تاریخ انتشار
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۱۲۷۰۹۰

حمله تند پیمانکار به فرماندار بویراحمد/ آیا خاک شایسته مردم زیلایی است؟

۳۷
۰
کبنا ؛مردم زیلایی معتقدند، اعتبارات ماده ۱۸۰ که تنها متعلق به مناطق محروم است در کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر منطقه دیگر، حق مردم زیلایی است.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، تعدادی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمدی برای بررسی وضعیت منطقه محروم زیلایی به این منطقه سفر کردند و از نزدیک مشکلات متعدد مردم در یکی از محروم‌ترین نقاط کشور را مورد بررسی و پی‌گیری قرار دادند.

در این بازدید یک روزه که خبرنگاران خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و سایت خبری کبنا نیوز حضور داشتند با حضور در مناطقی مانند پوله، موشمی‌ها، بردپهن و چاهن پای درد و دل مردم این مناطق نشستند.

مقدمه‌ای که باید قبل از هر چیز بیان کرد به دعواهایی برمی‌گردد که گاه مسئولان در استان بر سر تقسیم اعتبارات دارند که یکی از این اعتبارات مربوط به ماده ۱۸۰ است.

آن گونه که همواره خبرها را رصد می‌کنیم در کمتر استانی از اعتبارات ماده ۱۸۰ خبری می‌شنویم چرا که این اعتبارات به استان‌هایی خاص داه می‌شود و یکی دو سالی هست که مسئولان در استان ما از این نوع اعتبارات سخن می‌گویند و مقدار زیادی نیز از این اعتبارات در استان برای کارهای مختلف صرف شده است.

البته نباید از تلاش نمایندگان و مسئولان استانی برای اخذ چنین اعتباراتی به سادگی گذشت چرا که نمایندگان مردم در مجلس و مسئولان به خصوص استاندار برای پی‌گیری و اخذ اعتبارات ماده ۱۸۰ شاید بیش از مسئولان هر استان دیگری تلاش کردند اما نکته مهم در توزیع این نوع اعتبارات است.

این نوع از تقسیم گاه در استان چنان مشکلاتی را پیش آورده که موجب تقابل برخی مسئولان با یکدیگر شده از جمله همین مشکل چند روز اخیر که میان شهرداری و فرمانداری ایجاد شد و حاشیه‌هایی هم به دنبال داشت.

اعتبارات ماده ۱۸۰ همان گونه که از نام آن پیداست تنها مربوط به مناطق محروم و با اولیت هزینه در چنین مناطقی است که مشکلات حاد دارند، روستاهایی که هنوز از داشتن یک راه آسفالته و آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

زیلایی یکی از چند منطقه محروم کشور است که هنوز با گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب و نزدیک شدن به دهه چهارم با همه حجم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی برای مناطق محروم کشور داشته نیاز به توجه و لطف بیشتری دارد منطقه‌ای که هنوز از داشتن حداقل امکانات اولیه مثل آب و راه و مدرسه مناسب محروم است.

این روزها فارغ از این که مردم محروم زیلایی چه مشکلاتی دارند و با چه فقر و نداری دست و پنجه نرم می‌کنند در مرکز استان بر سر تقسم اعتباراتی چک و چانه زده می‌شود که هزینه کردن آن در شهر یاسوج و مرکز استان تعجب‌انگیز است.

اگر اعتبارات ماده ۱۸۰ مربوط به منطقه محروم است چرا باید با آن در حاشیه شهر یاسوج و در کوچه پس کوچه‌های مادوان و بلهزار آسفالت پهن کرد و چرا برای ساختن پل چهارم بشار که اعتبارات آن را باید از جای دیگری تخصیص داد به ماده ۱۸۰ چشم دوخته‌اند.

به همین مناسبت و برای این که تنها حرف مسئولان را انعکاس نداده باشیم رنج سفر را به تن خریدیدم و یک سفر خسته کننده یک روزه را برای تهیه گزارش از وضعیت زیلایی به جان خریدیم.

