کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در سایه سوءمدیریت

عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران، پروژه‌های راه استان را به تعطیلی می‌کشاند / داستان مسدودی حساب‌های اداره‌کل راه‌و‌شهرسازی چیست؟ / با وجود آمادگی وزارت نفت برای پرداخت وجه اهدایی، راه و شهرسازی حسابی معرفی نمی‌کند

21 شهريور 1403 ساعت 6:38

به دلیل بسته شدن اکثر حساب‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، نه‌تنها مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده، بلکه بسیاری از پروژ‌ه‌ها نیز تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند.


به دلیل بسته شدن اکثر حساب‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، نه‌تنها مطالبات پیمانکاران به تعویق افتاده، بلکه بسیاری از پروژ‌ه‌ها نیز تا مرز تعطیلی پیش رفته‌اند.
به گزارش کبنا، اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین دستگاه‌های اداری استان است. کهگیلویه و بویراحمد که قدمت تاریخی چندانی از نظر توسعه شهری ندارد، به دلیل بافت جغرافیایی‌اش نیازمند انجام پروژه‌های راه بیش از استان‌های دیگر است. به‌طور کلی یکی از اولویت‌های این استان، توسعه عمرانی است که بار اصلی آن بر دوش اداره‌کل راه و شهرسازی است. 
با وجود اهمیتی که این اداره‌کل دارد، سال‌هاست وارد حاشیه شده و سوءمدیریت‌های موجود در آن داد پیمانکاران و سرمایه‌گذاران را درآورده است. 
در تازه‌ترین خبر گفته می‌شود اکثر حساب‌های اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بسته شده و امکان نقل و انتقالات مالی در این اداره میسر نیست. این‌که یک مدیرکل نتواند حساب مالی‌ مجموعه تحت نظرش را مدیریت کند و این‌گونه موجب تعطیل شدن پروژه‌ها شود را تنها با واژه ناکارآمد می‌توان توصیف کرد.
روشن است پیمانکاران در صورتی که مطالباتشان را دریافت نکنند، دست از کار بکشند. پروژه‌ها تعطیل شوند و در نتیجه توسعه عمرانی استان متوقف شود. همین حالا نیز بسیاری از پیمانکاران این اداره‌کل در تدارک رفتارهای اعتراضی برای دریافت مطاباتشان هستند. اما گویا گوش شنوایی در راه و شهرسازی استان وجود ندارد. 
گفته می‌شود از حدود یک سال پیش حساب‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان مسدود شده‌اند. با این‌حال وزارت نفت در پی آن است مبلغی به صورت اهدایی به حساب راه و شهرسازی واریز کند. با وجود این‌که بارها وزارت نفت درخواست معرفی شماره حساب کرده، اما پاسخ درستی از سوی استان دریافت نکرده است.
گویا قرار بوده اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد یک حساب سپرده معرفی کند. چرا که حساب‌های سپرده را دادگاه مسدود نمی‌کند. اما با این وجود حتی این حساب را هم معرفی نکرده‌اند. انگار عزمی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران وجود ندارد.
علاوه بر مسدود شدن حساب‌های راه و شهرسازی، بخشی از ماشین‌آلات این اداره‌کل نیز توقیف شده‌اند. این چه نوع مدیریتی است که هم منجر به مسدودی حساب‌ها و هم توقیف ماشین‌آلات شده است؟ از طرف دیگر حسابی را هم برای دریافت مبلغ اهدایی وزارت نفت معرفی نمی‌کنند.
با هیچ منطقی نمی‌توان چنین سوءمدیریتی در این سطح از گستردگی توجیه نمود. راستا مدیرکل راه و شهرسازی استان باید پاسخ دهد چرا وضعیت به اینجا کشیده شده است.
روشن است بخشی از این پروژه‌ها که مربوط به راه هستند اهمیتی حیاتی برای استان دارند. اگر پروژه‌های راه تکمیل شوند، آمار تصادفاتی که گاهی در عرض چند روز چندصدتایی می‌شوند نیز کاهش می‌یابد. سوءمدیریت در راه و شهرسازی ارتباط مستقیمی با جان و مال شهروندان دارد. عدم پرداخت مطالبات، منجر به تعطیلی پروژه‌ها و در نتیجه ادامه رویه موجود می‌شود. از سوی دیگر عدم پرداخت به موقع، موجب خواهد شد در آینده مطالبات بیشتر شده و سود به تعویق افتادن نیز به اصل مطالبه افزوده شود. بنابراین تا بیش از این دیر نشده یا باید حساب‌های این اداره‌کل فعال شوند و یا حسابی سپرده به وزارت نفت معرفی شود.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.


کد مطلب: 490543

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490543/عدم-پرداخت-مطالبات-پیمانکاران-پروژه-های-راه-استان-تعطیلی-می-کشاند-داستان-مسدودی-حساب-های-اداره-کل-راه-و-شهرسازی-چیست-وجود-آمادگی-وزارت-نفت-وجه-اهدایی-شهرسازی-حسابی-معرفی-نمی-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1