تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۱۱۶۳۶۶

امیر حسین نوروزی و گزیده ای از رد پای هنر در گچساران

۰
کبنا ؛سال ۱۳۹۳ برای امیر حسین نوروزی و اهالی هنر سال تفاوت ها بود. در یک دوره چند هفته ای و پس از سرپرست شدن ،  این هنرمند جوان ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران را عهده دار شد و با اولین سفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به شهرستان گچساران  و حضور همه رئسای انجمن های اسبق در دیدار صمیمی مدیر کل دکتر دهبانی پور و هنرمندان شهرستان از مشکلات و کمبودها سخن گفتند ، پس از این دیدار بود که تشکل های جدید و تحولات از طرف ریاست محترم ارشاد پیگیری و انتخابات انجمن های مختلف استارت خورد.
( امیرحسین نوروزی رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گچساران در دیدار هنرمندان ومدیرکل ارشاداسلامی کهگیلویه وبویراحمد دکتر دهبانی پورعنوان کرد:
:در داشته ها ونداشته های گچساران توازنی نیست.
رییس اداره فرهنگ وارشاد گچساران ضمن خیرمقدم به دکتردهبانی پور وهیئت همراه وی افزود:
:سال ۱۳۹۳ برای اهالی هنرگچساران سالی پربار بود.گروه های نمایشی در حضور فعال خود ۹ کاندید در جشنواره بین المللی فجر داشتند.۳ جایزه در تئاتر وسینما دست آوردشان بود.ما در بخش های مختلف همواره فعال بودیم.سینما-موسیقی-کتاب.واین به صرف بشر بودن است که خداوند بهترین ها را برایش مقدر کرده است.
نوروزی گفت:چیزی که از بدو ورود من اتفاق افتاد تعامل دوستان وانجمن ها و اوج تفاهم همکاری هنر وهنرمند وارشاد است ودر اثباتش همین بس که هیچ ساعتی از بعدازظهر در پلاتو بدون نمایش وموسیقی وحضور دیگر انجمن ها نیست.
وی افزود:در این راه فعالان کانونهای مساجد را یاری همراه در کنارخود داشتیم ودر موارد مذهبی حوزه مساجد همواره برنامه های فعال آیینی مناسبی داشتند.
نوروزی در اشاره به فرصتها عنوان کرد:
:گاهی بحث نداشته هایمان اذیت می کند ،الان شرایط خوبی برای شدن است وامید که شما همراه ما در راه رای رسیدن به استحقاق حق ما خانواده ی هنر باشید.
رییس فرهنگ وارشاد اسلامی در پایان گفت:
:امید است به همت شما این حداقل ها هموار شود تابتوانیم با صداقت هنرمندان در این حوزه شاهد پیشرفت روز افزون هنر وتعالی اهالی فرهنگ گچساران باشیم.)
در تمامی نشست های انتخاباتی ،  اصحاب رسانه نیز حضور داشتند. انجمن های رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از آن گروه مستقلی از این هنرمندان با انتخابات و هیئت امنائی هنری خانه هنرمندان گچساران را به همت دکتر تاجگردون و حضور مداوم هنرمندان مستقر نمودند  ، اینک در تحولی دیگر با مشورت با اعضای فعال و کلیه هنرمندان انجمن های مستقل هنری یکی پس از دیگری کار خود را آغاز کرد. انجمن شعر و ادب –انجمن داستان-انجمن اهل قلم –انجمن خبرنگاران و انجمن نمایش موسیقی و شاهنامه خوانی و انجمن خوشنویسان … به هر طریق با طی طریق قانونی انتخابات ها برگزار شد و اعضای هر انجمن منتخب شدند و فعالیت های هنری از سر گرفته شد.IMG-20150603-WA0086
در این بین انجمن شاهنامه خوانی و انجمن موسیقی و انجمن داستان و شعر وادب نمایش نامه خوانی به ترتیب خاصی فعالترین روزهای حضورشان را از اردیبهشت ۹۴ و پس از انتخابات اصلی در خرداد ماه از سر گرفتند. شاید بتوان گفت برگزاری اردیبهشت تئاتر در گچساران استارت حضور همه جانبه هنر دوستان به سمت نمایشنامه خوانی و تئاتر بود و در یک اقدام بی نظیر انجمن هنرهای تجسمی شهرستان نیز فعالیت های نوینی را آغاز نمود.سفر یک روزه به روستای دیل و اجرای عکاسی هنرمندان گچسارانی –برگزاری کنسرت موسیقی و حضور علاقمندان وهمشهریان –برگزاری محافل و جشن های محله ای با مشارکت امورفرهنگی شهرداری و هنرمندان-اجرای بیش از ۴ نمایشنامه خوانی با حضور عموم علاقمندان و اجرای عمومی تئاترهایی که برگزیده جشنواره های متفاوت ملی بودند  ، همچنین برگزاری همه روزه کلاسهای آموزشی موسیقی و نمایشنامه خوانی و نشست های تخصصی هفتگی دیگر انجمن ها از زمره فعالیت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران است.
