاسوج است.
اما آنچه که روند تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد را مختل کرده نبود اعتبارات است که موجب شده پروژه‌های عظیمی در سطح این استان پس از گذشت چندین دهه نیمه‌کاره رها شده و همچنان چشم انتظار تخصیص اعتبار باشند.
حال که زمزمه‌هایی از حضور وزیر نیرو در آینده‌ای نه چندان دور به استان کهگیلویه و بویراحمد شنیده می‌شود نیاز است مسئولان ارشد استان، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نیرو تلاش و همت خود را برای تخصیص اعتباری برای سرعت در روند احداث سد تنگ سرخ به کار گیرند تا این سد به سرنوشت برخی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی که چندین سال نیمه‌کاره رها شده دچار نشود.========

مهین‌تاج راوند

========

 
نام شما

آدرس ايميل شما

اميد 1
Iran, Islamic Republic of
ازنماینده محترم جناب زارعی به پرسین
حسام
Iran, Islamic Republic of
چه بگیم.شهر ما نیاز دو میلیارد کمبود بودجه برا ساخت پل سوم اکبرآباد رو داره.اما حالا ما میخوایم ۲۵۰میلیارد از پول این استان خرج سد کنیم برا شیراز ..... واقعا دستمریزاد...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
1