تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۲۹۹۶۲

پاسخ دهبانی‌پور به حاشیه‌های روز خبرنگار تا یارانه مطبوعات

۱
۰
کبنا ؛جشنواره مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد (ویژه نشریات مکتوب) با حضور احمدی مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، نماینده بویراحمد و دنا، دهبانی‌پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی رسانه برگزار شد.
matboaat-jashnvreh-zaree-dehbani (49)
پرداخت ۱۶ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات
مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۱۶ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات پرداخت شد.
محمد‌مهدی احمدی با اشاره به حمایت‌هایی که وزارت ارشاد از استان‌ها در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری دارد، اظهار کرد: در وزارت ارشاد بنای کار را بر این گذاشته‌ایم که اعزام‌ گروه‌های هنری به خارج با محوریت استان‌ها انجام شود.
وی گفت: به همین خاطر تعداد ۲۰ گروه فرهنگی و هنری تاکنون از استان‌ها به خارج از کشور اعزام شده‌اند.
این مسئول در وزارت ارشاد در ادامه به بیمه خبرنگاران اشاره کرد و گفت: در این خصوص دو نوع بیمه داریم که یکی مربوط به خبرنگاران با امتیاز پایین‌تر از ۳۰ و دیگری خبرنگاران بالاتر از امتیاز ۳۰ است که این گروه جوء خبرنگاران حرفه‌ای به شمار می‌روند.
احمدی تصریح کرد: خبرنگار غیرحرفه‌ای به صندوق حمایت از مطبوعات معرفی می‌شوند اما خبرنگاران حرفه‌ای به غیر از این بیمه عمومی، مشمول بیمه تکمیلی هم می‌شوند.
مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد به حمایت‌هایی که این وزارتخانه از مطبوعات داشته است اشاره کرد و گفت: در شش ماهه اول امسال ۱۶ میلیارد تومان یارانه به آنها پرداخت شده است.
وی یکی دیگر از سیاست‌های مهم وزارت ارشاد را ساماندهی سایت‌ها ذکر کرد و گفت: برای این کار برنامه داریم و برخلاف گذشته اجازه نمی‌دهیم سایت‌های غیرمجاز فعالیت داشته باشند چرا که بسیاری از آنها به درستی مدیریت نشده و مشکلات زیادی در جامعه ایجاد کرده‌اند.
 
پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری در ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مباحث پیش آمده در روز خبرنگار امسال گفت: ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با اهالی فرهنگ سیاسی‌کاری نمی‌کند.
رضا دهبانی‌پور ظهر امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در گذشته تلاش‌های زیادی در استان از سوی مسئولان برای ارتقای جایگاه مطبوعات صورت گرفته بود، اظهار کرد: اما وظیفه ما این است که در ادامه کار اجازه رکود و سکون در این حوزه ندهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کار در مطبوعات باید رو به جلو باشد چرا که مطبوعات در استان ما رشد بسیار خوبی نسبت به کشور و سایر استان‌ها داشته‌اند.
این مسئول عنوان کرد: اگر رسانه‌ها در استان پای کار باشند ما نیز با حداکثر توان خود از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
وی بیان کرد: یکی از کارهایی که در استان به دنبال آن هستیم موضوع خانه مطبوعات است که اساسنامه آن به ثبت رسیده و از دو هفته دیگر خانه مطبوعات در استان راه‌اندازی می‌شود.
دهبانی‌پور در ادامه اظهارات خود به برخی حاشیه‌های روز خبرنگار در استان و سخنرانی‌های آن روز اشاره کرد و گفت: اگر تعداد سخنرانان ما زیاد شده بود هدفی از این کار داشتیم که همانا پاسخگویی مسئولان و نمایندگان به خبرنگاران و اهالی رسانه بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در روز خبرنگار به دنبال سیاسی‌کاری نبودیم بلکه هدف این بود که مسئولان و نمایندگان حرف شما اهالی رسانه را بشنوند.
وی به دیگر اقداماتی که در حوزه مطبوعات در استان انجام شده اشاره کرد و گفت: تعاونی روزنامه‌نگاران را تشکیل دادیم و برای اولین بار جشنواره رسانه‌ها را برگزار کردیم.
دهبانی‌پور از مشکلات مربوط به اعتبارات و کمبود آن‌ها در ارشاد استان سخن به میان آورد و افزود: حتی از جیب همکاران و خودمان برای انجام این کار کنار گذاشتیم اما اعتقاد داریم که با همه تنگناهایی که در این حوزه وجود دارد کارها را انجام دهیم.
برخورد قضایی وزارت ارشاد با سایت‌های فاقد مجوز
مدیر‌کل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخورد جدی وزارت ارشاد با سایت‌های بدون مجوز خبر داد و گفت: قبل از هر چیز به آنها تذکر می‌دهیم و در غیر این صورت با معرفی به دستگاه قضایی با آنان برخورد خواهد شد.
محمدمهدی احمدی، امروز در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: وزارت ارشاد در طول عمر دولت تدبیر و امید برنامه‌های بسیار خوبی داشته که از جمله مهم‌ترین آنها پرداخت هزینه بیمه به طور کامل برای رسانه‌های خصوصی و برای رسانه‌های غیرخصوصی به صورت نیم‌بها بوده است.
مدیر‌کل امور استان‌های وزارت ارشاد با بیان اینکه اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات باید در فضایی قرار گیرند که بتوانند عملکرد بهتری در استان‌ها داشته باشند، تصریح کرد: از رویکردهای کنونی وزارت ارشاد این است که اصالت کار و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها مورد توجه قرار گیرند.
وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته برنامه‌های فرهنگی خارج از کشور و اجراها تنها به تهران تعلق داشت و استان‌های دیگر از آن محروم بودند که وزیر ارشاد دستور قطع این رویه را اعلام کرد.
احمدی گفت: به دستور وزیر ارشاد ۲۰ اعزام خارج از کشور در طول مدت اخیر به استان‌ها تعلق گرفت که آخرین آنها حضور گروه‌های فرهنگی و هنری استان هرمزگان در روسیه بود.
وی در ادامه گفت: در عرصه بین‌المللی از این پس فرصت بیشتری به استان‌ها داده خواهد شد تا با حضور هنرمندان، استان‌ها را نه تنها به کشور بلکه به دنیا معرفی کنند.
این مسئول افزود: آخرین این اقدامات واگذاری اجرای جشنواره بین‌المللی کودک به استان همدان بود که از این پس استان‌ها در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی نیز سهیم خواهند شد.
مدیر‌کل امور استان‌های وزارت ارشاد با درخواست از رسانه‌ها برای بیان واقعی عملکرد مسئولان گفت: امیدواریم عملکردها به گونه‌ای انعکاس یابند که موجبات گناه مجانی مردم را فراهم نکنند.
احمدی از برخورد جدی وزارت ارشاد با سایت‌های بدون مجوز نیز خبر داد و گفت: قبل از هر چیز به آنها تذکر می‌دهیم و در غیر این صورت با معرفی به دستگاه قضایی به آن دسته از سایت‌ها که مجوز نداشته و مطالب غیرواقعی و غیراخلاقی انعکاس می‌دهند برخورد خواهد شد.
توجه به منافع ملی شرط اصلی فعالیت رسانه‌های خارجی در ایران/پرداخت یارانه بیمه برای ۶ هزار خبرنگار
مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به منافع ملی شرط اصلی فعالیت رسانه‌های خارجی در ایران است.
محمدمهدی احمدی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار شاخص‌های اقتصادی بر عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند که مطبوعات با تولید و توزیع اطلاعات نقش والایی در بالا بردن اطلاعات مردم خواهند داشت.
مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد افزود: رسانه باید جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری می‌کند و در زمینه توسعه فرهنگی می‌توانند عامل ترویج باورهای اعتقادی و سنتی جامعه باشند و موجب پویایی افکار شوند.
این مسئول گفت: کارکرد رسانه‌ها در عصر ارتباطات در همه عرصه‌ها امکان‌پذیر است و جراید و به خصوص روزنامه‌ها سودمندترین وسیله برای مبارزه با جهل و بی‌خبری و بالا بردن سطح فرهنگ در جامعه هستند.
احمدی افزود: توسعه فرایندی چندی بعدی است و توسعه اقتصادی در این میان از برجستگی خاصی برخوردار است و اندیشمندان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع از توسعه به پیش شرطی به نام اهرم‌های فرهنگی نیازمند هستند.
وی گفت: در این میان نقش مطبوعات به عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی به توسعه همه جانبه کمک می‌کنند که در ایران مطبوعات و به خصوص روزنامه‌ها در طول تاریخ و به دلیل ضعف نهادهای جامعه مدنی دارای مشکلات ساختاری متعددی بوده‌اند و اکنون نیز همین مشکلات را دارند.
این مسئول در وزارت ارشاد تصریح کرد: تلاش و تکاپوی گسترده‌ای در فضای عمومی رسانه‌ای کشور امید را در میان اقشار فرهنگی ایجاد کرده است.
احمدی در خصوص برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های مربوط به مطبوعات هم گفت: میزان سنجش وضعیت مطبوعات، رشد کمی و افزایش تعداد آن‌ها نخواهد بود بلکه چگونگی نفوذ و رسوخ رسانه‌ها در سطوح جامعه و تنوع و خلاقیت فکری و فنی و پاسخگویی به ضرورت‌های اجتماعی از جمله مقتضیات بررسی و برنامه‌ریزی مطبوعات در کشور است.
وی افزود: در گذشته خبری از اینترنت و رسانه‌های دیگر ارتباط جمعی نبود و اکنون مطبوعات و روزنامه‌ها نقش خود را حفظ کرده‌اند و برخی فکر می‌کردند که دیگر جایی برای رسانه‌های مکتوب با رواج فضای مجازی باقی نمی‌ماند که اشتباه است.
احمدی تصریح کرد: امروزه خبر روزنامه‌ها به خبر اول رسانه‌های گروهی تبدیل شده و میزان تأثیر آن گاه بیشتر از رسانه‌های مجازی بوده است.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید شفافیت، صنف‌گرایی و بازبینی قوانین و مقرارت سه رویکرد اصلی در حوزه رسانه است که در یکسال اخیر دنبال شده است.
این مسئول اضافه کرد: اعتماد به رسانه‌ها و ارتقای منزلت آن‌ها و تلاش برای احساس امنیت و آرامش رسانه و حمایت از خبرنگاران را نیز  به عنوان اهداف دیگر در دستور کار قرار داده است.
احمدی بیان کرد: وزارت ارشاد بر اساس وظایف محوله که نظارت و هدایت و حمایت بوده اقدام به عملیاتی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کرده که در سال ۸۸ تصویب شد اما معلق ماند که با دستور رئیس‌جمهور این قانون در شرف تحقق است.
وی افزود: منطقی کردن یارانه مطبوعات و حذف یارانه رسانه‌های عمومی و غیر خصوصی و حمایت از رسانه‌های خصوصی و رعایت هدفمند شدن توزیع آگهی‌های دولتی بر اساس فرمول شفاف و توجه به قانون‌گرایی و اخلاق حرفه‌ای و ملتزم کردن رسانه‌های الکترونیک به اخذ مجوز و برخورد قانونی با رسانه‌های بدون مجوز و غیر قانونی از دیگر اقدامات این وزارت است.
وی گفت: توجه به دیپلماسی رسانه‌ای یعنی تسهیل فعالیت خبرنگاران و دفاتر رسانه‌های خارجی با رعایت حریم‌ها در داخل کشور و کاهش تذکرات به رسانه و بخش‌نامه‌های دستوری و اعمال نظر تحمیلی به مطبوعات از دیگر رویکردها به شمار می‌رود.
این مسئول گفت: معنی ندارد که در هر چیز کوچکی با مطبوعات برخورد کنیم بلکه باید آن‌ها را به سوی قانونمندی دعوت کنیم.
احمدی بیان کرد: قانون تأسیس نظام صنفی رسانه که در گذشته برخی از وزارت کار مجوز می‌گرفتند و برخی از جاهای دیگر اکنون بر همین اساس یک نظام صنفی واحد در وزارت ارشاد در حال تعریف است که همه مطبوعات در سایه این نظام صنفی شکل بگیرند و یک آیین‌نامه داشته باشند و همه شامل آن مزایا باشند.
وی گفت: لذا قانون تأسیس نظام صنفی رسانه‌ها در آینده اعلام خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: پرداخت حق بیمه خبرنگاران و صاحبان امتیاز رسانه‌ها، پرداخت یارانه بیمه ۵ میلیارد تومانی برای ۶ هزار خبرنگار و اهالی مطبوعات که لیست بیمه آن‌ها توسط رسانه‌ها به تأمین اجتماعی داده شده از دیگر اقدامات است.
 