IMG_0107همچنین مسئول روابط عمومی شهرستان گچساران آقای علیزاده به عنوان روابط عمومی برتر ادارات فرهنگ و ارشاد استان برگزیده شد. این برتری ها با آغاز سال ۹۴ و حضور گروه های تئاتر در جشنواره های ملی چشمگیر بود .گروه سفیر و منتخب شدن در جشنواره تئاتر دانشجویی کشور –گروه رها و منتخب جشنواره تئاتر مناطق جنوب وکسب برتری محبوبه خادمی با نمایشنامه کمپانی به عنوان نمایشنامه برتر جنوب همگی تلاش هنرمندان را به سوی پویایی نشان می دهد .
تئاتر امروز گچساران تئاتر پویایی است. گروه های متفاوت با ایده ها و کارگردانی هایی فراخور انتخابهایی که دارند این روزها هر لحظه مفیدشان را یا صرف انتخاب متن وعضو برای متن انتخابی می کنند ، یا اینکه منتخبین متن را از بر کرده و تمرینات نمایشی را آغاز کرده اند و هیچ انجمنی در میان انجمن های پویا و فعال موجود در اداره ارشاد گچساران بدون فعالیت نیست .عصرها از ساعت ۴ به بعد بیش از ده ها پسر و دختر جوان با داشتن ساز مشخص از کلاسهای موسیقی استفاده می کنند و گروه های نمایشنامه خوانی و انجمن های شعر و ادب و داستان در طول هفته پیش از سه جلسه مفید و تخصصی دارند .
IMG-20150703-WA0012تنها انجمنی که با همه ی حاشیه های دراز مدتش در دوره انتخاباتی  ، هنوز هیچ جلسه مشارکتی را در کنار اعضای فعال و علاقمند نداشته ، انجمن خبرنگاران است  ؛ که هفته های پر حاشیه و حضورشان با دو انتخابات متفاوت در حالیکه بسیار متعادل اعضای منتخب معرفی شدند  و لیکن هنوز انسجام حضور ندارند. امید است این قشر زحمت کش و اهل قلم در آینده ای نزدیک جهت حضور و انسجام گروهی و جذب نیروی علاقمند در این حرفه اقدامی شایسته در خور دیگر انجمن های هنری و ادبی داشته باشند.شهرستان گچساران با بیش از چند سایت خبری و چندین خبرنگار از فعالان عرصه رسانه در جنوب کشور است. نمایندگی خبرگزاری های رسمی کشوری و سایت های محلی .
از اتفاقات خوب دنیای رسانه مجوز دار شدن خبرگزاری کرونانیوز تنها خبرگزاری رسمی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران و پیوستن دکتر  غلامرضا تاجگردون به دنیای رسانه با هفته نامه توازن بود .
IMG-20150615-WA0006امیر نوروزی پس از موفقیت نوین و دریافت تندیس و لوح تقدیر اردیبهشت تئاتر از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با تمامیت هنری خود همه ی آنچه لیاقتهای حرفه ایش محسوب می شود در طبق اخلاص نهاده است. این روزها از ورودی اداره ارشاد که وارد می شوی دیگر با ضمیر ناخودآگاه مجبور به پیدا کردن انجمن اتاق فکر یا اتاق رئیس و سکوتی اجباری نیستی  . این روزها این صداها و حضورهاست که تو را فرا می خواند . زندگی هنری در رگ های انجمن ها جاری است و تفاوت ها از همان بدو ورود چشمگیر است.