زیلایی منطقه‌ای میان دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری و در بخش مارگون واقع شده که به قول بشارتی مدیر سابق دفتر مناطق روستایی کشور بعد از بشاگرد و یکی دو منطقه دیگر در کشور از محروم‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود.

مردم زیلایی اگر چه در خصوص امکانات مردمی محروم هستند اما در فرهنگ و تمدن و در نوع دوستی و مهمان‌نوازی سرآمد در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده به طوری که این دهستان محروم به تنهایی قریب به ۸۰ شهید تقدیم اسلام کرده و در روستا و دهی نیست که خاک آن مزین به دفن شهیدی والامقام نباشد.

مردم زیلایی از مسئولان و به خصوص استاندار توقع داشتند که در طول دو سال اخیر بیش از یک بار به این منطقه سفر می‌کرد تا مشکلات را بهتر و بیشتر احساس کند.

آن‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران از استاندار خواستند تا دوباره سفری به این منطقه داشته باشد و قول‌هایی را که خود و مسئولان داده‌اند دوباره مرور کنند تا ببینند که چه اندازه از آن قول‌ها عملیاتی شده است.

مشکل جاده‌های ارتباطی در دهستان زیلایی چیزی بود که بیش از همه مردم از آن گلایه‌مند بودند و جالب این که همه از اعتبارات ماده ۱۸۰ باخبر بودند.

البرز شادمهر اولین مرد منطقه زیلایی در منطقه چاهن بود که به استقبال خبرنگاران آمد و گفت: مسئولان پس از انتخابات ریاست جمهوری تنها یک بار به این منطقه آمدند و دیگر خبری از آن‌ها نشد.

مرد زیلایی با دلخوری از کسانی که قول داه بودند شما را از همه چیز بی‌نیاز می‌کنیم از آن‌ها خواست تا فقط راه عبور و مرور را برایشان درست کنند چرا که همه فقر و بدبختی از راه‌های ناهموار است.

وی گفت: بیش از هر مسئول دیگر منتظر دیدار مدیرکل محترم راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هستیم و مشتاق دیداریم تا مشکلات خود را به سمع و نظرش برسانیم!.

شادمهر از مسئولان به خصوص استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست تا ۵ کیلومتر باقی مانده از محور روستایی دو راهی زیرنا به چاهن را با اعتبارات ماده ۱۸۰ آسفالته کنند.

ریحان هدایت‌نسب هم یکی دیگر از ده‌ها مرد زیلایی بود که بر سر راه خبرنگاران حاضر شد و از مشکلات مردم و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کرد لب به گلایه گشود.

این مرد میان سال زیلایی همه فقر و محرومیت زیلایی را ناشی از مسائل سیاسی دانست و گفت: نمی‌دانم اما فکر می‌کنم بیش از هر چیز چوب سیاسی‌کاری می‌خوریم و اگر زیلایی تاکنون تکان زیادی نخورده به دلیل همین مشکل است.

هدایت‌نسب که از بودجه و اعتبارات و تخصیص و جذب آن‌ها انگار چیزهایی می‌دانست از خبرنگاران خواست تا پیغامش را به استاندار رسانده و از او بخواهند تا به فریاد مردم زیلایی برسد.

مرد زیلایی گفت: آقای استاندار اعتبارات ماده ۱۸۰ حق مردم زیلایی است و تا هنگامی که مردم این منطقه راه و آب و مدرسه و امکانات اولیه ندارند حق نیست که این چنین اعتباراتی را در شهر یاسوج و سایر مناطق برخوردار استان هزینه کنید.

اکبر مسلمی‌فر در بردپهن نیز خواسته‌هایی همانند برادرانش در موشمی‌ها و چاهن داشت و گفت: مردم از خدمات استان کهگیلویه و بویراحمد تا اندازه‌ای قطع امید کرده‌اند  و نمی‌دانیم که این همه بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به چه دلیل است.

وی گفت: مردم زیلایی از زن و مرد و پیر و جوان این گونه فکر می‌کنند که مدیران در برابر این مردم مسئولیت‌پذیری ندارند.

