تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۰۵۶۷۱

قیاس مصطفی تقوی با علی مطهری قیاس مع الفارق است

۱۹
۰
کبنا ؛ 

مخاطب کبنا نیوز

قیاس مع الفارق یا مقایسه نادرست یا مغالطه تمثیل از طریق اهمال در شرایط استدلال استقرایی (دلیل خواستن) پدید می آید که موضوع آن سرایت حکم یک امر به امر دیگر باشد بدون آن که شباهت کاملی میان آن ها وحود داشته باشد.taghavi-motahari

و برای نمونه شاید بتوان از تلاش برخی افراد در عرصه رسانه ای استان برای قیاس آقای مصطفی تقوی با علی مطهری نام برد . در جوابیه ای که به مقاله اینجانب تحت عنوان « مصطفی تقوی با پرچم قومی می آید یا سیاسی » داده شده است اولا تا آنجا که ممکن بوده است با ادبیات توهین آمیز سعی در کوچک جلوه دادن نویسنده شده است و در حالی که بر نام مستعار بنده خرده گرفته اند خود باز از یک نام مستعار استفاده کرده اند . اینجانب همین جا اعلام می کنم نام بنده مستعار است اما بنده  یک کهگیلویه و بویراحمدی هستم   و ادعا نمایندگی از سوی هیچ طیفی را ندارم و تنها تحلیل خود را ارایه می نمایم . ولی شما که   از طرف همه سخن می گویید چرا نام خود را به صورت واقعی نمی نویسید . نکته تاسف برانگیز تر آنکه انتخاب همین نام هم بیانگر نگرش های قومی نزدیکان آقای تقوی می باشد و گر نه چه ضرورتی داشت که برای یک نام مستعار از عنوان یکی از ایلات استان استفاده شود. در طول مقاله نیز نگرش های قومی کاملا نمود دارند و در حالی که از دانشگاه و سواد اقای تقوی مایه گذاشته می شود ولی باز در نهایت باید از نام ایلات و طوایف مایه گذاشت.

اما در مورد قیاس آقای مصطفی تقوی با علی مطهری با همه احترامی که برای جناب اقای تقوی قائلم  باید گفت که این قیاس از جهات زیادی نادرست است:

۱- شجاعت و صراحت لهجه مطهری سوای از ارزشگذاری و یا تایید و رد آن زبانزد عام و خاص است. در حالی که ما تاکنون هیچ اظهار نظر صریحی در هیچ موضوعی از آقای تقوی ندیده ایم

۲- آقای تقوی علی رغم گذشت این همه سال تا کنون موضع سیاسی  خود را مشخص نکرده اند و در حالی که در نشست های به اصطلاح اصولگرایان حاضر می شود اما سعی دارد خود را     اصلاح طلب   معرفی نماید . در حالی که تقوی  هیچ گاه رفتار اصلاح طلبی نداشته است و حتی در نوع نگاه به تاریخ نیز نگرش محافظه کارانه ای  داشته  و قلم ایشان تاییدی بوده است  بر محافظه کاری و افراد محافظه کار .

۳- دقیقا روشن نیست دلیل این قیاس کدام می باشد  ولی اگر صرف حرف بلد بودن و حرف زدن کسی را شبیه مطهری می کند پس آقای بزرگواری هم زیاد حرف می زند و ایشان می تواند یک مطهری باشد . در حالی که حرف زدن مطهری خود بزرگترین کنش و عمل می باشد .

۴- آقای مطهری نماینده شهر تهران است و مردم این شهر  در کنار مطهری   ۲۹ نماینده دیگر در مجلس شورای اسلامی دارند پس اقای مطهری فرصت کار سیاسی و اظهار نظر زیاد دارد مضافا تهران مرکز کشور می باشد و مورد توجه همه ی نمانیدگان و دستگاه ها می باشد  و ضرورت زیادی نیست  که نمایندگان آن همه اجرایی باشند  و نه تنها مطهری که سایرین نیز سیاسی هستند. در حالی که کهگیلویه شهرستانی محروم اتست و نتیاز دارد که نماینده در کنار سیاسی بودن و حرف زدن  در کنار مردم و آشنا با درد آنها باشد.

