کبنا بررسی کرد
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نه نهادی فرهنگی و آموزشی، بلکه نهادی سیاسی است / دستان سیاسیون از این نهاد فرهنگی کوتاه نمیشود / بهرامی و روشنفکر دو روی یک سکه هستند؟
22 شهريور 1403 ساعت 15:58
در حالی که انتظار میرفت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از چنگال مناسبات سیاسی رهایی یابد، اما با شیوه مدیریت جمالی، همان تعاملات سیاسی ادامه دارد که نمود آن در جلسه معارفه رئیس جدید آموزش و پرورش بویراحمد بهروشنی قابل مشاهده بود.
در حالی که انتظار میرفت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از چنگال مناسبات سیاسی رهایی یابد، اما با شیوه مدیریت جمالی، همان تعاملات سیاسی ادامه دارد که نمود آن در جلسه معارفه رئیس جدید آموزش و پرورش بویراحمد بهروشنی قابل مشاهده بود.
به گزارش کبنا، آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیش از آنکه نهادی آموزشی و فرهنگی باشد، پایگاهی سیاسی و محل توزیع و تقسیم قدرت است. در دوره رئیس پیشین، نقش سیاسی این نهاد شدت گرفت و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. حسنعلی عزتخواه همان اوایل خدمتش به رؤسای ادارات گفته بود من شما را سیاسی انتخاب کردم اما سیاسی عمل نکنید. زمانی که فردی نه بر اساس شایستگی بلکه مبتنی بر تعاملات سیاسی در جایگاهی منصوب میشود، نمیتوان انتظار رفتاری غیرسیاسی از او داشت. عزتخواه انتظارات درستی از جایگاههای نادرست نداشت. نمیتوان منافعی که بر اثر این عزل و نصبها شکل میگیرد را نادیده گرفت. همین مناسبات بود که در سال پایانی حضور عزتخواه در آموزش و پرورش، موجب اختلالات گسترده در این نهاد شد. تغییرات وسیعی که با هدف اثرگذاری در نتیجه انتخابات شکل گرفت. به هر حال عزتخواه رفت و جمالی جای او را گرفت. اما نتایجی که از آن شیوه مدیریتی به جا ماند خود را در شاخصهای آموزشی نشان میدهد. معدل زیر ۱۰ و عدم کسب رتبههای برتر کنکوری در سطح کشور همگی نتیجه سیاسی شدن آموزش و پرورش است.
هر چند خود جمالی ادعا میکرد سیاسی عمل نمیکند. اما او نیز پا جای پای عزتخواه گذاشته است. تعاملاتی که عزتخواه با روشنفکر داشت حالا نیز ادامه دارد فقط جای عزتخواه با جمالی و روشنفکر با بهرامی عوض شده است.
دیروز جلسه معارفه رؤسای پیشین و جدید آموزش و پرورش بویراحمد برگزار شد که حاوی نکات بسیار ارزشمندی در خصوص مدیریت سیاسی و تعاملاتی جمالی و ادامه روند عزتخواه است. بهطور کلی وقتی که یک جریان سیاسی دولت را به دست میگیرد طبیعی است که مدیران همسو با خود را منصوب کند. اما مسأله اینجاست که تغییر رئیس آموزش و پرورش بویراحمد نه بر اساس سیاستهای دولت، بلکه با نظر مثبت نماینده مجلس صورت گرفت. حتی در آن جلسه رئیس جدید میگفت از نماینده عملگرا و علمی بویراحمد تشکر میکنم. مجری برنامه چنان با شور و اشتیاق از عملکرد بهرامی دفاع میکرد که مخاطبان گمان میکردند نه در جلسه معارفه، بلکه در ستاد انتخاباتی حضور یافتهاند.
آموزش و پرورش نهادی علمی، آموزشی و فرهنگی است، اما متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد کاملا سمت و سوی سیاسی یافته است. مدیرکل آموزش و پرورش در جلسه دیروز گفت که با بهرامی دیدار داشته و او گفته بین خودت و خدایت ببین چه کسی شایسته است او را منصوب کن. اما در این وسط روشن نیست که نماینده مجلس دقیقا چکاره است که باید نظر بدهد و دخالت کند؟ وظیفه نماینده نظارت بر اجرای قانون است نه دخالت در عزل و نصبها. ایوب رضایی رئیس جدید آموزش و پرورش بویراحمد خود به عبارات مختلف تأکید میکرد که وابسته به بهرامی است. به این صورت است که سیاست به آموزش و پرورش تزریق شده است. رئیس آموزش و پرورش گچساران نیز از نزدیکان غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت است. حالا حتما باید منتظر بمانیم که موحد نماینده کهگیلویه نیز سهم خود را از آموزش و پرورش بگیرد.
اخیرا در جلسه شورای آموزش و پرورش یکی از حاضران در جلسه با انتقاد از سیاسیشدن آموزش و پرورش گفت: فرهنگ باید میزبان سیاست باشد، نه سیاست میزبان فرهنگ. او در انتقاد به وضعیت مدارس میگفت: برخی از مدارس استان جای اجنه است نه دانشآموز. روشن است که بخش زیادی از این ناکارآمدی مربوط به رویکرد سیاسی مدیران آموزش و پرورش و دخالت نمایندگان و سیاسیون است.
دخالت نمایندگان در آموزش و پرورش در گذشته نیز وجود داشته، اما حالا بسیار فراگیرتر شده است. مهمتر از همه اینکه تاکنون هیچوقت شاخصهای آموزشی به اندازه امروز افت نکرده است. کهگیلویه و بویراحمد استانی است که زمانی رتبه یک کنکور را کسب کرده است. اما حالا نه تنها هیچ رتبه برتری نداشته بلکه معدل دیپلم نیز در همه رشتهها به زیر ۱۰ رسیده است و این به معنای فاجعه آموزشی برای استان است.
روزی همین نمایندگان استان کنونی به نمایندگان پیشین انتقاد میکردند که نباید در عزل و نصبها و امور اجرایی دخالت کرد. اما حالا خود پا جای پای آنها گذاشتهاند. گویا بستر کهگیلویه و بویراحمد اقتضا میکند نمایندگان به وظیفه اصلی خود قانع نبوده و در سایر امور نیز دخالت کنند.
کد مطلب: 490584