تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : ۱۲۲۶۹۷

تقوی: نیروهای توانمند کهگیلویه در تراز فکری نماینده جایی نداشتند

۵۲
۰
کبنا ؛ 
سید مصطفی تقوی، فرزند ارشد آیت الله آمیر احمد تقوی روحانی برجسته ی استان کهگیلویه و بویراحمد، دکترای علوم سیاسی، استاد دانشگاههای تهران و دارای تالیفات متعدد در زمینه ی تحولات سیاسی ایران است. این محقق شناخته ی شده ی ملی در زمینه ی تحولات سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویر احمد نیز صاحب نظر بوده و دارای تالیفاتی است. به همین خاطر فرصت را مغتنم شمرده و نظر وی را درباره‌ی پاره‌ای از مسائل و مشکلات استان جویا شدیم که در ادامه پاسخ‌های وی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهیم:
taghavi
۱- حضرتعالی سالها در مسائل تاریخی مطالعه و تاریخ سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد را بررسی کرده و به نگارش درآورده‌اید، با شناخت و مطالعه ای که از تحولات سیاسی و جامعه شناسی حال و گذشته استان دارید، بفرمایید از نظر شما چرا استان با وجود ظرفیت‌های زیاد در بخش معدن، گردشگری، آب، نفت و نیروی انسانی توانمند، هنوز نام محرومیت را با خود همراه دارد؟
ج- تحولات استان در ۵۰۰ سال گذشته را می‌توان به دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کرد.
در تقسیمات کشوری دورۀ صفویه، استان کهگیلویه و بویراحمد یک ولایت مستقل به مرکزیت دهدشت بود، حاکم مستقلی داشت و از جایگاه و اهمیت شایسته‌ای در آن روزگار برخوردار بود.
اما پس از سقوط صفویه آن جایگاه را از دست داد و مرکزیت ولایت کهگیلویه از دهدشت به بهبهان انتقال یافت. این وضعیت تا سال ۱۳۴۲ ادامه داشت.
از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ با اجرای طرح انقلاب سفید و اصلاحات ارضی و ...  تحولاتی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد ولی این تحولات به گونه‌ای و در حدی نبودند که بتوان از مسالۀ ظرفیت‌های استان و بهره برداری از آنها سخن گفت.
در واقع در مقطع پس از انقلاب اسلامی و ظهور جمهوری اسلامی است که بحث ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و بهره برداری از آنها امکان طرح پیدا می‌کنند.
راهبرد انقلاب و نظام اسلامی، فراهم شدن زمینۀ تعامل مناسب میان جامعه و نظام سیاسی نوین، ایجاد تحولات بنیادین، گسترش آموزش و تربیت طبقۀ تحصیل کردۀ جدید و آمادگی آنها برای ایفای نقش در ادارۀ امور استان و کشور، رشد فرهنگی جامعه و ... از مهم‌ترین عواملی هستند که زمینۀ فعلیت یافتن ظرفیت‌های استان را فراهم ساختند.
بنابراین در دوره جمهوری اسلامی است که جامعه از ظرفیت‌های متنوع منطقه ی خود آگاهی یافته، تراز مطالبات آن افزایش یافته، و خود را آماده و توانمند برای به فعلیت رساندن آن ظرفیت ها می‌بیند. اما اینکه در این دوره چقدر ما توانستیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم و از آنها در جهت پیشرفت خود بهره ببریم، مسائل مهمی در اینجا مطرح می‌شود که واکاوی آنها در این مختصر نمی‌گنجد.
اما در مجموع، باید گفت که در این زمینه، به رغم فراهم شدن زمینۀ مساعد در نظام جمهوری اسلامی، توفیق چندانی نداشتیم و نسبت به سایر نقاط کشور، بسیار عقب ماندیم.
۲-  علت این عدم توفیق و عقب ماندگی را چه می‌دانید؟
ج-  برخی عوامل آن غیر ارادی هستند. مانند موقعیت جغرافیایی استان کهگیلویه و بویراحمد، بن بست بودن آن و خارج شدن آن از مسیر مبادلات اقتصادی و بازرگانی کشور و ...
