تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۱۴۱۶۷۱

سهم کهگیلویه و بویراحمد از پدیده «کودک آزاری»؟!

۱
۰
کبنا ؛رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در مصاحبه ای در رابطه با مسأله کودک آزاری اظهار داشت:"حسین اسدبیگی با اشاره به اینکه بیشتر کودک آزاری‌ها از سوی والدین صورت می‌گیرد، گفت: در سال گذشته حدود هشت هزار و ۶۶۴ مورد تماس تلفنی با مرکز اورژانس اجتماعی صورت گرفته است که البته ممکن است این آمار در واقعیت بیشتر باشد، زیرا بسیاری از کودک آزاری‌ها در خانواده پنهان می‌ماند".
در این زمینه با سیاوش پو معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت و گویی انجام شد تا وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را جویا شویم.
سیاوش پور معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص سهم استان ما از پدیده "کودک آزاری" اظهار داشت: متأسفانه آمار دقیقی از میزان کودک آزاری در استان کهگیلویه و بویراحمد در دسترس نیست و آنچه تاکنون گزارش شده قطعا خیلی پایین تر از حد واقعی بوده چرا که خانواده ها با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی که دارند یا موضوع را پنهان کرده، یا کودکان از حق و حقوق خود آگاهی ندارند و یا از ترس آزارگر سکوت می کنند.
سیاوش پو در ادامه افزود: از آنجائیکه قانون حمایت از کودک(پیمان نامه حقوق کودک)، کودک آزاری را جرمی عمومی می داند که نیازی به شاکی نداشته و دادستان به عنوان مدعی العموم عمل می نماید و به دلیل جامع و کامل نبودن قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال، افزایش کودک آزاری را به اشکال مختلف شاهد هستیم.
سیاوش پو در ادامه با ابراز نگرانی از سن حساس و شخصیت پذیر کودکان اظهار داشت: باید دانست وپذیرفت کودکان به علت ویژگی هایی که از نظر سنی دارند، بسیار آسیب پذیرند و نیاز به حمایت و مراقبت ما دارند اما گاهی بزرگسالان به دلایل مختلف به جای حمایت و مراقبت از کودکان آنان را مورد آزار و اذیت و یا مورد غفلت و بی مهری قرار می دهند و نتیجه آن می شود"کودک آزاری" به عنوان پدیدۀ شوم درحال افزایش. پدیدۀ ای که میلیون ها کودک و خانواده را از هر نژاد و رنگ، طبقه اجتماعی و از هر عقیده ای تحت تأثیر خود قرار داده است.
سیاوش پو با اشاره به تنبیه بدنی کودک که خود نوعی آزار و اذیت محسوب می شود و بسیاری از والدین آن را آزار نمی دانند، اظهار داشت: از آنجائیکه کودکی دوران حساسی است، یعنی دورانی که رشد و شخصیت ما در آن شکل می گیرد اگر بنا به هر دلیلی در این سنین کودک مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، در بزرگسالی خود به آزار کودکان می پردازند و متأسفانه این چرخه نادرست و آزار دهنده همچنان تداوم می یابد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به علائمی که کودک آزار دیده بروز می دهد اشاره کرد و افزود: نشانه های خاصی از جمله پرخاش، اضطراب، گوشه گیری و سکوت، کاهش اعتماد به نفس، فرار از جمع بزرگترها، بی اعتمادی به بزرگسالان، کابوس شبانه و ...علائمی از کودک آزاری است که سریعاٌ فرد آگاه از مسأله باید با پزشک اطفال و یا مرکز حمایت از کودکان تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید .
سیاوش پو در ادامه اظهار داشت: گزارش سریع آزار و اذیت های کودکان میتواند در سرعت بهبودی کودک آزار دیده مؤثر واقع شود، چراکه تأخیر در گزارش، شانس کودکان را برای بهبودی کامل کاهش می دهد و از طرف دیگر اغلب کودکانی که با آنها بدرفتاری می شود و یا به شکل های مختلف( جسمی، روحی و روانی)مورد آزار و اذیت قرار قرار می گیرند، رفتارهای خشونت آمیز، گوشه گیری و یا خودکشی از آنها سر می زند و یا آن رفتار و رفتارهای ناپسند دیگر را نسبت به دیگران و یا در آینده باشدت بیشتری بروز می دهند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان به پنهانکاری کودک آزاری در برخی خانواده ها اشاره کرد و افزود: باید دانست بی توجهی، تکذیب و سرکوب کودک و مسأله کودک آزاری نه تنها اوضاع را وخیم تر می کند بلکه شانس کودک را برای بهبودی کاهش داده و و جراحات و صدمات عاطفی بسیار شدیدتر از جراحت های جسمی بر کودک وارد می شود .
"شاید شما به عنوان *فردی آگاه و با وجدان*تنها کسی باشید که می توانید به کودک کمک کرده و آینده او را از خطرات احتمالی در آینده نجات دهید"
سیاوش پور بر اهمیت نقش والدین درکنترل و یا کاهش این پدیده اشاره کرد و اظهار داشت: نقش والدین به عنوان بهترین و بااعتمادترین حامیان کودک در خانوداه که با ایجاد محیطی سالم و خوب برای رشد کودک می توانند به کاهش و یا مقابله با این پدیده اقدام نماید واز طرفی با آموزش به موقع و درست حریم های شخصی و عمومی به کودک و ملزم کردن کودکان به رعایت حریم خودشان و دیگران که متناسب با سنشان باید آموزش داده شود می توانند از بروز بسیاری از آسیب ها جلوگیری کند.
سیاوش پو در رابطه با اقداماتی که سازمان بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام داده افزود: بهزیستی استان علی رغم کمبود اعتبارات به اهمیت موضوع بیشتر توجه نشان داده و تلاش کرده خصوصا در سال جدید با برگزاری کارگاه های تربیت جنسی که با حضور مراکز اورژانس اجتماعی و بخش غیر دولتی در مدارس و مهدهای کودک در حال انجام می باشد، تمهیداتی برای پیشگیری، کنترل، کاهش و برخورد با این مساله در پیش گیرند و از طرف دیگر در تلاش است با برگزاری دوره های آموزشی ویژه مربیان و والدین و همکاری های گسترده با صدا و سیمای استان آموزش های لازم و اطلاعات خوبی را در اختیار کودکان و خانواده ها قرار دهد که در این زمینه نیازمند همکاری مردم و مسئولین به خصوص در صدا و سیمای استان برای حمایت از اینگونه طرح های آموزشی به جهت کاهش َآسیب های اجتماعی و داشتن جامعه و مردمی سالم هستیم.
-----------------------------------
خبر ارسالی
نام شما

آدرس ايميل شما

آبادان
Iran, Islamic Republic of
سلام. واقعا این عمل ناپسند از انسان بعید است و ارزش انسانها خصوصا کودکان بیشتر از این حرفاست. خدا انسانها را پاک آفریده و چه بهتر که همه پاک باشن تا زمان مرگ.
جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰ از چنان اهمیتی برخوردار است که امکان به‌تعویق‌انداختن آن بسیار کم خواهد ...
1