تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۵
کد مطلب : ۱۰۱۸۰۹

دیدگاه غلط بعضی مدیران به اصحاب قلم و رسانه

۰
کبنا ؛میثم دهقان
دیدگاه‌ و نگاه نادرست بعضی از مدیران به رسانه‌ها ابزاری است تا جایی که به اشتباه اصحاب قلم را «میرزا بنویس» تصور می‌کنند.
اگر شما هم یکی از مخاطبان رسانه‌های جمعی اعم از شبکه‌های اطلاع‌رسانی، روزنامه‌ها، سایت‌های خبری و...باشید، حتما تاکنون با اخباری مبنی بر فیلترینگ یک روزنامه و سایت یا شکایت و بی‌احترامی به خبرنگاران مواجه شده‌اید.images
اگرچه برخورد زننده و خارج از عرف برخی مدیران با رسانه‌ها حکایت تازه‌ایی نبوده و مدیران عزیز حداقل در این یک حوزه از قدیم‌الایام دستی بر آتش داشته‌اند، اما این رفتارها در استان کهگیلویه و بویراحمد و مدیران شهرستانی زوایای تازه‌ای به خود گرفته است و در برخی مواقع کار به درگیری فیزیکی، تنش‌های گروهی، قومی و گاهی نیز به تهدید خبرنگاران کشیده شده است.
به نظر می‌رسد دیدگاه غلط مدیران کهگیلویه و بویراحمدی به اصحاب قلم و رسانه ناشی از چندین عامل است که بر خود لازم دانستیم در جملاتی هرچند ناقص و کوتاه به بیان آنها پرداخته و نکاتی را بازگو کنیم.
رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان همواره سعی داشته‌اند تا با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع اخبار و همچنین طرح کردن مسائل و مشکلات جامعه، مسئولان نظام را از وجود معضلات جامعه آگاه کنند و از این طریق در جهت رفع مشکلات گامی هرچند کوتاه بردارند.
دولتمردان و مدیران باید بپذیرند که انتقاد فرصت مناسبی جهت شناخت نقاط ضعف و قوت کار آنها بوده و نتیجه این انتقادات تخریب نیست بلکه سازندگی و شکوفایی منطقه، شهرستان و استان خواهد بود، بنابراین دولتمردان نباید نگاه ریز و زبان تیز اهل قلم را به چشم مقابله و رقابت ببینند و باید از فرصت به دست آمده و شناخت حاصل شده نهایت بهره را ببرند.
از طرفی ریشه این نوع دیدگاه‌های نادرست به رسانه‌ها در نگاه ابزاری مدیران شهرستانی به خبرنگاران بوده که به اشتباه اصحاب قلم را «میرزا بنویس» تصور می‌کنند و تا زمانی که یک خبرنگار و یا رسانه از آنها حمایت می‌کند صدای تصدیق و بله‌گویان آنها بلند است و همین که کوچکترین مطلبی مخالف با تفکر و عملکردشان مطرح شود، دست به شکایت و عصبانیت می‌زنند.
برخوردهای زننده مسئولان با رسانه‌ها همچنین می‌تواند این ذهنیت و باور را در مخاطبان به وجود آورد که دولتمردان به دلیل عدم موفقیت در عملکرد خود و ناتوانی در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم، گناه را به گردن رسانه‌ها انداخته و از عدم اطلاع‌رسانی کامل فعالیت‌ها و پوشش اخبار و دستاوردها گلایه کنند.
اگر چه نمی‌توان از این مسئله چشم‌پوشی کرد که روحیه معامله‌گری و دروغ‌پراکنی یکی دو رسانه مجازی یا مکتوب در برخوردهای برخی مدیران تاثیرگزار بوده اما این مسئله هم دلیلی نیست که با این بهانه به کل رسانه‌های مجازی و مکتوب بتازیم و سیستم تخریب راه بیاندازیم.
داشتن چنین دیدگاهی که با عصبانیت و داد و هوار رسانه‌ها را از میدان به در کنیم، گمان و فکر اشتباهی بوده و از لحاظ قانونی و اخلاقی نیز رد می‌شود، بنابراین دولتمردان و خدمتگزاران مردم در نظام جمهوری اسلامی باید بر این مسئله واقف باشند که خبرنگاران بر اساس رسالت دینی و ولایی خویش، هر وقت که لازم باشد حرف خواهند زد و با تنویر افکار عمومی، به بیداری اجتماعی جامعه از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، کمک خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1