منطقه ی ما در دورۀ صفویه از موقعیت بسیار خوبی بهره‌مند بود و شهر قدیم دهدشت و آثار جاده‌ها و پل‌های متعدد استان حکایت از آن می‌کنند ولی پس از صفویه این موقعیت را از دست داد.
اما عوامل ارادی در این زمینه مهم‌ترند. منظور، عوامل انسانی و مدیریتی است که می‌توانند بر مانع جغرافیایی مسلط شوند و حتی آن را به فرصت تبدیل کنند. در این زمینه، مسئولیت عمده متوجه نخبگان و نمایندگان مجلس و مدیران کلان استان کهگیلویه و بویراحمد در سی و چند سال گذشته است.
۳-جایگاه شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده را چگونه می‌بینید؟ آیا این شهرستانها به جایگاه اصلی خودشان در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، گردشگری، خدمات شهری و... رسیده‌اند؟ علت عقب ماندگی های موجود در چیست؟
ج- همانطور که عرض کردم استان کهگیلویه و بویراحمد در ردیف توسعه نیافته ترین استانهای کشور است. با این حال، وضعیت کهگیلویۀ بزرگ (دهدشت، چرام، بهمئی، لنده)، نسبت به سایر نقاط استان، تأسف‌بارتر و نگران کننده است!
علت اصلی این وضعیت وخیم هم اجرای نامتوازن فرایند توسعه در استان است. به این معنا که در دورۀ جمهوری اسلامی که زمینۀ مناسبی برای بهره برداری از ظرفیت‌ها و پیشرفت همه جانبه در استان فراهم شد، در اثر بی عدالتی در توزیع اعتبارات و امکانات، ضعف مدیریت مدیران کلان استان، ضعف نمایندگان مجلس و اشتغال آنها به امور روزمره و کم اثر در توسعه ی پایدار و ... ، به وضع نامطلوب امروز دچار شده ایم.
تا جایی که به دلیل ضعف های یاد شده، امروزه شاهد هستیم که با فاصله ی بسیار زیادی از سایر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد، به دلیل نبود زیرساختهای تولید و اشتغال در شهرستانهای کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی، احساس یأس کهگیلویه بزرگ را فرا گرفته است و متاسفانه این احساس در بین مردم در حال فراگیر شدن است و درصورت ادامه این شرایط، به مرور زمان افکار عمومی به این نتیجه نزدیک می شود که زندگی کردن در این منطقه برای اهالی آن بی فایده شده است.
متاسفانه این وضعیت موجب شده است تا خیل عظیمی از مردم، این منطقه را ترک کنند. (مهاجرتهایی که شاید فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد آن توجیه عقلانی داشته باشد و مابقی آن ناشی از گسترش روز افزون این احساس یأس در بین عموم مردم این چهار شهرستان است).
برای نمونه، همین چند روز پیش بود که آقای پوزش فرماندار کهگیلویه اعلام کردند که در چند سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر این منطقه را ترک کرده اند! و اگر این روند ادامه پیدا کند در ۱۰ سال آینده اثری از کهگیلویه بزرگ باقی نخواهد ماند!!
۴- بنظر جنابعالی برای برون رفت کهگیلویه بزرگ از این شرایط چه باید کرد؟
همینکه امروز این وضعیت نابهنجار برای همه ملموس شده است، و زنگ خطر را برای همه روشن کرده است، اولین نقطه ی امید برای حل این معضل بزرگ و فراگیر است.
به هر حال طبق سنت الهی سرنوشت هر قومی دردست خودش است. بخشی از این راه حل در تغییر فرهنگ عمومی مردم برای نوع درخواستهایشان از نمایندگان و مسئولین باز میگردد و بخشی دیگر از آن به اصلاح رفتار نمایندگان و مسئولین خرد و کلان در شهرستان و استان و محور قرار دادن شاخص های توسعه بر می گردد.
