تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب : ۵۰۲۷۶۱
کبنا گزارش میدهد؛
صفهای طولانی در پمپبنزینهای یاسوج / چالش مدیریت کارتهای سوخت عمومی در مناطق پرتردد استان کهگیلویه و بویراحمد
۰
کبنا ؛در روزهای پرترافیک تابستانی یاسوج، صفهای طولانی بنزین در پمپبنزینهای ورودی شهر به معضلی تکراری تبدیل شده است. محدودیت تعداد کارتهای سوخت عمومی و سهمیهبندی سختگیرانه، همراه با استفاده نابهجای برخی مسافران از کارتهای عمومی، باعث شده مدیریت سوخت در این مناطق به چالشی بزرگ تبدیل شود.
به گزارش کبنا، یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد، یکی از شهرهای خوشآب و هوای ایران است که در تابستان هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر از استانهای گرمسیری کشور میشود. این سفرهای تابستانی گاهی به معضلاتی در تأمین سوخت خودروها و مدیریت کارتهای سوخت در پمپبنزینها منجر میشود. روز گذشته شاهد تجمع قابل توجهی در یکی از پمپبنزینهای ورودی شهر از سمت دشت روم بودیم که باز هم قصه همیشگی صفهای طولانی بنزین را به تصویر کشید.
مشکل اصلی این تجمع به تعداد محدود کارتهای سوخت عمومی در این پمپبنزین بازمیگردد. این جایگاه تنها سه کارت داشت که باید طی ۲۴ ساعت، مقدار مشخصی بنزین با آنها به متقاضیان داده میشد. طبق قوانین سهمیهبندی بنزین، هر کارت عمومی در طول شبانهروز محدودیتی برای میزان سوختی که میتواند ارائه دهد دارد و این محدودیت به معنای تمام شدن سریع سهمیه بنزین پمپ است، به خصوص در فصلی که مسافران زیادی به یاسوج میآیند.
مسافرانی که در صف منتظر بودند، اغلب میخواستند با استفاده از کارتهای عمومی بنزین بزنند. در حالی که بسیاری از آنها کارت سوخت شخصی خود را نیز داشتند و هنوز سهمیهشان موجود بود، اما باز ترجیح میدادند از کارت عمومی استفاده کنند که این خود مشکل دیگری را ایجاد میکند. بارها دیده شده که افراد بیش از یک ساعت در صف میمانند تا نوبتشان شود و بتوانند از کارت عمومی استفاده کنند، در حالی که کارتهای شخصیشان پر از سهمیه است.
برای درک بهتر این موضوع، لازم است نگاهی دقیق به سهمیهبندی بنزین بیندازیم. خودروهای شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دارند و خودروهای دوگانهسوز سهمیه ۳۰ لیتر دارند. بنزین سهمیهای با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه میشود و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است. تاکسیهای درونشهری بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر سهمیه دارند و تاکسیهای بینشهری ۷۵۰ لیتر. همچنین تاکسیهای دوگانهسوز سهمیه ماهانه بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ لیتر دارند. سهمیهها تا شش ماه قابلیت ذخیره دارند، اما در استفاده از کارتهای عمومی، سهمیه از یک منبع جداگانه تامین میشود که به کارتهای عمومی اختصاص یافته و محدودیتهای خاص خود را دارد.
یک پمپبنزین معمولاً بین ۴ تا ۶ کارت سوخت عمومی دارد که در طول ۲۴ ساعت هر کارت میتواند حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بنزین ارائه دهد. این موضوع یعنی پمپبنزین با کارتهای محدود و سهمیه محدود باید مدیریت دقیقی روی نحوه توزیع سوخت داشته باشد.
در شهر یاسوج که در تابستان میزبان مسافران بسیار است، طبیعی است که این ظرفیت محدود کارتهای عمومی پاسخگوی تقاضای بالا نباشد و صفهای طولانی شکل گیرد.
گفته میشود کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخهای استفاده از کارتهای سوخت عمومی در کشور را دارد، در حالی که استانهایی مثل ایلام و چهارمحال و بختیاری که از نظر برخی شاخصها شبیه به کهگیلویه و بویراحمد هستند، کمترین میزان استفاده را دارند. این آمار نشاندهنده تفاوت رفتار مصرفکنندگان و شاید ضعف در فرهنگسازی استفاده صحیح از کارتهای سوخت در استان ماست.
اخیراً نیز گزارشی به دست رسیده که یک مسئول استانی در یکی از شهرستانهای استان به دلیل همین موضوع کارتهای عمومی بنزین با یک جایگاهدار دچار اختلاف و بحث شده است. این مسئله نشان میدهد که حتی مسئولینی که ناظر بر این روند هستند نیز گاه در برابر مشکلات توزیع بنزین کم میآورند و نمیتوانند مدیریت درستی داشته باشند.
