تاریخ انتشار
شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۴۹۴۳۱۳
یادداشت|
نیروهای دونبش و حلقههای ایلی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد / توزیع مناصب مدیریتی نه بر اساس نزدیکیهای قومی، بلکه باید بر اساس شایستگیهای مدیریتی و سیاسی باشد
۰
کبنا ؛یادداشت| در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل غلبه مناسبات ایلی و طایفهای از یک طرف و کمرنگبودن مناسبات حزبی و سیاسی از طرف دیگر، نیروهایی در قامت حزبی و سیاسی ظهور میکنند که رفتارها و نیاتی طایفهای و ایلی دارند. نمونههای زیادی را میتوان برای این پدیده مثال زد که برخی پیامدهای کمتر و برخی پیامدهای سوء بیشتری برای نظام اداری استان دارند.
یکی از این نیروها که در افواه عمومی از او با عنوان نیروی دونبش یاد میشود، خود را از نیروهای اصلاحطلب مینامد. این در حالی است که با همه دولتها میچرخد و از هر دولتی سهم خود را برمیدارد. این نیروی به اصطلاح اصلاحطلب که گویی خانوادگی در حال مدیریت در استان هستند، روزی تحت عناوین مشاور، مدیرکل و سرپرست در استانداری دولت سیزدهم پست میگیرند؛ حتی گفته میشود سیدعلی احمدزاده استاندار پیشین، بهخاطر معرفی او، از وزیر کشور تشکر میکند. حال که دولت تغییر کرده، او همچنان حضور دارد؛ اما این بار در قامت یکی از معاونتهای مهم استانداری ظاهر میشود.
گفته میشود او در همان روزهای ابتدای تغییر استاندار از طریق حلقههای ایلی که در مرکز کشور دارد، به استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد معرفی میشود. جالب اینجاست که این معاون جدید نه به خاطر نزدیکی به دولت و گرایش سیاسی، بلکه با مناسبات قومی و ایلیای که دارد این پست مهم را به دست میآورد. گویا داستان از این قرار است که دو نفر از افراد حلقه همطایفهای او در مرکز کشور که یکی از آنها پیش از این در استان فارس در یکی از زیرمجموعههای سازمان جهاد کشاورزی جایگاه داشته، او را معرفی کردهاند. به هر حال داستان هر چه باشد او حالا توانسته دم و دستگاهی برای خود ایجاد کند و در تصمیمگیریهای سیاسی اعمال نفوذ نماید.
او تا جایی پیش میرود که حتی گاهی در برخی جلسات بهجای سایر معاونین حاضر میشود. اما داستان به همینجا ختم نمیشود؛ اخیراً شنیده شده یکی از نزدیکان او به عنوان مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یک حوزه خاص حکم گرفته است. گویا مشاور استاندار بودن تبدیل به یک زمین خالی شده و هر کس که نیاز به قدرت داشته باشد، تحت عنوانی خاص وارد این میدان میشود؛ تا جایی که برخی به طعنه میگویند اگر اینطور پیش برود تعداد مشاورین استاندار از تعداد کارمندان وزارت کشور در استان بالاتر میزند.
نیروی مذکور تنها به مشاور استاندار برای نزدیکانش اکتفا نکرده و شنیده میشود این روزها بر اساس همان منطق ایلی و طایفهای، جمعی از نیروهای نزدیک به خود را برای پستهای مدیر، مدیرکل و رئیس نیز معرفی میکند تا قدرت خود را از این طریق تکمیل کند.
این فرد که دوست دارد اصلاحطلب نامیده شود، در هیچکدام از دستجات سیاسی اصلاحطلب شهرستان کهگیلویه قرار نمیگیرد و آنطور که از فضای سیاسی کهگیلویه برمیآید دو قطب معروف اصلاحات در کهگیلویه، هیچگاه او را در بازی خود راه ندادهاند.
دخالت نمایندگان استان در مناسبات سیاسی از نظر قانونی مرسوم نیست؛ اما متداول است که نمایندگان نظر خود را به صورت مشورت به استاندار و مجموعه دولت در استان برسانند. آنطور که در گذشته دیده شده، نمایندگان حتی اگر همسو با دولت نیز نباشند، مشورتهای بهتری نسبت به نیروهای دونبش و طایفهای میدهند. چرا که برخی از این نمایندگان علیرغم همسو نبودن با دولت جدید، بارها به عنوان منتخب مردم انتخاب شده و راهی بهارستان شدهاند؛ روشن است که اگر در دلسوزی آنها تردیدی وجود داشت، نمیتوانستند نظر مثبت مردم را جلب کنند.
بنابراین استاندار کهگیلویه و بویراحمد لازم است بداند اگر قرار است در مورد مناصب مدیریتی در استان مشورت بگیرد، بهتر است نمایندگان استان را به عنوان طرف مشورت خود انتخاب کند؛ حتی اگر نماینده مذکور از نظر سیاسی با او همسو نباشد.
اعطای قدرت بیحد و حصر به فردی که در ظاهر خود را منتسب به دولت معرفی مینماید، اما در عمل بر اساس منطق ایلی رفتار میکند، نتیجهای جز به انحراف رفتن سیاستهای دولت جدید در استان ندارد. نیروهای اصیل وابسته به نمایندگان که امتحان خود را پس دادهاند حتی اگر با این دولت چندان همسویی نداشته باشند در نهایت بهتر از یک نیروی طایفهای و ایلی عمل خواهند کرد. چرا که در آن صورت مناسبات بر اساس گرایشهای سیاسی مدیریت میشود نه منافع گروهی و ایلی. ازاینرو لازم است از قدرت نیروهایی که همسو با باد به هر طرف میوزند کاسته شده و به نیروهای سیاسی و حزبی داده شود؛ چرا که در نبود حزب، آنهم در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد، تنها یک گزینه باقی میماند و آن نیز چیزی نیست جز طایفه و ایل؛ و این نیز حکم سم را برای نظام اداری دارد.
