تاریخ انتشار
شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۹۶۲۵۷
یادداشت؛
چرا استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مردم نمیگوید دولت چهاردهم، آموزشوپرورش استان را با چه شرایط نگرانکنندهای تحویل گرفت؟ / میانگین معدل نهایی دانشآموزان استان در سال ۱۴۰۲ / تجربی؛ ۹.۳۸ /علومانسانی؛ ۶.۹۴/ ریاضی فیزیک؛ ۷.۵۶ / در انتصاب مدیران و معاونتهای بویراحمد، دنا و مارگون در دولت چهاردهم تلاش شده از نیروهای همه شهرستانها استفاده شود
۱
کبنا ؛ یادداشت ارسالی - در چند ماه گذشته عدهای اندک که ماهیت آنها برای خودی و غیرخودی رو شده و خطر این گروه قبل از مخالفان، دامن طرفدارانشان را گرفت و از فقیر تا غنی، از معتمدین تا متنفذان تا جوانان و نخبگان، از مخالف تا موافق بر ناکارآمدی این گروه اندک مهر تأیید میزنند و روزی این گروه اقدام به انتشار مطالب غیرواقع جهت انحراف افکار عمومی میکنند تا شاید مردم عملکرد ضعیف این گروه اندک را فراموش کنند.
یعنی بهجای اینکه شایستهسالاری را مطالبه کنند جهت انحراف افکار عمومی، یک روز در نامه به استاندار از بویراحمدی و غیر بویراحمدی میگویند یک روز برای تخریب ریاست آموزش پرورش و تفرقه، بویراحمد را به مناطق مختلف تقسیم میکنند در حالی دوران خودشان مملو از ناکارآمدی و بیمهری به شایستگان و پیشکسوتان آموزش پرورش از خودی تا غیرخودی بوده است. آش تا جایی شور شده بود که انسانهای متخصص و شایسته و باتدبیر حامی این گروه مدام از ناکارآمدی تصمیمگیران سیاسی و سوءمدیریت در آموزش پرورش انتقاد میکردند و از ۱۴۰۰ پیشبینی میشد آموزش پرورش توسط گروهی که حتی برایشان و کرامت حامیان خود ارزشی قائل نبودند بحرانزده خواهد شد و فرزندان استان بهخصوص دانشآموزان مناطق محروم مانند سادات محمودی، پاتاوه، زیلایی، دیشموک، لوداب، لنده و... در آتش این ناکارآمدی و سیاستزدگی خواهند سوخت.
سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پیشبینی صدها نفر از عقلای دلسوز جریان نماینده سابق بویراحمد درست از آب درآمد و آموزش پرورش با شرایط نگرانکننده در رشتههایی مانند ریاضی و تجربی در سال ۱۴۰۲ برای اولینبار به ته جدول میانگین امتحانات نهایی کشور رسید و درصد قبولی نهایی دانشآموزان استان به طرز خیلی نگرانکننده از ۸۲ درصد تا قبل از ۱۴۰۰ به مرز ۵۴ درصد سقوط کرد و برای نخستینبار در تاریخ میانگین معدل نهایی دانشآموزان استان در تمامی رشتههای معارف، علومانسانی، ریاضی و فیزیک و تجربی به زیر ۱۰ رسید تا عملاً به دلیل تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصدی معدل نهایی در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، شانس دانشآموزان مناطق محرومی مانند زیلایی، لوداب، سادات محمودی، پاتاوه و دیشموک و بویراحمد که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدند نسبت به دیگر مناطق کشور به حداقل ممکن برسد و برای برخی دانشآموزان مستعد که در این سالها معدل بسیار پایین و زیر ۱۰ را تجربه کردهاند عملاً حتی اگر در کنکور عملکرد فوقالعادهای داشته باشد شانس موفقیتشان بسیار کاهش پیدا کند.