 
برترین‌های جشنواره مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد

اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای استان کهگیلویه و بویراحمد طی مراسمی با حضور محمدمهدی احمدی، مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی برگزیده ها برگزار شد.
در مراسم از بین بیش از ۱۳۰ اثر رسیده به دبیرخانه نخست ۲۲ اثر در ۱۱ بخش از سوی هیات داوران برگزیده و با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده از پدیدآورندگان آنها تجلیل شد.
در بخش مقاله پیمان فرامرزی از روزنامه امید مردم و محمد فرزامی از روزنامه ابتکار جنوب اول و دوم شدند.
در بخش سرمقاله امین وکیلی از روزنامه ابتکار جنوب و زریر حجتی از هفته نامه عصر انتظار عناوین اول و دوم را کسب کردند.
در بخش تیتر پیمان فرامرزی از روزنامه امید مردم و سید علی محمد دانشی از هفته نامه طریق الوسطی به مقام های اول و دوم دست یافتند.
در بخش خبر عیسی فتحی از خبرگزاری ایسنا، سجاد نوبهار از خبرگزاری تسنیم و فرشاد رجایی از خبرگزاری ایسنا به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش مصاحبه صادق دوپیکر از روزنامه ابتکار جنوب و پدرام ایلامی از روزنامه ابتکار جنوب اول و دوم شدند.
در بخش گزارش خبری فاطمه حاتمی پور از روزنامه ابتکار جنوب، قاسم خشتزر از خبرگزاری فارس و سجاد نوبهار از خبرگزاری تسنیم عناوین اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش عکس عیسی فتحی از خبرگزاری ایسنا و سیده مهناز خزیر از خبرگزاری قرآنی ایکنا به مقام های اول و دوم دست یافتند.
در بخش صفحه آرایی سید رضا صادقی زاده از هفته نامه طریق الوسطی، در بخش ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) عیسی فتحی از خبرگزاری ایسنا، در بخش شعار سال سیده مهناز خزیر از خبرگزاری قرآنی ایکنا و در بخش عفاف و حجاب نیز احسان طالبی از خبرگزاری تسنیم اول شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام آفرین بر خبرگزاری ایسنا و فتحی که جایزه ها رو درو کرد
آقای فتحی تبریک و تهنیت عرض میکنم ان شاء الله همیشه در زندگی موفق و سربلند باشید
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1