تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۴۷۴۴۱۳
در حاشیه بازدید از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

فیلم | صحبت‌‌های عجیب یک مسئول کشوری در خصوص جنگل‌‌های کهگیلویه و بویراحمد / سید یوسف مرادی، مدیرکل آموزش سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور: 50 سال دیگر هیچ اثری از جنگل‌های زاگرس نخواهد بود / گرد و غبار عربستان، سوریه و عراق سبب مهاجرت ایرانی‌‌ها از زاگرس می‌شود!

۸
۱
فایل مرتبط کبنا ؛ سید یوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برخی مناطق جنگلی و طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرد. او در این بازدید حرف‌های جالب پیرامون اهمیت گیاهان کوهی و اثر آن بر حفاظت از حیات وحش زد و گفت: در خصوص گیاهان کوهی، هنوز ما نتوانسته‌ایم مردم را قانع کنیم که چرا نباید گیاهان کوهی را بی‌رویه برداشت کنیم. 
   

وی افزود: الان فصل بهار و زمان زاد و ولد حیات وحش است، حیات وحش باید از این گیاهان کوهی تغذیه کند تا شیر آن زیاد شود و بتواند با بیماری‌های گوارشی خود مقابله کند.
مرادی گفت: اگر حیات وحش از بین برود، سنجاب از بین برود، کی بلوط می‌کارد؟ اگر دارکوب نباشد، کی بلوط را حجامت می‌کند. اگر عقاب نباشد چه کسی می‌تواند بلوط‌ها را پاکسازی کند. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ما می‌گوید؛ تا 50 سال آینده هیچ اثری از جنگل‌های زاگرس نخواهد بود. چون زادآوری ندارد؛ زاگرس نابود می‌شود! اگر جنگل‌های زاگرس از بین رفت، گرد و خاک عربستان، سوریه و عراق باعث می‌شود؛ از شیراز تا خوزستان هر چه ایرانی هست، باید مهاجرت کند! هر هکتار جنگل‌های زاگرس سالانه 68 تن گرد و غبار کشورهای همسایه را کنترل می‌کند.

وی افزود: 42 درصد آب ایران متعلق به زاگرس است. 12 درصد آب ایران از کهگیلویه و بویراحمد است. آب (باران) از کجا می‌آید؟ اگر باران در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌بارد به دو دلیل است؛ یکی کوه دنا که مانع عبور ابرها می‌شود و دیگری درختان بلوط و جنگلی که هوا را رطوبتی می‌کند و باران می‌بارد.
مرادی ادامه داد: درخت مهمترین عامل ایجاد چشمه‌ها و آبخیزداری است. هر درخت هزار مترمکعب آب داخل زمین ذخیره می‌کند. بعداً این ذخیره‌ها تبدیل به چشمه‌ها می‌شوند و ما قدر این طبیعت خدادادی را نمی‌دانیم. گاهی مشاهده می‌کنیم که لودر هزار درخت را قلع و قمع می‌‌‌کند و هیچ‌کسی صدایش بلند نمی‌شود.
مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: مردم باید به کمک اداره‌کل منابع طبیعی بیایند. اگر مردم آمدند؛ ما می‌توانیم از جنگل‌ها حفاظت کنیم. سازمان منابع طبیعی به‌تنهایی نمی‌تواند از جنگل‌ها حفاظت کند. در غیر این‌صورت نسل‌های آینده همه ماها را محاکمه می‌کنند. در پارک جنگلی هر کس که رسیده آتشی را روشن کرده و شاخه‌های درخت را می‌سوزانند. این شاخه‌های خشک برای جنگل‌ها آورده دارد.

مرادی در پایان گفت: دست از سر زاگرس برداریم، خودش رشد می‌کند. هر چیز خوبی که در فرهنگ ما بوده از آن دست برداشتیم، آتش بلوط و تُرشی بیلهر را گذاشتیم.
سید یوسف مرادی 12 آذر 1401 با حکم عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی این سازمان منصوب شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر آسید یوسف عزیز و خوش بیان فکر کنم یادگار ماندگار شهید سید عنایت مرادی باشد که شهید از نیروها و کارکنان فعال محط زیست بود و در شلمچه به فیض عظمای شهادت نائل شدند
مصطفی. ج
Iran, Islamic Republic of
جنگلداران و منابع طبیعی شهرستان بهمئی باید در منطقه جنگلی ممبی مستقر باشند نه زیر کولرهای دوتیکه در لیکک... جنگلدار باید در جنگل باشد.. اینطور پیش بره هزاران بلوط ممبی کمتر از ده سال دیگه زغال می شود.. و به ماهشهر و اهواز و ابادان میره..
Iran, Islamic Republic of
اره برقی ها که از زاگرس چیزی نگذاشتند
Czech Republic
واقعاا خت دونی چه ایگی .
عباس
Iran, Islamic Republic of
/ مدیرکل تاریخ کهگیلویه و بویراحمد در همین ده سال اخیر رقم خورده بخصوص مدیرکل فعلی
قلات
Iran, Islamic Republic of
هالو تورا به قرآن فعلا جادیل درست کنیت تا بعدا که بخیم کوچ کنیم
Iran, Islamic Republic of
حرفهای منطقی زد. کجاش عجیبه؟ حرفاش علمی است
Iran, Islamic Republic of
اینو که قبلا اقای علوانی اعلام کرده بودند .
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1