من نمی دانم آخرین باری که آقای تقوی به بی صیدون و یا سیلاب کلوار رفته اند چه زمان  بوده است اما ای کاش جلسات به قولا اصولگرایی آقایان به جای تهران و یا شیراز در یکی از مناطق محروم برگزار می شد تا آقایان بیشتر پی به درد و رنج مردم می بردند.

 نویسنده محترم که من حاضرم اگر نام واقعی کسی باشد در همین سایت به خاطر همه گفته هایم از مردم عذرخواهی کنم در طول جوابیه اش برای مچ گیری و نشان دادن تبحر خود در جدل، مدام مدعی است که اینجانب مصطفی تقوی را نمی‌شناسم و نشان به آن نشان نویسنده نمی داند رشته تحصیلی تقوی  چیست. ولی سوال آن است که چه فرقی دارد رشته تحصیلی آقای تقوی ریاضی باشد یا علوم سیاسی به هر حال ایشان کتاب تاریخ نوشته اند و قطعا مطالعات تاریخی داشته اند که چنین کنتابی را به رشته تحریر در اورده اند حال بیان این نکته چه ایرادی دارد بر ما معلوم نیست.

اتفاقا نویسنده آقای تقوی را خوب می‌شناسد و سابقه ایشان چه در شهر دهدشت و در اوایل انقلاب و چه بعد از آن در استانداری استان را خوب بررسی کرده است  و بر عکس  حدس بنده آن است که شما شناخت دقیقی از تقوی  ندارید و تنها در بند حمایت از ایشان  به هر قیمتی هستید.

حق طبیعی آقای تقوی است که در انتخابات شرکت کند ولی باید این حق را هم برای همه شهروندان قائل بود که از ایشان و یا هر مدعی دیگری انتقاد نمایند. پس بهتر آن است در یک فضای منطقی و همراه با استدلال با هم دیالوگ داشته باشیم.