در حالی سؤالات برای همه استانها مفهومی شده بود و همه استانها درگیر کرونا بودند و اوج شیوع ویروس کرونا مربوط به ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ بود؛ اما افت تحصیلی استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ دوبرابر میانگین کشوری بود و یک فاجعه آموزشی رخ داد در حالی اتفاقاً از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در زمان هادی زارعپور و اوج شیوع کرونا گاهی تغییرات میانگین استانی شرایط بهتری نسبت به میانگین کشوری داشت؛ یعنی بهعنوانمثال در سطح کشور میانگین معدل دانشآموزان تجربی کاهش پیدا کرده بود؛ اما در سطح استان شاهد افزایش میانگین معدل نسبت به سال قبل بودیم.
در ادامه بهصورت خلاصه به مقایسه کارنامه دوساله از ۹۸ تا ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی با کارنامه دوساله مجموعه مدیریت سابق از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت تا همگان متوجه شوند از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ چه بلایی بر سر آموزشوپرورش و دانشآموزان بهویژه در مناطق لوداب، پاتاوه، زیلایی، سادات محمودی و... آمد و عدهای در ظاهر خود را دلسوز مردم این مناطق میدانند و انتصابات دولت جدید را نقد میکنند در حالی دهها برابر بدتر از هر بیگانه به دانشآموزان بویراحمد بهخصوص در بخش پاتاوه، سادات محمودی، زیلایی و لوادب در زمان تصمیمگیری و مدیریت این گروه خسارت وارد شده است.
کارنامه این گروه در آموزشوپرورش گواهی میدهد گریههای این جماعت برای محرومیت مردم، یا در اثر انحراف افکار عمومی است تا مردم از خسارتهای جبرانناپذیرشان بگذرند یا در بهترین حالت این گروه اندک دلسوزان ناکارآمد و نابلدی هستند که ابتدا به دانشآموزان و حامیان محروم خود خسارات جبرانناپذیری زدند.
1- رشته تجربی
ابتدا به بررسی میانگین نمرات نهایی رشته تجربی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا میپردازیم برای این بررسی یکمرتبه، معدلها را با میانگین کشوری قیاس میکنیم یکمرتبه میانگین دو مدیریت زارعپور از ۹۸ تا ۱۴۰۰ و مدیریت بعد از او ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را با یکدیگر قیاس میکنیم و در پایان درصد قبولی نهایی هر دو مدیریت را مقایسه میکنیم تا مسببان این وضعیت شبانهروز از درگاه خدا طلب مغفرت و از مردم طلب حلالیت کنند. نه از مجموعه مدیریت جدید که هنوز عملکردش مشخص نیست طلبکار باشند.
میانگین نمرات نهایی رشته تجربی در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۷۷ به ۱۳.۱۸ رسید یعنی ۰.۵۹ کاهش را در سطح کشور شاهد بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، میانگین نمرات نهایی از ۱۲.۸۰ به ۱۲.۷۵ رسید فقط ۰.۰۵ اُفت داشتیم؛ یعنی افت میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا، محرومیت استان و نداشتن تبلت و گوشی و سایر امکانات و ابزارهای آموزشی، نسبت به اُفت میانگین کشوری در این دو سال کمتر و بهتر بوده است.
جالبتر اینکه درصد قبولی نهایی رشته تجربی استان در سال ۱۳۹۸ تقریباً ۸۵ درصد بوده که در پایان دوره هادی زارعپور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۸۷ درصد رسید؛ یعنی در شرایط کرونایی، ۲ درصد رشد قبولی نهایی داشتیم!
اما بعد انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰، سکان آموزشوپرورش به دست مجموعه مدیریت دیگری با پشتوانه ندای وحدت افتاد. پس دوساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته تجربی را در زمان ایشان بررسی میکنیم:
میانگین نمرات نهایی کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از عدد ۱۳.۱۸ به ۱۱.۲۳ رسید یعنی ۱.۹۵ اُفت در این دوساله به دلایلی از جمله مفهومیتر شدن سؤالات و شرایط کرونایی در کشور داشتیم. یعنی مفهومیتر شدن سؤالات کشوری بود و صرفاً مفهومی بودن مختص استان ما نبود.
