تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب : ۱۲۴۳۷۲

قلب ورزش یاسوج بیمار است

۹
۰
کبنا ؛ سید سعید مهریان
ورزش بر بهداشت و سلامت جسم وجان نقش به سزایی دارد. لذا به همان اندازه که انسان تن درست و روان درست باشد، می تواند از مواهب زندگی بیشتر و بهتر استفاده کند و از این نعمت -درستی جسم و جان- در راستای اهداف عالیه بهره مند شود.mehrian
واما هدف از نگارش این گزارش کوتاه بررسی نقش ورزش در زندگی فردی و اجتماعی نیست بلکه نیم نگاهی به وضعیت مجموعه ورزشی موسوم به شهید پایدار و محیط اطراف آن می باشد که می توان از آن به عنوان قلب ورزش یاسوج یاد کرد.
با نگاهی گذرا به این مجموعه ورزشی که قدمت زیادی دارد می توان فهمید که از لحاظ بهداشتی وضعیت چندان مناسبی ندارد و این امر بیانگر این واقعیت تلخ است که در سالن های ورزشی ما آیتم هایی از قبیل مدیریت ایمنی تجهیزات ورزشی، مدیریت بهداشتی بر تجهیزات ورزش، تجهیزات کمک های اولیه و اطفای حریق ، تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی، پایش آلودگی هوا سالن ورزشی، پایش آلودگی صوتی سالن ها یا اصلا وجود ندارد یا در اجرای این آیتم ها ضعف و کاستی وجود دارد.
این مجموعه قدیمی تا زمانی که مورد استفاده جامعه ورزشی است باید به خوبی ترمیم و نواقصات آن بر طرف شود تا سلامت ورزشکاران به ویژه نونهالان و نوجوانان ورزشکار را که بدن آن ها مقاومت کمتری در مقابل بیماری ها دارد را به خطر نیاندازد.
بخشی از محوطه بیرونی سالن شهید پایدار خاکی و در آن مواد زاید و زباله یافت می شود. جدولی که در این محوطه اجرا شده در گذر زمان آن چنان از خاک و سنگ پر شده که مثل لبان تشنه مرده ای است که یک قطره آب را نمی تواند بمکد. در نظر خود مجسم نمایید باتلاق گل و لای را که در فصول بارندگی در آن جا ایجاد می شود. در این مکان دو محدوده دایره ای شکل مشاهده می شود که آثار سوزاندن زباله در آن مشهود است. کمی آن سوتر از محل امحای غیر بهداشتی زباله اخیرا یک ظرف نسبتاً بزرگ زباله به وسیله هیئت ورزش روستایی و عشایری بویراحمد به عنوان متصدی جدید این سالن تعبیه شده که باید به آن ها دستمریزاد گفت.
با وضعیت موجود از مسئولین ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد باید پرسید که آیا واگذاری سالن‌های ورزشی به بخش خصوصی مانع از ایفای نقش نظارتی آن‌ها در زمینه مسائل بهداشتی در مجموعه های ورزشی می شود؟ چه مقدار از مقررات بهداشتی سالن‌های ورزشی که شامل ۴۸ماده قانونی و ۲۱تبصره می باشد اجرا می شود؟
آیا آب استخرها، به طور مرتب تصفیه و گندزدایی شود؟ آیا حوضچه‌ی اطراف استخر، محل‌های رخت کنی و دوش‌ها به‌طور مرتب نظافت و ضدعفونی شود؟ آیا شناگران قبل از ورود به استخر از نظر سرماخوردگی، هر گونه جوش، بیماری‌های پوستی، التهاب چشم و یا هر عفونت دیگری، معاینه‌ی ظاهری شده و در صورت داشتن هر یک از موارد فوق از ورود آن‌ها به استخر جلوگیری به عمل آید؟
آیا برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مسری و واگیری و بیمارهای پوستی و نکات ایمنی در استفاده از سالن‌های عمومی کاری صورت گرفته است؟
و اما یکی از موارد دیگر که می‌بایست کنترل و نظارت شود این است که در سالن‌های ورزشی باید یک پزشک حضور داشته باشد چون برخی وسایل ورزشی نیازمند نظارت جدی است و هر فردی در هر رده سن وسالی نمی تواند از این وسایل ورزشی استفاده کند چون مانند تردمیل و دوچرخه های ثابت و سونا خشک ویا سایر وسایل سنگین ورزشی که می تواند سلامت افراد را بصورت جدی به خطر اندازد ویا اینکه دوچر خه های ثابت حداکثر با چه سرعتی ورزش کنند و ضربان قلب در چه معیار مناسب است. البته مشکلات مدیریت علمی سالن های ورزشی تنها به استان ما محدود نمی شود و مابقی مناطق کشور وضعیت کم و بیش همین گونه است ولی معضلات در جامعه کوچک ما اغلب از سایر مناطق حادتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اصلآ کل ورزش استان بیمار که هیچی بلکه رو به موت است
دسته استکان
Iran, Islamic Republic of
دوستان جدید در قسمت ورزش استان و شهرستان بویر احمد رو اقای نیرومن سفید میکنند ... د باز هم ...ی در ورزش استان و ... اقایان ورزشی که در رئس ورزش استان قرار دارید این کارها را بزارید کنار بس بکنید
Iran, Islamic Republic of
ایزدپور فقط برو
Iran, Islamic Republic of
دروغ آفت کشنده ای است و ورزش و جوانان چون جامی است که لکه دست ها را نشان می دهد.
علی زاده
Iran, Islamic Republic of
ورزش استان در اغلب رشته ها دچار رکود است.
Iran, Islamic Republic of
ورزش استان ز پای بست ویران است
بس که ایزد پورش پی تبلیغات است
محمدی
Iran, Islamic Republic of
ورزش استان نیاز به خانه تکانی دارد
Iran, Islamic Republic of
اگه من برات ثابت کنم که دیگه ورزشی نمونده برامون اونوقت قلبش بیمار باشه یا نه بیخیالیه برا ایزدپور مدیر کل
Iran, Islamic Republic of
ورزش را ایزد پور .... کرد... پول داده باکمک دوتاهیت بنر ایزد پو رمتشکریم زدند داخل استادیوم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1