وی با بیان این که من به مانند برخی دوستانم از اعتبارات استانی و مناطق محروم چیزی نمی‌دانم، افزود: تنها همین را می‌دانم که مدیران دلسوزی لازم را برای مردم محروم زیلایی ندارند.

به گزارش کبنا، رفت و آمد مردم در فصل زمستان و هنگام بارش باران و برف با سختی انجام می‌گیرد.

در همین خصوص به سراغ پیمانکار و سرمایه‌گذار حاضر در جاده زیلایی رفتیم و از وی در خصوص وضعیت جاده‌ها و آسفالت این منطقه پرسیدیم.

سیف‌الله آزاده به خبرنگاران گفت: در زیلایی دو محور را به عنوان پیمانکار در دستور کار قرار داده‌ام که یکی محور دوراهی زیرنا به موشمی و بردپهن و در انتها به منطقه سرقلعه در انتهای منطقه زیلایی است.

وی گفت: این محور ۳۵ کیلومتر است که ۲۷ کیلومتر آن را آسفالت کرده و تنها ۸ کیلومتر باقی مانده به دلیل نبود اعتبارات با مشکل روبرو شده است.

آزاده، قرارداد این محور را ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲ میلیارد تومان آن دریافت شده است.

وی تاریخ اجرای قرارداد را ۲۲ خرداد ۹۱ ذکر کرد و گفت: این پروژه باید ۱۶ ماهه تکمیل می‌شد که متأسفانه هنوز باقی مانده است و اعتباری برای آن نمی‌گذارند.

وی به یکی دیگر از محورهایی که در دست اقدام داشته اشاره کرد و گفت: جاده دوراهی زیرنا به چاهن را به طول ۹/۵ کیلومتر آسفالت کردم که در همین محور ۵ کیلومتر دیگر برای اتمام باقی مانده است.

حمله تند پیمانکار به فرماندار بویراحمد

این پیمانکار راهسازی در منطقه محروم زیلایی که به مانند برخی مردم از سیاسی‌کاری آزرده خاطر به نظر می‌رسید، گفت: اگر حتی مسئولان راه و شهرسازی استان یک بار مرا به اسم صدا می‌زدند و درخواستی برای ادامه کار داشتند این کار را تا انتها برای مردم زیلایی تمام می‌کردم!.

آزاده در ادامه با انتقاد شدید از فرماندار بویراحمد، اظهار داشت: به خاطر مسائل سیاسی و انتخاباتی پول برای این ۳۰ کیلومتر راه نگذاشتند. سال گذشته و امسال برای آسفالت این ۳۰ کیلومتر از ماده ۱۸۰ هیچ‌گونه اعتباری گذاشته نشد و آقای فرماندار مانع این کار شده است.

زیلایی چه فرقی با چنارستان دارد؟

وی تصریح کرد: چرا آقای فرماندار بویراحمد از محل ماده ۱۸۰ اعتبارات برای جاده مناطق محروم زیلایی نگذاشته است، اما برای جاده چنارستان محل زندگی فلان نماینده ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که پیمانکار آن وابستگی دارد، تخصیص داده شود.

این سرمایه‌گذار منطقه زیلایی گفت: وظیفه فرماندار است که در مناطق تحت نظر خود گشت بزند و بر اساس آن اعتبارات را تقسیم کند.

وی گفت: آیا در شأن مردم زیلایی این است که خاک بخورند ولی در شأن فلان جا نیست. آیا اعتبارات ماده ۱۸۰ مربوط به مناطق محروم نیست.

آزاده گفت: در بازدید استاندار قول دادند که من را حمایت کنند و اگر یک پنجم اعتبارات را به من می‌دادند پروژه آسفالت زیلایی را به بهره‌برداری می‌رساند.

این سرمایه‌گذار گفت: به دلیل عدم همکاری و بی‌توجه مسئولان مجبورم کارخانه خود را در این منطقه تعطیل کنم و به جای دیگر انتقال بدهم.

زنان زیلایی هم به مانند مردان درخواست‌هایی داشتند که از همه مهم‌تر توجه به راه‌های روستایی بود.