اما متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این اُفت تحصیلی از ۱۲.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ رسید. در واقع به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۸ اُفت تحصیلی داشت؛ و به همین دلیل با اختلاف در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم تا بدترین کارنامهی ۴۳ساله انقلاب در رشته تجربی استان را به ثبت برسانیم و آرزوهای تحصیلی بسیاری از دانشآموزان محروم این استان بهخصوص در بخشهای لوداب، پاتاوه و شهرستان مارگون، دیشموک و... علناً برای همیشه بر بادرفت.
مردم استان بدانند درصد قبولی نهایی رشته تجربی در سال ۱۴۰۰ و در انتهای دوره مدیریت هادی زارعپور میزان ۸۷ درصد بوده است که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۲۱ درصدی به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد و یک ناکارآمدی آموزشی نگرانکننده به ثبت رسید؛ اما همچنان این آقایان طلبکار هستند و با طرح مسائل منطقهای و طایفهای خود را دلسوز مناطق و طوایف خود میدانند در حالی عملکردشان از هر بیگانهای برای این مناطق و وظایف خود ناراحتکننده بوده است و به زندگی چند هزار دانشآموز خسارات جبرانناپذیری زدند و شانس قبولی دانشآموزان رشته تجربی در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ دیپلم میگرفتند برای موفقیت در رشتههای برتر دانشگاههای برتر به حداقل رسید.
2- رشته ریاضی و فیزیک
ابتدا بهصورت خلاصه بررسی عملکرد آموزش پرورش از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان هادی زارعپور اشاره میکنیم:
میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی و فیزیک در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۲۸ به ۱۲.۳۵ رسید یعنی ۰.۹۳ کاهش معدل نهایی در سطح کشور در این دو سال را شاهد بودیم.
اما در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۹.۵۳ به ۱۰.۸۸ رسید، یعنی در دو سال انتهای هادی زارعپور میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و حتی اُفت تحصیلی دانشآموزان رشته ریاضی در سطح کشور، ۱.۳۵ افزایش داشت.
درصد قبولی نهایی رشته ریاضی در سال ۱۳۹۸ در زمان هادی زارعپور به میزان ۶۷ درصد بوده که باوجود شرایط کرونایی در پایان دوره هادی زارعپور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی شاهد افزایش ۱۰ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در دو سال ابتدایی کرونا بودیم.
اما عملکرد این تیم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در رشته ریاضی چگونه بود؟
در این دو سال اتفاقاً کلاسها بهصورت حضوری برگزار گردید و خطر و استرس کرونا به حداقل رسید
در این دو سال میانگین نمرات نهایی کشور از ۱۲.۳۵ به ۱۰.۷۹ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۵۶ اُفت میانگین معدل نهایی در دو سال فوق در سطح کشور داشتیم
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه بود؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و متأسفانه در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم؛ یعنی به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۲ کاهش معدل نهایی داشته است. تا بسیاری از دانشآموزان استان حتی با کمک کلاس کنکور، کتب کمکدرسی و آزمون اگر بتوانند رتبه سهرقمی در آزمون کنکور کسب نمایند، بعد از اعمال معدل، رتبه این افراد به عددهای پایین چهاررقمی سقوط خواهد کرد.
۳- رشته ادبیات و علومانسانی:
از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان مدیریت هادی زارعپور وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات و علومانسانی در کشور از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰.۷۶ به ۱۰.۴۲ رسید، یعنی ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) کاهش و اُفت معدل در کشور داشتیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه خبر بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یعنی دو سال پایانی هادی زارعپور، از ۹.۴۵ به ۱۰.۴۴ رسید؛ یعنی میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و کاهش نمرات دانشآموزان رشته ادبیات در سطح کشور، در استان ما ۰.۹۹ رشد داشت. پس در زمان هادی زارعپور در برخی سالها بر خلاف رویه کشوری، میانگین نمرات نهایی افزایش پیدا کرده است.