جذب سرمایه های خارجی و ایرانی، کمک به سرمایه گذاران بومی، حمایت از صنایع محلی، استفاده از منابع آبی استان به صورتی  که دست کم ۵۰ درصد از منابع آبی در خود استان استفاده شوند، آگاه کردن مسوولان ملی از وضعیت استان، ایجادارتباط نزدیک با مسوولان برای جذب اعتبار، حمایت از نخبگان ملی و فراری ندادن مغزها، استفاده از موقعیت جغرافیایی استان برای صادرات محصولات کشاورزی، پیوند دادن بخش نفت استان به بخش های صنعتی، درامدزاکردن بخش گردشگری شهرستان ها و استان، نگاه محلی نداشتن به توسعه (شهرستانی دیدن مسائل) به نظر من از مهمترین راه کارهای خروج از وضعیت فعلی است.
شاید منابع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد که ۱۰ درصد آب های ایران است از مهمترین ظرفیت های توسعه استان باشد اما متاسفانه هم اکنون بخش ناچیزی از این آب ها در استان صرف کشاورزی می شود و مردم و کشاورزان از این منابع سودی نمی برند. با توجیه سیاست سازان و برنامه ریزان می توان انها را به ساخت سدهای بزرگ در خود استان تشویق کرد.
به هرحال کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۵ درصد ذخایر نفت ایران است و باید این ثروت را برای توسعه استان از آن استفاده کرد. با ایجاد صنایع مربوط به بخش نفت و پتروشیمی می توان به این هدف رسید. البته پیگیری و رایزنی های بسیاری می خواهد که تاکنون این مساله محقق نشده است اما به نظر من در صورت کنترل آب های استان و شهرستان و ارتباط دادن نفت به توسعه، در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده مردم ما جایگاه مهمتری در اقتصاد ایران بازی خواهند کرد.
فراموش نکنیم که کهگیلویه در تاریخ این سرزمین همیشه از مهمترین و آبادترین ولایات ایران بود که ازستاره های درخشان این سرزمین بود که متاسفانه از مقطعی که قبلا به آن اشاره شد روند تخریب آن آغاز شده و هنوز نتوانسته جایگاه تاریخی خود را بدست آورد.
۵- آیا از نیروی انسانی توانمند شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی،چرام و لنده برای پیشرفت و رونق این شهرستانها به خوبی استفاده شد؟
ج- متأسفانه در گذشته، این قشر در تراز فکری و عملی نمایندگان مجلس و برخی مدیران کلان استان جایگاهی نداشتند. اگر می‌داشتند شاهد وضعیت اسف‌بار کنونی در این شهرستانها نبودیم.
۶- به نظر حضرتعالی آیندۀ کهگیلویۀ بزرگ نیازمند چه تصمیمی از سوی مردم است؟ آیا اصولگرا یا اصلاح‌طلب، عامل پیشرفت کهگیلویۀ بزرگ است یا با توجه به شرایط فعلی جامعه، افراد اعتدالی می‎‌توانند موفق‌تر باشند؟
ج- پیش‌شرط پیشرفت، ضمن احترام به تکثر سلایق، همگرایی و هم‌افزایی استعدادها است. بنابراین، استان ما از جمله کهگیلویۀ بزرگ، برای جبران عقب ماندگی خود و ایجاد رونق، نیازمند حضور و به کرسی نشاندن گفتمانی است که ورای این واگرایی‌های منطقه‌ای و قومی و سیاسی، توان تعامل مناسب با نسل نخبه و فرهیختۀ جامعه و ظرفیت علمی و عملی لازم برای جذب و ساماندهی آنها را داشته باشد. البته در هدایت جامعه به سوی چنین تصمیمی، همین نسل نخبه و فرهیخته می‌بایست ابتکار عمل را به دست بگیرد و مانع از این بشود که گروههای دیگر به جای او تصمیم بگیرند!
ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

سپهر
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردم
کاش نمایندگان قبلی ما همچین درکی از مسائل و جوانان و دانشجویان داشتند
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
من فقط یه سوال دارم
خواهش میکنم از آقای دکتر تقوی بپرسید
آقای دکتر که اینقدر شناخت دقیق و روشنفکرانه از مشکلات و حواشی شهرستان دارن چرا تا الان وارد صحنه نشدن؟
البته قبول دارم که مردم ما امروز آگاه تر شدن ولی آیا این دلیل بر سلب مسئولیت از ایشون میشه؟
ولی در هر صورت به نظرم ایشون میتونه نماینده خوب و قوی برای ما باشه
یحیی
United States
درود بر دکتر مثل همیشه توانا دانا و شیوا سوار بر کلام و منطق با تاخت پیش بسوی کهگیلویه ی اباد
Iran, Islamic Republic of
واقعا تقوی شایسته انتخاب برجام اصولگرایی است ایشون معتدل و دوربری های سیاه و مشکوک ندارد
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه خوبی بود امیدوارم با بقیه نامزدها نیز چنین مصاحبه هایی داشته باشین
تهران -کرج حامیان دولت تدبیر و امید
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
تشکر .
جناب آقای تقوی از راهکارهای شما در جهت برون رفت از وضعیت ناهنجار استان ممنون هستیم من از شما بزرگوار گله دارم که چرا انسانی شایسته و متفکر که دارای اندیشه روشنگری در علم سیاست است تا کنون پا به عرصه نگذاشته و قطعا این گله مندی در خیلی از هم استانی های شما وجود دارد شخصیتی پاک و از خانواده اصیل و مومن و متعهد که دارای سوابق علمی و بدور از هر گونه حواشی اکنون موقعیت و زمانش فرا رسیده که در عرصه سیاسی پا به میدان بگذارد تا مردم فهیم و قدرشناس ما به شاخص های ملی و فردی شما پاسخ مثبت نمایند
بنده فردی هستم اصلاح طلب که مشقت های فراوانی را در ره آرمان و خط مشی خویش از همون بدو جوانی تا کنون تحمل کردم و متاسفانه ۲۴ سال است که بدلیل عدم انعطاف سران اصلاحات در حوزه کهگیلویه با شکست دست و پا میزنم و دیگه تحمل شکست دیگری را ندارم
با این وجود به دوستداران رشد فرهنگی و پیشرفت استان اعلام میدارم که در بین افراد مطرح در حوزه انتخابات جناب دکتر تقوی اصلح است و فردی معتدل که با دولت حاکم تعامل خوبی دارد و به اصلاحات نزدیک و همسو میباشد
متانت و شخصیت ایشون را اگر بشناسید قطعا جذب تفکر و اندیشه ایشون خواهید شد
و از جناب آقای دکتر تقوی خواهشی دارم هرچه سریعتر و بیشتر وارد شود که خداوند او را همراه خواهد شد و این را همگان خوب واقفند که تقوی تشنه قدرت نیست چون گذشته ایشون مسنتد است و شیفته خدمت است که جمع کثیری از دوستاران به نظام و انقلاب و دولت تدبیر و امید و اصلاح طلبان خوش فکر از ایشان موکدا درخواست داریم که با حضور سبز خودشان در عرصه انتخابات دل ما را شاد که خداوند انشالله دلش را شاد خواهد کرد .
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بود
دوست دار شما
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و به جا بود امید است با حضور حضرتعالی در عرصه سیاست مثل دیگران خود را فراموش نکنید و مردم شهرستانهای یاد شده را
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد کهگیلویه بزرگ به شما و پدر بزرگوارت اعتقاد و باور عمیق دارند چنانچه از افراد دلال و پیمانکار صفت نزدیک نشوی پیروز انتخابات خواهی بود.
