تاریخ انتشار
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۴۹۱۰۹۸
نقدی بر نشست هم‌اندیشی برای رفع مشکلات شهری و گره‌های ترافیکی شهر یاسوج؛

نشست رفع مشکلات شهری بدون حضور تصمیم‌گیران و کارشناسان / جلسات رفع تکلیفی آفت ترافیک سرطانی در یاسوج / چند بار دیگر باید جمعه خونین یاسوج تکرار شود تا فکری اساسی برای ترافیک شود؟ / کاربری‌های غیرمجاز به شکل سیار و غیرسیار، مدرسه غیرانتفاعی و مرکز درمانی عامل ترافیک هستند

۰
نشست رفع مشکلات شهری بدون حضور تصمیم‌گیران و کارشناسان / جلسات رفع تکلیفی آفت ترافیک سرطانی در یاسوج / چند بار دیگر باید جمعه خونین یاسوج تکرار شود تا فکری اساسی برای ترافیک شود؟ / کاربری‌های غیرمجاز به شکل سیار و غیرسیار، مدرسه غیرانتفاعی و مرکز درمانی عامل ترافیک هستند
کبنا ؛نشست هم‌اندیشی برای رفع مشکلات شهری و گره‌های ترافیکی شهر یاسوج در حالی برگزار شد که تصمیم‌گیران اصلی و کارشناسان حوزه ترافیک و شهرسازی حضور نداشتند. بنابراین این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا چنین نشست‌هایی برای حصول به نتیجه یا صرفاً برای رفع تکلیف برگزار می‌شوند؟
به گزارش کبنا، یاسوج به‌عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که از مشکلات ترافیکی رنج می‌برد و آنقدر این مشکلات روی هم انباشت شده و اقدام اثرگذاری برای رفع آن صورت نگرفته است که حالا می‌توان از سرطان ترافیک در یاسوج نام برد. هر چند تاکنون روزنه‌ای برای رفع این مشکل به طور جدی دیده نشده، اما حالا به دعوت نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون نشست هم‌اندیشی برای رفع مشکلات شهری و گره‌های ترافیکی شهر یاسوج در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. هر چند نفس این نشست به خودی خود دارای اهمیت است و از آن این معنا مستفاد می‌شود که دغدغه حل این مشکل وجود دارد، اما به نظر نمی‌رسد چنین نشست‌هایی خروجی چندانی در پی داشته باشد. در ادامه به انتقاداتی که نسبت به این نشست وجود دارد می‌پردازیم.
واضح است که مسأله‌ای بغرنج همچون ترافیک نیازمند استفاده از نظر کارشناسان و خبرگان این حوزه است؛ اساساً یکی از دلایل رأی‌آوری مسعود پزشکیان تأکیدش بر نظر کارشناسان در همه امور و اجرای هر طرح طبق نقشه و طرح مصوب است. اما در یاسوج سال‌هاست در مقوله شهری این موضوع جایگاهی ندارد و به شکل همین جلسه افراد مسئول، خوددرمانی می‌کنند و نتیجه‌ای نمی‌گیرند؛ چون علت‌یابی و تجویز درمان توسط غیرمتخصص انجام می‌شود.
تصویر اعضای حاضر در جلسه گویای این موضوع است که جای خالی افراد مؤثر در این نشست خالی است؛ معاون عمرانی، نماینده مجلس، اعضای شورای شهر و شهردار و مدیران، نقش چندانی در ووضعیت ترافیکی ندارند. هر چند نمی‌توان نقش آنها را نادیده گرفت، اما دو رکن اصلی در مسأله ترافیک، راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که هیچ‌کدام در جلسه حضور ندارند. آنها هستند که تصمیم‌گیر و در وضع موجود دخیل‌اند. اما متأسفانه هیچکدام حضور ندارند.  اجرا و نظارت بر حسن اجرا بر عهده راه و شهرسازی است؛ نظارت عالیه بر طرح‌های تفصیلی و جامع نیز از وظایف همین اداره‌کل است. آنچه در شهر شکل می‌گیرد، با دخالت نظام مهندسی ساختمان است. اما با اینحال نشست دیروز هیچکدام از این دو رکن اصلی حضور نداشتند.
از سوی دیگر، در این نشست دو کارنشاس خبره نیز حضور نداشتند. حضور مدیران به خودی خود چه دردی را دوا می‌کند؟ مگر آنها کارشناس این حوزه هستند؟ حضور حداقل یک کارشناس شهرسازی و یک کارشناس ترافیک در این جلسه ضروری بود، اما این دو کارشناس نیز دعوت نشده بودند.
نماینده مجلس نیز وظیفه‌اش قانونگذاری در سطح کلان است؛ نماینده مجلس که کارشناس این حوزه نیست. بنابراین لازم است از کارشناسان این حوزه دعوت شود. این نشست که نخستین نشست بود را می‌توان با اغماض از آن گذشت. اما انتظار می‌رود در آینده این خلأها پر شوند.
واضح است که در صورت عدم حضور کارشناسان ترافیک و شهرسازی و نمایندگان راه و شهرسازی و نظام مهندسی، نمی‌توان امیدی به حصول نتیجه داشت. چرا که وضع موجود نتیجه سال‌ها سوءمدیریت و ناکارآمدی است که بر روی هم انباشته شده تا اینکه به وضعیتی رسیده‌ایم که امروز شاهد آن هستیم. کافیست به برخی پدیده‌ها در شهر یاسوج نگاهی مختصر انداخت تا متوجه عمق فاجعه شد.
