تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۱۰۶۰۶۳

جشنواره کوچ عشایر در یاسوج (۲)/تصاویر

۲
۰
کبنا ؛سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) با حضور مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پارک جنگلی یاسوج افتتاح و آغاز به کار کرد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، در آیین افتتاح این جشنواره علاوه بر معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور جمعی از مسوولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و شماری از مدیران و کارکنان اداره های کل امور عشایر و میراث فرهنگی استان نیز حضور دارند.
این جشنواره به مدت سه روز و تا اول خرداد ۹۴ ادامه دارد و عشایر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، ایلام، اصفهان، خراسان رضوی و کرمانشاه در آن شرکت کرده اند.
استان های شرکت کننده در این جشنواره آداب، رسوم، سنن، صنایع دستی، سوغات محلی و فرهنگ های خود به ویژه در زمینه کوچ را در قالب ۸۰ غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند.
در کنار این جشنواره کارگاه‌های تولید صنایع دستی عشایر نیز برپا شده که به تنوع آن افزوده است.
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با لباس عشایر در این جشنواره حضور یافته اند.
علاوه بر اجرای برنامه نمادین کوچ عشایر برنامه های متنوع فرهنگی و هنری شامل موسیقی محلی و اسب دوانی نیز در این جشنواره اجرا شد.

دهکده توریستی عشایری در یاسوج ایجاد می‌شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دهکده توریستی عشایری در یاسوج و در محل پارک جنگلی ایجاد می‌شود.


سید موسی خادمی امروز در آیین افتتاح سومین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین با نام کوچ عشایر که در محل پارک جنگلی شهر یاسوج و با حضور معاون سازمان گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: نباید در مورد عشایر تنها رفتار فیزیکی آن‌ها را مد نظر داشت.

وی ادامه داد: کوچ عشایر را می‌توان یک نوع بازی و سرگرمی با طبیعت دانست که انسان در طول‌ها سال‌ها با طبیعت تعامل داشته و آسیبی در این آمد و رفت‌ها به طبیعت وارد نکرده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه عشایر نقش ارزنده‌ای در تولید دارد، افزود: برای این تولید زجر زیادی کشیده می‌شود و از همین رو نمی‌توان قیمتی بر روی یک کیلوگرم شیر تولیدی آن‌ها گذاشت.

مسئول ارشد اجرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد متذکر شد: نباید توقع داشته باشیم که ما مصرف کننده و عشایر تولیدکننده‌ای باشد که همواره در رنج و زحمت قرار داشته باشند لذا این موضوع رسالت ما را به عنوان مسئولان در قبال خدمت به عشایر بسیار سنگین می‌کند.

خادمی یکی از ظرفیت‌های بزرگ برای توسعه گردشگری کشور را مربوط به گردشگری عشایری دانست و افزود: در استان‌های مختلف از جمله کهگیلویه و بویراحمد چنین ظرفیت بزرگی وجود دارد که لازم است در به فعلیت درآوردن آن تلاش بیشتری کنیم و اولین قدم در این راه توسعه زیرساخت‌های گردشگری عشایری است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در استان ما این ظرفیت شاید بیش از سایر جاها وجود داشته باشد و مصمم هستیم که در وهله نخست دهکده توریستی عشایری را در محل پارک جنگلی این شهر راه‌اندازی کنیم.

وی از به فراخوان گذاشتن این طرح تا یک ماه دیگر خبر داد و گفت: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سال‌های آینده از گردشگری استان موفقیت‌های بیشتری خواهیم شنید.

