تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۴۳۱۶۳

پروژه پتروشیمی دهدشت کی از کما بیرون می‌آید؟

۴
۰
کبنا ؛

پروژه به کما رفته پتروشیمی دهدشت با فراهم ساختن زیرساخت‌های اولیه حدود ۶ ماه تا یک‌سال آینده جان دوباره می‌گیرد.





پتروشیمی دهدشت در زمینی به مساحت ۱۹۰ هکتار در سال ۸۵ مجوز گرفت و یک سال بعد با حضور محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس، غلام‌حسین نجابت معاون وزیر نفت رد امور پتروشیمی و جمعی از مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌‌زنی و با وعده‌ ایجاد شغل مستقیم برای ۳۵۰ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم سه هزار و ۵۰۰ نفر انجام شد اما از آن موقع در حد سند و مطالعه توپوگرافی، مطالعات زیست محیطی، فنس‌کشی و محوطه‌سازی، خاکبرداری پلان اولیه و خرید دانش فنی باقی ماند.








وعده ۱۰۰۰ روزه مسئولان وقت در بهره‌برداری از این پروژه بزرگ دنیایی از امید را در جوانان و جویندگان کار به وجود آورده بود اما با گذشت هزاران روز از موعد و به کما رفتن پروژه پتروشیمی دیگر کسی منتظر جان گرفتن روند عمرانی آن نبود و بنا به اظهارنظر یکی از مدیران در گفت‌وگو با رسانه‌ها قرار بود تا جایی که کم‌کم منطقه در نظر گرفته برای تاسیس سایت به گاوداری پیشنهاد شده بود.

توکلی روز یکشنبه در نشستی با فرماندار و مدیران دستگاه‌های مرتبط در فراهم کردن زیرساخت‌های پتروشیمی از روشن شدن چراغ این سایت خبر داد و اظهار داشت: کارهای زیرساختی پروژه از این هفته آغاز و مجوز آب خط انتقال به طول ۱۵ کیلومتر گرفته خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی دهدشت با بیان این‌که هزینه راه‌اندازی پروژه بالغ بر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: برای اینکه سهامداران اطمینان حاصل کنند باید به منابع مالی برسیم.

وی تامین زیرساخت‌ها را کمک به پیشروی عملیات خط اصلی دانست و گفت: برای تجهیز کارگاه و مجوزهای نهایی اقداماتی انجام و قراردادهایی بسته شده است.

توکلی از آغاز عملیات پتروشیمی ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده خبر داد و با بیان اینکه به موازات خط انتقال آب، عملیات مهندسی تفصیلی هم به مناقصه گذاشته شده است، افزود: تلاش بر این است طوری حرکت کنیم که چنان‌چه منابع مالی در دسترس قرار گرفت هیچ اتلاف وقتی در استمرار کار نداشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه زیرساخت‌های مهندسی کامل است و زیرساخت‌های اجرایی نیز در پیش است، تصریح کرد: بهره‌برداری از پروژه با راه‌اندازی خط انتقال آب و در صورت تامین مالی طی سه سالی که پیش‌بینی شده است محقق خواهد شد.

به گفته توکلی پروژه خط انتقال آب پتروشیمی ۱۸ ماه و راه افتادن خط برق نیز از زمان اخذ قرارداد کمتر از ۲ سال زمان نیاز دارد و بر اساس تخمین به دست آمده از اطلاعات منابع مالی در صورت تحقق عملیات خط اصلی پتروشیمی تا یک سال آینده آغاز خواهد شد.

وی پشتیبانی مالی از طریق بانک‌ها را نخستین راهگشای رسیدن به اعتبار دانست و با بیان اینکه انتظار داریم پرونده در بانک عامل و صندوق توسعه ملی نهایی شود، افزود: با جدیتی که شاهد هستیم منابع مالی محقق می‌شود.

توکلی زنجیره‌ای بودن پتروشیمی‌های دهدشت، گچساران و بیدبلند و مشکل تامین خوراک واحد دهدشت را رفع شده خواند و با بیان اینکه نگرانی پروژه در بهره‌برداری رسیدن بیدبلند برای تامین خوراک دهدشت کم‌رنگ شده است، گفت: پتروشیمی بیدبلند از رکود خارج و عملیات اجرایی آن آغاز شده است در گچساران نیز پیشرفت خوبی دارد.

توکلی در ادامه توضیحات خارج شدن پتروشیمی دهدشت از وابستگی به دیگر پتروشیمی‌ها، افزود: با متکی شدن به انشعاب خط اتیلن غرب مجوز سهمیه ۲۰۰ هزار تن خوراک از این خط را گرفتیم و در صورت بهره‌برداری پروژه دهدشت مشکل تامین خوراک نخواهیم داشت.

همچنین فرماندار کهگیلویه هماهنگی دو سویه بین دستگاه‌های اجرایی با پتروشیمی در سرعت بخشیدن به عملیات پروژه را ضروری دانست و گفت: برای هر کدام از دستگاه‌های منابع طبیعی، راه و شهرسازی، آب منطقه‌ای، بنیاد مسکن و پتروشیمی وظایفی تعریف و مقرر شده است و ظرف یک هفته جهت فراهم آمدن زیرساخت‌ها اجرایی شوند.

علی پوزش، خط انتقال آب پروژه را از محل رودخانه مارون دانست و با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه ابراز امیدواری کرد تا اواخر آذر ماه این بخش از پروژه عملیاتی شود.

پوزش تصریح کرد: برای اینکه پتروشیمی وارد فاز اجرایی شود نیاز به تامین آب دارد و خط انتقال ۱۵ کیلومتری برای این کار قریب به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

وی با بیان اینکه سایت اصلی پتروشیمی از مجموعه‌ای از پروژه‌های ریز تشکیل شده است، تصریح کرد: برای وارد شدن به فاز اصلی باید هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی شود.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
لطفا از اقای بزرگوار ی نماینده محترم سوال کن
مهدی
Iran, Islamic Republic of
باز نزدیک انتخابات شد وعده های دروغ و پوچ شروع شد؟
کمتر آدم عاقلی وجود داره که با این وعده ها خام بشه
تنگ هیگون
Iran, Islamic Republic of
در زمین مورد نظر حدود ۳چاه عمیق وجود دارد که میتواند مشکل آب این مجتمع را جبران نماید دوسه سال قبل با همین آب ها کلی پیاز وهندوانه کاشته شد وعده ای خوب سود کردند .وکسی هم نبود بگه اینها مگر بیت المال نیست
کهگیلویه بزرگ
United States
ایکاش همیشه نزدیک انتخابات بود
چقدر این روزها اخبار و وعده های خوبی به گوش میرسه
مجتمع عالی سلامت
دانشکده علوم پزشکی
دانشگاه علوم پزشکی
بهره برداری از کارخانه آجر
شروع بکار کارخانه سیمان
شروع به کار پتروشیمی


همه چی آرومه
من چقد خوشبختم
من چقدر خوشبختم
همه چی آرومه
...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1