تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۱۰۷۳۶۷

به امید روزی که شادی، همدم یکایک هموطنان باشد

۳۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سامان حسنیIMG_1689hasani
امام جمعه محترم در خطبه‌های نماز جمعه مطالبی پیرامون شرکت مسئولان در مراسم و محافل نوازندگی و ساز و آواز فرمودند که به عنوان یک شهروند لازم می‌دانم نکاتی را عرض نمایم.
شادی و فرح و سرور در آیات قرآن و روایات شیعه در هر دو صورت مثبت و منفی و خوب و بد آمده است. گاهی به خوشحالی دعوت می‌شویم و زمانی از آن منع. اینکه چراواز چه چیزی شاد می‌شویم درستی یا نادرستی شادی را مشخص می‌کند.
مثلا شادی حاصل از تمسخر یا شادی حاصل از شکست دیگران بد محسوب می‌شود و حرام است. در بعضی روایت‌ها آورده شده: «کسی که موجبات شادی و خوشحالی مومنی را فراهم نماید و ناراحتیش را بزداید در واقع خدا و رسولش را شاد کرده است».
با این مقدمه اگر منظور امام جمعه محترم جشنواره مشک و ملار است، که هست، آیا نتیجه این جشنواره جز ایجاد حس شادی و شعف چیز دیگریست؟ آیا اینکه عده‌ای از مردم از فرهنگ‌ها و فکرهای متفاوت دور هم جمع شده‌اند و ساعاتی را به شادی پرداخته‌اند جای ملامت دارد؟ خدا در قرآن بار‌ها بندگانش را به وحدت و همدلی سفارش کرده است، آیا این جشنواره که در حد خود باعث همدلی و وحدت اقشار مختلف گردید نگران کننده و غیر شرعیست؟
درست است که امام جمعه محترم حضور مسئولان را حرام دانستند اما بحث این است که اگر شنیدن صدای ساز و آواز حرام است بنابراین برای همه حرام است. چه شرکت کننده فرد مسئولی باشد وچه شخصی عادی. حال آیا چنین نگاهی به موسیقی و ابزار متعلقه باعث بدبینی به دین مبین اسلام نمی‌شود؟ آیا با چنین تفاسیری دین اسلام دینی مخالف شادی جلوه داده نمی‌شود؟
در جشنوارهٔ مشک و ملار چه لهو و لعبی صورت گرفته که باید افراد شرکت کننده و مشخصا مسئولان مستوجب استیضاح باشند؟ آیا فراهم نمودن زمینهٔ نمایش بازی‌های محلی و شرکت مسئولان در جشنواره‌ای که فرهنگ‌های بومی و محلی نشان داده می‌شود خلاف شرع است؟ در حالیکه وضعیت بیکاری جوانان باعث بروز مشکلات و پدیده‌های اجتماعی فراوانی شده آیا برگزاری و شرکت مسئولان در چنین جشنواره‌هایی، که موجب شادی مردم و بخصوص جوانان و رهایی چند ساعته از هزاران فکر و خیال می‌شود حرام است؟
باید بدانیم هر قدر ملتی شاد‌تر باشد احساس رفاه بیشتری می‌کند. شادی‌های جمعی زندگی بخش هستند. در جشنوارهٔ مشک و ملار ما شاهد یک شادی طبقاتی نبودیم. شاهد یک پارتی شبانه نبودیم. بلکه نظاره گر یک شادی عمومی بودیم. این جشنواره با نگاهی عمیق در واقع پیوندی بود بین سنت و مدرنیته. انسان‌هایی که در طول زندگی روزمره با واتس آپ و وایبر و اینستاگرام و... سرو کار داشته‌اند برای چند ساعتی دنیای مجازی و شهریشان را با مشک و ملار پیوند زدند.
اگر شادی‌های جمعی و غیر مضر انجام شود تقویت کننده بعضی از روابط اجتماعی هستند. جشنواره مشک و ملاربهانه‌ای شد تا خانواده‌هایی که شاید ماه‌ها به صورت دسته جمعی با هم شادی نکردند به این مهم دست یابند. یک شادی جمعی که از سنت‌ها استخراج شده باشد نه تنها بر هم زنندهٔ نظم و آرامش نیست، نه تنها حرام و غیر شرعی نیست بلکه لازمهٔ نظم و قوام اجتماعی است.
