تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۴۹۸۴۷۴
صدای مردم؛
گزارش شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از تخلفات یدککشها / از ریختن گازوئیل در جادهها تا فعالیت بدون پروانه کسب / برای شکایت از تخلفات یدککشها به کجا باید مراجعه کرد؟
۰
کبنا ؛فعالیت برخی از امدادگران خودرو و یدککشهای بدون پروانه کسب و همدستی آنها با برخی مکانیکیها برای دریافت پورسانت مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است؛ از سوی دیگر، برخی از شهروندان نیز از ریختن گازوئیل در جادهها توسط برخی از یدککشها سخن میگویند.
به گزارش کبنا، بخش زیادی از تصادفات خطرناک منجر به مرگ در جادههای برونشهری اتفاق میافتد. برای کمک به شهروندانی که در این جادهها گرفتار سانحه تصادف شدهاند، مراکز امدادی فعالی وجود دارد که در زمینه حمل و نقل خودروهای آسیبدیده در داخل یا خارج از شهر، فعالیت میکنند؛ به این خودروها یدککش میگویند.
یدککشها کمک زیادی میتوانند به افراد و خودروهای آسیبدیده کنند؛ اما متأسفانه اخیراً برخی شهروندان از عملکرد این یدککشها گلایه دارند.
تخلفات یدککشها در برخی از استانهای کشور گزارش شده است؛ گویا در استان مازندران، جاده چالوس، و جادههای اطراف استان تهران و البرز این تخلفات، فراوانی بیشتری دارد. بخشی از این تخلفات به دریافت قیمتهای بیرویه بازمیگردد که برخی از خودروهای امدادی عمدتاً از مردم مطالبه میکنند.
اما مسأله تنها به همینجا محدود نمیشود؛ برخی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی گزارش دادهاند که گاهی در مسیر به یدککشهایی برخورد میکنند که پروانه فعالیت ندارند. در واقع ماشینهای شخصی که اغلب نیسان هستند بدون مجوز امداد خودرو در این مسیرها فعالیت میکنند؛ اتفاقاً نارضایتی از همینها نیز بابت دریافت قیمتِ بیشتر بالاست.
در سالهای گذشته اخباری منتشر شده بود که در جاده چالوس، برخی از یدککشها روی جاده گازوئیل میریزند تا از این طریق کاسبی کنند. گویا با این هدف که در یک مسیر خاص، تصادفات بیشتری رخ دهد، این یدککشها اقدام به ریختن گازوئیل و در نتیجه لیز شدن جاده میکنند تا در نهایت خود بر سر صحنه حاضر شوند و با یدک خودرو یا خودروهای آسیبدیده، کاسبی کنند.
شبیه چنین تخلفی را در گوشه و کنار کهگیلویه و بویراحمد نیز میشنیدیم؛ اما اخیراً یکی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی که از مسیر بهبهان به سمت یاسوج در حرکت بود در نزدیکی شهر یاسوج، با علت لیز بودن جاده تصادف میکند. او در گفتوگو با خبرنگار کبنا نیوز عنوان کرد پس از چپکردن خودرو، در کمتر از یک دقیقه، دو ماشین یدککش که معلوم بود با هم مسابقه گذاشتهاند به سر صحنه تصادف رسیدند. بالاخره یکی از آنها که زودتر سر صحنه حاضر شده بود خودرو را حمل میکند. در مسیر، راننده یدککش میگوید یکی از مکانیکیهای آشنا و کاردرست در همین مسیر هست، ماشین را پیش او ببریم. راننده خودروی تصادفی که از وضعیت شوکه شده بود با راننده یدککش موافقت میکند و ماشین را نزد آن مکانیکی میبرد. روز بعد از تصادف متوجه میشود که همان مکانیکی، در مالکیت یدککش بوده است.
یکی دیگر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد: برخی از یدککشها با مکانیکیها همکاری میکنند و یدککشها در مقابل این فعالیت، از مکانیکیها پورسانت دریافت میکنند.
یکی دیگر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی با ارسال پیامی به این پایگاه خبری نوشت: «مدتی هست متاسفانه افرادی سودجو (برخی از یدککشهای خودرو) در جادهها بهخصوص جاده پاتاوه_دهدشت، گازوییل میریزند.» وی در ادامه نوشت: «چرا با این افراد برخورد نمیشود؟ چرا باید به خاطر چند میلیون تومان، به جان و مال مردم آسیب زد؟». وی در پایان نوشت: «کافی است در این مسیر تردد کنید تا ببینید روزانه چند ماشین لیز میخورد و از جاده خارج میشوند»
کبنا نیوز مستقلاً صحتِ این گزارشها را تأیید یا رد نمیکند. ما به عنوان صدای مردم، این اخبار را منتشر میکنیم تا اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته، با آن برخورد شود.
