تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۴۹۰۶۵۶
کبنا بررسی کرد؛

بررسی دلایل معرفی هوشنگ صیدالی برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد / آیا تاجگردون می‌تواند بت‌های جغرافیا، طایفه و سیاست‌زدگی را بشکند؟ / انتخاب یک نیروی معتدل و میانه‌رو می‌تواند وحدت و وفاق را برای استان به ارمغان بیاورد

۱۳
۱
بررسی دلایل معرفی هوشنگ صیدالی برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد / آیا تاجگردون می‌تواند بت‌های جغرافیا، طایفه و سیاست‌زدگی را بشکند؟ / انتخاب یک نیروی معتدل و میانه‌رو می‌تواند وحدت و وفاق را برای استان به ارمغان بیاورد
کبنا ؛هوشنگ صیدالی به‌عنوان گزینه‌ای معتدل و میانه‌رو برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند محور وحدت و وفاق قرار گیرد.  
به گزارش کبنا، این روزها انتخاب استاندار کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به یک مسئله پروبلماتیک شده است و از منظرها و رویکردهای متفاوتی نسبت به آن بحث می‌شود. فارغ از بحث‌های متعددی که حول این موضوع شکل‌گرفته باید گفت در حال حاضر یکی از جدی‌ترین گزینه‌های استانداری هوشنگ صیدالی است.
در فضای سیاسی و رسانه‌ای استان گفته می‌شود صیدالی از گزینه‌های نزدیک به غلامرضا تاج‌گردون نماینده گچساران و باشت است. ما نیز فرض را بر درستی این ادعا می‌گیریم. حتی گفته شده که تاج‌گردون او را معرفی کرده و صیدالی بیش از هر زمان به صندلی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نزدیک شده است.
در کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالش‌ها که بحث‌های زیادی بر سر آن وجود دارد، بومی یا غیربومی بودن استاندار است. این استان تجربه هر دو استاندار بومی و غیربومی را دارد. هر چند برخی ادعا می‌کنند استاندار باید بومی باشد، اما کفه ترازو به نفع استاندار بومی است؛ چرا که در نهایت استاندار بومی سرجمع منافع بیشتری برای استان می‌تواند به ارمغان بیاورد. به‌طورکلی استاندار بومی منافع و مضراتی دارد، اما بخش منافع او بیشتر است. یکی از مهم‌ترین مضراتی که می‌تواند بومی بودن استاندار به دنبال داشته باشد، پیوندهای سیاسی و گروهی است که ممکن است محدودیت‌های برای او به وجود بیاورد. اما این محدودیت‌ها آن‌قدر نیست که مانع اقدامات استاندار شود. در مقابل، کسی که بومی این استان است، شناخت کاملی نسبت به همه مناطق استان دارد، درد این مردم را چشیده و اغلب خود فقر را نیز تجربه کرده است. نگاهی به زندگینامه افراد تأثیرگذار استان به‌وضوح نشان می‌دهد بخش زیادی از آنها کودکی و حتی نوجوانی و جوانی‌شان در فقر سپری شده است. استاندار بومی نسبت به دردها و رنج‌های این مردم تعهد و دارد و درد و رنج آنها را درد و رنج خود در نظر می‌گیرد. این در حالی است که استاندار غیربومی تعهدی نسبت به این استان ندارد. حتی استاندار غیربومی کهگیلویه و بویراحمد را استان دوم خود می‌داند؛ بنابراین کفه ترازو به نفع استاندار بومی است. تجربه استانداری سید مسعود حسینی و موسی خادمی نیز نشان داده که می‌توان با استاندار بومی، شاخص‌های توسعه در استان را تغییر داد.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از کم‌برخوردارترین و محروم‌ترین استان‌های کشور است؛ فرصتی برای آزمون‌وخطا وجود ندارد و نمی‌توان اعتماد کرد که استاندار غیربومی صرفاً برای پر کردن رزومه نیامده باشد. این استان از نظر فرودگاه و پرواز بسیار ضعیف است؛ فاقد راه‌آهن است. جاده‌های آن ناایمن بوده و به طور مداوم قربانی می‌گیرد. کارخانه و شرکت بزرگی در آن وجود ندارد؛ آمار بیکاری بالاست و از نظر شاخص‌های توسعه اقتصادی حرف چندانی برای گفتن ندارد؛ بنابراین نمی‌توان به فردی غیربومی اعتماد کرد که دلش برای این وضعیت بتپد و تلاشی برای بهبود اساسی آن کند. البته این بدین معنا نیست که حتماً استاندار غیربومی کاری نمی‌تواند انجام دهد. بلکه منظور آن است که هدف توسعه کهگیلویه و بویراحمد با استاندار بومی امکان‌پذیرتر است.
حال برگردیم به موضوع داغ این روزها که چه کسی قرار است استاندار کهگیلویه و بویراحمد شود. هوشنگ صیدالی که در حال حاضر یکی از جدی‌ترین گزینه‌هاست، بیش از هر زمان به این مقام نزدیک شده است. اما باید پرسید چرا تاج‌گردون در بین این‌همه نیرو دست روی هوشنگ صیدالی گذاشته است.