با گسترش مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، افسردگی، خودکشی (که در شهرستان ما کم نمی‌باشد) از هم گسیختگی خانواده و جوانی ساختارجمعیتی شهرستان، شادی باید توسط مسئو لان به مسئله‌ای اجتماعی تبدیل شود نه اینکه با آن مبارزه شود. برگزاری چنین جشنواره‌هایی بدون حضور و شرکت مسئولان امکان پذیر نیست. زیرا چنین برنامه‌هایی باید متولی داشته باشد.
شادی حق مردم است و این حق باید توسط مسئولان عملی گردد. باید سمت و سوی خواسته‌های مردم و به خصوص جوانان در نگاه‌ها و گفته‌های مسئولان لحاظ گردد. باید شرایط اجتماعی جامعه به خوبی درک شود. جوانی که با فروش تخم مرغ مرغان مادرش درس خوانده و بعد از گرفتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس هنوز کرایه تاکسی‌اش را از مادرش دریافت می‌کند باید هر روز برایش جشنواره برگزار کرد تا از درد و رنجی که بر وی مستولی است جدایش کرد.
حال اگر مسئول یا مسئولانی زمینه شادی چنین جوانی را فراهم می‌کند نه مستوجب استیضاح که شایستهٔ تقدیر است. به نظر امام جمعهٔ محترم شرکت در این جشنواره حرام است یا بیکاری جوانان؟ زدن ساز و دهل درد دارد یا اعتیاد جوانان؟ شرکت مسئولان در چنین مراسم‌هایی باعث وحدت و نزدیکی مردم و مسئولان می‌شود.
هرچند در این میان هر شخص می‌تواند برداشت و نظر خود را داشته باشد. الهی قمشه‌ای در تفسیر خود از رقص و پایکوبی می‌فرماید: کسی که می‌رقصد مادامی که پا بر زمین می‌کوبد در واقع پشت پا می‌زند به تعلقات دنیوی و آن زمان که دست‌هایش را به سمت آسمان بالا می‌برد نشانهٔ اتصال به عالم بالاست و عطش رسیدن به آنجا را دارد.
افلاطون می‌گوید اگر موسیقی در افراد یک جامعه خوب درونی شود تمامی قضات و اطبا از کار بیکار می‌شوند. ایرانیان موسیقی را دوست دارند و با آن زندگی می‌کنند. خواه یک مسئول باشد یا یک فرد عادی. این را مردمی می‌گویند که در این جشنواره شرکت داشتند. وقتی عدهٔ بسیار زیادی از مردم از چنین جشنواره‌ای استقبال می‌کنند این دلالت بر نوعی نیاز ذهنی و روانیست که جا دارد مسئولان مربوطه نسبت به استمرار چنین برنامه‌هایی اهتمام جدی داشته باشند. به امید روزی که شادی انیس و همدم یکایک هموطنانمان باشد.
mashk
نام شما

آدرس ايميل شما

احمد رضا
Iran, Islamic Republic of
جالب بود احسن . متاسفانه امام جمعه فقط به خاطر دلواپسی عده ای خاصه و لا غیر...
زیتون
Iran, Islamic Republic of
بابا خودتون خسته نکنید !!!!! من نمی دونم چرا همه حق دارن در مورد دین اظهار نظر کنن ولی آخوند حق نداره جز در مورد دین اظهار نظر کنه ؟؟؟؟
ده آخه جوون تو که احتمالا دانشجو دانشگاه آزادی با n صندلی خالی !!! یا فوقش دانشگاه پیام نور ، تو رو چه به تفسیر سخنان اهل بیت !!!
تو برو همون ساسی مانکنت گوش کن کوچولو !!! تو رو چه به این حرفها !!!!
گچساران
Iran, Islamic Republic of
خدای بزرگ، چه دور و زمانه ای شده. همه مردم احساس میکنن صاحب نظرن و میتونن در هر زمینه ای نظر بدن.آخه آقای سامان حسنی شما چرا احساس میکنی در زمینه مسایل دینی به حدی اطلاعات کافی داری و صاحب نظر شدی و برای سایر مردم فتوا میدی و حلال و حرام دین خدا رو تعیین میکنه. برای هر کاری صاحب نظری هست و برای مسایل دینی هم همین طور، پس لطفا" در زمینه اطلاعاتی خودت نظر بده نه در هر زمینه ای به خصوص مسایل دینی که حساس تره و کوچکترین اشتباه و کوتاهی در اون میتونه باعث انحراف از صراط مستقیم و گمراهی بشه.