نام شما

آدرس ايميل شما

رضی الله
Iran, Islamic Republic of
اوف وی جواب .ایسو بیو جمعش کن
خخ
Iran, Islamic Republic of
میترسم فردا بیای بگی این مقاله رو هم تقوی درباره خودش نوشته...امان از این همه کینه ورزی
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک هم استانی ، هر دو سه مطلب را که در مورد آقای دکتر تقوی نوشته شده بود را خوانده ام ، هر کدام سعی نمودند تا ضمن نقد یا دفاع از ایشان ، نظر مخاطبین را به سوی خود جلب کنند ، البته هم نویسنده ی مطلب مصطفی تقوی با پرچم قومی یا سیاسی ، سعی داشته است تا با کوچک جلوه دادن آقای دکتر تقوی و خلاصه کردن ایشان در کتاب تاریخ سیاسی کهگیلویه و نیش و کنایه های قوم گرایی و مطرح کردن اینکه ایشان در نظر دارد تحت لوای قومی وارد انتخابات شود ، نیش و کنایه های به وی بزند و به نوعی ایشان را به نفع کاندید مورد نظر خویش قربانی کند . و از طرفی هم ، کسی که مطلب ایشان را نقد کرده ، سعی داشته تا از کم آگاهی و مطلب کم محتوای نویسنده و از طرفی با معرفی شخصیت سیاسی و پیشینه ی ارتباطات سیاسی دکتر تقوی و معرفی کتب سیاسی و تاریخی که در حوزه های مختلف ایشان نوشته اند و اینکه ایشان ،هیچگاه نخواسته است تا با وارد شدن به حلقه ی جریان های سیاسی استان ، چند صباحی پستی را به بهای زیر پا قرار دادن دیگران ، تصاحب کند ، چرا که وارد شدن به این مقوله را نه به صلاح مردم استان می دیده و نه خود را محتاج چنین پست های اجاره ای ... سعی داشته است چهره ی فرا منطقه ای و ملی که ایشان دارند را معرفی نمایند ، البته نقد کننده هم با آوردن تکه های سعی داشته است جواب نویسنده ی مطلب با پرچم قومی را بدهد ، که در این خصوص باید گفت چیزی که عوض دارد گله ندارد .... و وارد شدن به دنیای سیاست از این تک و پاتک ها بسیار دارد . اما آنچه مسلم است و بنده آن را برای رونق گرفتن فضای سیاسی جامعه ی امروز ما ، به فال نیک می گیرم ، حضور چهره های سیاسی و آینده دار و البته تاثیر گذار در جهت رفع نا برابری و بی عدالتی در کشور و به خصوص در تخصیص اعتبارات به حوزه وسیع کهگیلویه است که به اعتقاد اینجانب ، نیازی نیست که نماینده خوب ، حتما قبلا فرماندار باشد و یا با فلان نماینده ی قبلی ، زد و بند سیاسی داشته باشد و یا رموز پیمانکاری را بلد باشد ....
زارعی ستار
Iran, Islamic Republic of
تقوی وامثال تقوی ها اگر بوق وکرنا داشتن وکاسه لیسان چپ وراست حلوا حلوایشان میکردند الان میشدند وکیل ووزیر مردم استان ما هرچه جربزه نشان بدهند ودرس بخوانند وتو شهرهای دیگر کسی بشوند متاسفانه توسط جهارتا ادم قلم بدست بی سواد هم استانی تحقیر وتضعیف می شوند
بهلول
Iran, Islamic Republic of
مطهری یک انسان باکمال و شجاع و عالم است . تقوی نان به نرخ روز خور خاک پای مطهری هم نمیشه . آدمای ، آدم ندیده تقوی را بزرگ میکنند .
استاد منطق
Iran, Islamic Republic of
نویسنده ی محترم خودشان هم معنی قیاس مع الفارق را نمیدانند. در مقاله ی مد نظر شما، وجه شبهی که آقای تقوی و مطهری به هم تشبیه شده اند، نداشتن سابقه ی مدیریت اجرایی چشمگیر است که مانعی برای یک نماینده ی موفق بودن نیست. که کاملا تطبیق دارد.
کاری که شما کردید این بود که یک وجه شبه دیگر را بعنوان وجه مد نظر نویسنده مطرح کردید، که این کار اگر سفطسه نباشد، خوش بینانه میتوان آن را سوء تفاهمی نامید که برای شما پیش آمده.
اصلاح طللب
Europe
این روزها همه اصولگرایان چه افراطی چه بقیه سعی در واردشدن در عرصه سیاست با لباس اصلاحاتند باتوجه به اینکه دولت ومجلس آینده اصلاحاتی است.دویتان عزیز با نواضع روشن بیایی.مردم روشن فکر تر ازشمایند
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
مطرح کردن بعضی نام ها خیانت به این مردمه بخدا
مهاجری
Iran, Islamic Republic of
سلام.همینکه دوستمون گفتن شما از اقای تقوی شناخت ندارید کاملا واضح و صحیح هست.قاطعیت در کلام و شجاعت در نطق و تدبیردرمدیریتی که اقای تقوی دارن به جرعت میتونم بگویم کسی جز خودش حداق ل در استان نداره.بیشتر بشناسید ایشان را.
سادات -چرام
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام وادب تاحالانظربه حمایت ازجناب تقوی نداشتیم امامطالب شماکه حاکی ازکینه کهنه میباشدتصمیم برحمایت ازایشان گرفتیم//به امیدوتوکل برخدا
sdtgb
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه خود کم بینی بچه های استان ما باعث شده که فکر کنیم نخبگان ما چیزی کم از سایر نقاط ایران و حتی پایتخت دارند.
دکتر مطهری شخصیت کمی نیست. ولی من به شخصه دکتر تقوی رو دارای پتانسیلهای فکری بسیار بالاتری از ایشون میدونم.
مگه حتما باید مواضع جنجالی مطرح بشه که فکر کنیم کسی دارای فکر و اندیشه است؟! ای بسا دکتر تقوی دارای اندیشه های بهتری برای اداره ی امور کشور باشن.
مثبت
United States
تغییر لحنتون نسبت به مقاله قبل رو به فال نیک میگیریم.
دوست عزیز مطمئنم اگر یک بار با آقای تقوی رودررو صحبت کنید و یا در مورد مسائل مختلف استان و کشور حرفهاشون رو بشنوید نظرتون کاملا تغییر خواهدکرد. (البته به شرطی که در خیرخواهی برای استان صادق باشید و دل (منافع) در گرو کسی نداشته باشید)
خوشبختانه ایشون هم خیلی خوش برخوردند و تا جایی که دیدم با روی باز از بحث استقبال میکنن
من تهران دانشجو بودم و در جلساتی که برگزار میشد چندبار صحبت داشتیم
کشاورز
Iran, Islamic Republic of
قیاس شما هم قیاس بی معنایی است و فکر می کردم نویسنده این مطالب ادم خیلی دانایی است ولی مشخص شد که در حد کوچه بازاری های عهد قدیم حرف می زنند . آقای مثلا نویسنده در مطلب آمده بود که مثلا آقای مطهری قبل از اینکه وارد مجلس شود کدام چهره اجرایی و مشهور داشته است ولی در مجلس توانست در میان مردم جا باز کند . و این ناشی از حق قانونی وی بوده است و جایگاهی که در مجلس داشته حالا گر چه می گویند در مثل مناقشه نیست ولی منظور این بود که آقای تقوی تا حالا کار اجرایی نداشتند و در ثانی در جایگاهی مثل مجلس است که برخی افراد شناخته می شوند . حالا قیاس مع الفاروق و نمی دانم بزرگواری هم در مجلس حرف می زند یعنی چه ؟؟
فکر می کردیم با یک فرد منطقی طرفیم . برای خودم متاسفم که انگشتانم را به زحمت انداختم و همین چند خط را هم نوشتم . نمی دانم چرا سایتها به چنین افراد کم مایه هم بها می دهند و مطلب می زنند ؟؟
جالب است که خودش اسم مستعار است اما با پررویی می گوید من دوست دارم اسمم مستعار است . شما باید اسمتان را بگویید ؟
خدایی فکر کردید مردم این نوع ادبیات را نمی شناسند ؟؟؟
الوند
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم سلام علیکم

