تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۱۰۵۴۸۷

کدام اصلاحات؟

۶
۰
کبنا ؛rahimعلی‌اکبر رحیم‌فر
همه افراد، احزاب و گروه‌هایی که  خود را اصلاح‌طلب می‌دانند ابتدا باید تعریف مشخصی از اصلاحات داشته باشند و نمی‌توان صرفا زیر یک عنوان
کلی فعالیت کرد بدون داشتن مرزبندی در مواضع و اندیشه ها نمی‌توان برنامه و یا راهکار مفیدی داشت. اگر تعریف و هدف از اصلاحات مشخص باشد  سنجش و ارزیابی بهتری می‌توان داشت.
به قول دکتر صادق خرازی: ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻢ ﻫﺪﻑ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﻨﺒﺶ ﺳﺒﺰ ﺑﺮﺳﯿﻢ ﯾﺎ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﯽ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﻠﻮ ﺑﺒﺮﯾﻢ؟ ﯾﺎ ﻣﺴﯿﺮﻣﺎﻥ ﻣﺴﯿﺮ ﺟﻨﺒﺶ ﺳﺒﺰ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﯽ؟
ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﯽ، ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﯾﺎ ﺑﯿﺮﻭﻥ؟ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﺟﻨﺒﺶ ﺳﺒﺰ ﯾﻌﻨﯽ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮﯼ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﯾﺎ ﺩﺭﻭﻥ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻭ ﮐﺸﻮﺭ؟ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺍﺧﺘﻼﻓﺎﺕ ﺟﺪﯼ ﻭ ﻣﺎﻫﻮﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﯾﮏﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﮐﻨﺸﮕﺮﺍﻥ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﺻﻼﺡﻃﻠﺒﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
مفیدترین تعریفی که از اصلاحات می توان داشت این است که  بگوییم اصلاح‌طلبی یعنی: «بهره‌گیری از راهکار‌ها و شیوه‌های قانونی برای بهبود
و تغییر رفتار‌ها، قوانین و زیرساختارهای سیاسی در جهت پیشرفت کشور و اعمال هرچه بیشتر حقوق سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مردم».
برای پیشبرد اهداف اصلاحی راهی بهتر از جلب اعتماد حاکمیت، ایجاد فضای گفت‌وگو، عبور از برخی مطالبات و نزاع‌های گذشته، پذیرش برخی اشتباهات و  تلاش برای رفع سوءتفاهم‌ها و استفاده از حداقل فرصت‌های قانونی وجود ندارد.
جریان اصلاحات نیازمند واقع گرایی در سیاست ورزی می‌باشد که با درک، شناخت، توجه به پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها، رعایت خطوط قرمز نظام، دوری از تندروی  و فصل الخطاب دانستن مقام معظم رهبری  در سخن و عمل توجه کافی و پایبندی داشته باشند.
اینکه جریان اصلاحات بخواهد با تکرار اشتباهات گذشته و رفتن به سمت شعارها و خواسته‌های احساسی تندروی‌ها و روش‌های تلخ گذشته را تکرار کند نتیجه‌ای به غیر از شکست‌ها و ناکامی‌های گذشته را نخواهد داشت.
به اسم اتحاد به پراکندگی و تفرقه کمک کردن، به اسم اصلاح طلبی به انحصار طلبی روی آوردن، به جای اعتماد سازی تاکید بر اختلافات گذشته،
بجای هم اندیشی به هم قبیله و هم محفلی روی آوردن، استفاده ابزاری از شعار زنده باد مخالف من، اینها همه آسیب‌هایی هستند که جریان اصلاحات را از درون و بیرون دچار مشکل  می‌کند و مانع رسیدن به اهداف اصلاحات خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دنای سرافراز
Iran, Islamic Republic of
منظور جنابعالی از جنبش سبز وعوامل بیرون را واضح بفرما تا مطالب شما را بشود نقد کرد از یک طرف نام اقای خرازی را میبرید واز طرف دیگر اتهام به شعور خیلی از مردم خواهشا با تخریب وتوهین به اندیشه وفکر وشعور عده کثیری از مردم ره به جایی نمی برید وخود شیرینی نکنید
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
شما کی هسی دیگه امووو.برو دس خدا
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
ههههههههههه
mohammad
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات، درود بر دکتر محمد بهرامی
اصلاح طلب اصیل
Iran, Islamic Republic of
ای اطلاح طلبان بویراحمدی و باوی
ای اصلاح طلبان پیشرو و میانه رو
ای اصلاح طلبان حامی سید محمد خاتمی در ۷۶ و ۸۰
ای اصلاح طلبان حامی دکتر معین و کروبی و هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۸۴
ای رای دهندگان موسوی و کروبی و رضایی در انتخابات ۸۸
ای حامیان دکتر عارف و دکتر روحانی و محسن رضایی و دکتر قالیباف در انتخابات ۹۲
بیایید متحد و یک دست از تنها کاندیدای همه این افکار و جریانات اعم از اصلاح طلب و اصولگرای میانه رو و اعتدال گرا در شهرستان گچساران و مایه افتخار استان دکتر غلامرضا تاجگردن در انتخابات مجلس دهم حمایت کنیم.

نگویید چرا تاجگردون اصلاح طلب با اصولگرایان رابطه دارد بلکه کلی نگر باشید و آینده گچساران استان و حتی اصلاحات را در نظر بگیرید.

اصولگرایان خود فهمیدن جعفری و حسینی کاری نمیتوانند برای گچساران کنند دست به دامان تاجگردن اصلاح طلب شدن.پس کمی انصاف دهیم آنها هم باید در قدرت سهیم باشند.
تاجگردون هم از میانه روهای اصولگرا که افراد علمی هستند در کنار اصلاح طلبان معتدل دارد استفاده میکند.
قبول کنید شرایط برای اصلاح طلبان تندرو مهیا نیست همان طور که اصولگرایان تندرو دارن منزوی میشوند.

درود بر سیدمحمد خاتمی و یاور همیشگی او غلامرضا تاجگردون
امیر
Iran, Islamic Republic of
شما تقریبا مواضع امید ایرانیان رو بیان کردید گروهی منفعت طلب، محافظه کار و فرصت طلب که با انگیزه دسترسی به قدرت و با برچسب اصلاح طلبی در صدد کسب جاه و موقعیت دست به تخریب دلسوزان و اصلاح طلبان واقعی میزنند.

قاعدتا وقتی شما ارادتمند شخصی مانند خرازی باشید که خط و مش مشخصی ندارد بیان چنین خرعبلاتی دور از ذهن نخواهد بود
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1