فارغ از صدق یا کذب این گزارشها، برای بسیاری از شهروندان این سؤال مطرح است که برای شکایت از یک امدادگر خودرو به کجا باید مراجعه کرد؟ بررسیها نشان میدهد که امدادگران خودرو دارای یک اتحادیه هستند که این اتحادیه، خود زیرمجموعه اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروست؛ به همین دلیل شکایتها در این زمینه باید در اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ثبت شود. اما یک بررسی در اینترنت و فضای مجازی نشان میدهد که این اتحادیهها حتی یک درگاه معمولی که در دسترس عموم باشد هم ندارند و هیچ مکانیسم دقیقی برای ثبت شکایتها وجود ندارد. اما گویا بهتازگی قرار است نظارتها از سوی اتاق اصناف که میتواند یک مرجع رسیدگیکننده در این زمینه باشد، جدیتر شود.
سال گذشته سخنگو و عضو هیأترئیسه اتاق اصناف ایران در همین باره گفته بود: «طی جلسات کارشناسی، اتاق اصناف ایران به این نتیجه رسیده که نیاز مبرم بر نظارت و ساماندهی امدادگران خودرو و یدککشها بهصورت شهرستانی و استانی وجود دارد.»
مهدی امیدوار توضیح میدهد: شاهد فعالیت برخی از امدادگران خودرو و یدککشهای بدون پروانه کسب هستیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردهاند. اینان در سطح شهر، اتوبان و حتی حاشیه شهرها و با وعده کمک به افرادی که حین رانندگی دچار نقص فنی خودرو شدهاند، اقدام به دریافت هزینههای اضافی کرده و گاها خودرو را به تعمیرگاههای غیرمجاز هدایت میکنند که خسارتهایی را به مالکان خودرو وارد آوردهاند.
بنابراین مسأله تخلفات یدککشها و امدادگران خودرو تنها یک مسأله مختص به کهگیلویه و بویراحمد نیست و در سطح کشور نیز شاهد چنین تخلفاتی هستیم.
این گزارش نافی خدمات امدادگران خودرو نیست و انتشار آن در راستای اصلاح برخی رویهها و فرایندهای نادرست صورت گرفته است. این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مسئولین مربوطه را دارد.
به گزارش کبنا، بخش زیادی از تصادفات خطرناک منجر به مرگ در جادههای برونشهری اتفاق میافتد. برای کمک به شهروندانی که در این جادهها گرفتار سانحه تصادف شدهاند، مراکز امدادی فعالی وجود دارد که در زمینه حمل و نقل خودروهای آسیبدیده در داخل یا خارج از شهر، فعالیت میکنند؛ به این خودروها یدککش میگویند.
یدککشها کمک زیادی میتوانند به افراد و خودروهای آسیبدیده کنند؛ اما متأسفانه اخیراً برخی شهروندان از عملکرد این یدککشها گلایه دارند.
تخلفات یدککشها در برخی از استانهای کشور گزارش شده است؛ گویا در استان مازندران، جاده چالوس، و جادههای اطراف استان تهران و البرز این تخلفات، فراوانی بیشتری دارد. بخشی از این تخلفات به دریافت قیمتهای بیرویه بازمیگردد که برخی از خودروهای امدادی عمدتاً از مردم مطالبه میکنند.
اما مسأله تنها به همینجا محدود نمیشود؛ برخی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی گزارش دادهاند که گاهی در مسیر به یدککشهایی برخورد میکنند که پروانه فعالیت ندارند. در واقع ماشینهای شخصی که اغلب نیسان هستند بدون مجوز امداد خودرو در این مسیرها فعالیت میکنند؛ اتفاقاً نارضایتی از همینها نیز بابت دریافت قیمتِ بیشتر بالاست.
در سالهای گذشته اخباری منتشر شده بود که در جاده چالوس، برخی از یدککشها روی جاده گازوئیل میریزند تا از این طریق کاسبی کنند. گویا با این هدف که در یک مسیر خاص، تصادفات بیشتری رخ دهد، این یدککشها اقدام به ریختن گازوئیل و در نتیجه لیز شدن جاده میکنند تا در نهایت خود بر سر صحنه حاضر شوند و با یدک خودرو یا خودروهای آسیبدیده، کاسبی کنند.
