تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۴۷۵۸۶۱
توسعه کهگیلویه و بویراحمد با تکمیل راههای ارتباطی شتاب می گیرد
رسیدن کهگیلویه و بویراحمد به توسعه با تکمیل راههای ارتباطی / مسئولان بخوانند
۰
کبنا ؛استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد غنی از ظرفیتهای طبیعی و گردشگری است که با تکمیل و پیشرفت راههای ارتباطی آن با استانهای همجوار، توسعه این منطقه شتاب میگیرد.
به گزارش کبنا، حملونقل زمینی نقش مؤثری در اقتصاد و رونق یک منطقه دارد؛ از تجارت و بازرگانی با جابهجایی کالاها، ایجاد فرصتهای شغلی، دسترسی و ارتباط بین مناطق و مراکز شهری، رقابتپذیری اقتصادی توأم با جذب سرمایهگذاری تا بهبود گردشگری که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی به مقاصد گردشگری، جاذبهها و مکانهای فرهنگی را فراهم میکند از جمله فرصتهایی است که توسعه حملونقل فراهم میکند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در میان پنج استان جنوب، جنوب غربی و مرکزی کشور (خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و چهارمحالوبختیاری) واقع شده است که با توسعه راههای ارتباطی آن بهخصوص تکمیل جاده پاتاوه - دهدشت، به شکوفایی ظرفیتهای آن و رونق تولید این خطه کمک شایانی میشود.
جاده پاتاوه - دهدشت اتصالدهنده ۹ شهرستان استان
جاده ملی پاتاوه -دهدشت بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که نهتنها به کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور یا استانهای جنوبی خوزستان و بوشهر کمک میکند؛ بلکه ساکنان بیش از ۴۰۰ روستا صرفاً در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر را از نعمت و مزیتهای این راه ارتباطی بهرهمند میکند.
تکمیل جاده پاتاوه –دهدشت علاوه بر اینکه دسترسی آسان و کوتاه ۶ استان بزرگ را به کهگیلویه و بویراحمد فراهم میکند اتصال کوتاه و روان تمام ۹ شهرستان این خطه را به این جاده ملی ارتباطی هموار میکند.
وصل شدن شهرستان لنده به جاده پاتاوه-دهدشت فاصله این شهرستان را تا این راه ملی ارتباطی به مسافت ۱۱ کیلومتری کاهش میدهد، همچنین با اتصال شهرستانهای "لنده
" به "بهمئی" از مسیر شهرهای "لنده" به "مُمبی" (از توابع شهرستان بهمئی) نهتنها این دو شهرستان به جاده ملی پاتاوه –دهدشت متصل میشوند؛ بلکه شهرستان بهمئی را از مسیر"تَشان" (از توابع شهرستان بهبهان) به استان خوزستان وصل میکنند.
سه شهرستان گچساران، باشت و حتی چرام با تکمیل شدن راه ارتباطی چرام به "باباکلان" در نهایت به جاده ملی پاتاوه - دهدشت متصل میشوند که علاوه بر اینها زمینه اتصال استان بوشهر را به این مسیر ارتباطی ملی هم هموار میکند.
![رسیدن کهگیلویه و بویراحمد به توسعه با تکمیل راههای ارتباطی / مسئولان بخوانند](https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/000475/475861/images/171142328_(1).jpg)
اتصال جاده یاسوج به آزادراه "شاهچراغ" ترانزیتی شدن جاده پاتاوه-دهدشت
جاده ارتباطی پاتاوه –دهدشت مسیر ارتباطی شهرستان "کهگیلویه" را به سه شهرستان "مارگون"، "دنا" و "بویراحمد" کاهش داده است و در صورت تکمیلشدن جاده یاسوج – اقلید (به آزادراه "شاهچراغ") حلقه اصلی جاده پاتاوه- دهدشت تکمیل میشود که اتصال این استان را به ۲ استان صنعتی کشور (اصفهان و یزد) هموار میکند که نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصادی دارد.
جاده یاسوج به اقلید این استان را برای نخستینبار به آزادراه شاهچراغ (آزادراه اصفهان–شیراز با طول ۲۱۲ کیلومتر بزرگترین آزادراه کشور است) وصل میکند اگرچه در سفر دوم رئیسجمهور چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده مصوب شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بتازگی اظهار کرد: چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، از محل سفر رئیسجمهور به استان، برای توسعه جاده یاسوج – اقلید اختصاصدادهشده است.
با تکمیلشدن جاده یاسوج به اقلید و در نهایت اتصال جاده ملی پاتاوه -دهدشت به این مسیر ارتباطی علاوه بر بخشهای تولیدی مختلف اعم از کشاورزی، صنعتی، به رونق گردشگری در استان کمک شایانی میکند.
جذب گردشگران خوزستان با اتصال لنده و بهمئی به جاده پاتاوه - دهدشت
ایمنی راهها نقش مهمی در شکوفایی و رونق گردشگری یک منطقه دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین چشمه ساراها و چهارفصل معروف است تمام شهرستانهای آن دارای ظرفیتهای بکر گردشگری است که با احداث زیرساختهای لازم بهخصوص جادهها، این ظرفیتها شکوفا شده و نقش اساسی در توسعه استان خواهد داشت.