 
تاریخ ایران آکنده از روحیه غیرت جامعه عشایری است
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاریخ ایران زمین آکنده از روحیه غیرت و سلحشوری جامعه عشایری است.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی عصر چهارشنبه در آیین افتتاح جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) در یاسوج به نقش پیشتاز اقوام مختلف عشایری ایران در مبارزات سیاسی با قدرت های استبدادی و طاغوتی اشاره کرد و افزود: نقطه عطف مجاهدت های انقلابی به دنبال رشادت های اقوام عشایری شکل گرفت و عشایر نقطه اتکا و امید امام خمینی (ره) بود.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی مبارزات جامعه عشایری ایران با دشمنان این مرزوبوم، بیان کرد: در زمان نادرشاه افشار، کریم خان زند، حکومت قاجاریه و مبارزه با پرتغالی ها در بندر گمبرون از مبارزات فراموش نشدنی جامعه عشایری کشور است.
ملک حسینی اظهار کرد: نادرشاه افشار با اتکا به جامعه عشایری لر و عرب از پهلوگیری کشتی های انگلیسی در بندر خرمشهر جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اهمیت فرهنگی کوچ جامعه عشایری، عنوان کرد: جامعه عشایری کمترین آسیبها و آفت های فرهنگی را دارند.
ملک حسینی ابراز داشت: باید در برگزاری جشنواره های فرهنگی میراث فرهنگی جامعه عشایری تبیین و برای کمک به مطالبات جامعه عشایری بیش از پیش برنامه ریزی شود.
وی به نقش جامعه عشایری در تولید اشاره کرد و افزود: باید در راستای تامین امکانات و پایداری کوچ عشایری تلاش شود.
ملک حسینی تاریخ ایران را سرشار از غیرت عشایر دانست و گفت: هرگاه از نیرو و ظرفیت عشایر استفاده صحیح شود کشور به اقتدار مطلوب دست می یابد.
 توسعه توریسم عشایری رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی کشور است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: زندگی و زیبایی های کوچ جامعه عشایری ایران به عنوان یک برنامه راهبردی و هدف گذاری جدی در دستور کار این سازمان و بخشی مهمی از نظام گردشگری کشور قرار گرفته است.
مرتضی رحمانی موحد امروز  در سومین جشنواره فرهنگ و اقوام ایران زمین (کوچ عشایر) در یاسوج افزود: استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیشترین تعداد جمعیت عشایری و ظرفیت های متنوع در این راستا به عنوان پایلوت و استان هدف توریسم عشایری انتخاب شده است.
وی تصریح کرد: البته علاوه بر معرفی جاذبه های زیبا و ناشناخته زندگی و کوچ عشایری زنده نگه داشتن سایر ابعاد و ویژگی های این جامعه نیز مدنظر خواهد بود.
وی زیبایی کوچ و زندگی عشایر در ایران را تجلی عینی غیرت،مردانگی و استقامت در برابر سختی ها و رنج های زندگی در شرایط مختلف دانست و تصریح کرد: پاسداشت این فضیلت های ناب باید به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار متولیان امور قرار گیرد.
وی از انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با امور عشایر کشور خبر داد و گفت: در همین راستا نیز کارگروه ویژه ای برای استفاده مطلوب از ظرفیت های متنوع عشایر تشکیل شده است.
رحمانی موحد اظهار کرد: یکی از اهداف مهم این کارگروه معرفی و ایجاد فرصت های مناسب در توسعه توریسم عشایر و تدوین و تنظیم یک برنامه جامع در راستای کوچ و زندگی عشایری است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت عشایر ایران هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۲۰ هزار خانوار عشایری است.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵درصد تولید گوشت ایران از سوی جامعه عشایر تامین می شود، گفت: ۵۹ درصد وسعت کشور را نیز این قشر فعال و موثر از جامعه تشکیل داده است.
معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: جامعه عشایری یکی از موثرترین و کارامدترین اقشارجامعه در زمینه تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی بشمار می روند.
جشنواره کوچ عشایر با حضور ۹ استان عشایری کشور به مدت سه روز در یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد ادامه دارد.
برپایی نمایشگاه با بیش از ۵۰ غرفه در بخش‌های مختلف از جمله صنایع و دست بافته‌های جامعه عشایری، اجرای موسیقی‌های بومی و محلی همراه با ساز و نقاره از استان های مختلف ، شاهنامه خوانی و شب نشینی های عشایری از برنامه های ویژه برگزاری این جشنواره سه روزه است.



--------------------
عکس: مرتضی پور
نام شما

آدرس ايميل شما

فرناز
Iran, Islamic Republic of
عالی بود .مرسی
من
Iran, Islamic Republic of
فکر نکنم جالب باشه که یه خانم سوار بر اسب بیاد جلو عموم قرار بگیره،
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1