تاریخ انتشار
شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۱۴۲۹۴۳

نگاه تبعیض‌آمیز به زنان در ادارات کهگیلویه

۳
۰
کبنا ؛

درد دل‌های بانوان شاغل در ادارات کهگیلویه رنگ و بوی نگاه تبعیض‌آمیز به حقوق کاری زنان، پروسه یک ماه زندگی مشترک و کم لطفی مسئولان به توانمندی زنان این شهرستان در صندلی‌های مدیریتی داشت.


در کمیته امور بانوان شهرستان که ظهر امروز با شرکت بانوان کارشناس ادارات در سالن کنفرانس فرمانداری دهدشت برگزار شده بود طبق معمول مشکلات بانوان شاغل در ادارات مطرح و بنا به روال عادی گذشته تنها مصوباتی به روی کاغذ آمد که می‌توان گفت پای ثابت نشست کمیته امور بانوان شده و هر بار که این کمیته تشکیل جلسه می‌دهد موضوعی خارج از این مباحث در خود نداشته است.
ثابت بودن موضوع نشست کمیته بانوان طی سال‌های اخیر این مسئله را به ذهن القا می‌کند که قشر زنان این شهرستان در کمال آسایش و رفاه بوده و تنها معدود مشکلاتی در حوزه بانوان آن هم از نوع شاغلین وجود دارد که از روی رفع تکلیف هم که شده هر چند وقت یک بار نشست دور همی ترتیب داده شود تا این مشکلات به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

اما این‌که زنان خانه‌داری که از روی ناچاری از صبح تا سیاهی شب در بازارهای دست فروشی بدون سرپناه مناسب در سرما و گرمای طاقت‌فرسا به کسب و کار مشغولند و دختران لیسانسیه‌ای که برای کمک به تامین معیشت خانواده به کار کردن دو شیفته در مغازه‌ها بدون حق‌الزحمه کافی و بدون بیمه ماه‌ها را به سال می‌سپارند در امور بانوان فرمانداری کهگیلویه جایی و حرفی برای گفتن ندارد جای تامل است.

کاش در یکی از این نشست‌ها از انجام مطالعات در خصوص وضعیت مسایل و مشکلات امور خانواده و بانوان در ابعاد فردی و اجتماعی سخن به میان می‌آمد و یا از برگزاری همایش‌هایی با موضوع ارتقای سطح دانش زنان درباره حقوق خودشان و آگاهی‌بخشی به عموم در این زمینه و یا سبک زندگی و آموزش مسایل مهم خانواده خبر می‌رسید.

و ای کاش بانوان موفق و توانمند شهرستان شناسایی و برای ایجاد انگیزه و خودباوری آنان برنامه و همایشی ترتیب داده می‌شد.





بی‌نتیجه بودن مصوبات گذشته کمیته بانوان باعث شد پوراندخت اکبرنژاد یکی از اعضای نشست که عضو شورای شهر دهدشت هم هست از کمیته بانوان به جلسه تخلیه روانی یاد کند؛ که محلی برای درد دل بانوان و بازگویی مشکلات کاری شده است و دیگر هیچ.

البته اکبرنژاد به سادگی از این نکته گذشت که در زمان تبلیغات انتخاباتی شورای شهر وعده‌های آن‌چنانی به جامعه بانوان دهدشت به کجا رسید و چه اقداماتی در جهت رفع پاره‌ای از معضلات قشر زنان که بخش عمده‌ای از آرای این عضو شورا را به خود اختصاص دادند انجام شده است. هر چند آشفتگی شورای چهارم اجازه خدمات‌رسانی به همه شهروندان را از وکلای این پارلمان محلی گرفت و مطالبات بانوان نیز در گیر و دار اختلافات گم شد.

صحبت‌های مریم پرندوار یکی از بانوان شرکت کننده در کمیته هم جای تامل داشت آن جا که از مظلومیت زنان می‌گفت و این‌که در زمان انتخابات خانم‌ها محترم حساب شده و پس از آن به کنج خانه‌ها رانده می‌شوند و سهمی در پست‌های مدیریتی ندارند.

این خانم شاغل در شرکت مخابرات افزود: متاسفانه در جامعه ما زنان را باور ندارند و کارهایی که باید به خاطر سلیقه و توانمندی به این قشر واگذار شود به مردان سپرده می‌شود.