این چالش باید در نهایت حل شود. به نظر می رسد شرکت پخش فرآوردههای نفتی نباید نگاه یکسانی به همه جایگاهها داشته باشد و به پمپبنزینهای مناطق گردشگری یا مسیرهای پرتردد کارتهای بیشتری اختصاص دهد تا بتوانند پاسخگوی جمعیت و مسافران باشند.
به گزارش کبنا، یاسوج، مرکز کهگیلویه و بویراحمد، یکی از شهرهای خوشآب و هوای ایران است که در تابستان هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر از استانهای گرمسیری کشور میشود. این سفرهای تابستانی گاهی به معضلاتی در تأمین سوخت خودروها و مدیریت کارتهای سوخت در پمپبنزینها منجر میشود. روز گذشته شاهد تجمع قابل توجهی در یکی از پمپبنزینهای ورودی شهر از سمت دشت روم بودیم که باز هم قصه همیشگی صفهای طولانی بنزین را به تصویر کشید.
مشکل اصلی این تجمع به تعداد محدود کارتهای سوخت عمومی در این پمپبنزین بازمیگردد. این جایگاه تنها سه کارت داشت که باید طی ۲۴ ساعت، مقدار مشخصی بنزین با آنها به متقاضیان داده میشد. طبق قوانین سهمیهبندی بنزین، هر کارت عمومی در طول شبانهروز محدودیتی برای میزان سوختی که میتواند ارائه دهد دارد و این محدودیت به معنای تمام شدن سریع سهمیه بنزین پمپ است، به خصوص در فصلی که مسافران زیادی به یاسوج میآیند.
مسافرانی که در صف منتظر بودند، اغلب میخواستند با استفاده از کارتهای عمومی بنزین بزنند. در حالی که بسیاری از آنها کارت سوخت شخصی خود را نیز داشتند و هنوز سهمیهشان موجود بود، اما باز ترجیح میدادند از کارت عمومی استفاده کنند که این خود مشکل دیگری را ایجاد میکند. بارها دیده شده که افراد بیش از یک ساعت در صف میمانند تا نوبتشان شود و بتوانند از کارت عمومی استفاده کنند، در حالی که کارتهای شخصیشان پر از سهمیه است.
برای درک بهتر این موضوع، لازم است نگاهی دقیق به سهمیهبندی بنزین بیندازیم. خودروهای شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین دارند و خودروهای دوگانهسوز سهمیه ۳۰ لیتر دارند. بنزین سهمیهای با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه میشود و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است. تاکسیهای درونشهری بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر سهمیه دارند و تاکسیهای بینشهری ۷۵۰ لیتر. همچنین تاکسیهای دوگانهسوز سهمیه ماهانه بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ لیتر دارند. سهمیهها تا شش ماه قابلیت ذخیره دارند، اما در استفاده از کارتهای عمومی، سهمیه از یک منبع جداگانه تامین میشود که به کارتهای عمومی اختصاص یافته و محدودیتهای خاص خود را دارد.
یک پمپبنزین معمولاً بین ۴ تا ۶ کارت سوخت عمومی دارد که در طول ۲۴ ساعت هر کارت میتواند حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بنزین ارائه دهد. این موضوع یعنی پمپبنزین با کارتهای محدود و سهمیه محدود باید مدیریت دقیقی روی نحوه توزیع سوخت داشته باشد.
در شهر یاسوج که در تابستان میزبان مسافران بسیار است، طبیعی است که این ظرفیت محدود کارتهای عمومی پاسخگوی تقاضای بالا نباشد و صفهای طولانی شکل گیرد.
گفته میشود کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخهای استفاده از کارتهای سوخت عمومی در کشور را دارد، در حالی که استانهایی مثل ایلام و چهارمحال و بختیاری که از نظر برخی شاخصها شبیه به کهگیلویه و بویراحمد هستند، کمترین میزان استفاده را دارند. این آمار نشاندهنده تفاوت رفتار مصرفکنندگان و شاید ضعف در فرهنگسازی استفاده صحیح از کارتهای سوخت در استان ماست.
اخیراً نیز گزارشی به دست رسیده که یک مسئول استانی در یکی از شهرستانهای استان به دلیل همین موضوع کارتهای عمومی بنزین با یک جایگاهدار دچار اختلاف و بحث شده است. این مسئله نشان میدهد که حتی مسئولینی که ناظر بر این روند هستند نیز گاه در برابر مشکلات توزیع بنزین کم میآورند و نمیتوانند مدیریت درستی داشته باشند.
این چالش باید در نهایت حل شود. به نظر می رسد شرکت پخش فرآوردههای نفتی نباید نگاه یکسانی به همه جایگاهها داشته باشد و به پمپبنزینهای مناطق گردشگری یا مسیرهای پرتردد کارتهای بیشتری اختصاص دهد تا بتوانند پاسخگوی جمعیت و مسافران باشند.