IMG-20150524-WA0005رسمیت هنر با جا به جایی ها و تعمیرات چشمگیری که پوسته ی اداره را به یک مرکز فرهنگی و فضایی پر از نشاط و نیروی جوان که نشانگر یک روند رو به رشد در جذب قشر جوان و ورودشان به وادی هنر است . طی یک زمان بندی مناسب امیر نوروزی لقب استاد اخلاق را به خود گرفته است وی همه ی تلاش خود را جهت رضایت اهل هنر از حضورش با قلیلی امکانات به کار گرفته است. حمایت نوروزی ازنمایشنامه خوانی و برگزاری نمایشگاه عکس در گالری و اختصاص امکانات در حد توان یک مدیر لایق از وی چهره ای ستودنی در سه ماهه اول فعالیتش به جای گذاشت.
(اتفاقات خوب هنر در گچساران )
در این بین برگزاری جلسات نقد کتاب و آثار نویسندگان و شعرا از دیگر اقدامان مثبت هنری در این پروسه زمانی سه ماهه است.نقد و بررسی چهار اثر در حد تخصصی و با حضور نویسندگان و کارشناسان ادب قابل تحسین است.سال ۹۴ سال تفاوت هاست . سالی که با رونمایی از دو اثر شعر شاعران گچساران  ایوب علیزاده و کورش قبادی استارت خورد و با حلقه حضور تئاتر شهرستان در برتری ها و جذب نیروی جوان هنرجو و هنر دوست به زنجیره ی موفقیت این مدیر جوان تکامل داده است. پیگیری وضعیت مجتمع فرهنگی و جذب اعتبار برای تکمیل ساخت این مجموعه هنری و دغدغه هایی که دارد عامل نفی مدیریت قبلی یا عدم کارایی اش نیست بلکه راه تکامل هنری وی به دلیل هنری بودن و سابقه ی درخشانش در هنر او را دلسوزتر و پیگیر تر جلوه داده است.
هرچند این روزها حال نفت خوب نیست و اقتصاد نوپای گچساران در قدمت حضور نفتش بر سر سفره ملی در کمای مطلق است اما هنر روزهای خوش و تازه نفس تر شدن را تجربه می کند. نگاهی گذرا به تاریخچه هنر پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بیانگر نشانه های ژرف حضور آن دسته از عزیزانی است که هر چند خاک صحنه خورده اند لیک همچنان مورد بی مهری برخی مغرضان نیز واقع شده اند.
سال ۱۳۶۴ اولین جرقه ای حضور هنر پس از یک تحول عظیم سیاسی در منطقه خاورمیانه بود . انقلابی نوپا که برگ زرینی در تاریخچه تحولات سرزمین ما محسوب شد.
محمد پیر سبزی –مهرداد بیضایی –یونس آبسالان-رویا زیرک قشقایی-کورش شمس –امیر حسین نوروزی –اورنگ نارکی عبدالله جهانگیری و خیل هنردوستانی که سال به سال بر آبروی هنر در گچساران افزودند.
شاید استارت فعالیت رویا زیرک قشقایی در گچساران با گروه « شهیدان محراب » در سال ۱۳۶۵ را بتوان اولین جرقه حضور پر رنگ زن در عرصه هنر نمایش خواند.
جسارت بی مثال و بی انکار این بانوی هنرمند در سالهایی که حضور زن در فعالیت های فرهنگی هنری آنهم در یک جامعه سنتی یک ساختار شکنی محسوب می شد و اولین تجربه کاری اش که هیچگاه به دلیل مخالفت ارشاد با بازی بانوان به اجرا نرسید.اما این بانوی هنرمند در سال ۱۳۶۶ با گرفتن جایزه بهترین کارگردان زن استان جسارت را سرلوحه حضور بانوان در هنر نمایش نمود.
IMG-20150604-WA0042مسعود شریف ، کورش شمس ، سعید احمدی -بانو رویا زیرک قشقائی  پیشکسوتان هنر در گچساران-
شیما و شیدا رضوی – فاطمه دهقان -مینا پناهپوری-اعظم فرزین-محبوبه خادمی-فاطمه ملکزاده-و…
حاج محمد پیر سبزی بنیان گذار همه آنچه نمایش تاریخچه بازیگری تئاتر در گچساران با حضور امیر حسین نوروزی  – مهرداد بیضایی و دیگرانی که سوابقی در فیلم و عکس دارند :
مهرداد بیضایی : عضو انجمن سینمای جوان یاسوج به همراهی
ارسلان خندانی: تهیه کننده ی صدا وسیما شبکه ی جام جم-شادمانپور -موسوی و دو نفر دیگر
شرکت در جشنواره ی فیلم و داستان دهه ی شصت
دوران مدیریت مدیر کل استان جناب آقای ممبینی :شرکت در جشنواره ی فیلم و داستان دهه ی شصت  با انیمیشن عروسکی خرسی -کار با ماسه بادی روی شیشه بود.