امید
United States
خیلی خوب
اگه از اسب هم بیفتی از اصل نخواهی افتاد
روحانی از قم
Iran, Islamic Republic of
اگه کبنایوز درج کنه .اقای تقوی <شتر سواری دلا دلا نداره عامل عقب ماندن کهگیلویه بزرگ طبق فرمایش جنابعالی نمایندهای ناکارامد بوده از طرفی شما بخشی از شناخت مردمی که دارید مدیون پدر بزرگوارتان است که حامی و عامل اصلی انتخاب نماینده ها بوده و به تعبیر دیگر نماینده ها گوش به زنگ ایشون بودند. میشود گفت عامل عقب ماندگی کهگیلویه خالی و حالا کوچک پدر گرانقدر و سوء ولایت وتدبیر ایشان بوده پس نهایتا شما هم قرار است گوش به فرمانش باشید که همان کاسه وهمان اش
شاهد
Iran, Islamic Republic of
از عمل کار براید به سخندانی نیست
Iran, Islamic Republic of
بردن استان به سمت گردشگری خارج کردن توان نفت در ذهن مردم هست به نکته خوبی اشاره کرده و واقعا نفت و آب این استان می تواند استان را نجات دهد
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر نظر آقای روحانی از قم. واقعا همین طور است
حسینحسن
Iran, Islamic Republic of
اقای تقوی به گذشته نگاه کن به اینده فکر کن برنامه ای که شما اشاره کردید با گذشتگان تفاوتی ندارد باید برنامه ای رسا وکار بردی باشد تا استان توسعه یابد موفق باشید
رضا
Iran, Islamic Republic of
.....!
امید
Iran, Islamic Republic of
با سلام واحترام
لطفا یه خبراز ستاد اقامه نماز استان بزنید که یه عده نیروی های بازنشسته.ر صورتی که جوان های تحصیل کرده و.ه این نیروهای خسته و مهره های سوخته سیاست هستند اومدند در اداره ای نامرئی .شدند .
شهروند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من هم با نظر روحانی محترم از قم موافقم مگر این نبود که آقای موحد به واسطه ی حمایت های بی دریغ پدر بزرگوارتان چندین سال بر منصب نمایندگی کهگیلویه ی محروم نشستند و مردم ساده لوح به خاطر احترامی که به روحانیت داشتند چشم بسته به ایشان رای دادند دریغ از یک کار مفید و یک کارخانه و یک جاده مناسب و... فقط کار شخص برای افراد خاص انجام می دادن و بس
در ضمن خیلی زود امدی
بهمئی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب تقوی پدر بزرگوار جنابعالی سالها از آقای موحد حمایت کردند که یکی از دلایل راهیابی آقای موحد هم حمایت بی دریغ آن بزرگوار با نماینده پیشین بوده و این تلقی بوجود می آید که شما نیز حامی بوده و از ایشان حمایت میکردید.حال جای این سوال است که جنابعای و پدر بزرگوار در ۱۶ سال حضور آقای موحد بعنوان یکی از بزرگترین حامیان چه نکاتی را به ایشان گوشزد کردید که کهگیلویه بزرگ در چنین وضعی به سر می برد.
لطفا در این خصوص پاسخگو باشی.