۱- یکی از مواردی که نشان می دهد شما شناختی از آقای تقوی ندارید همین است. زیرا اتفاقا آقای تقوی به شجاعت و صراحت لهجه شناخته شده است. می توانید در این مورد بیشتر تحقیق کنید. یکی از نمونه های بارز آن هم انتقادات صریح از نماینده سابق در مجالس مختلف است. همان نماینده ای که در دوره های اول از او حمایت می کرد و قطعا ادامه حمایت از او هم برای ایشان راحت تر و دارای منفعت بود. همان نماینده ای که به قول شما از اقوام ایشان بوده و همواره مورد حمایت اطرافیان او بوده و... در یادداشت قبل آورده اید: "در سالیان گذشته او و سایر نزدیکانش تنها حضور و فعالیت شان حمایت بی قید و شرط و صرفاً قومی از موحد بوده است و حتی کوچکترین نقد و یا ایرادی بر موحد و عملکرد ضعیف او نداشته‌اند."

۲- در یک خط نوشته اید که آقای تقوی موضع سیاسی خود را مشخص نکرده است و درست در خط بعد نوشتید که سعی دارد خود را اصلاح طلب معرفی کند! اما سوال این است که آقای تقوی کجا خود را اصلاح طلب معرفی کرد؟ تا جایی که بنده اطلاع دارم ایشان به بسیاری از تفکرات اصلاح طلبان نقد دارد.
البته اگر دایره اصول گرایی را محدود به دوستان آقای بزرگواری و چماقداران بدانیم حرف شما درست است و نه آقای تقوی و نه بسیاری از افراد وزین و مطرح، اصول گرا نیستند.
روشن است که آقایان مطهری و افروغ و تقوی و... به تعبیر رهبر انقلاب اصول گرای اصلاح طلب هستند. اصول گرای واقعی و اصلاح طلب واقعی.