درصد قبولی نهایی رشته ادبیات و علومانسانی استان سال ۱۳۹۸ عدد ۶۹ درصد بود که به ۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید، یعنی شاهد افزایش ۸ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در این دو سال پایانی هادی زارعپور بودیم.
مجموعه مدیریتی بعد از زارعپور و بعد از انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ سکان آموزش پرورش را در دست گرفتند و نمرات نهایی دوساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته ادبیات که کلاسها بهصورت حضوری برگزار گردید را بررسی خواهیم کرد:
میانگین نمرات نهایی در کشور از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، از ۱۰.۴۵ به ۸.۷۵ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۷۰ شاهد کاهش میانگین معدل نهایی در این دوساله در سطح کشور بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی افتاد؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این دو سال همزمان با مدیریت این مجموعه بود این اُفت تحصیلی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰ به عدد نگرانکننده ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی به شکل حیرتآوری استان ما به میزان ۳.۵ اُفت تحصیلی داشت و یک فاجعه آموزشی خلق گردید.
در واقع کاهش تحصیلی استان کهگیلویه بویراحمد نهتنها عدد حیرتآوری بوده؛ بلکه تقریباً دوبرابر کاهش میانگین کشوری، اُفت داشتیم و بسیاری از دانشآموزان اُستان که معدل پایینی کسب کردند حتی اگر با کمک کلاس کنکوری، کتب کمکدرسی و آزمون بتوانند رتبه سهرقمی در آزمون کنکور کسب کنند بعد از اعمال معدل رتبه این افراد به عددهای پایین چهاررقمی خواهد رسید. به این بیمهری تاریخی، و وضعیت نگرانکننده آینده آموزشی هزاران دانشآموز، افزایش آسیبهای اجتماعی را اضافه کنید.
اما درصد قبولی نهایی استان در این دو سال چگونه بود؟
در سال ۱۴۰۰ انتهای دوره هادی زارعپور درصد قبولی نهایی دانشآموزان به میزان ۷۷ درصد بوده یعنی ۷۷ درصد دانشآموزان در امتحانات نهایی آن سال قبول شدهاند که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۳۳ درصدی به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بهطور مثال اگر اداره آموزشوپرورش استان به حال خود رها میشد و یا کلاً تعطیل میشد باز هم شرایط بهتری داشت. زیرا هیچ عقل سالمی نخواهد پذیرفت که میانگین معدل نهایی دانشآموزان این استان فقط در طول دو سال ۳.۵ کاهش داشته باشد یا میانگین درصد قبولی نهایی ۳۳ درصد کاهش پیدا کند!
بهصورت خلاصه و بر اساس میانگین نمرات و درصد قبولی نهایی تمامی رشتهها:
درصد قبولی نهایی میانگین تمامی رشتههای تحصیلی (ریاضی، تجربی، معارف، ادبیات) بهصورت خلاصه و میانگین همه رشتهها از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در زمان هادی زارعپور از ۷۸ درصد به ۸۲ درصد رسید؛ اما از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ در زمان مدیریت تیم سابق از ۸۲ درصد به ۵۴ درصد رسید.
و اینگونه این رکوردهای تاریخی توسط این مجموعه مدیریتی منصوب نماینده وقت به یادگار ماند! تا عدم هماندیشی و عدم بهادادن به صدها نیروی توانمند خودی و غیرخودی به دلیل ناکارآمدی نمایندگان و استاندار سابق، زندگی و روزگار هزاران دانشآموز استان بهویژه مناطق محرومی مانند لوداب، زیلایی، مارگون، زیلایی سادات محمودی توسط مجموعه مدیریت ناکارآمدی که غالباً از همین مناطق بودند اینگونه نگرانکننده شود و قطعاً تصمیمگیران این انتصابات مجموعه مدیریتی آموزش پرورش، اگرچه این توقع وجود داشت که توسط نهادهای نظارتی و بازرسی مورد پرسش قرار میگرفتند؛ اما تاوان سنگینی خواهند پرداخت.
