تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۱۱۰۵۲۰

جان عشایر چرام به لب رسید

۱
۰
کبنا ؛

عشایر ساورز عشایر کوه ساورز واقع در منطقه طسوج شهرستان چرام این روزها به علت کمبود آب با مشکلات فراوان مواجه هستند و چشم انتظار نگاه مسئولان روز را به شب می رسانند.
 کوه ساورز با میانگین ارتفاع سه هزار متر، طول بیش از ۳۰ کیلومتر و وسعتی معادل ۳۵۰ هزار هکتار یکی از کوه های سلسله جبال زاگرس جنوبی است که در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این کوه که در منطقه طسوج شهرستان چرام و در ۷۰ کیلومتری شهر چرام واقع شده است به علت وجود چشمه ساران، طبیعت زیبا، آب و هوای دل انگیز و مواهب خدادادی فراوان هرساله مأمنی برای گذران ییلاق بیش از ۲۰ خانوار عشایری است.

در حالی که عشایر این منطقه هر ساله از موهبت چشمه های پرآب این کوه بهره مند می شدند، اما در سال جاری به علت کمبود بارش ها و خشکسالی، بی آبی دامن عشایر کوه ساورز را نیز گرفت تا حدی که زندگی را برایشان سخت و طاقت فرسا کرده است.

 این روزها عشایر ساورز از دبه ها و مشک های خالی آب و دام هایی که تشنه و نالان به خانه بر می گردند و از ترس و لرزهای شبانه و روزگار ناخوشی که بی مهری آسمان در این سال خشک نصیبشان کرده است دل های پردردی دارند.

ab-ashair

چشمه های ساورز کم آب شده اند

یکی از زنان عشایر ساورز با بیان اینکه بی آبی مشکلات فراوانی را برای آنها بوجود آورده است، به خبرنگار مهر گفت: در سال جاری به علت خشکسالی و کمبود باران چشمه هایمان کم آب شده است.

ملکی جان گرهبند افزود: مدت یک ماه از زمان کوچمان به ساورز می گذرد و با وجود اینکه آب چشمه به منبع لوله کشی شده اما هنوز منبع پر نشده است.

وی با بیان اینکه در طی یک ماه گذشته به علت کمبود آب مجبور هستیم ساعت یک شب با ترس و لرز برای آوردن آب به طرف منبع برویم، گفت: گاهی اوقات نیز تا اول صبح سر نوبت می مانیم  اما با بشکه های خالی از آب به خانه بر می گردیم.



گرهبند شرایط بوجود آمده برای عشایر ساورز در سال جاری را بسیار سخت و طاقت فرسا عنوان کرد و بیان داشت: گاهی در آرزوی داشتن بشکه ای آب حسرت می خوریم.

وی با تأکید بر اینکه از بی آبی جانمان به لب رسیده است، ادامه داد: برخی اوقات گله های دام تشنه و مأیوس به خانه برمی گردند.

این شیرزن عشایری با اشاره به نزدیک بودن ماه رمضان و با ابراز نگرانی از مواجه شدن با کمبود آب در این ماه مبارک، از مسئولان خواست تا هر چه سریعتر به یاریشان بشتابند.

۲۱ خانوار عشایری در ساورز زندگی می کنند

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه حدود ۲۱ خانوار عشایری هر ساله در کوه ساورز ییلاق خود را سپری می کنند، گفت: این تعداد خانوار دارای بیش از شش هزار دام هستند.

سید خداداد اجتهادی مهمترین تولیدات عشایر ساورز را ماست، کره، کشک و دوغ نام برد و افزود: این عشایر بخش قابل توجهی از گوشت قرمز این استان را نیز تأمین می کنند.



وی اظهار داشت: عشایر ساورز در مهمان نوازی سرآمد هستند و اگر فردی به دیدار آنها برود با آغوش گرم از او پذیرایی می کنند.

اجتهادی احداث جاده را از مهمترین خدمات امور عشایری به ایلیاتی های این منطقه عنوان و تصریح کرد: این جاده به طول پنج تا ۶ کیلومتر از جاده اصلی احداث شده است و جاده ای کوهستانی و صعب العبور است.

وی یادآور شد: در کوه ساورز و در نزدیکی محل زندگی عشایر این منطقه سه چشمه وجود دارد که از این تعداد دو چشمه بهسازی شده است.

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه احداث منبع ذخیره آب و ساخت آبشخور برای دام ها و همچنین احداث سرویس بهداشتی را از دیگر اقدامات مؤثر این اداره در راستای حمایت از عشایر ساورز عنوان کرد.



کمبود آب مهمترین مشکل عشایر ساورز

اجتهادی در ادامه مهمترین مشکل عشایر این منطقه در این ایام را کمبود آب به علت پدیده خشکسالی در سال جاری دانست و تاکید کرد: با تحلیل رفتن چشمه های کوه ساورز در هفته های آینده از طریق تانکر به عشایر این منطقه آبرسانی می شود.

وی بیان کرد: به علت کم شدن آب چشمه ها در طی چند ماه آینده آبرسانی سیار به عشایر ساورز انجام می شود.

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه کوه ساورز از آب و هوای مطلوبی برخوردار بوده و علوفه مناسبی برای چرای دام های عشایر دارد، اضافه کرد: امسال اولین بار است که به علت خشکسالی قصد داریم به ساورز آبرسانی کنیم.

ab-ashair

اجتهادی یادآور شد: عشایر کهگیلویه، چرام و لنده از طریق پنج تانکر سیار آبرسانی می شوند.

 وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده ساکن هستند، گفت: متأسفانه برخی از عشایر این شهرستان ها هنگام جذب اعتبارات جزء بویراحمد و هنگام ارائه خدمات جزء این شهرستان ها محسوب می شوند که این امر باعث بروزمشکلاتی در ارائه خدمات مطلوب شده است.

ضرر و زیان عشایر به علت خشکسالی و گرانی جو

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه با اشاره به گرانی جو و کمبود آب برای دام ها، بیان کرد: این موارد ضرر و زیان زیادی به عشایر وارد کرده است و در حال حاضر عشایر با غیرت و تعصب کار می کنند و دامداری چندان برای آنها مقرون به صرفه نیست.



اجتهادی با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه عشایر، ادامه داد: اداره امور عشایر برای خدمات دهی به عشایر با مشکلات بسیاری مواجه است و در حال حاضر تنها به خاطر داشتن امکانات کارها را پیش می بریم.

وی بر لزروم همکاری ستاد بحران و نمایندگان استان در تخصیص اعتبارات از ماده ۱۸۰ به امور عشایر تأکید کرد.

 عشایر به فرموده امام خمینی(ره) "ذخایر انقلابند" و باید مسئولان در خدمات رسانی مطلوب به این قشر محروم و در عین حال تولیدکننده اقتصاد کشور تلاش کنند و برای رفع مایحتاج آنها از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

-------------------------------------------

گزارش و عکس: مرضیه جوشن

-----------------------------------------


نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کوه ساورز هم در دیلگون قرار دارد هم در طسوج
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1