تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۴۳۹۷۸

وزرایی که با دست خود تیشه به ریشه دولت خودی می زنند

۱
۰
کبنا ؛صفا فضیلت

در حالی که در همه دولت ها وزرا به عنوان بازوان توانمند دولت جهت رضایت عامه مردم از دولت وقت گام بر می‌دارند. برخی از وزرای دولت تدبیر و امید خواسته یا ناخواسته با اقدامات نسنجیده خود فاصله و شکافی عمیق میان مردم و دولت ایجاد کردند . که در صورت عدم ترمیم آنها باید به شعار تدبیر که از کلیدواژه های  دولت تدبیر و امید بود، شک کرد. در راس وزرایی که به ریزش آرای دولت تدبیر و امید باید به آن اشاره کرد وزیر آموزش و پرورش قرار دارد وزیری که بر مسند یکی از وزارت خانه های عریض و طویل دولت نشسته است و با قشری از جامعه ارتباط دارد که بیش از یک میلیون سیصد هزار معلم و ۱۳ میلیون دانش آموز را شامل می شود. وزارت آموزش و پرورش که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با اکثر خانواده های جامعه ارتباط نزدیکی دارد و پرسنل آن از تاثیرگذارترین اقشار جامعه در تمامی انتخابات گذشته و پیش رو می باشد نیاز به توجه عمیق و حساسیت بالا دارد و به جد میتوان بیان کرد که رضایت این وزارت خانه کار دولت را در حصول به نتایج طراحی شده کمک شایانی خواهد کرد و عدم رضایت پرسنل آن نتایج ناگواری را برای دولت ها رقم خواهد زد بعد از عدم رای اعتماد  نجفی برای احراز سمت وزارت آموزش و پرورش از سوی مجلس اکثریت اصولگرا که با یاس و حسرت جامعه فرهنگی همراه شد. معلمان انتظار داشتند فردی هم وزن نجفی برای این وزارت خانه معرفی گردد. اما در کمال ناباوری سرانجام علی اصغر فانی از فیلتر تنگ مجلس عبور کرد که در همان ابتدا با رغبت و میل فرهنگیان همراه نبود. فانی در طی دوران وزات خود برنامه منسجمی برای  حل مشکلات مالی و حقوقی فرهنگیان ارائه نداد تا اینکه خود فرهنگیان دست به کار شدند و با اطلاع رسانی های خود جوش عرصه را بر دولت برای توجه به وضعیت معیشتی خودشان تنگ کردند. در طی تحصن فرهنگیان وزیر دولت تدبیر امید در کنار معلمان قرار نگرفت و ارتباط مناسبی با فرهنگیان برقرار نکرد. و با دادن وعده رتبه بندی  تحصن فرهنگیان را به تعویق انداخت. رتبه بندی که نه تنها رضایت جامعه فرهنگی از دولت و وزیر را فراهم نکرد بلکه به بدبینی این گروه  از دولت و وزارت خانه منجر شد فرهنگیان همچنان معتقدند دولت روحانی با انتخاب وزیری ضعیف و کم تحرک به این قشر عظیم کم توجهی کرده و نباید انتظار چندانی از آنها برای حمایت از خود در انتخابات ۹۶ داشته باشد.

وزیر دیگری که در ریزش آرای دولت تدبیر و امید موثر افتاد کرسی نیست جز وزیر صنعت دولت. وزیری که به جای قرار گرفتن در کنار مردم و حمایت از حقوق مردم در تقابل با صنایع بی کیفیت سایپا وایران خودرو  با به کار بردن اصطلاح مردم خائن  جامعه  را نسبت به همدلی دولت با مردم دچار شک و تردید اساسی نمود و سرانجام با دادن وام های درازمدت و کمترین پیش پرداخت برای خودرو صفر جهت شکستن کمپین نخریدن خودرو صفر مردم را به یقین رساند که راه دولت از راه حامیان خود فاصله دارد. از فانی و نعمت زاده که بگذریم به رحمانی فضلی میرسیم وزیر کشوری که از ابتدا به وزیر معامله دولت با مجلس و شخص لاریجانی معروف گشت. به اعتقاد اکثر تحلیلگران انتحاب رحمانی فضلی پاشنه آشیل دولت روحانی خواهد بود و سرانجام ضربه ای مهلک از این انتخاب  خواهد  خورد . وزیری که تمام انتصابات دولت به وی سپرده شد در همان ابتدا در انتخاب استانداران ضعیف عمل کرد و متعاقبا استانداران در انتخاب فرمانداران. تا جآیی که در اکثر استان ها نارضایتی شدیدی از مدیران، فرمانداران، و استانداران دولت روحانی وجود دارد و حامیان دولت را نسبت به تصمیم خود دلسرد کرده‌اند. علاوه بر وجود ضعف در وزرای یاد شده میتوان به ضعف وزیر ورزش و جوانان در مدیریت ورزش کشور، تقبل طیب‌نیا وزیر اقتصاد برای دادن وام های بلند مدت و بدون سرمایه برای خریدن خودرو صفر، عدم توانایی زنگنه برای تغییر در قیمت جهانی نفت و یکی به میخ یکی به نعل علی جنتی در وزارت ارشاد اشاره کرد.

باید اذعان کرد که دولت روحانی برای انتخاب مجدد در انتخابات ۹۶ راهی جز ترمیم کابینه خود ندارد و اگر بخواهد با همین ترکیب خود را در انتخابات پیش رو به مردم عرضه کند . باید منتظر عواقب آن باشد.




* کارشناس ارشد علوم سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

باوي
Europe
متن نظر شما جالب و عالی و پنداموز بود
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1