تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۱۱۸۹۴۰

حکایت خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد همچنان باقی است

۶
۰
کبنا ؛
IMG_9357خبرنگاران گچساران سال ۹۴خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در حالی روز خبرنگار دیگری را تجربه می کنند که هنوز گرفتار انبوه مشکلات و کمبودها هستند.
آنچه از روز خبرنگار می توان به عنوان نقطه مشترک همه خبرنگاران نام برد، بیان خواسته و نیازهای قشر پرتلاش رسانه است.در این روز از مسئول تا خبرنگار همه از مشکلات و سختی های این عرصه سخن می گویند اما این روزها هم هر ساله می گذرد و آن چه می می ماند بار مشکلات بر دوش خبرنگاران است.
خبرنگارانی که طی یکسال، تیتر های بسیاری از رویدادهای مختلف پیرامونی جامعه می نگارند در این روز خود تیتر رسانه ها می شوند و همه برای آنها دایه مهربانتر از مادر می شوند.
ولی آن چیز که هر سال در این چنین روزی تکرار می شود، وعده هایی است که برخی از مسئولان برای جلب رضایت خبرنگاران می دهند که بسیاری از آنها نیز طی سال های گذشته بی اثر بوده یا گاهی به تعداد محدود برای برخی خبرنگاران فوایدی در بر داشته است.
در استان کهگیلویه و بویراحمد آئین تجلیل از خبرنگاران امسال کمی زودتر از روز خبرنگار برگزار شد و بازهم همان حرفهای سال گذشته و سالهای گذشته تکرار شد و البته باید منتظر ماند و دید که وعده ها محقق خواهد شد یا نه.
اگرچه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این مراسم تاکید کرد: رسانه ها نباید وامدار مدیران شوند و نتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند.
رضا دهبانی پور افزود: رسانه ها باید استقلال فکری خود را حفظ کنند و مشکلات آنها را به دام وابستگی نیندازد.
وی احیای خانه مطبوعات را از برنامه های خود عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته برخی نزاع‌ها و مشکلات دیگر، در کار خانه مطبوعات خلل ایجاد کرده بود.
با این حال از صحبت های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تنها می توان احیای خانه مطبوعات استان و همچنین تشکیل انجمن های خبرنگاران شهرستان ها را یک گام رو به جلو برای حل مشکلات خبرنگاران پذیرفت.
در پنج ماهه نخست سال جاری شاهد برگزاری انتخاب انجمن خبرنگاران شهرستان ها و خانه مطبوعات استان بودیم، که این نشان از عزم جدی خبرنگاران برای رفع مشکلات صنفی و معیشتی این صنف پس از سال ها در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
در گچساران نیز امسال نخستین انتخابات انجمن خبرنگاران این شهرستان با استقبال خبرنگاران رسانه ها و جراید مختلف فعال در این شهر برگزارشد، که به رغم حاشیه های بسیاری که آن هم مربوط به برخی مسائل سیاسی، در آستانه انتخابات اسفندماه بود، با درایت خبرنگاران گچساران با موفقیت سرانجام خوشی داشت.
هرچند در بسیاری موارد همچنان انتقادات به نحوه برگزاری انتخابات و نوعی نگاه سیاسی به این انجمن وارد بود، اما حجم بالای خواسته های صنفی خبرنگاران از مسئولان در نوع آرا خبرنگاران شرکت کننده در انتخاب و اولویت قراردادن کاندیداهای که نگاه اجتماعی را بیشتر از مسائل سیاسی چاشنی کار خود قرارداده بودند به وضوح نشان دهنده خستگی اصحاب رسانه از سیاسی بازی و اجحاف در حقوق طبیعی این قشر بوده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: انجمن خبرنگاران گچساران به عنوان یک نهاد نوپا گام نخست را در انتخابات با اقتدار برداشته و بی شک تاکنون اینقدر اصحاب رسانه شهرستان گچساران بایکدیگر هماهنگ نبوده اند.
امیر نوروزی تصریح کرد: مهمترین اولویت هیئت مدیره انجمن خبرنگاران گچساران پرداختن به مسائل صنفی و پرهیز از مسائل سیاسی بوده است.
وی تاکید کرد: انجمن خبرنگاران به عنوان یکی از انجمن های مهم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مطرح است و تحت حمایت کامل این اداره قرار دارد.
صحبت های رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران را می توان در برگزاری متفاوت آئین تجلیل از خبرنگاران این شهرستان نسبت به سال های قبل تایید کرد.