پرندوار واگذاری بنگاه‌های اقتصادی زود بازده به زنان را باعث شکوفایی این صنعت و رشد اقتصاد شهرستان دانست و افزود: مسئولان باید نسبت به این موضوع دقت نظر داشته و زنان را حمایت کنند.

فرحناز رحیمی با اشاره به نگاه تبعیض‌آمیز به زنان شاغل در مسایل کاری تصریح کرد: در ساعات کاری،اضافه کاری، ارتقای شغلی و مواردی دیگر تبعیض پر رنگ بین زنان و مردان در ادارات وجود دارد.

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به نقش کلیدی زنان در خانواده افزود: تعطیلی پنج‌شنبه برای زنان شاغل می‌تواند در رسیدگی به امورات خانواده موثر باشد.

وی نگرش‌های نابجا در مورد زنان را یک معضل دانست و گفت: باید تغییری اساسی در نگرش نسبت به جایگاه و نقش زنان ایجاد شود.





الهه شکیبایی نیز مشکلات زیر ساختی در حوزه بانوان را مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی دانست و با اشاره به بالا بودن آمار طلاق و پایین بودن سن این پدیده در بین زنان شهرستان خاطرنشان کرد: در بررسی کارشناسی به عمل آمده از ۵۰ خانم در آستانه طلاق مدت زندگی مشترک آن‌ها یک تاشش ماه و سن ازدواج تا ۲۰ سال بود.

مشاور فرماندار کهگیلویه در امور بانوان با بیان این‌که پدیده طلاق به یک معضل اساسی تبدیل شده و نیازمند تدابیر ویژه است افزود: بنده به عنوان مشاور افتخاری فرماندار از زمان معرفی اقداماتی در جهت کاهش این معضلات انجام داده و د دستور کار دارم.

شکیبایی کمک به رفع معضلات اجتماعی در حوزه زنان را نیازمند همیاری همه ادارات دانست و گفت: قرار است طرح‌هایی از جمله طرح سلامت کارمندان، غربال گیری سرطان سینه و پرچم داران عفاف و حجاب در سطح شهرستان اجرایی شود.

وی با توانمند دانستن بانوان کهگیلویه ورود جدی آنان به حوزه‌های تصمیم‌گیری در سطح ادارات کل را ضروری خواند و با ابراز گلایه از این‌که هیچ کدام از بانوان این شهرستان در رده‌های کلان مدیریتی استان به کار گرفته نشده است گفت: انتصاب زنان در رده‌های مدیریتی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 دفتر مصوبات نشست کمیته بانوان این بار هم با مصوباتی از جمله پیگیری تعطیلی پنج شنبه برای بانوان شاغل، پیگیری راه‌اندازی پارک بانوان،فرهنگ سازی تغییر نگرش‌های منفی درباره زنان و ترغیب زنان بی‌سواد به سوادآموزی و مصوبه مهم اعطای تسهیلات کم بهره به زنان در جهت راه‌اندازی کارگاه‌های صناعی دستی و قالی‌بافی بسته شد تا در جلسه‌ای دیگر نیز یادآوری شوند.

--------------------------------
سیده طیبه سعادتی
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا وقتی تو این استان پستی میگیره باید بخاطر رابطه ای بوده ؟
چرا نمیخوان ببینن زنان میتونن مسیولیتشونو درست انجام بدن ؟
چرا نمیخوان ببینن زنان هم میتونن پیشرفت کنن ؟؟؟
چرا زنان بخاطر ترس از ابروشون باید همیشه سر به زیر باشند؟
چرا ؟ چرااا؟؟؟؟ چررررااااااا؟؟؟؟
اوریشوم
Iran, Islamic Republic of
اونوقت مدیر کل امور بانوان استانداری ما بره با خانم فرهمند پور استان گردی استانگردی که هیچ سودی برای استان ما ندارد.مثلا همین دوروز پیش که دوتا همایش تو حوزه بانوان تو یاسوج داشتیم چرا خانم وحضور نداشت ....چون ایشون افتاده بیا فرهمند پور میره اصفهان الکی بدون هیچ سودی ...
navid
Iran, Islamic Republic of
بعد از گذشت سالها هنوز استان و مخصوصا شهرستان کهگیلویه رنگ مردسالاری رو به خودش دار. مهره ی سوخته ی این دیاره. اینو میشه از .. فهمید. اینو میشه از رفتار با ..تو خانواده ها فهمید. . لر زمانی سوخت که مردش صداشو بلند کرد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1