آن‌ها علاوه بر راه از مسئولان انتظار داشتند تا در خانه‌های بهداشت و در مواقعی از هفته پزشک متخصص برای درمان بیماری‌ها بفرستند.

فرماندار بویراحمد حرف‌های پیمانکار را رد کرد

اما در این میان فرماندار شهرستان بویراحمد نظری دیگر دارد و معتقد است که بیشترین اعتبارات ماده ۱۸۰ را به بخش مارگون و دهستان‌های سردسیر و گرمسیری زیلایی تخصیص داده‌ایم.

هوشنگ یاری‌پور گفت: از مبلغ ۸ میلیارد تومانی که برای راه روستایی از ماده ۱۸۰ گذاشته‌ایم یکی از مناطقی که بیش از همه دیده شده منطقه زیلایی است به نحوی که در منطقه سردسیر زیلایی اعتبارات زیادی برای این کار گذاشته شده است.

وی گفت: شما تنها از منطقه گرمسیری زیلایی بازدید کرده‌اید در حالی که منطقه‌ای محروم‌تر همچون سردسیر زیلایی را در منطقه شهنیز و برم زیلایی داریم که کارهای زیادی در آن منطقه با همین اعتبارات ماده ۱۸۰ شده است.

فرماندار بویراحمد معتقد است که برای هزینه کرد اعتبارات مناطق محروم چه ۱۸۰ و چه هر اعتبار دیگری تنها به اولویت‌ها و نیازها نگاه می‌کنیم.

با همه این اوصاف مردم زیلایی از مسئولان انتظار حمایت بیشتری دارند و معتقدند که اگر در توزیع اعتبارات بحث بر سر مناطق محروم و اولویت‌ها باشد هیچ منطقه‌ای در استان محروم‌تر از زیلایی وجود ندارد.

 
zilaye (1) zilaye (2) zilaye (3) zilaye (6) zilaye (7) zilaye (10) zilaye (13)  zilaye (15) zilaye (18)  zilaye (24) zilaye (25) zilaye (26) zilaye (27) zilaye (29) zilaye (30) zilaye (31) zilaye (32) zilaye (33) zilaye (35) zilaye (36) zilaye (37) zilaye (38) zilaye (40) zilaye (41) zilaye (42) zilaye (43) zilaye (39) zilaye (34) zilaye (28) zilaye (22) zilaye (21) zilaye (20) zilaye (19) zilaye (17) zilaye (16) zilaye (12) zilaye (11) zilaye (9) zilaye (8) zilaye (4)

 
 


 