هرچند مراسم امسال با افتتاح دفتر انجمن خبرنگاران نیز همراه شده بود، اما وجه اشتراکی در برگزاری نشست خبری و تجلیل از خبرنگاران شهرستان توسط نماینده مردم گچساران و باشت همچون سال های گذشته داشته است.
این نشست خبری تحت تاثیر انتخابات اسفند۹۴ به کارزاری برای سوالات جناح های موافق و مخالف تبدیل شده بود و کمتر خبرنگاری در خصوص مسائل اجتماعی، عمرانی و فرهنگی گچساران و حتی مشکلات صنفی خود سوالی مطرح کرد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست بیشترین زمان را با پاسخگویی به سوالات سیاسی خبرنگاران سپری کرد که این موضوع با درخواست عده ای دیگر در خصوص طرح مشکلات معیشتی و صنفی خبرنگاران تغییر کرد.
غلامرضا تاجگردون در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص مشکلات معیشتی و وعده چندساله مسکن خبرنگاران گفت: امسال برای خبرنگاران شهرستان گچساران وباشت علاوه بر هدیه نقدی تسهیلات قرض الحسنه ۴۰ میلیون ریالی و همچنین تسهیلات خرید کالا یا خودرو تا سقف ۱۴۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
تاجگردون اظهارداشت: موضوع مسکن خبرنگاران هرچند دارای پیچیدگی هایی در جهت تامین اعتبار خواهد بود اما به عنوان یکی از خواسته های صنفی و معیشتی خبرنگاران قابل پیگیری است.
وی همچنین با بیان اینکه رسانه ها فضای رقابتی در استان بوجود آورده اند، اظهار داشت: باید از این ظرفیت در جهت رشد استان استفاده کرد چراکه یک فرد صاحب قلمی با قلمش می تواند یک حرکت را ایجاد کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: رسانه ها وظیفه دارند اگر خطایی از سوی مسئولان و نمایندگان شکل گیرد، آن را گوشزد و جبران آن اشتباه را نیز اعلام کنند.
تاجگردون با تاکید براینکه در قلم زدن نباید به حواشی پپردازیم که استانمان را با مشکل مواجه کند، گفت: استان به شدت نیازمند همگرایی است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی افزود: آسیب رفتارهای سیاسی حاکم بر کارهای فنی به کل جامعه آسیب می زند و باید از این مسئله پرهیز کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، از اتفاقات و حواشی که در این نشست خبری رخ داد به راحتی می توان پی برد که تنور مسائل سیاسی در میان خبرنگاران شهرستان و استان همچنان داغ است و کمتر خبرنگاری حتی به مسائل صنفی قشر خود توجه دارد.
اما شاید بتوان از صحبت های نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری این چنین برداشت کرد که متاسفانه نقش رسانه ها بدلیل پرداختن به مسائل حاشیه ای در توسعه استان طی سالهای اخیر بسیار کمرنگ بوده است.
مشکلات صنفی که گریبانگیر اصحاب رسانه بوده منجر شده است بسیاری از سایت های خبری و جراید برای جذب مخاطب بیشتر و شاید تامین هزینه های خود بیشتر از آنکه به متن مشکلات جامعه پیرامونی خود بپردازند در حاشیه ها غرق شوند.
امید است تحول چشمگیری که در احیای انجمن های خبرنگاران استان ایجاد شده است، بتواند با ایجاد راهکارهایی کوتاه مدت و بلند مدت منجر به رشد و بالندگی استان و کاهش محرومیت ها شود.
---------------------------
امین دهقانی-مهر
-----------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
این آقا کجا بوده که الان سر و کله اش پیدا شده و اولین باره که اسمش را میبینم.سالی یکبار پیداتون میشه اونم روز خبرنگار
گچساران
Iran, Islamic Republic of
ضمن تبریک روز خبرنگار درختان بغل خیابانها درگچسارن بوسیله اداره برق از ریشه قطع میشن لطفا پیگیری
جواب شهروند
Iran, Islamic Republic of
این آقا خبرنگار خبرگزاری مهر و مدیر رسانه ای باشگاه نفت و گاز است .شما کی هستید؟


ایشان یک جوان کاردان و شایسته است که همه او را می شناسند .احتمالا دید جنابعالی مشکل دارد.

قدری به اطلاعات اسانه ای ات بیفزا جناب شهروند.
تبريك
Iran, Islamic Republic of
امین جان دوستت داریم.


روزت مبارک.
مجيد
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس دهقانی مجاهد بی ادعای عرصه خبرنگاری، آرزوی سرافرازی و تداوم فعالیت و توفیق داریم .
عیسی نورمحمدی
Iran, Islamic Republic of
اقای دهقان شخصی محترم وتحصیلکرده میباشد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1