کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در راستای بازگشت اعتماد عمومی و کاهش تخلفات؛

مصاحبه استخدامی طرح شهید زین‌الدین با حضور رسانه‌ها و نظارت سازمان بازرسی برگزار شود

22 شهريور 1403 ساعت 10:50

روزهای آینده، مصاحبه استخدامی طرح شهید زین‌الدین برگزار می‌شود، گویا مصاحبه هم گویا قرار است مثل سایر بخش‌های آزمون در ابهام انجام گیرد. در راستای شفاف‌سازی و بازگشت اعتماد عمومی لازم است زمان دقیق مصاحبه اعلام و با حضور رسانه‌ها و نظارت سازمان بازرسی انجام شود.


روزهای آینده، مصاحبه استخدامی طرح شهید زین‌الدین برگزار می‌شود، گویا مصاحبه هم گویا قرار است مثل سایر بخش‌های آزمون در ابهام انجام گیرد. در راستای شفاف‌سازی و بازگشت اعتماد عمومی لازم است زمان دقیق مصاحبه اعلام و با حضور رسانه‌ها و نظارت سازمان بازرسی انجام شود.  
به گزارش کبنا، طرح شهید زین‌الدین که طی آن قرار بود 100 نیروی نخبه و انقلابی در کهگیلویه و بویراحمد جذب و به‌کارگیری شوند، به دلیل سوءمدیریت‌های بسیار زیادی که پیرامون آن وجود داشت، تبدیل به یکی از پرحاشیه‌ترین طرح‌های استخدامی در سطح استان شده است.
از همان روز نخست که این طرح نامش در رسانه‌ها و فضای عمومی استان شنیده شد، ابهاماتی که در مورد وجود داشت شفاف‌سازی نشدند. به همین خاطر از همان موقع تاکنون حرف‌وحدیث‌های بسیاری زیادی از ابتدا تا انتهای آن وجود دارد و هنوز هم توضیحات قانع‌کننده‌ای در خصوص آن داده نشده است.
در حالی که نیروهای نخبه و تحصیل‌کرده بسیاری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که اتفاقا از نظر سنی نیز بین 30 تا 35 سال با مدرک دکتری هستند، ولی می‌بینیم افرادی با مدرک کارشناسی ارشد و سنین نزدیک به 50 سال استخدام می‌شوند. همین موارد شبیه آن باعث شده اعتماد به این آزمون در بین افکار عمومی به شدت پایین بیاید. حتی برخی می‌گویند این طرح نوعی امتیاز به طرفداران دولت سیزدهم بود. به همین خاطر است که افراد خاصی در آن شرکت کرده و نامشان به عنوان قبولی بیرون آمده است. حتی بسیاری از نیروهای نخبه از زمان و مفاد آزمون نیز مطلع نشده بودند.
به هر حال تا این‌جای کار آزمون برگزار شده و بدون اطلاع بخش زیادی از نیروهای تحصیل‌کرده، عده‌ای در آزمون قبول شده‌اند. تا این‌جا را دیگر نمی‌شود کاری کرد. اما گویا قرار است در روزهای آینده مصاحبه استخدامی برای افرادی که در آزمون کتبی شرکت کرده‌اند برگزار شود. اما زمان دقیق مصاحبه‌ها مشخص نیست. البته احتمالا افرادی که قرار است به مصاحبه بروند حالا نیز از زمان مصاحبه اطلاع دارند. ولی این کافی نیست. به دلیل حرف‌وحدیث‌هایی که درباره فرایند آزمون طرح شهید زین‌الدین وجود دارد، لازم است زمان مصاحبه‌ها به طور عمومی اعلام شود تا باز هم مثل سایر مراحل آزمون، شک و شبهه‌هایی به وجود نیاید.
در راستی شفاف‌سازی فرایند آزمون طرح شهید زین‌الدین پیشنهاداتی ارائه می‌شود که می‌تواند به بازگشت اعتماد عمومی نسبت به این طرح کمک کند. همان‌طور که گفته شد زمان مصاحبه‌ها باید علنا اعلام شود. می‌توان طی یک فراخوان عمومی در رسانه‌ها و صدا و سیما و یا حتی بنر اعلام کرد قرار است چه زمانی، کجا و چگونه مصاحبه‌ها انجام شود. البته یکی از مهمترین موارد ضروری در مصاحبه‌ها نحوه امتیازبندی و افراد مصاحبه‌کننده هستند. لازم است مفاد مصاحبه و افراد مصاحبه‌کننده نیز غربال شوند.
برای تحقق این پیشنهاد، به نظر می‌رسد حضور سازمان بازرسی در جریان مصاحبه‌ها ضروری باشد. چنانچه سازمان بازرسی در روزهای مصاحبه در محل حضور داشنه باشد و بر فرایند مصاحبه‌ها نظارت کند، احتمال اینکه بخشی از اعتماد از دست رفته برگردد، وجود دارد.
البته حضور رسانه‌ها نیز هم برای نظارت و هم پوشش کامل جریان مصاحبه‌ها می‌تواند اثربخش باشد. چرا که هر جا رسانه‌های آزاد حضور داشته‌اند، امکان تخلف و فساد کاهش چشمگیری داشته است؛ داده‌های بانک جهانی به خوبی این موضوع را نشان داده است. بنابراین برای آن‌که طرح شهید زین‌الدین منجر به ورود افراد شایسته‌ای به نظام اداری استان شود، لازم است از این مرحله که همان مرحله مصاحبه است، تمام رویه‌ها به صورت شفاف و با نظارت صورت گیرد. البته لازم است مراحل قبلی نیز به طور کاملاً شفاف توضیح داده شوند. نمایندگان استان می‌توانند با نحقیق و تفحص در مورد این آزمون، نتایج وجود یا عدم تخلف در همه مراحل آزمون را به صورت عمومی منتشر کنند.
روشن است ادامه این رویه منجر به گسترش احساس تبعیض و بی‌عدالتی در بین جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد. برای کاهش چنین وضعیتی لازم است تمام فرایند آزمون از ابتدا تا انتها به صورت شفاف به مردم توضیح داده شود.


کد مطلب: 490574

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490574/مصاحبه-استخدامی-طرح-شهید-زین-الدین-حضور-رسانه-ها-نظارت-سازمان-بازرسی-برگزار-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1