شبیه چنین تخلفی را در گوشه و کنار کهگیلویه و بویراحمد نیز میشنیدیم؛ اما اخیراً یکی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی که از مسیر بهبهان به سمت یاسوج در حرکت بود در نزدیکی شهر یاسوج، با علت لیز بودن جاده تصادف میکند. او در گفتوگو با خبرنگار کبنا نیوز عنوان کرد پس از چپکردن خودرو، در کمتر از یک دقیقه، دو ماشین یدککش که معلوم بود با هم مسابقه گذاشتهاند به سر صحنه تصادف رسیدند. بالاخره یکی از آنها که زودتر سر صحنه حاضر شده بود خودرو را حمل میکند. در مسیر، راننده یدککش میگوید یکی از مکانیکیهای آشنا و کاردرست در همین مسیر هست، ماشین را پیش او ببریم. راننده خودروی تصادفی که از وضعیت شوکه شده بود با راننده یدککش موافقت میکند و ماشین را نزد آن مکانیکی میبرد. روز بعد از تصادف متوجه میشود که همان مکانیکی، در مالکیت یدککش بوده است.
یکی دیگر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی عنوان کرد: برخی از یدککشها با مکانیکیها همکاری میکنند و یدککشها در مقابل این فعالیت، از مکانیکیها پورسانت دریافت میکنند.
یکی دیگر از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی با ارسال پیامی به این پایگاه خبری نوشت: «مدتی هست متاسفانه افرادی سودجو (برخی از یدککشهای خودرو) در جادهها بهخصوص جاده پاتاوه_دهدشت، گازوییل میریزند.» وی در ادامه نوشت: «چرا با این افراد برخورد نمیشود؟ چرا باید به خاطر چند میلیون تومان، به جان و مال مردم آسیب زد؟». وی در پایان نوشت: «کافی است در این مسیر تردد کنید تا ببینید روزانه چند ماشین لیز میخورد و از جاده خارج میشوند»
کبنا نیوز مستقلاً صحتِ این گزارشها را تأیید یا رد نمیکند. ما به عنوان صدای مردم، این اخبار را منتشر میکنیم تا اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته، با آن برخورد شود.
فارغ از صدق یا کذب این گزارشها، برای بسیاری از شهروندان این سؤال مطرح است که برای شکایت از یک امدادگر خودرو به کجا باید مراجعه کرد؟ بررسیها نشان میدهد که امدادگران خودرو دارای یک اتحادیه هستند که این اتحادیه، خود زیرمجموعه اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودروست؛ به همین دلیل شکایتها در این زمینه باید در اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ثبت شود. اما یک بررسی در اینترنت و فضای مجازی نشان میدهد که این اتحادیهها حتی یک درگاه معمولی که در دسترس عموم باشد هم ندارند و هیچ مکانیسم دقیقی برای ثبت شکایتها وجود ندارد. اما گویا بهتازگی قرار است نظارتها از سوی اتاق اصناف که میتواند یک مرجع رسیدگیکننده در این زمینه باشد، جدیتر شود.
سال گذشته سخنگو و عضو هیأترئیسه اتاق اصناف ایران در همین باره گفته بود: «طی جلسات کارشناسی، اتاق اصناف ایران به این نتیجه رسیده که نیاز مبرم بر نظارت و ساماندهی امدادگران خودرو و یدککشها بهصورت شهرستانی و استانی وجود دارد.»
مهدی امیدوار توضیح میدهد: شاهد فعالیت برخی از امدادگران خودرو و یدککشهای بدون پروانه کسب هستیم که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کردهاند. اینان در سطح شهر، اتوبان و حتی حاشیه شهرها و با وعده کمک به افرادی که حین رانندگی دچار نقص فنی خودرو شدهاند، اقدام به دریافت هزینههای اضافی کرده و گاها خودرو را به تعمیرگاههای غیرمجاز هدایت میکنند که خسارتهایی را به مالکان خودرو وارد آوردهاند.
بنابراین مسأله تخلفات یدککشها و امدادگران خودرو تنها یک مسأله مختص به کهگیلویه و بویراحمد نیست و در سطح کشور نیز شاهد چنین تخلفاتی هستیم.
این گزارش نافی خدمات امدادگران خودرو نیست و انتشار آن در راستای اصلاح برخی رویهها و فرایندهای نادرست صورت گرفته است. این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه مسئولین مربوطه را دارد.