حامد
Iran, Islamic Republic of
احسنت اقای حسنی
حامد
Iran, Islamic Republic of
اقای حسنی دردو دل همه ما رو گفتی
خان احمد
Iran, Islamic Republic of
افرین اقای حسنی
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا من اصلا کاری به این نوشته ندارم...فقط یک سوال دارم از امام جمعه ...گناه این ملت چیه که نمیتونن شادی کنن ...اقای امام جمعه همین هلت هستن که روز ٢٢ بهمن میان از این کشور و انفلاب دفاع میکنن ..واقعا با ابن مدل تحریف شنیدن از دین اسلام ..که فقط برای ابزار سیاسی استفاده میشه ادم از دین زده میشه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
من در اون جشن شرکت کردم، راست میگه.متاسفانه این نوع جشن ها که در اون زن و مرد با هم می رقصند و از آهنگ های بسیار تند استفاده میکنند، به حدی در شهرستان، استان و کشور باب شده که قبح و زشتی اون از بین رفته و اگه کسی بگه اینا خلاف شرعه، باور نمیکنن. در صورتیکه اگر عزیزان به رساله مراجع تقلید(اگر داشته باشن) مراجعه کنن در این کتاب های ارزشمند حد و محدوده مجاز و بدون اشکال رقص،آهنگ، خوانندگی،.... به طور کامل نوشته شده و نیازی نیست همه افراد یک جامعه نظرات شخصی خودشون رو در سایت ها بذارن. در یک جامعه اسلامی برای تعیین حد و محدوده شرعی مسایل زندگی، همه ما باید به نظر مرجع تقلید عمل کنیم نه اینکه خدای نکرده هر کسی برای خودش نظر و تفسیری داشته باشه و بخواد به نظر شخصی خودش عمل کنه. با توجه به اینکه در زمینه تعیین حد و مرز شرعی مسایل دینی، مطمئنا" اما جمعه محترم علم بیشتری نسبت به آقای سامان حسنی دارن، نظر امام جمعه قابل قبول تر از نظر ایشونه.
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
سلام خداوند به شما نگارنده این نوشتار عزت دهد که حق مطلب را ادا فرمودی باید یاد بگیریم جلوتر از خدا ورسولش افضه نفرماییم واحترام به ابنا بشر بگذاریم
گشین
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای حجازی شما به عنوان نماینده ولی فقیه در گچساران به جای گرفتن شادی مردم چرا جلو تخریب زمینهای ملی که عده ای سرمایه دار اقدام به ساخت و ساز غیره قانونی کرده اند را نمیگیری مگه این یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری نسیت
دولیاری
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر کر شیر دولیاری
شاهزینعلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر سامان حسنی
باوی
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم این جمعه امام جمعه بیاد معذرت خواهی کنه هر کی میخواد بره برقصه
صدیق
United States
میشود تحلیل و تفسیر بسیار کرد، اما اینکه در همه جلسات، از تلچگاه، باشت و گچساران، به هر بهانه ای، ساز و دهل. و رقص نباشد، یعنی شادی و سرور فقط تشمال و اورگ و.،،،! این آقایان چرا در سوم خرداد آزادی خرمشهر شادی نکردند، شرکت نکردند. هزینه نکردند،،،!؟ امام جمعه محترم قبل از مشک و ملار یک حکم شرعی را بیان کردند، حالا چون به نماینده شما برخورد شما ها همه شمشیر کشیدید،. میخواهید عمل نکنید نکنید نیاز به توجیه نیست،، شماتمام مذهبتون نمابنده است، خط قرمزتان نماینده است،،. ولی خط قرمز این ملت دین شان است،
صدیق
United States
سالهاست که موسیقی در انواع گوناگونش در شرق و غرب عالم رایج است،، در همان جاهایی که انواع بیماریها تولید و نشر میشود!
