تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۱۰۴۶۴۲

گوهر نایاب شایسته‌سالاری در کهگیلویه و بویراحمد

۱۷
۰
کبنا ؛محمدهادی احمدیانی
ناله را هر چند می‌خواهم که پنهان برکشم
سینه می‌گوید که من تنگ آمدم فریاد کن
بیلتون در کتاب مبانی جامعه شناسی اصطلاح شایسته‌سالاری را این گونه تعریف کرده است: «شایسته سالاری دیدگاهی است که براساس آن شهروندان از طریق نظام آموزشی مدرسه ای و دانشگاهی و با تلاش کوشش فراوان استعدادهای خود را شکوفا کرده و در نهایت در جامعه فارغ از طبقه اجتماعی، ثروت، نژاد، قومیت و جنسیت برای تصدی مناصب مختلف تنها بر اساس شایستگی ذاتی برگزیده می شوند».
در جوامع شایسته سالار، نگرش‌های خویشاوندسالاری، قبیله گرایی، حزب سالاری و غیره مطرود است. نظام شایسته سالار، نظامی است که در آن افراد مناسب در مکان و زمان مناسب منصوب شده و از ایشان بهترین استفاده در راستای اهداف فردی، سازمانی و اجتماعی به عمل آید. افراد در سیستم شایسته سالار، بر اساس معیارهای متغیری از شایستگی مورد قضاوت قرار می‌گیرند. این معیار ها می‌توانند زمینه های گسترده‌ای، از هوش گرفته تا پایبندی به اخلاقیات، از استعداد عمومی تادانش در زمینه ی خاص را در بر بگیرند . شایسته سالاری با فرایند توسعه ارتباط تنگاتنگی دارد. رابطه حاکمیت نظام شایسته سالاری با فرایند توسعه مطلوب رابطه ای مستقیم است.
متأسفانه آن چیزی را که در استان ما می توان از آن به عنوان گوهر گمشده یاد کرد، مفهوم شایسته سالاری است. استان کهگیلویه و بویراحمد به علت دارا بودن ساختار طایفه ای، در راستای توسعه و پیشرفت، علی رغم پتانسیل‌های فراوان بیشترین ضربه را از نبود شایسته سالاری در چینش مدیران و نیروهای دولتی متحمل شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده ، ضعف شدید مدیریتی در نتیجه ی عدم استفاده از نیروهای متخصص در شبکه های اداری و سیاسی را می توان از عمده ترین دلایل توسعه نیافتگی این استان به حساب آورد چرا که در ساختار سیاسی و اداری استان کهگیلویه و بویراحمد، از جناح گرایی نیز فراتر رفته و به خویشاوند سالاری روی آورده‌ایم.
چه بسیارند افراد شایسته ای که به علت نداشتن لابی‌ و عدم ارتباط با جناح خاص یا نداشتن نفوذ طایفه ای هرگز مجال بروز و ظهور استعدادهای خود را نیافته و سرمایه های فکری آنها از بین رفته است و چه فراوان اند افراد نالایقی که علی رغم توانایی های اندک خود به صرف منسوب بودن به جناح سیاسی یا طایفه ی ذی نفوذ، در پست هایی به کار گرفته می شوند که حتی بر الفبای آن هم واقف نیستند و دردآورتر آن که هیچ گاه حاضر نیستند به ضعف خود اقرار نموده و آن جایگاه را به افراد شایسته تر از خود واگذار نمایند و مصداق جمله ی مشهور «نمی‌دانند و نمی‌دانند که نمی‌دانند‌ «هستند. مگر نه اینکه پیامبر بزرگ اسلام (ص)در جواب ابوذر که عرض کرد آیا مرا به مسولیتی نمی گماری؟ فرمود: «ابوذر تو را دوست می‌دارم و هر آنچه را برای خود می پسندم برایت نیز می خواهم لیکن مسئولیت ها امانت است و اگر انسان درست از عهده آن بر نیاید مایه خواری و پشیمانی در قیامت می باشد. من تو را در مدیریت ضعیف می بینم بنابراین هیچگاه امارت حتی بر دو نفر را نپذیرو ولایت بر مال یتیم را بر عهده مگیر».این افراد در روز قیامت در پیشگاه خداوند چه جوای خواهند داشت؟
باری اگر در ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد از رده های بالای مدیریتی تا پایین ترین سطوح، آنالیز منصفانه‌ای صورت گیرد روشن خواهد شد که هم مدیران متخصص و کارمندان شایسته و هم آن هایی که شایستگی آنها جای اما و اگر دارد ، همه بلا استثناء برای رسیدن به پست مورد تصدی دارای لابی بوده‌اند و اهرم های گوناگونی در انتصاب آنها مورد استفاده قرار گرفته است.
براستی آیا وقت آن نرسیده است که با انتخاب انسان های شایسته در رأس امور غبار محرومیت و عدم توسعه را از چهره‌ی استانمان بزداییم؟آیا اندام های رنجور و تکیده‌ی مردمان دیارمان که سال هاست بازیچه‌ی تعصبات قومی و طایفه ای شده‌اند ما را به تفکر وادار نمی‌سازد؟آیا زمان آن فرانرسیده که اختلافات قومی و قبیله‌ای و تعصبات خرافی را کنار گذاشته و با نگاهی دیگر به توسعه و پیشرفت سرزمین خود بنگریم؟ و آیا نمی‌خواهیم برای تحقق فرمایشات رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در انتخاب شعار سال «ملت و دولت،همدلی و همزبانی» گام های عملی برداریم؟ چرا که همدلی و همزبانی زمانی محقق می شود که مدیران بر اساس شایستگی نه به علت وابستگی به فلان حزب وجناح سیاسی یا فلان طایفه خاص، از متن مردم انتخاب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