 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

چنار برم
Iran, Islamic Republic of
بابا اینو برگردونید به همون تشکیلات دامپزشکی ،مطمئن باشید موفقتره!!!!!!!!
منصف
Iran, Islamic Republic of
جالبه ،دو میلیاردو دویست میلیون تومان از اعتبارات ماده ۱۸۰ به چنارستان اختصاص داده شده است ؟!؟!؟!؟!؟!ولی بخش گرمسیری منطقه زیلایی با اون شرایط اسف بار و بغرنج صفر تومان ،تاسف ،تاسف ،تاسف ،با این شعار های /. و /؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مارگون
Iran, Islamic Republic of
خبر نگاران این خبر از طرفداران آقای هدایت خواه هستند که ۸سال به همین مردم قول دروغ میدادند ولی در ۳سال گذشته آسفالت این منطقه محروم توسط نماینده محترم مجلس صورت گرفت چرا خبرنگاران از مسیر های آسفالت شده عکس نگرفتند این کار سجاد نوبهار جز تخریب چیز دیگری نیست /
Iran, Islamic Republic of
شما اگه. این حرف را نمی زدی خدمت ادم می خواهد
مارگون
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب آقای بهنیا و نوبهار و دوستان دیگر
خسته نباشید
زیلایی
Iran, Islamic Republic of
واقعا اقای ازاده زحمت میکشن چرا .ایقد اذیت میکنن بابا چرا با کسی که داره از جیبش خرج میکنه لجبازی میکنین
Iran, Islamic Republic of
با این حرف پیمانکار موافقم که "چنارستان با زیلایی چه فرقی داره؟"
بهرام
Iran, Islamic Republic of
مگر دردما هم زیلایییه ! یاسوج نابوده خدا پدر مادر دکتر جاوید بیامرز که با ای نداری داره شهردارینه اداره ایکنه اما متاسفانه هم یونه هم بیشتر مسئولین نیلن کارش انجام بیه آخ وبخت بویراحمد و دنا
بویراحمد پایین
Iran, Islamic Republic of
اقای زارع و بقیه اقایان اگه دوس داشتن جاده زیلایی سر وسامان بگیره برق کارخانه اسفالت ازاده رو قطع نمیکردن که پیمانکار بره ژنراتور بیاره تا برق کارگاه رو تامین کنه بابا سنگ نندازین جلو پا پیمانکار بزارین کارشو کنه برین ببین چنارستان چطوره بعد یه سر زیلایی بزنین ببینین چه فرقی داره اره فقط یه فرق داره اونجا محل زندگی فلان نماینده ست ولی زیلایی کسی رو نداره
عاشق زیلایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر ازاده محکم بمون زیلایی پشتته
معلم عشایر
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان معلم حوزه ی زیلایی چن سال اونجا خدمت کردم واقعا زیلایی بامردن لطف الله اندرخور هم مرد کاش یه بار دیگه یکی مث اندرخور متولد بشه تا زیلایی رو از این وضع نجات بده روحش شاد
معلم غیربومی زیلایی
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از روستاهای زیلایی طی ۴ سال اخیر به علت مهاجرت گستره به شهرهای اطراف چون یاسوج، لردگون و اصفهان خالی از سکنه شدند یا جمعیت آنها به به کمتر نصف رسیده. مثلا روستاهای پوله و چاهن و جلاله و موشمی سفلی (مرکز دهستان) خیلی خیلی جمعیت شان کم شده است که علت آن فقر و بیکاری و ناامنی و درگیری های قومی است. خدا رحمت کند بزرگ منطقه مرحوم لطف الله اندرخور را که با رفتنش ناامنی و درگیری منطقه ای فراگیر شده و دیگر بزرگی نیست که بزرگی کند.
دختر زیلایی
Iran, Islamic Republic of
زیلایی خیلی محروم تر و بدبخت تر از آن است که شما به تصویر کشاندید.

زیلایی همیشه محروم بود و تا ابد محروم خواهد ماند چون این خواست مسئولین و بزرگان منطقه است. اینها به توصیه اقا محمدخان قاجار خیلی عمل میکنند که می گفت اگه میخواهید براحتی سلطنت کنید بگذارید مردم بی سواد و گرسنه باشند