با اتصال شهرستانهای بهمئی و لنده به جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت، این استان مقصد مهمی برای گردشگران استان خوزستان خواهد شد چرا که هم مسافت آن کوتاهتر شده و هم نقاط بکر کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم را برای گردشگران دارد.
تکمیل جاده "بابا کلانِ"گچساران به چرام و پاتاوه -دهدشت، جذب گردشگران بوشهر را در پی دارد
از طرفی تکمیل و اتصال جاده بابا کلان گچساران به چرام و در نهایت به جاده ملی پاتاوه - دهدشت، نقاط بکر گردشگری برای ساکنان استانهای بندری بهخصوص استان بوشهر فراهم میکند که یکی از مقصدهای گردشگری این استانها، مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سردسیری شهرستان چرام (چاسه خوار) خواهد بود.
اما اتصال جاده پاتاوه - دهدشت به آزادراه شاهچراغ نهتنها این مسیر را به یک جاده ترانزیتی تبدیل کرده؛ بلکه موجب جذب گردشگران استانهای اصفهان و یزد خواهد شد چرا که مناطق بکر گردشگری"کاکان" و "سی سخت" در فصل بهار و تابستان و مناطق گرمسیری استان بهخصوص کهگیلویه بزرگ و گچساران در فصل زمستان مقصد خوبی برای گردشگران استانهای فلات مرکزی خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاذبههای بکر گردشگری به دلیل نبود سیاستهای مؤثر در این بخش، هنوز نتوانسته است سهم مناسب خود را در بازار گردشگری به دست آورد این در حالی است که با تقویت زیرساختهای گردشگری، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و بیکاری این خطه رفع خواهد شد.
استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد غنی از ظرفیتهای طبیعی و گردشگری است که شکوفایی این ظرفیتهای بکر نیازمند توسعه راهها این خطه است و لازم است مدیرانی توانمند با برنامه و با اولویتگذاری برنامههای توسعه استان را بادقت و در کمترین زمان به سرانجام برسانند.
بنابراین، دنبالکردن اتصال استان به شبکه ریلی کشور به گفته برخی کارشناسان شبکه حملونقل، برای استان اولویت ندارد؛ بلکه باید توجه و تمرکز بر اتصال جاده یاسوج به آزادراه شاهچراغ از مهمترین اولویتهای برنامهریزان استان باشد.
به گزارش کبنا، حملونقل زمینی نقش مؤثری در اقتصاد و رونق یک منطقه دارد؛ از تجارت و بازرگانی با جابهجایی کالاها، ایجاد فرصتهای شغلی، دسترسی و ارتباط بین مناطق و مراکز شهری، رقابتپذیری اقتصادی توأم با جذب سرمایهگذاری تا بهبود گردشگری که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی به مقاصد گردشگری، جاذبهها و مکانهای فرهنگی را فراهم میکند از جمله فرصتهایی است که توسعه حملونقل فراهم میکند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در میان پنج استان جنوب، جنوب غربی و مرکزی کشور (خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و چهارمحالوبختیاری) واقع شده است که با توسعه راههای ارتباطی آن بهخصوص تکمیل جاده پاتاوه - دهدشت، به شکوفایی ظرفیتهای آن و رونق تولید این خطه کمک شایانی میشود.
جاده پاتاوه - دهدشت اتصالدهنده ۹ شهرستان استان
جاده ملی پاتاوه -دهدشت بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب کشور است که نهتنها به کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور یا استانهای جنوبی خوزستان و بوشهر کمک میکند؛ بلکه ساکنان بیش از ۴۰۰ روستا صرفاً در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر را از نعمت و مزیتهای این راه ارتباطی بهرهمند میکند.
تکمیل جاده پاتاوه –دهدشت علاوه بر اینکه دسترسی آسان و کوتاه ۶ استان بزرگ را به کهگیلویه و بویراحمد فراهم میکند اتصال کوتاه و روان تمام ۹ شهرستان این خطه را به این جاده ملی ارتباطی هموار میکند.
وصل شدن شهرستان لنده به جاده پاتاوه-دهدشت فاصله این شهرستان را تا این راه ملی ارتباطی به مسافت ۱۱ کیلومتری کاهش میدهد، همچنین با اتصال شهرستانهای "لنده
" به "بهمئی" از مسیر شهرهای "لنده" به "مُمبی" (از توابع شهرستان بهمئی) نهتنها این دو شهرستان به جاده ملی پاتاوه –دهدشت متصل میشوند؛ بلکه شهرستان بهمئی را از مسیر"تَشان" (از توابع شهرستان بهبهان) به استان خوزستان وصل میکنند.
سه شهرستان گچساران، باشت و حتی چرام با تکمیل شدن راه ارتباطی چرام به "باباکلان" در نهایت به جاده ملی پاتاوه - دهدشت متصل میشوند که علاوه بر اینها زمینه اتصال استان بوشهر را به این مسیر ارتباطی ملی هم هموار میکند.