تاج‌گردون که همیشه به‌عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب معروف بوده، فارغ از صبغه اصلاح‌طلبی به دنبال وحدت و چتری فراگیر است که منافع همه استان تأمین شود. در دوره گذشته او موسی خادمی را گزینه استانداری معرفی کرده بود. حالا نیز نظرش نسبت به صیدالی مثبت است. این در حالی است که صیدالی از نظر جغرافیایی و قومیتی هیچ نسبتی با او ندارد. تاج‌گردون می‌توانست فردی از زادگاه خود را معرفی نماید تا منافع خود و حوزه انتخابیه‌اش با سهولت بیشتری تأمین شود. اما او فردی از بویراحمد را در نظر گرفته که علاوه بر فراگیری جغرافیایی، می‌تواند نظر سایر نمایندگان استان را نیز جلب کند.
تاج‌گردون در ایام انتخابات برای مسعود پزشکیان سنگ تمام گذاشت؛ دیدار با او و انتشار عکس‌ها و خبر آن دیدار موج بسیاری حتی در سطح کشور ایجاد کرد؛ سخنرانی برای پزشکیان و دفاع تمام‌قد از او در دانشگاه یاسوج نیز نشان داد تاج‌گردون به دنبال پیروزی قطعی این نامزد اصلاح‌طلب انتخابات است. حالا که انتخابات تمام شده و پزشکیان نیز رئیس‌جمهور شده، او همچون پزشکیان مسیر وفاق ملی را برگزیده است. وفاقی که از مسیر وحدت و همدلی می‌گذرد.
صیدالی بیش از آن که گزینه‌ای سیاسی و جبهه‌ای باشد، نیرویی تخصصی است که سابقه‌اش در بخش نفت این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ حتی حالا نیز گفته می‌شود برای چند جایگاه ملی در وزارت نفت معرفی شده است. صیدالی هر چند با عنوان اصول‌گرا شناخته می‌شود، اما فردی میانه‌رو است که چندان در این بازی‌های سیاسی ورود نکرده است؛ بنابراین چنین چهره‌ای که هم حمایت اصول‌گرایان را پشت سرخود دارد و هم به واسطه نزدیکی با تاج‌گردون، مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، می‌تواند نماد وفاق و وحدت باشد و آرامش را برای استان به ارمغان بیاورد.
تاج‌گردون با معرفی صیدالی در پی آن است که ابراهیم‌وار، بت‌های منطقه‌گرایی، جغرافیا محوری، گرمسیری_سردسیری و منفعت‌طلبی شخصی و گروهی را بشکند. چرا که صیدالی هم حمایت همه استان را پشت خود دارد و هم نظر همه نمایندگان نسبت به او مثبت است و هم چندان در بازی منافع جریانی و گروهی نخواهد افتاد.
مخالفت با چنین گزینه‌ای در حال حاضر، مخالفت با وحدت و آرامش‌طلبی در کهگیلویه و بویراحمد است. تا این لحظه، شرایط نشان می‌دهد صیدالی بهترین گزینه از بین گزینه‌های معرفی شده است. البته شاید در آینده افراد قابل قبول‌تری نیز معرفی شوند؛ ولی عجالتاً صیدالی می‌تواند با ایجاد وحدت در سطح استان، فضا را برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد فراهم کند.
کبنا نیوز آمادگی آن را دارد تحلیل‌های صاحب‌نظران استان را دراین‌خصوص منتشر کند؛ ازاین‌رو دست یاری به‌سوی همه اهل‌قلم و صاحب اندیشه دراز می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پس بفرما تاجگردون دنبال اینه که صیدالی را مسئول دفتر خودش در استان بگذاره
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی به شاهینی برنامه و بودجه نگاه کنید و درس عبرت بگیرید
بومی
بومی
بومی
شهابی
Iran, Islamic Republic of
پلیست نهاییت چی شد کبنا؟ توی اون لیست که صیدالی نبود؟ چیشد الان یه سمت دیگه چرخیدی؟ اول عکس جمعی از مدیران سابق رو میزاری و ادعا میکنی اونها گزینه استانداری هستن بعد راه رفته رو برمیگردی و روی یکی دیگه بیرون از اون جمع نمایش یک مطلع رو میدی فردا روز دیگر شخص ثالثی و این داستانهای بی سر و ته کبنا تمومی نداره.. معلومه، استاندار یا اینه یا اونه یا یا اون دیگریست خب بالاخره یکی از صدها اسمی خواهد بود که مثلا کارشناسان و مثلا تحلیلگران بیسواد کبنا هر روزی یکی رو بر مسند استانداری مینشاند!!!
خداوکیلی بخیالتون تحلیلگرید؟ کارشناسید؟
تخته کن اخبار و تحلیلهای زپرتیتو کبنا.. چه کاریه وقتی سوادشو ندارید؟ برسید..
واااالا
شمارو چه به تحلیل و خبر
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اگر تاج گردون تبلیغ کرد برای پزشکیان چرا در شهر زادگاه خودش درکل ایران رای جلیلی در هردو دور رکورد زد ما رای به پزشکیان اصلاح طلب دادیم نه میانه رو استاندار حتما باید اصلاح طلب باشه
Bbbb
Iran, Islamic Republic of
این که گفته سید مسعود سابقه خوبي داره واقعا نوبر بود
سید کمیل
Iran, Islamic Republic of
جناب مگه حضرت آقا به صراحت نفرمودند که نمایندگان حق ندارند در عزل ونصب ها(درکار دولت) دخالت کنند...
اگه بفرمایید بله پس جناب تاجگردون با کدام حق شرعی یا قانونی مخواهند در عزل ونصب های مدیرام استان دخالت کنند
Iran, Islamic Republic of
تنها استاندارهای به درد بخور دوستی و نیکزاد بودند که هر دو غیر بومی بودند
Cherva
Iran, Islamic Republic of
این گزارش به وضوح تلاش می‌کند تصویری از هوشنگ صیدالی به عنوان یک ناجی بومی برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد ارائه دهد، اما پشت این تصویر نکات بسیاری پنهان شده است که باید نقد شود.