با تشکر
عدالت
Iran, Islamic Republic of
جناب روحانی ازقم ::::کسی را که خدا بزرگ و محترم کرده ،افراد کوچک و مغرضی مثل جنابعالی نمیتونی کوچکش کنی و پایین بیاریش ::::آمیر احمد تقوی اسوه تقوی ،مردم داری ،،دیانت ،،سلامت نفس ،،معتمد مردم و محبوب مردم است ،،،اصلاح طلب و اصولگرا ،،چپ و راست ،،معتدل و تندرو ،، دوست و دشمن و ......همه و همه به اخلاص میر احمد واقفند و از ته دل ایشان را دوست دارند ،،، پس بدون که حنات رنگ نداره و نمیتونی با غرض ورزی و کینه و عداوت سبب کاهش سطح محبوبیت آمیر احمد بشی ،،،کاری به نمایندگان و خط و خطوط سیاسی ندارم و فقط اینو میدونم که آمیر احمد تقوی یک چهره ماندگار و محبوب در بین اقشار مختلف منطقه هستند
دلسوز کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
بسیار مصاحبه ی جالب و تاثیر گذاری بود...امروز دیگر دوران کاندید های کم سواد و بعضا بی سواد سپری شده است،مردم فهیم و زجر کشیده کهگیلویه به نماینده ای دانا و دلسوز و آگاه به مسائل و مشکلات ریشه ای استآن ، نیاز دارند نه نماینده ای که در دست عده ای سود جو و فرصت طلب باشه... با ورود آقای دکتر تقوی به صحنه ی انتخابات و استقبال روز افزون از ایشان ، افق تازه ای به روی مردم کهگیلویه گشوده خواهد شد...و یقینا حضور فردی اندیشمند و سیاست مدار و صاحب نظر در مسائل ملی و استانی ، همچون دکتر تقوی ، خیل عظیم جوانان تحصیل کرده و فرهنگیان و فرهیختگان استان و به ویژه کهگیلویه بزرگ را ،وارد انتخاباتی بسیار حساس و سرنوشت ساز خواهد کرد ،که با انتخاب ایشان به فضل خداوند بزرگ، آغازی بر زدودن فقر و محرومیت از چهره ی مردم ولایت مدار و انقلابی این دیار خواهد شد و فصل شکوفایی چهره های تحصیل کرده این سامان و دو ی از سطحی نگری و قوم بازی و شایسته سالاری بر پایه ی منطق ، عقل ، تدبیر و خرد جمعی خواهد بود....انشاالله.
رمو
Iran, Islamic Republic of
بابا برو دنبال تاریخ ول کن سیاستو
اقتدار
Iran, Islamic Republic of
تقوی دست بردار مردم دیگه گول شما ها رو نمیخورن.شما یه پایتخت نشینی.هر چه در طول ۱۶سال بر سر مردم اود مقصر شما و بقیه دوستان بودند...درود بر بزرگواری پاک دست شجاع. درود بر بزرگواری پاک دست شجاع
موج
Iran, Islamic Republic of
تقوی حنای تو دیگه رنگی نداره..با یه نگاه به گذشته همه چی برا مردم روشن شد متوجه هستی چی میگم پس برو و کاسه کوزه رو جای دیگه پهن کن
بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
بزرگواری بزرگواری
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تقوی خیلی خوش اومدی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به هر رنگی و لباسی در بیایید در مقابل عظمت و پاکی بزرگواری تقوی و دوستانش بازنده هستند
دانشجوو
Europe
درود بر مرد سیاست جناب استاد تقوی.جناب دکتر دکترای علوم سیاسی از دانشگاه های معتبر و کسب نمرات ممتاز فارغ تحصیل شدند.تخصص اشان علوم سیاسی میباشند و تحلیل گر خبره و باسواد و صاحمعارصرهماراسته هستند.گل بود باراسته شده.اینو عرض کردم سروران درجریان باشند
موج
Iran, Islamic Republic of
۸سال بزرگواری و برادرانش در جنگ تحمیلی شهید و جانباز و رزمنده اسیر برای دفاع از این مرز و بوم دادند و ۸سال هم بزرگواری در مقام دفاع از منافع عمومی مردم در سخت ترین شرایط اقتصادی و تحریم ها دفاع کردند و کار عام المنفعه انجام دادند.هم از نظر سابقه سیاسی بزرگواری فردی مقتدر و عام المنفعه است و هم از نظر سوابق خانوادگی از نظر پاکی برای کل طوایف شناخته شده اند.
