تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب : ۱۳۹۸۶۸

از پیشرفت لاک‌پشتی سد «تنگ سرخ» تا عدم پرداخت حقوق کارگران

۲
۰
کبنا ؛کارگران سد تنگ سرخ ۱۱ ماه دستمزد خود را دریافت نکردند و وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی مسئولان کارد به استخوان کارگران رسانده است.


 استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۰درصد نفت، هشت درصد آب و هشت درصد جنگل‌های کشور رتبه آخر توسعه یافتگی کشور را دارد.
رشد در صنعت سد‌سازی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است اما نه تنها  زیر ساخت‌های این مسئله  در کهگیلویه وبویراحمد به درستی فراهم نشده است بلکه حتی موجب رنجش مردم شده است.
یکی از دلایل رنجش مردم به خصوص کشاورزانی که اراضی آنها توسط پیمانکار برای احداث سد تنگ سرخ تملک یافته  است عدم پرداخت مطالبات کشاورزان و دستمزد کارگران این پروژه ملی است.
هجیر کوهی یکی از کارگران سد تنگ سرخ، اظهار داشت: بیش از ۱۱ ماه است که دستمزد ما پرداخت نشده است.
کوهی گفت: اکنون  تنها راه درآمد خانواده‌ام یارانه است و خانواده‌ام چشم انتظار پیدا شدن شغل فصلی هستند و ندادن دستمزد توسط پیمانکار مرا در مقابل زن و بچه‌ام شرمنده کرده است.
وی ابراز کرد: کارگر آسیب پذیرترین قشر جامعه است و مسئولان استان هیچ دغدغه‌ای برای حل مشکلات کارگرانی که ۱۱ ماه است با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند،ندارند.
کوهی بیان کرد: همانطور که ما خالصانه در سرما و گرما برای این پروژه زحمت می کشیم مسئولان نیز ما را دریابند، سفره و جیب کارگران سد تنگ سرخ خالی است.
علی قبادی یکی دیگر از کارگران سد تنگ سرخ، عنوان کرد: تعداد ۸۰ کارگر هستیم که در پروژه سد تنگ سرخ مشغول به فعالیت می‌باشیم و به رغم تلاش بی‌وفقه متأسفانه دستمزد رنج و زحمت ۱۱ ماهه ما به فراموشی سپرده شده است.
قبادی گفت: حتی مدیر پروژه سد تنگ سرخ پاسخگوی این مشکل نیست و فریاد دادخواهی ما در پیش مسئولان استانی هم بی‌جواب ماند.
علی حسین پور یکی کشاورزان است که زمین کشاورزی او برای احداث سد در تملک کارفرما است، اظهار داشت: تا کنون یک ریال پول بابت زمین‌هایم که توسط آب منطقه‌ای تملک شده پرداخت نشده است.
حسین پور ابراز کرد: آن زمین راه درآمد و معاش خانواده‌ام بود و هزاران نقشه برای پول فروش آن کشیده بودم که همه آنها نقش برآب شد.

پیشرفت لاک پشتی طرح عمرانی سد تنگ سرخ با گذشت  ۴ سال از آغاز عملیات اجرایی
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال  ۹۰ با مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
علی لطفی گفت: این طرح در صورت تأمین اعتبار در مدت زمان اجرایی پیش بینی شده در قرارداد  ۴۸ ماهه باید به بهره‌برداری می‌رسید.
وی بابیان اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح ۱۸۴ میلیارد تومان است، تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبار  روند عملیات اجرایی این طرح طولانی شد.
لطفی بابیان اینکه سد تنگ سرخ تا کنون ۶٫۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: هدف اجرای این طرح تأمین ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب شرب مورد نیاز شهر یاسوج و شهر شیراز، تأمین آب صنایع شهرستان بویراحمد و تأمین حدود ۵ هزار هکتار  از آب زمین‌های کشاورزی شهرستان بویراحمد است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه از مزایای دیگر این سد جذب گردشگر در صورت بهره‌برداری است،عنوان کرد: اشتغالزایی بیش از ۳ هزارنفر در صورت بهره‌برداری از این سد محقق می‌شود.
وی تأکید کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات ملی تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز اجرای این طرح از محل فاینانس داخلی ( ماده ۵۶)  از بخش خصوصی در دست پیگیری است که در صورت تأمین مالی سرعت رشد عملیات اجرایی افزایش پیدا می‌کند.
لطفی در رابطه با تملک اراضی زمین‎های کشاورزی و باغ‌های کشاورزان و باغداران برای احداث سد تنگ سرخ، اظهار داشت: اعتبارات سالانه  محدود است برای بخشی از زمین‌های کشاورزی با کشاورزان توافق کردیم که این مبلغ به تناسب اعتبارات پرداخت شد.
وی ابراز کرد: تعداد ۸۰ کارگر بیش از ۶ ماه دستمزد خود را از پیمانکار طلب دارند.

