تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۴۹۴۲۵۴
کبنا بررسی کرد؛
دانشآموزان کجای صفحه شطرنج مدیرکل قرار دارند؟ / با گذشت چهارماه از سال تحصیلی، مدرسه روستای نده چفتاب لوداب معلم ندارد / وضعیتی که باید برای آن خون گریست / آقای مدیرکل بین غفلت و خیانت یک مو بیشتر فاصله وجود ندارد
۳
کبنا ؛کودکان یک روستا در لوداب چهار ماه بدون معلم ابتدایی سر کردهاند؛ اما گویا مدیرکل کنونی آموزش و پرورش که پیش از این رئیس بویراحمد بوده، ککش هم نمیگزد و بیش از آنکه به دانشآموزان و آموزش و پرورش اهمیت دهد، در پی عزل و نصب و بازی شطرنجی است که خود راه انداخته است.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه در چهارمین ماه از سال تحصیلی هستیم، هنوز برخی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین امکانات و منابع را برای تحصیل ندارند. سالهاست گفته میشود مدارس استان به ویژه منطقه بویراحمد هم از نظر مادی و هم معنوی فاقد امکانات اولیه آموزشی هستند، اما گویا با تغییر چندین مدیرکل هنوز درب بر همان پاشنه میچرخد و در چرخه تغییر مدیران، دغدغهای برای حل مشکلات این مدارس وجود ندارد.
بر اساس گزارشهای مردمی که به دست ما رسیده، مدرسه شهید عصمتی در روستای نده چفتاب لوداب، فاقد معلم ابتدایی است.
با گذشت چهار ماه از سال، نخستین نیمسال تحصیلی به پایان رسیده و قرار است دانشآموزان نیمسال دوم را شروع کنند. اما هنوز دانشآموزان ابتدایی این روستا معلم ندارند. آیا نباید بر این وضعیت خون گریست؟
جالب اینجاست که مدیرکل کنونی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، خود پیش از این رئیس آموزش و پرورش بویراحمد بوده است. یا در همان دورانی که در بویراحمد حضور داشته از این وضعیت بیاطلاع بوده که این موضوع نشان دهنده سوءمدیریت اوست؛ یا اینکه اطلاع داشته و اقدامی انجام نداده که این نیز بدتر از مورد نخست است و نادیدهگرفتن مشکلاتی خوانده میشود که وظیفه اصلی او بوده است؛ روشن است که بین خیانت و غفلت اندازه یک مو بیشتر فاصله وجود ندارد.
مقطع ابتدایی که مهمترین بخش و پایه و اساس تحصیل است، زمانی که به درستی اجرایی و پیادهسازی نشود، علاوه بر ترک تحصیل، دلزدگی از تحصیل و مهمتر از همه انواع آسیبهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. آیا مدیرکل آموزش و پرورش به این موضوع فکر کرده این کودکانی که امروز نمیتوانند وارد مدرسه شوند، چه آیندهای در انتظار دارند؟ آیا او کمترین اهمیتی به وضعیت مدارس استان میدهد؟ آیا این مدیرکل اهمیتی میدهد آینده یک منطقه همبستگی بسیار بالایی با نوع آموزششان دارد؟ گویا همه این موضوعات فراموش شده تا راه برای بازیها و زد و بندهای سیاسی باز شود.
گویا با تغییر مناسبات اجتماعی، هنوز مدیرکل آموزش و پرورش فکر میکند در آن بالا بر نمد خان نشسته و دیگران را فقط تا جایی میبیند که به سود او باشند. البته ما امیدواریم که چنین تصویری از مدیرکل اشتباه باشد. ولی به هر حال، رصد شرایط اینگونه القا میکند که فرعیات آموزش و پرورش نسبت به اصول آن، اهمیت بیشتری برای مدیرکل دارد. انگار در بازی شطرنج این ادارهکل، نیروها نقش مهرهها را دارند و هیچ جایی برای خود آموزش و دانشآموزان در نظر گرفته نشده است.
حال که در چهارمین ماه از سال تحصیلی هستیم و هنوز این مدرسه فاقد معلم ابتدایی است، چندین فرضیه میتوان مطرح کرد. یا اینکه مناطق محروم استان هیچ اهمیتی در نظر این ادارهکل ندارند و مدارس آن منطقه به حال خود رها شدهاند. یا اینکه این فرضیه غلط است و عکس آن صادق است؛ به اینصورت که مناطق محروم برای آنها اهمیت بالایی دارد. اما در این میان باید گفت اگر اهمیت دارد، چرا تاکنون معلمی برای این مناطق در نظر گرفته نشده است؟ دو پاسخ به این سؤال میتوان داد؛ یا تعداد معلمان در استان به حد کافی نیست و یا اینکه معلم به اندازه کافی وجود دارد اما معلمان سر جای خود نیستند. به نظر میرسد حداقل چند معلم اضافه وجود دارد که این روستاها بدون معلم نباشند. اما این معلمان کجا هستند؟
بر اساس رصد شرایط آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد و سیل عظیمی از معلمانی که در سایر ادارات انتقالی و مأمور به خدمت گرفتهاند، به وضوح میتوان متوجه شد که کمبود معلم ناشی از سؤمدیریت است. بسیاری از معلمانی که به نام آموزش و پرورش استخدام شدهاند، در این ادارهکل نمانده و به جاهای دیگر رفتهاند. گویا تاکنون نیز اقدامی برای بازگرداندن آنها به آموزش و پرورش و محل اصلی خدمتشان صورت نگرفته است.
