تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۱۰۴۰۹۴

زخم آب بر پیکره کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
کبنا ؛عنایت محمدپور
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دومین آب‌های روان بعد از شمال کشور می‌باشد، که با این وجود در خصوص تامین آب شرب و کشاورزی علیرغم این پتانسیل منحصر به فرد دارای مشکلات فراوانی است. فلذا می طلبید که تاکنون جهت تحقق بخشیپدن به این امر مهم گامهای اساسی‌تری برداشته می‌شد.
گاها مشاهده می‌شودکه مطالبی پیرامون سدهای درحال احداث ومطالعه و احداث شده در استان کهگیلویه و بویراحمد در سایت‌های محلی به رشته تحریر در می‌آید که واکنش بعضی مسئولان استانی را در پی‌دارد. واقعیت امر این است که مردم استان کهگیلویه وبویراحمد خاطره خوشی ازاحداث سدبرروی رودخانه های جاری دراین استان ندارند واگرمطلبی دراین موردتوسط بعضی نخبگان وقلم بدستان به رشته تحریر در می‌آید (خصوصاً سدتنگ سرخ) دل نگرانی‌های مردم می‌باشد که در محافل گفته شده و بعضی از فرزندان این مرز و بوم آن رامکتوب می‌نمایند. ما در جامعه‌ای اسلامی زندگی می‌کنیم که تکریم انسان‌ها در اولویت قرار داشته و از ارزش‌های اساسی دین مبین اسلام می‌باشد.
قطعا مردم این خطه از سرزمین پهناور اسلامیمان در این اندیشه نیستند که تمامی منفعت این سدها به خودشان برسد واین شهامت وازخودگذشتگی از دیر باز در نهاد این مردم به ودیعه گذاشته شده که با وجود فقر مادی حاضرند هر آنچه دارند با همسایه تقسیم کنند. اگربه بعضی مناطق روستایی استان سری بزنید مشاهده می کنید که اکثر مناطق کشاورزی دیم دارند و حتی اب اشامیدنی برای مدت کوتاهی از شبانه روز برای انها مهیاست. درحالیکه استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دومین منبع ابهای روان بعد ازشمال کشور می‌باشد. لذا می‌طلبید که تاکنون می‌بایست گامهای موثرتری درجهت تامین اب دراستان برداشته میشد.به هرحال فارغ از هرگونه جبهه گیری وبااین تفکرکه اب یک ثروت ملی وشاید فراملی است وهمه مردم این سرزمین باید از نعمت‌های خدادادی منتفع شوند ذکر چند نکته درمورد احداث سدها خصوصا سد تنگ سرخ ضروری بنظر می‎رسد:
۱-نحوه ی سهمیه بندی استفاده از آب سد به صورت قانونی مدون گردد (در مجامع تصمیم گیری وقانون گذاری).
۲-مدیریت سد بعد از احداث به عهده مدیریت ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار گردد.
۳-احداث سدها در مناسب‌ترین نقاط باشد و مطالعات دقیق صورت پذیرد، تا در آینده شاهد به روز مشکل نباشیم.
۴-کار کارشناسی دقیق برای احداث سدها همراه با آینده نگری صورت پذیرد تا هم شاهد اتلاف منابع نباشیم وهم خسارات اقتصادی –اجتماعی ازاین حیث متوجه مردم و جامعه نگردد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نظری
Iran, Islamic Republic of
جادارد از نکته سنجی وهوشیاری افراددلسوزی همچون نویسنده این مقاله تشکرشود که درفکر هدایت صحیح سرمایه های استان دست به قلم می شوند که امید است مورد توجه مسولان قرار گیرد
همشهری
Iran, Islamic Republic of
احسن براین تفکر.واقعا دغدغه تمامی مردم این استان رابیان نموده اید.چه ساده اما جذاب وگیرا.دست مریزادبه چنین فرزندان فکوروباشهامتی
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1