نخست، تلاش برای "قهرمان‌سازی" از فردی که به وضوح از حمایت یک طیف سیاسی خاص بهره‌مند است، تلاشی ناشیانه است. آیا واقعا هوشنگ صیدالی به عنوان فردی که هیچ تجربه اجرایی در سطح کلان مدیریتی ندارد، توانایی حل مشکلات پیچیده و زیرساختی کهگیلویه و بویراحمد را دارد؟ به جای تکیه بر شاخص‌های واقعی مدیریتی، گزارش بیش از حد به "بومی‌گرایی" و "وحدت‌طلبی" اشاره می‌کند، بدون آنکه برنامه‌ها و دستاوردهای احتمالی او برای توسعه استان را بررسی کند. این نوع تبلیغات بی‌پایه، تنها به تشدید اختلافات سیاسی و قومی دامن می‌زند.

دوم، پیوند مستقیم صیدالی با غلامرضا تاج‌گردون، سوالات جدی در مورد استقلال مدیریتی و عدم نفوذ نیروهای پشت‌پرده را به وجود می‌آورد. آیا این ارتباطات نشان‌دهنده شکل‌گیری یک حلقه بسته از قدرت در استان نیست؟ آیا این همان تکرار تجربه‌های ناموفق گذشته نخواهد بود که منافع شخصی و جناحی بر منافع عمومی ارجحیت یافت؟

سوم، تاکید بیش از حد بر "وفاق" و "همدلی" به عنوان معیارهای اصلی برای انتخاب استاندار، به شدت سطحی و ناقص است. آیا استاندار باید تنها نماد وفاق باشد؟ یا وظیفه اصلی او بهبود زیرساخت‌های اقتصادی، رفع بیکاری و توسعه شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی است؟ این نوع برداشت سطحی، تنها به تعمیق مشکلات خواهد انجامید و هیچ راه‌حلی برای بحران‌های جدی استان ارائه نخواهد کرد.

در نهایت، تلاش برای قهرمان‌سازی از صیدالی به جای تمرکز بر توانایی‌های واقعی و برنامه‌های اجرایی، تنها به افزایش بی‌اعتمادی مردم نسبت به مدیریت استان منجر خواهد شد.
ايران
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به اقاي صيدالي ايشون هيچ كدام از معيار ها و شرايط استانداري را ندارد ، استاندار يك جايگاه سياسي است و ايشون الفباي اين كار را هم نمي داند ، از نيرو هاي نزديك به جريان راست راديكال هست و هيچ سنخيتي با اين دولت و وفاق ملي ندارد ، پس حق اون همه عزيزاني كه شبانه روز ميداني يراي پيروزي دكتر پزشكيان و جريان اصلاحات در تلاش بودند چه ميشود ؟! درضمن ايشون هيچكدام از شاخص هاي مشخص شده براي استانداري كه چند روز پيش وزير محترم كشور معين كردند ندارد …
دوستان گويا فراموش كرده اند استاندار را وزير كشور و دولت منصوب ميكنند نه نماينده….
من
Iran, Islamic Republic of
فقط استاندار غیر بومی
Iran, Islamic Republic of
لازم نکرده دنبال حل مسئله باشی
در هر صورت آقای صیدالی نمی تواند در ردای استاندار ظاهر شود
علی
United States
بهترین گذینه حاج فتا که تمام ریزوپیز ومشکلات استان را می داند فردی مومن وکارامد ودراین چندسال دراستانداری ووزارت کشور کار کرده وتمام قوانین کشور حفظ است
علی
United States
بهترین گذینه حاج فتا که تمام ریزوپیز ومشکلات استان را می داند فردی مومن وکارامد ودراین چندسال دراستانداری ووزارت کشور کار کرده وتمام قوانین کشور حفظ است
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
1