تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۱۳۲۳۱

یادداشت انتقادی برای کامنت نویسان سایت‌های محلی

۵
۰
کبنا ؛مهدی دلبند
در استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعت جغرافیایی کم و جمعیت پراکنده و نامتوازن آن، بیش از ده ها سایت و نشریه محلی وجود دارد که در نوع خود جالب توجه است. در این بین بنا به دلایل مختلفی استقبال از سایت ها بیش از نشریات کاغذی است. در مورد سایت‌‌های خبری و اطلاع رسانی استان چند نکته حایز اهمیت است:
۱٫ سیاست‌زدگی مفرط و مبتذل اصلی ترین شاخصه این سایت‌هاست. بیشتر هم و غم آنها تغییرات مدیریتی و تعریف و تمجید از مسئولان و یا تخریب آنها متناسب با میل شخصی یا گرایش سیاسی و طایفه ای گردانندگان این سایت هاست.این به نوبه خود نه تنها به رشد فرهنگی مخاطب کمکی نمی کند بلکه زمینه لودگی فرهنگی را نیز فراهم می نماید.
۲٫ هیچ کدام از این سایت ها را نمی توان به عنوان یک سایت حرفه ای خبری و تحلیلی معرفی کرد. چرا که اصول خبرنویسی و تحلیل در آنها رعایت نمی شود.
۳٫ متأسفانه باید گفت که نظارت و کنترلی نیز از سوی نهادهای ذیربط صورت نمی گیرد. چرا که اولا تعدادی از این سایت ها مجوز رسمی فعالیت ندارند، در ثانی در بسیاری موارد اصول قانونی و اخلاقی در آنها نقض می‌شود.
۴٫ به نظر می رسد کارمندان ادارات به واسطه میزان بسیار پایین کار مفید و اوقات بیکاری زیاد بیشترین مخاطبین و نظردهندگان به مطالب این سایت ها هستند.البته از کسان دیگر مانند دانشجویان و اهالی سیاست نیز جزو نظردهندگان هستند. پیرامون نظریات ارائه شده نیز به چند مورد باید توجه کرد:
الف: در بسیاری از نظرات ارائه شده (کامنت ها) به مطالب این سایت ها موازین اخلاقی به هیچ وجه رعایت نمی شود.تهمت، افترا، دروغ، تمسخر، توهین از عمده ترین رذایل اخلاقی است که در این نظرات دیده می شود.گویا این افراد خود را در این جا فارغ از قیودات اخلاقی می‌دانند. این امر به طور مکرر و روزانه در چند سایت پربازدید استانی دیده می شود.در یک نگاه کلی این موضوع حکایت از آن دارد که یکی از مسائل مهم و اساسی که خود این رسانه ها یکی از اصلی‌ترین متولیان آن هستند رشد فرهنگ دینی و اخلاقی در استان ماست.
ب:تقریبا همه نظرات ارائه شده به مسائل سیاسی استان اختصاص دارد.این نظرات رویکردی انتقادی و تخریبی داشته و کمتر نظر سالم و منصفانه ای در آنها دیده می شود.در مورد مطالب فرهنگی و اجتماعی چنین حجم اظهار نظری وجود ندارد.این نیز یکی از اصلی ترین معضلات استان ماست که دغدغه های سیاسی- از نوع سخیف و سطح پایین آن- بر دغدغه های فرهنگی ارجحیت دارند. این در حالی است که ریشه مشکلات سیاسی ما نیز فرهنگی است.
ج:دیگر شاخصه این نظرات طایفه گرایی و قوم مداری آنهاست.عموم نظر دهندگان مسائل را از زاویه قومی و طایفه ای نگاه می کنند.این مسئله نشان دهنده نگاه تنگ و حقیرانه آنهاست.
د:تعدادی از این نظرات ریشه در نارضایتی از عملکرد مسئولان،پارتی بازی در ادارات، مشکلات اشتغال و معیشت مخاطبان دارد.
ه: تعدادی نیز صرفا عقده گشایی سیاسی است.
در مجموع باید گفت سایت‌ها و رسانه‌های استانی ضمن آنکه در پاره ای موارد با پیگیری برخی مسائل و مشکلات مردمی مثمر ثمر واقع شده اند، اما کمک بسیار کمی به رشد فکری و فرهنگی مخاطبان خود کرده اند. می‌توان گفت هم خود این سایت‌ها عامل به وجود آمدن این فضای نامناسب نظردهی بوده اند و هم نظردهندگان عامل سطح پایین بودن و غیر حرفه ای بودن این سایت‌ها بوده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
آفرین کاملن موافقم
Iran, Islamic Republic of
احسنت عالی بود عالی بود عالی بود
روزبهان
Iran, Islamic Republic of
کاملأ موافقم که در استان ما دیدگاههای کاربران سایت ها براساس آنچه جنابعالی مرقوم فرمودید در حال انتشار است، اما باید میان آزادی بیان و سایر رفتارها حد و مرز قائل شد، بایستی اشاره می کردید که عدم تحمل یکدیگر و عدم انتقاد پذیری برخی و سیاست زدگی مسؤلان رسانه ای و جناحی عمل کردن شان باعث بروز و نمود چنین واکنش هایی خواهد شد که از آن یاد کرده اید. از طرفی سخنان و آنچه خبر یا مطلبی پیرامون آنها در سایت منتشر می شود و واکنش شان در باره ی موضوعی داغ زمینه را برای عقده گشایی کاربران و آنچه شما از آن نام برده اید را در پی خواهد داشت.
مسؤلین سایتها برای از دست ندادن میزان بازدید کننده و طرفداران خود و از قافله عقب نماندن چندان به سانسور و گزینشی عمل نمی کنند و اعتقاد دارند در فضای آزاد تبادل نظر کردن کاربران در رفع برخی مشکلات و کاستن از رفتارهای ناشایست را بدنبال خواهد داشت. ما باید تلاش کنیم منطقی تر با یکدیگر در این فضای ایجاد شده انتقاد خود را نسبت به رفتار و عملکرد هم داشته باشیم و سازنده عمل کنیم نه مغرضانه، هدف رسانه ها ایجاد اتحاد و تفاهم میان مردم و جناح ها و صنوف گوناگون است. بیایید از این فرصتها نهایت بهره برداری را انجام بدهیم.
"به امیــــــد تحقق آروزهایمان"
بهداشت
Iran, Islamic Republic of
بد اخلاقی وحس انتقام جویی در خیلی از ادارات استان توسط مدیران کل کم تجربه وبعضی معاونین بد اخلاق واز خدا بی خبر آنها چنین فضای نا میمونی را رقم زده است که بایستی به خدا پناه برد واز روز قیامت بر این بد اخلاقی ها ترسید.
روزبهان
Iran, Islamic Republic of
چرا کامنت ها منتشر نمیشه؟!
نکنه تحت تأثیر مقاله قرار گرفتید؟
چند روزی میشه هیچکدوم از کامنتهام منتشر نشدند، دلیل خاصی داره؟
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1