به نوبه خودم تلاش خبرنگاران را می ستایم
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خواهشا میشه یه کم در مورد مرحوم اندرخور هر کی میدونه حرف بزنه اصلا ای ادم کی بود که همه ازش تعریف میکنن
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ایا فرماندار باز هم از ماده ی ۱۸۰ برای چنارستان استفاده میکنه من از یه مسوول شنیدم که بازهم از ماده ی ۱۸۰برای چنارستان تخصیص داده شده,,,,,عجب روزگاری شده....درود براقای ازاده....درود به همه ی خبرنگاران که رنج سفر رو تحمل کردن....
واقعیت
Iran, Islamic Republic of
تخریب
یاسیچ
Iran, Islamic Republic of
در جواب آقای معلم عشایری باید بگویم خدا رحمت کند آقای لطف الله اندر خور را اما در مورد ایشان زیاد روی کردی چون ایشان بسیار سیاسی بود و سیاسی کار ی می کرد و به علت همین سیاسی کاری ها زیلایی بسیار آسیب دید و هیچ گونه قدم مثبتی برای زیلایی برداشته نشد مگر برای افراد خاصی به دلایل سیاسی و باند بازی
روشن
Iran, Islamic Republic of
وای جنگل رابیابان میکنن
اس اس
Iran, Islamic Republic of
این عکسا که مال خیلی سلب قبله و هیچ ربطی به این سفر خبرنگاران اخیر نداشته، لطفا از پوله مهد علم و فرهنگ باید بیش تر می گفتین که هر ساله در دانشگاه های معتبر کشور پذیرش دانشجو داره و داری تعدادی زیاد دانشجوی فوق لیسانس و دکتری در تهران، اصفهان، شیراز و... مارکز تربیت معلم دارد.
خواهشا مسئولین کاری برای روستا کنند که امروزه خالی از سکنه شده و تقریبا از ۲۰۰ خانوار نزدیک ۲۰ تا ۳۰ خانوارد در آنجا زندگی می کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
زیلایی مردان بسیار بزرگی دارد تنها مرحوم لطف الاه نبود. اقای بهنام ازاده مطمین باشید مردی فعالتر دلسوز تر و مدیریت بهتری دارند.با پیگیری های ایشان به این مرحله رسید.
Iran, Islamic Republic of
طبق سند حرف بزن جناب بهنیا برو چنارستان ببین کجاش اسفالته
همشری
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر پیمانکار زیلایی که تمام واقعیت ها را گفت اما گو گوش شنوا وباید می گفت که هنوز فدایی مدیر کل راه وشهر سازی به بزرگترین پروژه راه روستایی دیدن نکرده است واز ۴ میلیارد تومان پول راه روستایی ۳ میلیارد تومان بخاطر تاجگردون اختصاص داد به باشت
همشری
Iran, Islamic Republic of
با این حرف پیمانکار موافقم که “چنارستان با زیلایی چه فرقی داره؟”
کارمند بهزیستی
Iran, Islamic Republic of
تو رو خداا شخصیت اندرخور را با بقیه مقایسه نکنید زیلایی فقط بخاطر امثال اندرخور به استان شناخته شد بنده کارمند بهزیستی هستم واقعا اون اقا برا زیلایی زحمت کشید واقعا تو جلسه هایی که برگزار میشه جاش,خالیه برید مث اندرخور ادم بسازید برای ابادانی زیلایی...شما حقتون از این حرفا بالاتره...
زیلایی با غیرت
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات گذشته همبن بهنام ازاده بودن که باعث اون تشنج و دعوای سیاسی شدن حتی اقای ازاده تو اون ... نقش اولو داشت شما به این میگین دلسوز ومدیریت داشتن ...براونای که زیلایی رو با بهنام ازاده میشناسن
از لردگان
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مسئولین استان به فکر منطقه زیلایی نیستند دو دستگی همه جا وجود داردبهنام آزاده دلسوز و اگاه هست اما ........... به فکر منافع خود واطرافیان بود
بهمیی گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
یک هفته پیش مستندی در خصوص مهاجرت های فصلی ( سردسیر و گرمسسیر برای چرای دام)ایل بزگ زیلایی از تلویزیون نگاه کردم انصافا حق این مردم خوب و زحمتکش است که براشون خدمات رسنی نمایند.
باتعصب
Iran, Islamic Republic of
اولا اگه مسولان ما زرنگ باشن الان وضعیت یاسوج ایطوری نبودشما صد کلیومتر از یاسوج که دور بشین ببینین شهر های اطراف چه وضعیتی دارن گچسارن ازون طرف سپدان از طرف دیگر یا شهرضا واقعا ما با اون پیشنه ی قوی تاریخی الان وضعیت خاصی نداریم بنده سه سال تهران بودم وقتی میگفتم یاسوج اصلا ای شهر به گوش کسی نخورده یاسوج با گچساران میشناسن بسه دیگه بسه....
باتعصب
Iran, Islamic Republic of
بخدا ای فیلمای که مستند نشون میده داره بدبختی لر و یاسوجو به نمایش میذاره اصلا افتخار نداره چون دانشجو یا هر کی که داره از یاسوج میره تهران با ترس میره اونجا چون ونجا لر رو با واژه دهاتی میشناسن تو روخدا زیلایی یا هرجای محروم دیگه رو بسازین تا باعث افتخار بشه...واقعا تگه یاسو مناطق محرومش نباشن شبکه ی مستند و شما باید تعطیل بشه بخدا لر شخصیتش بیشتر از ای حرفاست خیلی بیشتر.
سرباز وظیفه زیلایی
Iran, Islamic Republic of
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