این گزارش نافی خدمات مسئولان آموزش و پرورش، فرهنگیان و معلمان خدودم و پرتلاش نیست و صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر شده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
یعنی بهجای اینکه شایستهسالاری را مطالبه کنند جهت انحراف افکار عمومی، یک روز در نامه به استاندار از بویراحمدی و غیر بویراحمدی میگویند یک روز برای تخریب ریاست آموزش پرورش و تفرقه، بویراحمد را به مناطق مختلف تقسیم میکنند در حالی دوران خودشان مملو از ناکارآمدی و بیمهری به شایستگان و پیشکسوتان آموزش پرورش از خودی تا غیرخودی بوده است. آش تا جایی شور شده بود که انسانهای متخصص و شایسته و باتدبیر حامی این گروه مدام از ناکارآمدی تصمیمگیران سیاسی و سوءمدیریت در آموزش پرورش انتقاد میکردند و از ۱۴۰۰ پیشبینی میشد آموزش پرورش توسط گروهی که حتی برایشان و کرامت حامیان خود ارزشی قائل نبودند بحرانزده خواهد شد و فرزندان استان بهخصوص دانشآموزان مناطق محروم مانند سادات محمودی، پاتاوه، زیلایی، دیشموک، لوداب، لنده و... در آتش این ناکارآمدی و سیاستزدگی خواهند سوخت.
سال ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پیشبینی صدها نفر از عقلای دلسوز جریان نماینده سابق بویراحمد درست از آب درآمد و آموزش پرورش با شرایط نگرانکننده در رشتههایی مانند ریاضی و تجربی در سال ۱۴۰۲ برای اولینبار به ته جدول میانگین امتحانات نهایی کشور رسید و درصد قبولی نهایی دانشآموزان استان به طرز خیلی نگرانکننده از ۸۲ درصد تا قبل از ۱۴۰۰ به مرز ۵۴ درصد سقوط کرد و برای نخستینبار در تاریخ میانگین معدل نهایی دانشآموزان استان در تمامی رشتههای معارف، علومانسانی، ریاضی و فیزیک و تجربی به زیر ۱۰ رسید تا عملاً به دلیل تأثیر ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصدی معدل نهایی در کنکور ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، شانس دانشآموزان مناطق محرومی مانند زیلایی، لوداب، سادات محمودی، پاتاوه و دیشموک و بویراحمد که از ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ فارغالتحصیل شدند نسبت به دیگر مناطق کشور به حداقل ممکن برسد و برای برخی دانشآموزان مستعد که در این سالها معدل بسیار پایین و زیر ۱۰ را تجربه کردهاند عملاً حتی اگر در کنکور عملکرد فوقالعادهای داشته باشد شانس موفقیتشان بسیار کاهش پیدا کند.
در حالی سؤالات برای همه استانها مفهومی شده بود و همه استانها درگیر کرونا بودند و اوج شیوع ویروس کرونا مربوط به ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ بود؛ اما افت تحصیلی استان کهگیلویه و بویراحمد از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ دوبرابر میانگین کشوری بود و یک فاجعه آموزشی رخ داد در حالی اتفاقاً از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در زمان هادی زارعپور و اوج شیوع کرونا گاهی تغییرات میانگین استانی شرایط بهتری نسبت به میانگین کشوری داشت؛ یعنی بهعنوانمثال در سطح کشور میانگین معدل دانشآموزان تجربی کاهش پیدا کرده بود؛ اما در سطح استان شاهد افزایش میانگین معدل نسبت به سال قبل بودیم.