هیچ گزینه‌ای از هر نظر بهتر از بزرگواری نبوده ونیست
طیبی
Iran, Islamic Republic of
همش حرف مفت..همان وعده های ۱۶ساله موحد و گازرسانی به قلعه ریسی و دیشموک همان کلمات پوچ.موحد جدید با چهره جدید. شما رفوزه اید
موج
Iran, Islamic Republic of
با نظر روحانی از قم موافقم. دوران ساده لوحی گذشت مردم آگاه و بیدار شدند گذشته ۱۶سال موحد و دوره درماندگی کهگیلویه مگه اثر همفکری شما و گروهتان نبود.دوران شکوفایی کهگیلویه دوران ۸ساله بزرگواری پاک پاک
Iran, Islamic Republic of
ما که کردیم کار خویش را ابش به چشم شما سال ۶۳در صحرا
دانشجو
Europe
اقایی که مشخصه یک نفر داری اینقد کامنت از بزرگواری میگذارید.شما بیاید تمام تفکرات بزرگواری و زندگیشو زیر رو بکنید ببینید یک جمله ازایشان میتوان نوشت یانه.از کجای این جناب حمایت میکنید فقط بگید برای این شهرستان ومن جوان و بیکار جه کار کردند درصورتی که خودم از کسانی بودم که حماقت کردم و به ایشان رای دادم و نسبت فامیلی هم باایشان دارم.بزارید نفس بکشیم کم توی بقیه شهرستانل تحقیرمان بکنند و سرکوفت این نماینده را به ما بزنند
حسینی
Iran, Islamic Republic of
،،،،،،،،،،، در اداره،،،،،،،دهدشت دارد که منجر به رد صلاحیت ایشان خواهد شد.
به نظرم به انتخابات ورود نکند بهتر است
Iran, Islamic Republic of
با نظر روحانی از قم موافقم
Iran, Islamic Republic of
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
Iran, Islamic Republic of
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
امسال نه سال پاریه صندوق بزرگواری خالیه
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری اگه پاک بود که از رحیمی .....
ملوان زبل
Iran, Islamic Republic of
مجلس آینده باید مجلسی متمایز با مجالس ادوار قبل باشد . ما باید با پالایش فکری و کاری و عملی نمامزدهای مجلس آتی بتوانیم اینبار بر عکس ادوار گذشته نخبه های خود را به مجلس ببریم اگر مجلس آینده تشکیل شود از نخبه های سیاسی کشور راه ترقی و پیشرفت منطقه ( کهگیلویه بزرگ ) که هیچ را پیشرفت کشور را همراه می کنیم
شما یه نظر به اعضای کمیسیون های مختلف مجلس بیندازید کمتر از ۲۰درصد آنها تخصص هستند خیلی ها به دلیل احترامی که برای لباس و روحانی بودنشان عضو کمیسیونهای می شوند که برای اولین بار فقط اسم آنها را شنیدند
ما اگر خواهان پیشرفت هستیم باید دست به دست هم بدهیم و این شیوه سنتی که در استان ما بخصوص در کهگیلویه بزرگ باب شده بیرون آییم و به جای قوم گرایی رو به نخبه گرایی بیاریم
در پاسخ به روحانی نما از قم
United States
هیچکس بی ایراد نیست.
ولی اگر از زمین و زمان بپرسید میگن حداقل نماینده ای که آمیراحمد تقوی پیشنهاد دادند با نماینده ی شما که در ۸ سال گذشته کهگیلویه را تباه کرد تا ۳۰ هزار نفر از حوزه انتخابیه ایشون فرار کنند، اصلا قابل مقایسه نیست.
دست از غرض ورزی بردارید. به فکر آخرت باشید
دیشموک
Iran, Islamic Republic of
به پشتوانه مردم بازهم بزرگواری برنده برنده و شما رفوزه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری بزرگواری
خادم
Netherlands
یکی بیاایاد خدمات بزرگوراری را بفرماید یکی بیاد تفکرات بزرگواری را بفرماید ما هم اشنا بشیم.تفکری که صرف چماق و دسته بندی لرها و رد صلاحیت تمام کابینه دولت باشد نخواستیم اخه یه ادم پیش این بزرگواری نبود بگه یکیشو تایید بکن مصالح شهرستان را به خطر نینداز.نمونه بارزش هم سفر نوبخت به استان بود که به شهرستان ما نیامد
Iran, Islamic Republic of
نقد اگر منصفانه و مستدل باشد می تواند سازنده و پیش رونده باشد ولی اگر از سر احساسات و تعصبات باشد ویرانگر است و بجای آمکه مخاطب را هدف قرار دهد خود ناقد را می سازد. حضور دکتر تقوی و تحصیلکردگان دانشگاهی هم وزن ایشان در عرصه انتخابات می تواند سطح انتخابات را در منطقه و استان ارتقاء بخشد چه رای قبولی را بیاورند و چه نیاورند. مضافا اینکه بیاد داشته باشیم آقای دکتر تقوی رسما یکی دوهفته است که شروع کردند و خواهیم دید و خواهید دید که به مرور زمان موج حمایت ایشان سراسر منطقه را دربرخواهد گرفت . ایشان اهل تشکیلات و سازماندهی است و حاصل سالها تجربه عملی و مطالعه سیاسی را با هوش و ذکاوت بالای خود بکار خواهد بست و سونامی این دوره از انتخابات خواهد بود.