مرحوم اندرخور به تمام معنا مرد بود. سیاسی بود اما سیاسی کاری و سیاسی بازی نمی کرد صاف و پاک و یه دل بود کارهایش بی ریا بود اهل تبلیغات نبود و مث بعضی ها که دوستان نام بردند در پی ایجاد اختلاف و تشنج و درگیری منطقه ای نبود. تا زنده بود منطقه در صلح و صفا و ارامش بود اما بعد از رفتنش عده ای جوان کم تجربه سوار بر مرکب قدرت شدند و ادعای بزرگی و کدخدایی زیلایی کردند و انتخابات را به محل نزاع و درگیری کشاندند ناامنی را به منطقه مستولی کردند و تا توانستند بر طبق تفرقه کوبیدند و خانوارهای فقیر زیادی را اواره ی شهرهای اطراف کردند بسیاری از روستاها را خالی از سکنه کردند و هم چنان بر این طبل می کوبند و ضعیف کشی می کنند و تنها در پی منفعت شخصی خود (یک خانواده) هستند..
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
سالها در زیلایی خدمت کردم. و مسوولیت هایی داشتم.شناختی ازشون دارم
مردم زیلایی غریبه پرست بودند اما با خودشان ن...
مهمان نواز بودند اما با خودشان ن...
در رفافت،صداقت یکه بودند اما با خودشان ن.....
چرا؟؟؟؟؟ چون ضعیف کشی در منطقه زیلایی بیش از همه جا رواج داشت.
هنوز هم ادعای اربابی و غلامی بود به معنای تمام
اما در این منطقه بزرگ مردی بود معلم. به جوانان نیروی پرواز میداد.دست فقیران را که کم هم نبودند میگرفت.به همه یه نگاه داشت، نگاه برادری.....
زیلایی به تلاش و زحمات ایشان زیلایی شد.با پیگیری های ایشان زیلایی ۷ دبیرستان گرفت.زیلایی همان زیلایی بود که مدرسه راهنمایی هم نداشت.اما پیگیر شد تا دبیرستانهای دخترانه و پسرانه گرفت.خانه های پراکنده هر کدام صاحب معلم شدند.
زیلایی که خانه نداشت از هرجا و هرصنفی و هر شخصیتی که به زیلایی سفر میکرد جایش،غذایش و امنیتیش را مدیونش بود و .....
پیگیر کارهای بهداشت و درمان بود
نمایندگی بهزیستی گرفت.فقرا را تحت حمایت سازمان بهزیستی درآورد.
نمایندگی شرکت گاز گرفت.با حداقل قیمت به مردم سوخت میرساند
جوانان بیکار رو حمایت میکرد تا با حتی با مدرک دیپلم در آموزش و پرورش حق التدریس شوند.روستاها مساجد ساختند.
دیگر خبری از تفرقه،خبری از کارشکنی،خبری از زور و زور گویی نبود. انتخابات اتنخابات بود.مردم برای خودشان شخصیت گرفتند.همه یکی بودند.....
پیگر کار جاده بود آسفالت را تا پوله زیلایی رساند،اما اجل مهلتش نداد....

