تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۱۲۰۱۹۰

تجلیل از ۶۰ فعال قرآنی کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛اولین و بزرگترین همایش فعالان قرآنی کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.
برخی قوانین مربوط به فعالیت های قرآنی در حال اصلاح و بازنگری است
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح و بازنگری در برخی قوانین ، دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوط به فعالیت ها موسسه های قرآنی و دینی خبر داد.



حجت الاسلام محمدرضا حشمتی روز یکشنبه در همایش تجلیل از ۶۰فعال وحافظ قرآن کریم در کهگیلویه وبویراحمد افزود: هدف از بازنگری و اصلاح برخی قوانین در وهله نخست برای ساماندهی و بهبود ساختار موسسه های قرآنی و شناسنامه دار کردن فعالان این عرصه است.
وی تصریح کرد: بازنگری قوانین و آیین نامه ها ضمن رفع برخی موازی کاری ها و حفظ انسجام و هماهنگی بیشتر بین بخشی در مورد فعالیت های قرآنی به ارتقای سطح کیفی فعالیت ها در این عرصه نیز کمک خواهد کرد.
وی از فعال شدن شورای توسعه فعالیت های قرآنی در همه استان ها خبر داد و گفت: یکی از نیازها ، دغدغه های جدی و در عین حال رویکرهای مهم معاونت قران و عترت وزارت ارشاد، آموزش و تربیت مربیان در موسسه های قرآنی است.
حجت الاسلام حشمتی نبود فضای فیزیکی مناسب را نیز یکی از مشکلات و نیازهای جدی موسسه های قرانی در کشور دانست و گفت: برخی موسسه ها که از سال های گذشته تاکنون نیز به صورت آزاد و بدون مجوز به فعالیت مشغول بودند ساماندهی و مشکل صدور مجوز آنها نیز در حال رفع شدن است.
حشمتی همچنین تفسیر و تدبر بیشتر در قرآن، افزایش تولیدات هنری، راه اندازی سایت جامع قرآنی، حمایت و ارتقای سطح توانمندی موسسه های قرآنی را از مهمترین برنامه ها و اولویت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴ ذکر کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش بر ضرورت تدبر و اندیشه بیشتر در آیات قرآنی همراه با تفسیر ، حفظ و قرائت تاکید کرد و گفت: ارزش و اهمیت تلاوت قران زمانی است که بر ایمان، معرفت و جوهره معنوی انسان افزوده شود.

اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه علوم قرآنی
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد موسسات قرآنی در کشور را پنج هزار مرکز اعلام کرد و گفت: اعتبارات سال جاری وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه قرآنی ۱۴ میلیارد تومان است.
حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی با اشاره به نقش قرآن در تمامی امور اظهار کرد: قرآن اعتقادات غلط ما را درست می‌کند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه برخی از اخلاق و رفتارها در جامعه صحیح نیستند که با مراجعه به قرآن می‌توان اخلاق پسندیده را جایگزین آن کرد، گفت: با مراجعه به قرآن می‌توان رفتارهای غلط و ناشایست را تغییر داد.
حشمتی تصریح کرد: امیدواریم با برگزاری محافل تفسیر و جلسات قرآنی زمینه فهم قرآنی در جامعه ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات عدیده فعالان قرآنی در سطح کشور اذعان کرد: در حال بیمه فعالان قرآنی هستیم و بیمه تکمیلی آن‌ها را در دستور کار قرار دادیم که در حال حاضر ۱۲ هزار فعال قرآنی زیرپوشش بیمه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد هستند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت اظهار کرد: در بحث کاهش هزینه‌ها اولین جایی که صرفه‌جویی می‌کنیم بخش فرهنگ است که نباید اینگونه باشد.
این مسئول گفت: با توجه به هجمه‌های شدید دشمن باید حوزه فرهنگ تقویت شود و به گونه‌ای نباشد که از اعتبارات بخش فرهنگ کاسته شود و به بخش دیگر تزریق کنیم چرا که دشمن با حربه‎های زیاد خود سعی بر ضربه‌زدن به پیکره نظام و انقلاب را دارد.
حشمتی اعتبارات کلی در حوزه توسعه قرآنی را ۲۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: اعتبارات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد در سال جاری ۱۴ میلیارد تومان بوده که این میزان مشمول برخی کاهش‌ها خواهد بود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تعداد موسسات قرآنی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی هر دو مجوز تاسیس موسسات قرآنی را صادر می‌کنند که در مجموع پنج هزار موسسه قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع پنج هزار موسسه قرآنی در کشور صدور ۲ هزار مجوز را از سوی وزارت ارشاد اعلام کرد و گفت: ۲ هزار مرکز دیگر از موسسات قرآنی را سازمان تبلیغات اسلامی مجوز داده که بقیه موسسات آزاد کار می‌کنند.
حشمتی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد موسسات قرآنی استیجاری هستند، گفت: نداشتن مکان ثابت و ملکی از عمده مشکلات موسسات قرآنی بوده که در حال حاضر بخش عظیمی از موسسات استیجاری هستند.