در ادامه بهصورت خلاصه به مقایسه کارنامه دوساله از ۹۸ تا ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی با کارنامه دوساله مجموعه مدیریت سابق از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خواهیم پرداخت تا همگان متوجه شوند از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ چه بلایی بر سر آموزشوپرورش و دانشآموزان بهویژه در مناطق لوداب، پاتاوه، زیلایی، سادات محمودی و... آمد و عدهای در ظاهر خود را دلسوز مردم این مناطق میدانند و انتصابات دولت جدید را نقد میکنند در حالی دهها برابر بدتر از هر بیگانه به دانشآموزان بویراحمد بهخصوص در بخش پاتاوه، سادات محمودی، زیلایی و لوادب در زمان تصمیمگیری و مدیریت این گروه خسارت وارد شده است.
کارنامه این گروه در آموزشوپرورش گواهی میدهد گریههای این جماعت برای محرومیت مردم، یا در اثر انحراف افکار عمومی است تا مردم از خسارتهای جبرانناپذیرشان بگذرند یا در بهترین حالت این گروه اندک دلسوزان ناکارآمد و نابلدی هستند که ابتدا به دانشآموزان و حامیان محروم خود خسارات جبرانناپذیری زدند.
1- رشته تجربی
ابتدا به بررسی میانگین نمرات نهایی رشته تجربی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا میپردازیم برای این بررسی یکمرتبه، معدلها را با میانگین کشوری قیاس میکنیم یکمرتبه میانگین دو مدیریت زارعپور از ۹۸ تا ۱۴۰۰ و مدیریت بعد از او ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را با یکدیگر قیاس میکنیم و در پایان درصد قبولی نهایی هر دو مدیریت را مقایسه میکنیم تا مسببان این وضعیت شبانهروز از درگاه خدا طلب مغفرت و از مردم طلب حلالیت کنند. نه از مجموعه مدیریت جدید که هنوز عملکردش مشخص نیست طلبکار باشند.
میانگین نمرات نهایی رشته تجربی در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۷۷ به ۱۳.۱۸ رسید یعنی ۰.۵۹ کاهش را در سطح کشور شاهد بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، میانگین نمرات نهایی از ۱۲.۸۰ به ۱۲.۷۵ رسید فقط ۰.۰۵ اُفت داشتیم؛ یعنی افت میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا، محرومیت استان و نداشتن تبلت و گوشی و سایر امکانات و ابزارهای آموزشی، نسبت به اُفت میانگین کشوری در این دو سال کمتر و بهتر بوده است.
جالبتر اینکه درصد قبولی نهایی رشته تجربی استان در سال ۱۳۹۸ تقریباً ۸۵ درصد بوده که در پایان دوره هادی زارعپور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۸۷ درصد رسید؛ یعنی در شرایط کرونایی، ۲ درصد رشد قبولی نهایی داشتیم!
اما بعد انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰، سکان آموزشوپرورش به دست مجموعه مدیریت دیگری با پشتوانه ندای وحدت افتاد. پس دوساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته تجربی را در زمان ایشان بررسی میکنیم:
میانگین نمرات نهایی کشور از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از عدد ۱۳.۱۸ به ۱۱.۲۳ رسید یعنی ۱.۹۵ اُفت در این دوساله به دلایلی از جمله مفهومیتر شدن سؤالات و شرایط کرونایی در کشور داشتیم. یعنی مفهومیتر شدن سؤالات کشوری بود و صرفاً مفهومی بودن مختص استان ما نبود.
اما متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این اُفت تحصیلی از ۱۲.۷۵ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ رسید. در واقع به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۸ اُفت تحصیلی داشت؛ و به همین دلیل با اختلاف در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم تا بدترین کارنامهی ۴۳ساله انقلاب در رشته تجربی استان را به ثبت برسانیم و آرزوهای تحصیلی بسیاری از دانشآموزان محروم این استان بهخصوص در بخشهای لوداب، پاتاوه و شهرستان مارگون، دیشموک و... علناً برای همیشه بر بادرفت.