۳- دقیقا یکی از مشکلات آقای بزرگواری هم همین است که مثل شما گمان می کند فقط حرف زدن است که کسی را مطرح می کند. در حالی که بنده خدا مطلع نیست این بنیه علمی و چهارچوب نظری و قدرت تحلیل و فهم و درک است که باعث می شود یک حرف معنا و عمق پیدا کند و اینهاست که باعث می شود مطهری با بزرگواری متفاوت باشد.

۴- جنابعالی اگر ذره ای با قانون و وظایف نمایندگی مجلس آشنایی داشتید هرگز از عبارت نماینده اجرایی استفاده نمی کردید. ضمن اینکه از همین زاویه هم آقای بزرگواری شما شایسته نمایندگی نیست.
"تهران مرکز کشور می باشد و مورد توجه همه ی نمانیدگان و دستگاه ها می باشد و ضرورت زیادی نیست که نمایندگان آن همه اجرایی باشند"!!
بهتر است بدانید عدم دخالت مستقیم نمایندگان در امور اجرایی در شهرهای بزرگتر به خاطر بی نیازی شهر و بی تفاوتی نماینده به امور اجرایی نیست. بلکه به خاطر فهم این موضوع است که نماینده برای پیشرفت منطقه خود و کشور باید وظایف قانونی اش (یعنی قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن) را درست انجام دهد. و دقیقا یکی از اساسی ترین عوامل پیشرفت شهرهای بزرگتر و عقب ماندگی بعضی شهرهای دیگر (از جمله شهرستان ما) هم تفاوت در همین موضوع است. موارد متعددی وجود دارد که نماینده ای در شهرهای حاشیه ای با درک این موضوع و عمل به آن توانسته رشد چندین برابری به منطقه خود بدهد.

"باید این حق را هم برای همه شهروندان قائل بود که از ایشان و یا هر مدعی دیگری انتقاد نمایند."
قطعا این حق محفوظ است. اما خب آقای بزرگواری هم متاسفانه یکی از مدعایان است. بسم الله...
دانشجوو
Iran, Islamic Republic of
لطفا کینه وحسادت نسبت به دکتر و امثال ایشان که برای استان تاثیرگذارمیباشند را کناربگذارید.لطفا از فاز موحد و بزرگواری و امثال ایشان که نتیجه ای برای استان ندارند در بیاید.خیلی صمیمی و دوستانه میگم.به نفع همه است ورود افراد باسواد وتحصیل کرده به عرصه ی انتخابات مث اقای دکتر تقوی.حسادت نکنید.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
دوستان من در شهرستان کهگیلویه ۴۰سال است زندگی می‌کنم و با خانواده اقای تقوی آشنایی کامل دارم خصوصاً پدر بزرگوار ایشان. اما خدا شاهد است تقوی را در هیچ مراسم شادی وعزایی در شهرستان ندیدم وایشان اصلا محبوبیت ندارد وبه احترام پدر بزرگوار اشان هم که شده نباید در انتخابات حاضر شود چون اطمینان دارم شکست سختی خواهد خورد ایشان از اقبال عمومی اصلا برخوردار نبوده لذا نباید این اشتباه را بکنه
Iran, Islamic Republic of
دکتر تقوی دارای جایگاه علمی و ملی و پایگاه ویژه منطقه ایست. سخن پراکنی در خصوص این دانشمند فرهیخته کار هر کسی نیست. بنابراین: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود میبری و زحمت ما میداری
Iran, Islamic Republic of
بهتر نیست به جای این مطالب از برنامه های کسانی که می خواهند وارد عرصه سیاست شوند چیزی بیان بشه و مسایل قومی و قبیله ای را بیان نکنید؟
فاطمی
United States
به نظر من کارهای مربوط به اجرایی رو هر آدمی میتونه پیگیری کنه چه برسه به کسی که باسواد و سیاستمدار باشه
ولی کارهای سیاسی و شناختن راه و روشهای پیشرفت استان در کشور رو یه آدم صرفا اجرایی نمیتونه انجام بده
اصل در مجلس برای ترقی دادن حوزه انتخابی سیاستمدار بودن و عالم بودن به شرایط مختلف کشوره
میشه گفت دکتر تقوی تمام شرایط یک نماینده ایده آل رو داره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1