این مسئول با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر لزوم تربیت حافظان و قاریان قرآن اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب میراث‌دار فرهنگ اصیل و ناب اهل‌بیت(ع) در عصر حاضر هستند و وقتی ایشان توصیه به مسئله‌ای می‌کنند بی‌شک، تدبر و نگاه عمیقی در آن داشته‌اند.
وی تعداد حافظان کل قرآن کریم در سطح کشور را پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن که مدنظر مقام معظم رهبری است نیازمند هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های فرهنگی است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه برای توسعه فعالیت‌های قرآنی برنامه‌های خوبی در دست اقدام داریم، گفت: هرچه سریع‌تر کمیسیون تبلیغ و ترویج برای فعالیت هرچه بیشتر علوم قرآنی باید فعال شود.
کمک‌های مردمی کهگیلویه و بویراحمد در بخش علوم قرآنی ضعیف است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کهگیلویه و بویراحمد از حیث کمک‌های مردمی در بخش علوم قرآنی ضعیف بوده و تنها چشم به اعتبارات دولتی داریم.
رضا دهبانی‌پور در اولین و بزرگترین همایش فعالان قرآنی کهگیلویه و بویراحمد با تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار کرد: دهه کرامت از اول ذی‌القعده شروع شده که آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) بوده و پایانش با ولادت حضرت علی‌ ابن موسی‌الرضا (ع) است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه دهه کرامت یادآور صفا، صمیمیت و از خودگذشتگی خواهر برای برادر است، گفت: دهه کرامت تداعی‌کننده عزم آهنین و بیانگر منزلت و مقام شامخ زنان است.

دهبانی‌پور با ابراز خرسندی از مقارن شدن همایش قرآنی کهگیلویه و بویراحمد با آغاز دهه کرامت اذعان کرد: تلاش بی‌وقفه فعالان قرآنی قابل ستایش بوده و در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گل سرسبد کارهای این اداره کل فعالیت‌های قرآنی بوده که از هیچ تلاشی برای توسعه علوم قرآنی دریغ نمی‌کنیم.
این مسئول با تاکید بر اینکه سرلوحه کارها باید علوم قرآنی و حوزه‌های معرفتی باشد، گفت: به منظور تحقق و نهادینه کردن علوم قرآنی و معرفتی در جامعه در تلاش هستیم که این امر را در شورای قرآنی استان و تعامل با حوزه علمیه و ائمه جمعه بر اساس رسالت خود اجرایی کنیم.
وی تعداد موسسات قرآنی و جامعهالقرآن در کهگیلویه و بویراحمد را ۴۶ موسسه عنوان کرد و گفت: قریب به ۲۶ موسسه قرآنی و ۱۷ جامعهالقرآن در استان وجود دارد که ۲۳ موسسه قرآنی آن فعال بوده و سه موسسه دیگر در مرحله صدور مجوز هستند.
دهبانی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه موسسات قرآنی از حیث ساختمان ملکی در مضیقه هستند و از ۴۶ موسسه و جامعه‎القرآنی فقط سه مرکز ملکی است و بقیه استیجاری هستند، گفت: ساختمان دو موسسه دیگر در حال ساخت است و بقیه همچنان از نبود مکان ثابت رنج می‌برند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: گاها موسسات قرآنی برای تجلیل از فعالان قرآنی خود با مشکلات مواجه هستند که انتظار می‌رود مسئولان ارشد کشوری توجه ویژه‌ای به مشکلات موسسات قرآنی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه باید کلاس‌های قرآنی را فعال‌تر کنیم و آموزش‌ها را ارتقاء بخشیم، گفت: فهم و درک و عمل به قرآن را باید در جامعه نهادینه کنیم.
دهبانی‌پور در پایان با اشاره به کمبود اعتبارات قرآنی در کهگیلویه و بویراحمد و در مضیقه بودن موسسات قرآنی اذعان کرد: کهگیلویه و بویراحمد از حیث کمک‌های مردمی در بخش علوم قرآنی ضعیف بوده و تنها چشم به اعتبارات دولتی دوختیم.
فتاح محمدی افزود: هرگاه بعد از تلاوت و قرائت آیات قرآنی این مهم تحقق نیافت و شخص احساس خضوع و و خشوع در برابر خداوند نکرد بدون شک این تلاوت و حفظ نیز تا حدودی بی اثر خواهد بود.
وی تصریح کرد: قرآن کریم عصاره و رمز بقای هستی و ماندرگارترین اثر جاودانه تاریخ است.
محمدی با اشاره به برگزاری سالانه طرح ملی معارف قرآنی در کشور از آمادگی کامل استان کهگیلویه وبویراحمد برای میزبانی این طرح در سال جاری خبر داد.
در این آیین همچنین از ۶۰ فعال، حافظ و خادم قرآن کریم در شهرها و مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد تجلیل شد.




نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1