مردم استان بدانند درصد قبولی نهایی رشته تجربی در سال ۱۴۰۰ و در انتهای دوره مدیریت هادی زارعپور میزان ۸۷ درصد بوده است که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۲۱ درصدی به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد و یک ناکارآمدی آموزشی نگرانکننده به ثبت رسید؛ اما همچنان این آقایان طلبکار هستند و با طرح مسائل منطقهای و طایفهای خود را دلسوز مناطق و طوایف خود میدانند در حالی عملکردشان از هر بیگانهای برای این مناطق و وظایف خود ناراحتکننده بوده است و به زندگی چند هزار دانشآموز خسارات جبرانناپذیری زدند و شانس قبولی دانشآموزان رشته تجربی در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ دیپلم میگرفتند برای موفقیت در رشتههای برتر دانشگاههای برتر به حداقل رسید.
2- رشته ریاضی و فیزیک
ابتدا بهصورت خلاصه بررسی عملکرد آموزش پرورش از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان هادی زارعپور اشاره میکنیم:
میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی و فیزیک در کشور از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ از ۱۳.۲۸ به ۱۲.۳۵ رسید یعنی ۰.۹۳ کاهش معدل نهایی در سطح کشور در این دو سال را شاهد بودیم.
اما در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۹.۵۳ به ۱۰.۸۸ رسید، یعنی در دو سال انتهای هادی زارعپور میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و حتی اُفت تحصیلی دانشآموزان رشته ریاضی در سطح کشور، ۱.۳۵ افزایش داشت.
درصد قبولی نهایی رشته ریاضی در سال ۱۳۹۸ در زمان هادی زارعپور به میزان ۶۷ درصد بوده که باوجود شرایط کرونایی در پایان دوره هادی زارعپور در سال ۱۴۰۰ این درصد به ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی شاهد افزایش ۱۰ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در دو سال ابتدایی کرونا بودیم.
اما عملکرد این تیم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در رشته ریاضی چگونه بود؟
در این دو سال اتفاقاً کلاسها بهصورت حضوری برگزار گردید و خطر و استرس کرونا به حداقل رسید
در این دو سال میانگین نمرات نهایی کشور از ۱۲.۳۵ به ۱۰.۷۹ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۵۶ اُفت میانگین معدل نهایی در دو سال فوق در سطح کشور داشتیم
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه بود؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این اُفت تحصیلی از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و متأسفانه در رتبه آخر کشور قرار گرفتیم؛ یعنی به شکل عجیبی استان ما به میزان ۳.۳۲ کاهش معدل نهایی داشته است. تا بسیاری از دانشآموزان استان حتی با کمک کلاس کنکور، کتب کمکدرسی و آزمون اگر بتوانند رتبه سهرقمی در آزمون کنکور کسب نمایند، بعد از اعمال معدل، رتبه این افراد به عددهای پایین چهاررقمی سقوط خواهد کرد.
۳- رشته ادبیات و علومانسانی:
از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج شیوع ویروس کرونا در زمان مدیریت هادی زارعپور وضعیت چگونه بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات و علومانسانی در کشور از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰.۷۶ به ۱۰.۴۲ رسید، یعنی ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) کاهش و اُفت معدل در کشور داشتیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه خبر بود؟
میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یعنی دو سال پایانی هادی زارعپور، از ۹.۴۵ به ۱۰.۴۴ رسید؛ یعنی میانگین نمرات نهایی در استان علیرغم شدتگرفتن شیوع کرونا و محرومیت استان و کاهش نمرات دانشآموزان رشته ادبیات در سطح کشور، در استان ما ۰.۹۹ رشد داشت. پس در زمان هادی زارعپور در برخی سالها بر خلاف رویه کشوری، میانگین نمرات نهایی افزایش پیدا کرده است.
درصد قبولی نهایی رشته ادبیات و علومانسانی استان سال ۱۳۹۸ عدد ۶۹ درصد بود که به ۷۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید، یعنی شاهد افزایش ۸ درصدی قبولی در امتحانات نهایی در این دو سال پایانی هادی زارعپور بودیم.