س .مدبر
Iran, Islamic Republic of
سلام درود بر این چنین جوانان خوش فکر وعلمی که البته چاپلوس نیستند.
از مطالعه یاداشت جنابعالی هر آدمی احساس لذت می کند .احسنت
سامان
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده صریح و واضح بگو میخوای به کی رای بدیم؟مردم خودشون بلدن فکر کنن و لازم نکرده شما فکر کردن یاد مردم بدین.خودشون میدونن چطور نمایمدشونو انتخاب کنن.این نوشتتون فقط توهین به شعور مردم استان بود
اسلام نژاد
Iran, Islamic Republic of
کاملا با صبحت های دکتر احمدیانی موافقم کاش شایسته سالاری هم در استان ما سرسامان میگرفت ..امروزه در استان ما شایسته سالاری حلقه گمشده ای است که به ندرت میتوان آن را در ادارت استان دید کاش متولیان امر به خود بیاند و این حلقه را متص به ریل شایسته سالاری کنند///
رها65
Iran, Islamic Republic of
لایککککککککککککککککککککککککککک
عباس
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن تشکر از شما دوست عزیز باید گفت که یکی از آفتهای مهم مدیریتی که منجر به ضعف و ناکارآمدی سازمانها و سایر نهادها به ویزه در استان کهگیلویه و بویراحمد می شود عدم شایسته سالاری و به بیانی دیگر پارتی بازی است.لذا مطالب شما یادآور این شعر از شیخ شیرازی است که می فرمایند:
به خردان مفرمای کار درشت/که سندان نشاید شکستن به مشت/نخواهی که ضایع شود روزگار/به ناکاردیده مفرمای کار/