یکی از این نیروها که در افواه عمومی از او با عنوان نیروی دونبش یاد میشود، خود را از نیروهای اصلاحطلب مینامد. این در حالی است که با همه دولتها میچرخد و از هر دولتی سهم خود را برمیدارد. این نیروی به اصطلاح اصلاحطلب که گویی خانوادگی در حال مدیریت در استان هستند، روزی تحت عناوین مشاور، مدیرکل و سرپرست در استانداری دولت سیزدهم پست میگیرند؛ حتی گفته میشود سیدعلی احمدزاده استاندار پیشین، بهخاطر معرفی او، از وزیر کشور تشکر میکند. حال که دولت تغییر کرده، او همچنان حضور دارد؛ اما این بار در قامت یکی از معاونتهای مهم استانداری ظاهر میشود.
گفته میشود او در همان روزهای ابتدای تغییر استاندار از طریق حلقههای ایلی که در مرکز کشور دارد، به استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد معرفی میشود. جالب اینجاست که این معاون جدید نه به خاطر نزدیکی به دولت و گرایش سیاسی، بلکه با مناسبات قومی و ایلیای که دارد این پست مهم را به دست میآورد. گویا داستان از این قرار است که دو نفر از افراد حلقه همطایفهای او در مرکز کشور که یکی از آنها پیش از این در استان فارس در یکی از زیرمجموعههای سازمان جهاد کشاورزی جایگاه داشته، او را معرفی کردهاند. به هر حال داستان هر چه باشد او حالا توانسته دم و دستگاهی برای خود ایجاد کند و در تصمیمگیریهای سیاسی اعمال نفوذ نماید.
او تا جایی پیش میرود که حتی گاهی در برخی جلسات بهجای سایر معاونین حاضر میشود. اما داستان به همینجا ختم نمیشود؛ اخیراً شنیده شده یکی از نزدیکان او به عنوان مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یک حوزه خاص حکم گرفته است. گویا مشاور استاندار بودن تبدیل به یک زمین خالی شده و هر کس که نیاز به قدرت داشته باشد، تحت عنوانی خاص وارد این میدان میشود؛ تا جایی که برخی به طعنه میگویند اگر اینطور پیش برود تعداد مشاورین استاندار از تعداد کارمندان وزارت کشور در استان بالاتر میزند.
نیروی مذکور تنها به مشاور استاندار برای نزدیکانش اکتفا نکرده و شنیده میشود این روزها بر اساس همان منطق ایلی و طایفهای، جمعی از نیروهای نزدیک به خود را برای پستهای مدیر، مدیرکل و رئیس نیز معرفی میکند تا قدرت خود را از این طریق تکمیل کند.
این فرد که دوست دارد اصلاحطلب نامیده شود، در هیچکدام از دستجات سیاسی اصلاحطلب شهرستان کهگیلویه قرار نمیگیرد و آنطور که از فضای سیاسی کهگیلویه برمیآید دو قطب معروف اصلاحات در کهگیلویه، هیچگاه او را در بازی خود راه ندادهاند.
دخالت نمایندگان استان در مناسبات سیاسی از نظر قانونی مرسوم نیست؛ اما متداول است که نمایندگان نظر خود را به صورت مشورت به استاندار و مجموعه دولت در استان برسانند. آنطور که در گذشته دیده شده، نمایندگان حتی اگر همسو با دولت نیز نباشند، مشورتهای بهتری نسبت به نیروهای دونبش و طایفهای میدهند. چرا که برخی از این نمایندگان علیرغم همسو نبودن با دولت جدید، بارها به عنوان منتخب مردم انتخاب شده و راهی بهارستان شدهاند؛ روشن است که اگر در دلسوزی آنها تردیدی وجود داشت، نمیتوانستند نظر مثبت مردم را جلب کنند.
بنابراین استاندار کهگیلویه و بویراحمد لازم است بداند اگر قرار است در مورد مناصب مدیریتی در استان مشورت بگیرد، بهتر است نمایندگان استان را به عنوان طرف مشورت خود انتخاب کند؛ حتی اگر نماینده مذکور از نظر سیاسی با او همسو نباشد.
اعطای قدرت بیحد و حصر به فردی که در ظاهر خود را منتسب به دولت معرفی مینماید، اما در عمل بر اساس منطق ایلی رفتار میکند، نتیجهای جز به انحراف رفتن سیاستهای دولت جدید در استان ندارد. نیروهای اصیل وابسته به نمایندگان که امتحان خود را پس دادهاند حتی اگر با این دولت چندان همسویی نداشته باشند در نهایت بهتر از یک نیروی طایفهای و ایلی عمل خواهند کرد. چرا که در آن صورت مناسبات بر اساس گرایشهای سیاسی مدیریت میشود نه منافع گروهی و ایلی. ازاینرو لازم است از قدرت نیروهایی که همسو با باد به هر طرف میوزند کاسته شده و به نیروهای سیاسی و حزبی داده شود؛ چرا که در نبود حزب، آنهم در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد، تنها یک گزینه باقی میماند و آن نیز چیزی نیست جز طایفه و ایل؛ و این نیز حکم سم را برای نظام اداری دارد.