![رسیدن کهگیلویه و بویراحمد به توسعه با تکمیل راههای ارتباطی / مسئولان بخوانند](https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/000475/475861/images/171142328_(1).jpg)
اتصال جاده یاسوج به آزادراه "شاهچراغ" ترانزیتی شدن جاده پاتاوه-دهدشت
جاده ارتباطی پاتاوه –دهدشت مسیر ارتباطی شهرستان "کهگیلویه" را به سه شهرستان "مارگون"، "دنا" و "بویراحمد" کاهش داده است و در صورت تکمیلشدن جاده یاسوج – اقلید (به آزادراه "شاهچراغ") حلقه اصلی جاده پاتاوه- دهدشت تکمیل میشود که اتصال این استان را به ۲ استان صنعتی کشور (اصفهان و یزد) هموار میکند که نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصادی دارد.
جاده یاسوج به اقلید این استان را برای نخستینبار به آزادراه شاهچراغ (آزادراه اصفهان–شیراز با طول ۲۱۲ کیلومتر بزرگترین آزادراه کشور است) وصل میکند اگرچه در سفر دوم رئیسجمهور چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این جاده مصوب شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بتازگی اظهار کرد: چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، از محل سفر رئیسجمهور به استان، برای توسعه جاده یاسوج – اقلید اختصاصدادهشده است.
با تکمیلشدن جاده یاسوج به اقلید و در نهایت اتصال جاده ملی پاتاوه -دهدشت به این مسیر ارتباطی علاوه بر بخشهای تولیدی مختلف اعم از کشاورزی، صنعتی، به رونق گردشگری در استان کمک شایانی میکند.
جذب گردشگران خوزستان با اتصال لنده و بهمئی به جاده پاتاوه - دهدشت
ایمنی راهها نقش مهمی در شکوفایی و رونق گردشگری یک منطقه دارد و استان کهگیلویه و بویراحمد که به سرزمین چشمه ساراها و چهارفصل معروف است تمام شهرستانهای آن دارای ظرفیتهای بکر گردشگری است که با احداث زیرساختهای لازم بهخصوص جادهها، این ظرفیتها شکوفا شده و نقش اساسی در توسعه استان خواهد داشت.
با اتصال شهرستانهای بهمئی و لنده به جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت، این استان مقصد مهمی برای گردشگران استان خوزستان خواهد شد چرا که هم مسافت آن کوتاهتر شده و هم نقاط بکر کهگیلویه و بویراحمد جذابیت لازم را برای گردشگران دارد.
تکمیل جاده "بابا کلانِ"گچساران به چرام و پاتاوه -دهدشت، جذب گردشگران بوشهر را در پی دارد
از طرفی تکمیل و اتصال جاده بابا کلان گچساران به چرام و در نهایت به جاده ملی پاتاوه - دهدشت، نقاط بکر گردشگری برای ساکنان استانهای بندری بهخصوص استان بوشهر فراهم میکند که یکی از مقصدهای گردشگری این استانها، مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سردسیری شهرستان چرام (چاسه خوار) خواهد بود.
اما اتصال جاده پاتاوه - دهدشت به آزادراه شاهچراغ نهتنها این مسیر را به یک جاده ترانزیتی تبدیل کرده؛ بلکه موجب جذب گردشگران استانهای اصفهان و یزد خواهد شد چرا که مناطق بکر گردشگری"کاکان" و "سی سخت" در فصل بهار و تابستان و مناطق گرمسیری استان بهخصوص کهگیلویه بزرگ و گچساران در فصل زمستان مقصد خوبی برای گردشگران استانهای فلات مرکزی خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن جاذبههای بکر گردشگری به دلیل نبود سیاستهای مؤثر در این بخش، هنوز نتوانسته است سهم مناسب خود را در بازار گردشگری به دست آورد این در حالی است که با تقویت زیرساختهای گردشگری، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و بیکاری این خطه رفع خواهد شد.
استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد غنی از ظرفیتهای طبیعی و گردشگری است که شکوفایی این ظرفیتهای بکر نیازمند توسعه راهها این خطه است و لازم است مدیرانی توانمند با برنامه و با اولویتگذاری برنامههای توسعه استان را بادقت و در کمترین زمان به سرانجام برسانند.
بنابراین، دنبالکردن اتصال استان به شبکه ریلی کشور به گفته برخی کارشناسان شبکه حملونقل، برای استان اولویت ندارد؛ بلکه باید توجه و تمرکز بر اتصال جاده یاسوج به آزادراه شاهچراغ از مهمترین اولویتهای برنامهریزان استان باشد.
اگر بخواهیم دور اندیشانه به موضوع نگاه کنیم بهسازی و چهاربانده کردن جاده یاسوج به اصفهان با توجه به مشترک بودن بخش زیادی از آن با جاده دهدشت پاتاوه به سمت اصفهان و تهران تاثیر بسیار بیشتری بر توسعه استان دارد تا سرمایه گذاری بر روی متصل شدن به آزاد راه شیراز اصفهان.
چون جاده یاسوج به اصفهان همه شهرستان های استان را از این مزیت برخوردار می کند.