نیاز
Iran, Islamic Republic of
بیان هر شخص نشان از تفکر و ذهنیت او دارد
بیانات مطرح شده صرفا خنده دار است امام جمعه کِی و کجا فرمودند شادی حرام است ایشان در حضور چه کسانی منکر بیکاری جوان شدند یا بیکاری را در جامعه بی تأثیر عنوان کردند
شنونده باید عاقل باشد،مسؤل در جامعه اسلامی باید آیینه. تمام نمای اسلام باشد مسؤلین مشوقین مردم هستند
هر چیزی که وجود دارد و مصرف کننده دارد دلیل بر حلال بودن آن نیست
شهدای قشقایی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این شادی نبود نشستن زنان با صورت گریم کرده و خود را در انظار عمومی نمایان کردن . نشستن بانوان اسب سوار با صورت فوق گریم و نمایش دادن و بدون پوشش مناسب این چه جشنی محسوب میشود . ایا خداوند در قران فرموده با این وضعیت اسفناک خود را در دید مردم بگذارید دوست خوبم دچار اشتباه و سو تدبیر شدین ما بابت این انقلاب و نظام اسلامی خون جوانان عزیزمان راه داد ایم بابت دفاع از شرف و ناموس خودمون در ضمن شما باید با این افکار به جهنم سوزان بروین که بر خود اجازه میدهین روی حرف. حجت السلام حجازی پور نماینده رهبر عزیزمان حرف میذنین و درود بر حجت السلام حجازی پور .
فرهمند
Iran, Islamic Republic of
بنده به حال شما تاسف میخورم برای خود نمای هر بچه ای بلند میشه یه مطلبی میذاره
قشقایی فولادی
Iran, Islamic Republic of
امام جمعه میگه فقط بایدگریه کنیم بنالیم چون نون خودودوستانش دراینه بنده خداکه بین مردم نیست ۴نفرفرصت طلب دورش راگرفته اند ی مشت حرف واهی تحویلش میدهنداوهم باورمیکنداگرسرکی به محله هایی شهربزندمتوجه قضایامیشود
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
چقد زیبا نوشته استاد حسنی.به همون شیوه ای که سر کلاس درس میده متن نوشته . واقعا ساده و بامعنی نوشتی استاد.افتخار میکنم که شاگردت هستم.
نازنین
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا زیبا و به جا بود
علی
Iran, Islamic Republic of
از امام جمعه انتظار نمی رفت اینچنین فکر کند ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
از نویسنده این متن س‍پاسگزارم که حرف دل مردم را زد
جوان
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیزم سلام
چند جمله رو لازم دونستم که عرض کنم:
۱-مطالعه خودتون رو درباره نظر اسلام پیرامون شادی بیشتر کنید.
۲-همچونین درباره موسیقی مناسب برای آرامش بیشتر تحقیق کنید.
۳-مطمئنید که منظور افلاطون از موسیقی همین موسیقی خودمونه؟
۴-همون مسئولینی که بانی این مراسم بودن،برای بیکاری جوونای شهرشون چکار کردن؟
۵-به نظرشما تا کی باید برای جوونای بیکار که کرایشون رو از مادرشون میگیرن،جشنواره برگزار کرد؟
۶-سوال آخر اینکه مطمئنید منظور امام جمعه جشنواره مشک و ملارست یا اینکه جشن پنج شنبه شب آقای ....؟؟؟؟
حسینی
Iran, Islamic Republic of
احسنت استاد عزیز..امام جمعه محترم ما میدانیم عصر.عصر تمدن و تکنولزیه.عصر رایانه است.عصر وایبر و واتساپ است..اما متاسفانه عصری که در ان صفا و صمیمیت مهر محبت صداقت در مرام معرفت سالهاست جای خودش را به رنگ و ریا داده است.اری..در پس هر سلامی تظاهری نهفته است.اما بگذار عصر هر عصریست مردمان شهر دیارمان باشند انچنان که هستند..نه اینکه انگار مثل بعضی ها هستند و گویا که نیستند...زنده باد مخالف من.
زمین .