قلمتان مانا
ابوطالب حقیقت
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر احمدیانی این جانب ضمن تأیید فرمایشات. جنابعالی از مسولان گله مندیم
ابوطالب حقیقت
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر احمدیانی ضمن تأیید فرمایشات جنابعالی ، از مسئولان تقاضامندیم چاره ای بیاندیشن
ر.ف
Iran, Islamic Republic of
درود هادی جان .تمام حرفهای دلمان را زدی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احنستم برشما که به خوبی درددل همه را در جملاتت نگاشته وبخوبی وبا ادبیات واضح بیان نموده اید
خدا دوست
Iran, Islamic Republic of
هنوز زود است انچه در ذهن داری در استان و یا کشورمان رخ دهد چرا که دران صورت استان و کشورمان مدینه فاضله می شود که این از ارزوها و وهمچنین از خیالات هر کدام از ماست .
اکنون انچه در ذهن ها می گذرد و منطق و عقل ما به راحتی انرا می پذیرد ان است که فردی که بدون زحمت و رنج با واسطه مدرک می گیرد و نمی داند حسن را با کدام (ح) بنویسد زودتر از ان کسی که سرمایه پدرش را را در راه کسب علم خرج کرده و تا با عشق و هزاران بدبختی مراحل کسب مدارج علمی را پشت سر کذرانده ، بهترین شغل را پیدا می کند چه بسا فرد باسواد هرگز کاری پیدا نکند ودر حسرت ارزوهایش بماند و زندگی را سپری کند.
البته در جامعه امروزی بسیاری از ادم ها در پی کسب پست و مقام انقدر حریص هستند که با نابود کردن دیگران و پشت پا زندن به دین و ایمانشان حاضرند بهترین ها را فدا کنند تا خود راحت باشند. هر چند این افراد که ظاهرا به قول شما نمی داننند که نمی دانند.و از سر نادانی و بیسوادی و گرد عقل بودن زیر پای خوبان را جارو کرده تا تا با مشکلی روبرو نشوند .و یا با سخن بردن و آوردن و بد دیگران را گفتن چند روزی جایی برای خود باز می کنند اما دنیایشان کوتاه و حسرت اور خواهند بود.
اری برادر عزیز خوب گفتی ما قدر گوهر های نایاب شهر و استان مان را نمی دانیم و دلیل عقب ماندگی و فقر فرهنگی مان همین است. در استان ما اکنون استخدام ها و منصب ها را بین طایفه تقسیم میکنند تا حداقل از تمام طایفه رای داشته باشیم و از قافله عقب نمانیم و بعضا در یک سال از یک خانواده چند نفر استخدام می شود در صورتی که در خانواده چند نفری ، دریغ از یک نان اور . وبعد از این کار ادعای مسلمان ناب و شیعه ی علی بون را می کنیم و برای پوشاندن عیب هایمان دیگران را متهم به کم سواد و یا بیسواد بودن ویا نبود نیروی خوب می کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر آفرین برشما نگارنده خوب ،با چه ادبیات خوبی حرف دل مردم این دیار شهید پرور وهمیشه سرافراز رابیان نموده اید،ای کاش مسئولین استانی بجای جناح بازی وقبیله گرایی ،شایسته سالاری را ملاک قرار می دادند.
علی خ ازیاسوج
Iran, Islamic Republic of
خلبانهای ناشی: کار را به کاردان بسپارید

از مدیر ارشد یک سازمان سوال شد: «شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟»
مدیر کمی فکر کرد و گفت: «اسمش بنظرم آشناست. باید از کارگزینی بپرسم ببینم کارمندی به اسم خانم شایسته سالاری داریم یا نه؟»
جناب دکتر احمدیانی؛احسنت که باکلمات وجملات زیبایت حرف دل حداقل۱۰۰۰۰۰۰انسان باصداقت راصفحات دل مسؤلین نگاشتی ای کاش دلشان گوش شنوا داشت موفق باشید
علی خ ازیاسوج
Iran, Islamic Republic of
از مدیر ارشد یک سازمان سوال شد: «شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟»

مدیر کمی فکر کرد و گفت: «اسمش بنظرم آشناست. باید از کارگزینی بپرسم ببینم کارمندی به اسم خانم شایسته سالاری داریم یا نه؟»
علی خ ازیاسوج
Iran, Islamic Republic of
خلبان ناشی: کار را به کاردان بسپار

جهان بر پایه ی چرخ و مداری است
که در آن هر کسی از بهر کاری است
اگر هر کس بپردازد به کارش
جهان چرخد به خوبی در مدارش
نباید جمع و اجرای ضوابط
شود قربانی فرد و روابط
عدول از نظم و قانون و عدالت
بیندازد بشر را در ضلالت
اگر من کاسب و سبزی فروشم
شریف و مومن و دارای هوشم،
نباید بر هواپیما نشینم
بگویم پشت کابین بهترینم
سپس وقت سقوطم با دلی زار
بگویم: «ای مسافرهای دیندار،
کنون طیاره در حال سقوط است
خداحافظ که هنگام هبوط است
افراخته
Iran, Islamic Republic of
جای آن است که خون موج زند در دل لعل زین تغابن که خزف می شکندبازارش
سخن کز دل براید لاجرم بر دل نشیند.بله جناب دکترتا بوده همین بوده ولی گوش شنوا کو؟بیدار کردن کسی که خواب است آسان است ولی بیدارنمودن کسی که خود را به خواب زده دشوار.احسنت بر بازوی قلم و اندیشه اتان هنوز هستند بزرگانی که گزارشگر حقیقت باشندپس هنوز می توان امیدواربود.

خامه تان شکرین باد
پویان
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما، متاسفانه اکثر مناطق کشورمان گرفتار همچین مشکلی هستند. در دنیای امروز که نیروی انسانی عامل اصلی توسعه و پیشرفت یک جامعه است ما به خاطر همین ساختارهای غلط نتنها از این نیروی انسانی استفاده نمی کنیم بلکه در جهت عکس آن نیز گام برمی‌داریم. ای کاش همه افراد جامعه مانند شما می‌اندیشیدند.
سرزمین سکوت
Iran, Islamic Republic of
از خودت بگو
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1