هنوز که هنوزه ما از جاده ی زیلایی میشنوییم

روحش شاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بعد از مرحوم اندرخور زیلای به گذشته سقوط کرد.راه گذشته پیش گرفته
دلیل مهاجرت مردم زیلایی بخاطر زور گویی اربابان منطقه و عدم امنیت است
مسوولان باید به فکر تبعید زورگویان باشه ن ایکنه مشوق شان باشه
امین از دهدشت
Iran, Islamic Republic of
در استان مناطق محروم وجود دارد ولی دیگه منطقه زیلایی بویراحمد کمتر به اون توجه شده محرومتر بنظر میرسد من مستندی از ی روستای زیلایی دیده بودم اکثر مردم روستاچند انگشت از دستشون قطع بود واقعا قلب انسان رو جریحه دار میکنه شرم اور است اینا بخاطر نداشتن پل برا عبور از اب گرفتار این بلایا میشدن من به نوبه خودم از مسولین بویراحمد تقاضا دارم به فکر این مردم شهید پرور و ساده دل باشید.
Iran, Islamic Republic of
من یکی ازاهالی همون منطقه هستم.تمام نظرات خوندم.خیلی برام جالب بود.به جای اهالی اونجا مبرین میدوزین.اولن مدرسه های که ساختن خیلی ها تلاش کردن که عملی شد.دوما اگه مردم زیلایی مهاجرت کردن مقصر فقط یه نفر نبود.من اینو خوب فهمیدم که هرکی تو این دنیا سعی میکنه کیسه خودشو پرکنه. اینو قسم میخورم که تو طول ۱۲ سالی که درس خوندم فقط یک معلم میشناختم که تلاش میکرد حقی کسی رو نخوره.اونم خداروشکر این دوتا نبود
ایل نوئی
Iran, Islamic Republic of
دوستان زیلایی چهره های علمی سیاسی وفرهنگی زیادی داره در بزرگی آقای اندرخور ودلسوزیش برای مردم این بخش شکی نیست اما زیلایی با اقای اندرخور نمرد وجوانان زیادی الان در ادارات استان وحتی کشوری دارد ک دارن صادقانه و بی منت وبدونه هیچ گونه بحث قومی به مردم خدمت میکنند ک بر خود واجب میدانم چند نفری از انها را نام ببرم تا بعضی از دوستان متوجه بشن

۱ اقای علی تاج امیری فرماندار دنا
۲ اقای ذاکریان
۳موسوی
۴ افضلی رئیس آموزش وپرورش مارگون
۵ اقای فرخیانی
۶ اقای امیری در بربهن زیلایی
۷ اقای مختار اندر خور
۸ حاج نصیر رحیمی
وخیلی از هم ولایتی هایمان در بخش زیلایی شبانه روز در حال تلاش هستند تا مشکلات مردم را حل کنند اقای اندر خور هم واقعا یکی از مسولان فعال استانی بودند ک برای زادگاه خود زیلایی تلاش بسیاری کرد روحش قرین رحمت الهی. ..

در جواب اون دسته از عزیزانی ک می گفتند زیلایی ارباب رعیتی وکدخدا پرست هستند هم عرض کنم که سخت در اشتباه هستین تمام مردم بخش زیلایی بدونه هیج گونه اجبار وارباب رعیتی دارن زندگیشونو میکنن اگر هم موردی باشد هم فقط به واسطه ی احترام به بزرگان وریش سفیدان هست ...

اینو هم بدونین ک مردم زیلایی از ایل نوئی و نژاد محمد شفیع خان مقتدر ترین خان استان هستند ...
اصالت هرگز گم نمی شود...
Iran, Islamic Republic of
آقای افضلی واقع برای زیلایی زحمت کشید
شورم
Iran, Islamic Republic of
زیلایی ک زادگاه مرحوم نور محمد محمودیان نماینده دو دور مجلس بوده حالا با فوت یک نفر واقعا نمی دونم چرا دوستان فقط تعصبی حرف میزنن دوستان بخدا بخش زیلایی چهرهای فرهنگی وسیاسی خیلی زیادی در استان وحتی کشوری دارد ک همه فکر وذکرشان پیشرفت وتوسعه بخش زیلایی است ...
در ضمن صداقت ومهمان نوازی مردم بخش زیلایی زبان زد همه استان وایلات وطوایف است واین خصلت خوب وپسندیده در همه خانه های زیلایی چه فقیر وچه ثروتمند وجود دارد ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

ارتباط سردار با بزرگان اصلاح‌طلب

جهانگیری در این گفت‌وگو همچنین درباره رابطه سردار با آیت‌الله هاشمی گفت: «ایشان با آقای ...
خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

خانواده‌ای که اثر انگشت ندارند! + تصاویر

در منطقه راج شاهی بنگلادش اعضای یک خانواده دارای یک تفاوت ژنتیکی نادر هستند و آن نداشتن ...
1