Iran, Islamic Republic of
چرا ..باید مثل همیشه با خط گرفتن از نماینده و،این‌ بار ...این شهر مهماندار هواپیما .و در به قول خودشون جشنواره مشک و ملار شوی لباس راه بندازن؟؟
رها
Iran, Islamic Republic of
زیبا بود.متشکریمممممممممممممممم
احسان دری
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و بجا.تشکر
مردم دار
Iran, Islamic Republic of
امام جمعه محترم چنانچه در ۱-روز آزادی خرمشهر (روز مقاومت)۲-روز پاسدار ۳- روز جانباز یک برنامه فرهنگی بسیار مناسبی ترتیب می دادی که بتوانستی نصف جمعیت آن روز (مشک وملار)را دور خودت جمع کنی و در مورد این مقوله تا می توانستی راهنمایی نمایی.می توانستی نشان دهی که واقعاٌ در این شهر هم دغدغه فرهنگی داریم که شما دلسوز آن هستیدو چون کار فرهنگی از شما بخوبی مشاهده نمی شود. و بعضی جمعه ها هم نیستی و زحمت نماز جمعه را حاج خواجه زاده می کشند. نتیجه می گیریم که فقط بلدی انتقاد کنی تا مدتی مردم را سرگرم خودت نمایی و خلا این چند روز غیبت در شهر را با این حرفها تلافی نمایی و مخالف شاد بودن مردم هستید.
باوی. بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
این خود مشخص است که امام جمعه دلسوز مردم گچساران است...موسیفی محلی و لباس محلی که رسم است و جدیدا دانشگاه تهران همه با لباسهای محلی شهر خود بر سر کلاسها حاضر میشوند ک اشکالی ندارد...حاج اقا...
صادق
Iran, Islamic Republic of
دستمرزاد جناب حسنی
ما همه مخاف تندروی هرکسی و هر مقامی هستیم.///نباید در مسایل دیگر در خطبه هایش تاثیر بگذارد.شماها با شادی مردم هم ..الله اکبر خداوند همه مارا به راه راست هدایت کند.تاج گردون از دل مردم برخواسته ولی شماها با .و ...درصدد تحکم دینی خودتون هستید.
ده بزرگی
Iran, Islamic Republic of
وقتی براش بنر میزنن معمار اقتصاد ایران تاجگردون باید دچار توهم بشه.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
دستت درد نکنه ولی کو گوش شنوا .این آقایون گوش هایشان را با سرب داغ پر کردند چیزی نمیشنوند.
.....
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام..اولا طبق همون قران که این دوست عزیزمان فرمودند هر گونه ساز یا دهلی که باعث بشه انسان از حالت عادی خود خارج بشه حرام هست فلذا تو این موندم چرا همین دوستان تو اعیاد اسلامی ما اینطور به شعور و شعف نمی پردازند و متاسفانه در جشنی که زن و مرد نامحرم در کنار یکدیگر رقاصی کنن بازم حرام شرعی هستش..لذا کلیه مراجع تقلید هر گونه ساز و دهلی که باعث قبح شکنی باشه را حرام اعلام کرده اند....البته الان دوستان میگن مراجع برای خودشان گفته اند اما برادر زمانی که شما مریض میشوید ایا به دکتر مراجعه نمیکنید و لذا حضور مراجع واسه اینطور کارها هستش...لذا جای تاسف داره که جناب تاجگردون در نماز جمعه ای که واجب تخیری هست شرکت نمیکند اما در ان جشن شرکت میکند
حاضر
Iran, Islamic Republic of
اطمینان دارم خیلی براتون کارت به کارت میشه والا اینقدر نظرات را سلیقه ای سانسور نمیکردید. دفتر آقای خوشیفته رفته از ۶ دختر مهماندار هواپیما ساخته تو این شو مشک و ملار. آیا این اخلاقی هست؟ سواستفاده ابزاری تا چه اندازه؟؟
خشری
Iran, Islamic Republic of
درودتان باد استاد حسنی
. sssssssssss
Iran, Islamic Republic of
چرابقیه تصاویرونمیذارید که ازنزدیک بودن.فک کنم میترسید.خخخخخخخخخخخ
فاطمه.کارشناس ارشد علوم اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
شادی حق طبیعیه آدماست.هیچ کس نمیتونه حق ی شهروندو از اون سلب کنه.تا باشه ازین جشنواره ها.هر روز. داریم خبرخودکشی و قتل می شنویم.امام جمعه محترم کودکان کار رو تو سطح شهر میبینن؟آیا برای ای معضل اجتماعی چاره ای دارن؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1