موج
Iran, Islamic Republic of
بزرگواری دنبال کار عمومی و عام المنفعه است و کاری به منافع شخصی و سودجو یان و منفعت طلبان نداره برو به موحد رای بده که ۱۶سال شهر و روستا رو نابود کرد
اقتدار
Iran, Islamic Republic of
پیشکسوت و بزرگ تو موحد بود که بزرگواری چنان با اقتدار کوبیدش به زمین که حالا حالا ها بلند نمیشه و حالا تو که خیلی ریزی و هیچ پشتوانه مردمی هم نداری
وجدان بیدار
Iran, Islamic Republic of
لطفا بیش از این با ابروی آمیر احمد بازی نکنید وبرای رسیدن به هدف خود تمام اصول آرمانی و مذهبی را دور نزنید
چرام
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر تقوی نخبه سرشناس استان
آگاه
Iran, Islamic Republic of
همین کامنت ها نشانگر توانمندی و درایت دکتر تقوی است و جایگاه ایشان را در جامعه مشخص می سازد. ایشان اهل مطالعه وتحقیق و دارای هوش و استعداد بسیار بالایی است.
اقتدار
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر بزرگواری پاک دست شجاع عام المنفعه
اقتدار مشروع
Iran, Islamic Republic of
بله! حتما ! آن هم مثل پاکدست ترین دولت تاریخ ایران که یارانه را پول امام زمان می دانست ولی میلیاردها میلیارد سرمایه این ملت مظلوم را به تاراج برد و بزرگواری هم از آن دولت جانانه دفاع کرد و جالب اینه که هنوز هم از آن دولت دفاع میکنه ! اگر شجاعت و پاکدستی اینه که باید در تعریف این مفاهیم تجدید نظر بشود. در هرحال با آمدن دکتر تقوی به صحنه انتخابات دیگر جای چندانی برای عرض اندام امثال بزرگواری نیست.
آرش تقوی
Asia/Pacific Region
متن نظر شمادکتر عزیز احساس مسئولیت شمادراین برحه حساس ستودنیست وامیدوارم که دراین ادای تکلیف موفق باشید وظیفه شمااعلام آمادگی جهت خدمت بود واین مردم هستندکه خادمشان را انتخاب میکنند وامیدوارم هرکس که منتخب مردم شد موفق باشد وازطرفی امیدوارم داوطلبین خدمت باصداقت دروعده های انتخاباتی اجازه بدهند مردم مظلوم کهگیلویه درفضایی سالم انتخابی درست داشته باشند
کهگلویه مظلوم
Europe
متن نظر شماسلام وعرض ادب...دوستانی که میگن اقای بزرگواری دنبال کار عام المنفعه هستند راست میگن بنده خدا هشت سال دنبال ی کار عام المنفعه بود پیدا نکرد باید چند سال دیگه بهش وقت بدیم ببینیم ایا این کار عام المنفعه رو پیدا میکنه که اجرا بکنه یا نه...کو کار عام المنفعه بزرگواری تو این چند سال ... ۱۶سالشو پیاده کرد تو این ادارات میگشت ببینه کدوم نیرو از خط خودش نیست فوری بفرستش دور ترین نقطه وضعیف ترین درجه شغلی بنده خدا شاید همین کارارو کار عام المنفعه میدونه...توجیهش کنید لطفا
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1