خروجی‌های شهر یاسوج نمونه جالبی برای این سوءمدیریت است؛ بزرگراه شیراز یاسوج را بنگرید؛ بزرگراه باید یک معبر چهار یا شش خطه منفک باشد که وظیفه‌اش تسهیل آمد و شد است. در طول این معبر چندین روستا وجود دارد. گویا متولیان شهری این معبر را رها کرده‌اند؛ تصادفی که سال گذشته منجر به جمعه خونین یاسوج شد ناشی از همین سوءمدیریت بود. در حالی که در این معبر نباید کاربری تجاری وجود داشته باشد، ما شاهد صدها کاربری تجاری سیار به شکل نیسان و خودروهای دستفروش هستیم که بخشی از جاده را به اشغال خود درآورده‌اند. البته آن فروشندگان به دلیل وضعیت نامطلوب اشتغال به این کار روی آورده‌اند، اما به هر حال، در این معبر نباید هیچ کاربری‌ای به این شکل وجود داشته باشد. وجود آنها علاوه بر ایجاد ترافیک باز هم ممکن است جمعه‌های خونین دیگری نیز به بار بیاورد.
کاربری‌های تجاری غیرسیار همچون مصالح فروشی و آهن آلات که لب جاده و معبر هستند نیز ترافیک ایجاد کرده‌اند. صمت به آنها مجوز داده که خلاف قانون است. اما به هر حال حضور آنها هم باعث افزایش ترافیک می‌شود و هم خطر سوانح مالی و جانی را افزایش می‌دهد.
خروجی دیگر یاسوج به سمت دانشگاه آزاد نیز وضعیت بهتری ندارد. آنجا هم فضای تجاری لب معبر بیش از حد است. کافیست نگاهی به استان‌های بزرگ همجوار انداخت تا متوجه تعداد آنها نسبت به سایر استان‌های بزرگ شد. این سؤال پیش می‌آید که آیا در آن استان‌ها کسی به ذهنش خطور نمی‌کند دست به چنین کاری بزند؟ واضح است که در صورت عدم نظارت، ما شاهد این پدیده در اصفهان و شیراز نیز می‌بودیم. هر چند در آن استانها نیز به صورت موردی از این پدیده‌ها دیده می‌شود، اما قابل مقایسه با یاسوج نیستند.
از نظر تعداد مغازه و سرانه تجاری، شاید تعداد این کاربری‌ها بیشتر از استان‌های بزرگ باشد. روشن است که طرح تفصیلی چنین اجازه‌ای صادر نکرده است. در شهر یاسوج به وفور دیده می‌شود یک ساختمان پنج طبقه زده شده، طبقه نخست آن را کاربری تجاری کرده‌اند. در وهله نخست پارکینگ حذف شده که خود منجر به ترافیک می‌شود. از سوی دیگر، خود آن مجتمع تجاری باعث حضور افراد در آن محل و باز هم افزایش ترافیک خواهد شد. این بلبشو را در هیچ جای دیگر نمی‌توان دید.
بارها دیده شده یک پزشک ساختمانی را می‌خرد و طبقه پایین را تبدیل به درمانگاه و مطب می‌کند، بدون آنکه شورای ترافیک در مورد آن نظر دهد؛ سال بعد نیز مطبش را جابه‌جا می‌کند، باز هم بدون آنکه شورای ترافیک در مورد آن نظر دهد. همین مسأله را به شکلی شدیدتر در مورد مدارس غیرانتفاعی نیز می‌توان مشاهده کرد. چند معلم دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند مدرسه غیرانتفاعی اجداث کنند. سپس مدرسه را در مکانی مسکونی می‌زنند. بدون آن که به پیامدهای ترافیکی آن بیندیشند. از سویی، خود احداث مدرسه در مکان مسکونی غیرمجاز است؛ چرا که از نظر شاخص‌های ایمنی، بسیاز ضعیف و آسیب‌پذیر است. از سوی دیگر، منجر به افزایش ترافیک می‌شود. همین مدرسه بعد از یک یا دو سال که قراردادش تمام می‌شود، باز هم بدون اجازه شورای ترافیک به جای دیگری از شهر منتقل می‌شود و در آنجا ترافیک ایجاد می‌کند.
کاربری‌های غیرمجاز به شکل سیار، غیرسیار، دکه‌های غیرمجاز، مدارس غیرانتفاعی غیرمجاز و فضاهای درمانی غیرمجاز تنها بخشی از عوامل ایجاد کننده ترافیک در شهر یاسوج هستند که باید به شکل ریشه‌ای حل شوند. اما در نشستی که با نام ترافیک برگزار شد، گویا به هیچکدام از این موضوعات اشاره‌ای نشده است. دو رکن اساسی یعنی نمایندگان راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان و کارشناسان ترافیک و شهرسازی حضور نداشتند. با این حال افکار عمومی خواهان آن است که به صورت شفاف گفته شود افراد حاضر در آن نشست چه تصمیماتی گرفتند و خروجی این تصمیم‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چیست؟ مثلاً در شش ماه آینده چه مقدار از ترافیک شهر یاسوج کاسته می‌شود؟
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین و افراد حاضر در نشست هم‌اندیشی برای رفع مشکلات شهری و گره‌های ترافیکی شهر یاسوج را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1