این انیمیشین به بخش عروسکی جی-وا-نی-ایتالیا در بخش میهمان راه یافت.
شرکت در بخش فیلم های منتخب استانها با فیلم داستانی ۲۰ دقیقه ای <<مسابقه ی شادی>> کار بچه های گچساران
بهترین فیلمبردار نیمه ی دوم دهه ی شصت با <<مستند گلیم>>
عنوان بهترین تدوین برای مستند <<مشک >>
کار انیشتین آبی کوچولو-زرد کوچولو-این کار یک محصول خانوادگی وبا همیاری خانواده ی آقای بیضایی ساخته شد..دهه ی شصت دهه ی فعالیت داغ انیمیشن گچساران بود…
نویسنده ی برنامه های رادیویی-
رادیو صبحگاهی نسیم از ۷صبح تا ۷ ونیم با اجرای خانم قهرمانی
نویسنده ی کارهای نمایش کودک رادیو
حضور جمشید جهانزاده -پریوش نظریه-بانو قهرمانی-سیده زرین کشاورز-  آرام فارج -مینا کریمیان -تهمینه دری و همه ی آنهایی که دلسوخته هنر هستند . دراین بین و از میان آنان که اکنون گچساران هستند بازی قوی و منحصر به فرد  مسعود شریف – سعید احمدی – مهرداد علیپور-و حضور کارگردان جوان علی شفیعی و برجستگیهای محبوبه خادمی نیز چشمگیر است .
نمایش جبهه و جهاد اولین تجربه حضور امیرحسین نوروزی در سال ۱۳۶۴ به وادی هنر بود.
نام: امیرحسین
نام خانوادگی: نوروزی
عنوان: بازیگر ، نویسنده و کارگردان تئاتر
تاریخ تولد : چهارشنبه، ۱ مهر ۱۳۴۹
بازیگری تئاتر
جبهه و جهاد ۱۳۶۴، محکمه ۱۳۶۵، رفتنی ها ۱۳۶۵، خانه ام را می سازم ۱۳۶۷، سوخته ها ۱۳۶۸، گوهر پنهان ۱۳۷۰، تراژدی کسری ۱۳۷۱، ایستگاه (۱۳ ) ۱۳۷۲ ، توکای در قفس ۱۳۷۲ ، بندی ۱۳۷۳، یک سینه ریز و یک ستاره ۱۳۷۴ ، سیاوشون ۱۳۷۷، تازانه بهرام ۱۳۷۷ ، حنا بندون ۱۳۸۰، روایت ایل ۱۳۸۲، سرودی برای طلاء ۱۳۸۳ ، تاگوشی و تاپاجا ۱۳۸۶ ، خرگوش سفید ۱۳۸۷، گابوس اسب سورمه ای ۱۳۸۸، سه شب با مادوکس ۱۳۸۹ ، اسب قاتلین ۱۳۹۰
بازیگری سینما و تلویزیون
مجموعه تلویزیونی ستاره های شرق ۱۳۸۴ ، مجموعه تلویزیونی زیر گنبد کبود ۱۳۸۸ ، مجموعه تلویزیونی زیر درختان بلوط ۱۳۹۰ ، تله فیلم دژ سوق ۱۳۸۹ ، تله مظنونین ۱۳۹۰ ، فیلم سینمایی بردو ۱۳۹۱ ، تله فیلم پد خندق ۱۳۸۹
نویسندگی
نگارش نمایش نامه های سیاووشون ، سرمای زمستانی سرد، دور آتش زیر باران، سرودی برای طلا، سرود سوم، چشمانش در گندام زار مانده بود، گامووه، باد لو و حضور : مهرداد علیپور-علی شفیعی-رضا علیپور-اردلان فنی-سونیا طیبی -عسل جمشیدی-شیما رضوی نیا
کارگردانی غروب یک برکه ۱۳۷۵ ، سیاووشون ۱۳۷۷ ، دور آتش زیر باران ۱۳۷۷ ، سرود دوباره کلات ۱۳۷۸ ، سرودی برای طلاء ۱۳۸۳ ، سرود سوم ۱۳۸۴ ، خرگوش سفید با چشمان قرمز ۱۳۸۷ ، تک زدن مثل پرنده ۱۳۸۸ ، چشمانش ۱۳۸۹ ، گامووه ۱۳۹۰، بادلو ۱۳۹۱
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1