مطالبات کارگران سد تنگ سرخ ۹۰۰ میلیارد ریال است
مدیرعامل آب منطقه‌ای میزان مطالبات کارگران سد تنگ سرخ از پیمانکار را ۹۰۰ میلیون تومان برشمرد و افزود: تا کنون ۱۴۰ میلیون تومان از این مطالبات پرداخت شده است.
لطفی با اشاره به اینکه ۳۵ هکتار از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در اولویت تملک برای احداث سد تنگ سرخ هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از این مطالبات پرداخت شده و ۲۰ درصد خسارت کشاورزان در دست پرداخت است.
وی با اشاره به اینکه ۲ سد در دست بهره‌برداری سد کوثر و شاه قاسم در استان وجود دارد، گفت: ۲ سد تنگ سرخ و چم شیر در دست اجرا هستند و ۱۲ ساختگاه نیز در دست مطالعه داریم.
لطفی  میزان آب‌های سطحی و روان آب‌های این استان را بیش از هشت و نیم میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: ۱ میلیارد متر مکعب از این آب‌های سطحی برای مصارف کشاورزی، شرب و استفاده می‌شود.

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی سد تنگ سرخ نیاز است
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار بویراحمد، اظهار داشت: دلیل اعتصاب کارگران سد تنگ سرخ مشکلات مالی و عدم پرداخت دستمزد کارگران است.
کرامت فرج زاده  بابیان اینکه سد تنگ سرخ یک پروژه ملی بین استان‌های فارس و کهگیلویه وبویراحمد است که باید از محل منابع ملی تأمین اعتبار شود، گفت: مبالغی که تاکنون برای احداث سد پرداخت شده است هزینه شدند.
وی بابیان اینکه مسئولان ارشد استان تلاش می‌کنند در سفر هیئت دولت بحث تأمین منابع مالی این سد حل شود، گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی سد تنگ سرخ نیاز است.
پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد، اظهار داشت: دیروز پرداخت مبلغی به صورت علی‌الحساب از طرف امور آب به حساب پیمانکار پرداخت و  قرار شد قسمتی از حقوق معوقه کارگران پرداخت شود.
امیدواریم کلید دولت تدبیر و امید قفل مشکلات مالی این پروژه بزرگ عمرانی کهگیلویه و بویراحمد را بگشاید و جهادی برای فراموشی گوشه‌ای از محرومیت‌های این استان باشد.
-------------------------------------------------
گزارش: سیده زهرا موسوی‌اصل-تسنیم
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دنا
Iran, Islamic Republic of
پس اینهمه توضیحات مکرر نماینده در مورد این سد و پیشرفت و پس رفتش چی بوده که گوش فلک را کر میکنه ؟؟!! همه اش حرف حرف حرف حرف .....
همیار طبیعت
Iran, Islamic Republic of
حالا روی مدافعان نماینده بویراحمد سیاه شد که این همه می گفت تنگ سرخ شیراز ربطی به تنگ سرخ یاسوج نداردحالا مدیر کل امور آب در همین گزارش گفته تامین "آب یاسوج و شیراز در آینده
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1