به هر حال علت این کمبود معلم هر چه باشد، حل نکردن و نادیده گرفتن مشکل مدارس بدون معلم، مصداق عینی خیانت است. چنانچه مدیرکل تاکنون از این وضعیت خبر نداشته، هر چند میتوان آن را سوءمدیریت و ناتوانی نامید، اما اگر بداند و ادامه یابد چیزی به جز خیانت نمیتوان متصور شد.
این مطلب نافی خدمات آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیست و انتشار آن صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندهای نادرست بوده است. کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین آن ادارهکل را دارد.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه در چهارمین ماه از سال تحصیلی هستیم، هنوز برخی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد کمترین امکانات و منابع را برای تحصیل ندارند. سالهاست گفته میشود مدارس استان به ویژه منطقه بویراحمد هم از نظر مادی و هم معنوی فاقد امکانات اولیه آموزشی هستند، اما گویا با تغییر چندین مدیرکل هنوز درب بر همان پاشنه میچرخد و در چرخه تغییر مدیران، دغدغهای برای حل مشکلات این مدارس وجود ندارد.
بر اساس گزارشهای مردمی که به دست ما رسیده، مدرسه شهید عصمتی در روستای نده چفتاب لوداب، فاقد معلم ابتدایی است.
با گذشت چهار ماه از سال، نخستین نیمسال تحصیلی به پایان رسیده و قرار است دانشآموزان نیمسال دوم را شروع کنند. اما هنوز دانشآموزان ابتدایی این روستا معلم ندارند. آیا نباید بر این وضعیت خون گریست؟
جالب اینجاست که مدیرکل کنونی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، خود پیش از این رئیس آموزش و پرورش بویراحمد بوده است. یا در همان دورانی که در بویراحمد حضور داشته از این وضعیت بیاطلاع بوده که این موضوع نشان دهنده سوءمدیریت اوست؛ یا اینکه اطلاع داشته و اقدامی انجام نداده که این نیز بدتر از مورد نخست است و نادیدهگرفتن مشکلاتی خوانده میشود که وظیفه اصلی او بوده است؛ روشن است که بین خیانت و غفلت اندازه یک مو بیشتر فاصله وجود ندارد.
مقطع ابتدایی که مهمترین بخش و پایه و اساس تحصیل است، زمانی که به درستی اجرایی و پیادهسازی نشود، علاوه بر ترک تحصیل، دلزدگی از تحصیل و مهمتر از همه انواع آسیبهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. آیا مدیرکل آموزش و پرورش به این موضوع فکر کرده این کودکانی که امروز نمیتوانند وارد مدرسه شوند، چه آیندهای در انتظار دارند؟ آیا او کمترین اهمیتی به وضعیت مدارس استان میدهد؟ آیا این مدیرکل اهمیتی میدهد آینده یک منطقه همبستگی بسیار بالایی با نوع آموزششان دارد؟ گویا همه این موضوعات فراموش شده تا راه برای بازیها و زد و بندهای سیاسی باز شود.
گویا با تغییر مناسبات اجتماعی، هنوز مدیرکل آموزش و پرورش فکر میکند در آن بالا بر نمد خان نشسته و دیگران را فقط تا جایی میبیند که به سود او باشند. البته ما امیدواریم که چنین تصویری از مدیرکل اشتباه باشد. ولی به هر حال، رصد شرایط اینگونه القا میکند که فرعیات آموزش و پرورش نسبت به اصول آن، اهمیت بیشتری برای مدیرکل دارد. انگار در بازی شطرنج این ادارهکل، نیروها نقش مهرهها را دارند و هیچ جایی برای خود آموزش و دانشآموزان در نظر گرفته نشده است.
حال که در چهارمین ماه از سال تحصیلی هستیم و هنوز این مدرسه فاقد معلم ابتدایی است، چندین فرضیه میتوان مطرح کرد. یا اینکه مناطق محروم استان هیچ اهمیتی در نظر این ادارهکل ندارند و مدارس آن منطقه به حال خود رها شدهاند. یا اینکه این فرضیه غلط است و عکس آن صادق است؛ به اینصورت که مناطق محروم برای آنها اهمیت بالایی دارد. اما در این میان باید گفت اگر اهمیت دارد، چرا تاکنون معلمی برای این مناطق در نظر گرفته نشده است؟ دو پاسخ به این سؤال میتوان داد؛ یا تعداد معلمان در استان به حد کافی نیست و یا اینکه معلم به اندازه کافی وجود دارد اما معلمان سر جای خود نیستند. به نظر میرسد حداقل چند معلم اضافه وجود دارد که این روستاها بدون معلم نباشند. اما این معلمان کجا هستند؟
بر اساس رصد شرایط آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد و سیل عظیمی از معلمانی که در سایر ادارات انتقالی و مأمور به خدمت گرفتهاند، به وضوح میتوان متوجه شد که کمبود معلم ناشی از سؤمدیریت است. بسیاری از معلمانی که به نام آموزش و پرورش استخدام شدهاند، در این ادارهکل نمانده و به جاهای دیگر رفتهاند. گویا تاکنون نیز اقدامی برای بازگرداندن آنها به آموزش و پرورش و محل اصلی خدمتشان صورت نگرفته است.
به هر حال علت این کمبود معلم هر چه باشد، حل نکردن و نادیده گرفتن مشکل مدارس بدون معلم، مصداق عینی خیانت است. چنانچه مدیرکل تاکنون از این وضعیت خبر نداشته، هر چند میتوان آن را سوءمدیریت و ناتوانی نامید، اما اگر بداند و ادامه یابد چیزی به جز خیانت نمیتوان متصور شد.
این مطلب نافی خدمات آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیست و انتشار آن صرفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندهای نادرست بوده است. کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین آن ادارهکل را دارد.