مجموعه مدیریتی بعد از زارعپور و بعد از انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ سکان آموزش پرورش را در دست گرفتند و نمرات نهایی دوساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رشته ادبیات که کلاسها بهصورت حضوری برگزار گردید را بررسی خواهیم کرد:
میانگین نمرات نهایی در کشور از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲، از ۱۰.۴۵ به ۸.۷۵ رسید؛ یعنی به میزان ۱.۷۰ شاهد کاهش میانگین معدل نهایی در این دوساله در سطح کشور بودیم.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد چه اتفاقی افتاد؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد، این دو سال همزمان با مدیریت این مجموعه بود این اُفت تحصیلی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰ به عدد نگرانکننده ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی به شکل حیرتآوری استان ما به میزان ۳.۵ اُفت تحصیلی داشت و یک فاجعه آموزشی خلق گردید.
در واقع کاهش تحصیلی استان کهگیلویه بویراحمد نهتنها عدد حیرتآوری بوده؛ بلکه تقریباً دوبرابر کاهش میانگین کشوری، اُفت داشتیم و بسیاری از دانشآموزان اُستان که معدل پایینی کسب کردند حتی اگر با کمک کلاس کنکوری، کتب کمکدرسی و آزمون بتوانند رتبه سهرقمی در آزمون کنکور کسب کنند بعد از اعمال معدل رتبه این افراد به عددهای پایین چهاررقمی خواهد رسید. به این بیمهری تاریخی، و وضعیت نگرانکننده آینده آموزشی هزاران دانشآموز، افزایش آسیبهای اجتماعی را اضافه کنید.
اما درصد قبولی نهایی استان در این دو سال چگونه بود؟
در سال ۱۴۰۰ انتهای دوره هادی زارعپور درصد قبولی نهایی دانشآموزان به میزان ۷۷ درصد بوده یعنی ۷۷ درصد دانشآموزان در امتحانات نهایی آن سال قبول شدهاند که این درصد در سال ۱۴۰۲ با اُفت عجیب ۳۳ درصدی به ۴۴ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بهطور مثال اگر اداره آموزشوپرورش استان به حال خود رها میشد و یا کلاً تعطیل میشد باز هم شرایط بهتری داشت. زیرا هیچ عقل سالمی نخواهد پذیرفت که میانگین معدل نهایی دانشآموزان این استان فقط در طول دو سال ۳.۵ کاهش داشته باشد یا میانگین درصد قبولی نهایی ۳۳ درصد کاهش پیدا کند!
بهصورت خلاصه و بر اساس میانگین نمرات و درصد قبولی نهایی تمامی رشتهها:
درصد قبولی نهایی میانگین تمامی رشتههای تحصیلی (ریاضی، تجربی، معارف، ادبیات) بهصورت خلاصه و میانگین همه رشتهها از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در زمان هادی زارعپور از ۷۸ درصد به ۸۲ درصد رسید؛ اما از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ در زمان مدیریت تیم سابق از ۸۲ درصد به ۵۴ درصد رسید.
و اینگونه این رکوردهای تاریخی توسط این مجموعه مدیریتی منصوب نماینده وقت به یادگار ماند! تا عدم هماندیشی و عدم بهادادن به صدها نیروی توانمند خودی و غیرخودی به دلیل ناکارآمدی نمایندگان و استاندار سابق، زندگی و روزگار هزاران دانشآموز استان بهویژه مناطق محرومی مانند لوداب، زیلایی، مارگون، زیلایی سادات محمودی توسط مجموعه مدیریت ناکارآمدی که غالباً از همین مناطق بودند اینگونه نگرانکننده شود و قطعاً تصمیمگیران این انتصابات مجموعه مدیریتی آموزش پرورش، اگرچه این توقع وجود داشت که توسط نهادهای نظارتی و بازرسی مورد پرسش قرار میگرفتند؛ اما تاوان سنگینی خواهند پرداخت.
این گزارش نافی خدمات مسئولان آموزش و پرورش، فرهنگیان و معلمان خدودم و پرتلاش نیست و صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر شده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.